Audi A1 e-tron – po městě bez emisí

Co se děje kolem VW.

Moderátoři: LukaSHek, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
T4
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1467
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Decin
Kontaktovat uživatele:

Audi A1 e-tron – po městě bez emisí

Příspěvek od T4 »

Značka Audi postupně rozšiřuje novou rodinu modelů s označením e-tron.
Koncept A1 e-tron, představený na Ženevském autosalonu, je
představitelem inovativní kategorie městských automobilů Mega City
Vehicle (MCV). Stejně jako jeho sportovní sourozenci má elektrický pohon.
Dojezd v městském provozu přesahuje 50 kilometrů. A1 e-tron je přitom
radost řídit díky nejvyššímu výkonu 75 kW. Pokud dojde za jízdy k vybití
akumulátoru, začne akumulátor dobíjet generátor poháněný kompaktním
spalovacím motorem.
Rodina modelů Audi e-tron je na světě jen několik měsíců a přece se již může
pochlubit velkou rozmanitostí. Automobilka Audi přitom využívá různé technické
koncepce. První studie e-tron, která byla vystavena v září 2009 na autosalonu
IAA ve Frankfurtu, je vysokovýkonným sportovním vozem, jehož elektromotory
pohání všechna čtyři kola. U konceptu představeného v lednu 2010 na
autosalonu v Detroitu se jedná o lehké kompaktní dvoumístné kupé se dvěma
elektromotory na zadní nápravě.
A1 e-tron nyní ukazuje aplikaci inovativního ekologického pohonu v kompaktním
elektromobilu pro prémiový segment. Čtyřmístný dvoudveřový městský automobil
MCV je koncipován speciálně pro každodenní provoz v městských aglomeracích
Evropy, Severní Ameriky a v bouřlivě rostoucích asijských a jihoamerických
velkoměstech. Pohon Audi A1 e-tron zajišťuje za všech okolností elektromotor.
Spalovací motor slouží pouze k dobíjení akumulátoru v případě potřeby.
Výkonný synchronní elektromotor uložený vpředu napříč poskytuje modelu A1
e-tron svěží temperament. Elektromotor odevzdává jmenovitý výkon 45 kW, který
může být krátkodobě zvýšen až na 75 kW. Od nulových otáček je k dispozici
točivý moment 150 N.m, přičemž maximální hodnota točivého momentu je 240
N.m. Sprint z klidu na 100 km/h proběhne během 10,2 s a nejvyšší rychlost
přesahuje hranici 130 km/h. Hnací sílu přenáší na přední kola jednostupňová
převodovka a řidič pouze vybírá prostřednictvím elegantní vyjíždějící páky voliče
na konzole středového tunelu známé již z první studie Audi e-tron jízdní režimy
„jízda vpřed“, „zpětný chod“ a „neutrál“.
Prvních 50 kilometrů, například v městském provozu, ujede kompaktní MCV
zcela bez emisí. Akumulátor o hmotnosti necelých 150 kilogramů je tvořen sadou
modulů s články Li-Ion, která je uložena v podlaze před zadní nápravou. Za
logem s kruhy v přední masce Singleframe má Audi A1 e-tron normovanou
zásuvku pro připojení dobíjecího zařízení. Je-li akumulátor zcela vybitý, trvá
dobíjení ze sítě 380 V přibližně tři hodiny. Aktuální stav nabití a zbývající dobu
dobíjení ukazuje displej hned vedle zásuvky pro dobíjení.
Ve výjimečných případech prodlužuje dojezd tohoto koncepčního vozu,
schopného sériové výroby jen s minimálními úpravami, malý jednorotorový
Wankelův motor s objemem 254 cm3, který pracuje při konstantních otáčkách
5000 min-1 v oblasti nejvyšší účinnosti. Velkou předností Wankelova motoru je
tichý běh téměř bez vibrací, kompaktní konstrukce s malými rozměry a extrémně
malá hmotnost. Tzv. Range Extender pohání generátor s dobíjecím výkonem 15
kW. Tímto způsobem může A1 e-tron ujet dalších 200 kilometrů. Podle návrhu
normovaného cyklu pro zjišťování spotřeby paliva vozidel kategorie Range
Extender vychází spotřeba paliva 1,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2
pouhých 45 g/km. Potřebné palivo se uchovává v nádrži o objemu 12 litrů.
Audi A1 e-tron váží navzdory komplexnímu poháněcímu ústrojí jen 1190 kg a za
jízdy připomíná vozy vyšších tříd díky svému dospělému charakteru a sportovněkomfortnímu
nastavení. Studie jezdí na kolech z lehkých slitin s průměrem ráfku
18 palců. Filozofii značky Audi dokládá mnoho ušlechtilých detailů v interiéru.
Elektrický pohon nevyžaduje žádné kompromisy z hlediska sportovního chování
nebo komfortu. Právě naopak: je symbolem inovativního a elegantního potěšení
z jízdy.

Audi A8 hybrid – měřítko hospodárnosti
Audi vystavuje na Ženevském autosalonu ve světové premiéře technickou
studii A8 hybrid. Oba motory – 2.0 TFSI a elektromotor – dosahují
kombinovaného výkonu 180 kW (245 k) a nabízejí točivý moment 480 N.m.
Díky tomu umožňují suverénní dynamiku velkého šestiválce. Důsledný
downsizing v kombinaci s přednostmi elektrifikace poháněcího ústrojí
přináší ovoce také při snižování spotřeby paliva, která dosahuje průměrné
hodnoty pouhých 6,2 litru na 100 km, což znamená emise CO2 144 gramů
na kilometr.
Audi A8 hybrid pracuje na principu vysoce účinné paralelní hybridní soustavy,
která zamezuje zbytečným třecím ztrátám a ztrátám na výkonu. Mezi
čtyřválcovým zážehovým motorem, který poskytuje nejvyšší výkon 155 kW (211
k), a osmistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic je uložen výkonný
synchronní elektromotor. Ten dosahuje výkonu až 33 kW a k dispozici dává
mohutný točivý moment 211 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy je pak
180 kW a 480 N.m, takže Audi A8 hybrid o hmotnosti 1885 kg dokáže zrychlit z 0
na 100 km/h za 7,6 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 235 km/h. Dalším důkazem
suverenity hybridního pohonu je zrychlení z 60 na 120 km/h na 5. převodový
stupeň za pouhých 7,5 s.
Spotřeba v kombinovaném režimu EU se přitom drží na skromné hodnotě 6,2
l/100 km odpovídající emisím CO2 ve výši 144 g/km. V městském provozu ušetří
hybridní pohon oproti konvenčnímu řešení přibližně 20 % paliva. Na jízdní
dynamiku a spotřebu paliva má pozitivní vliv také lehká hliníková karoserie
modelové řady A8 s prostorovým rámem ASF. Hnací síla je na vozovku
přenášena prostřednictvím předních kol.
Studie A8 používá plně hybridní systém. Ten se vyznačuje tím, že pohon vozu
může ve vlastní režii obstarávat jak spalovací motor, tak elektromotor, nebo lze
pro pohon kombinovat hnací sílu obou motorů. Během jízdy bez stlačeného
pedálu plynu a během brzdění pracuje elektromotor jako generátor, který
přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ta se ukládá pro pozdější použití do
akumulátoru. Hybridní pohon umožňuje čistě elektrický pohon rychlostí až 65
km/h s dojezdem přesahujícím dva kilometry, což je pro popojíždění v hustém
městském provozu naprosto postačující.
Audi A8 hybrid využívá pro ukládání přebytečné elektrické energie moderní sadu
akumulátorů Li-Ion, která je uložena v zadní části vozu. V porovnání s jinými
koncepty dosahuje výrazně lepších výkonových parametrů při menších
rozměrech a nižší hmotnosti. Nominální kapacita je 1,3 kW.h a provozní napětí
dosahuje 266 V. Sada akumulátorů je chráněna před poškozením velmi pevným
pouzdrem. Ventilační modul zajišťuje za všech podmínek ideální provozní
teplotu. Přesto si zavazadlový prostor konceptu Audi A8 hybrid zachovává
s objemem 400 litrů vysokou užitnou hodnotu.
Některé agregáty, které jsou v konvenčních osobních vozech poháněny
motorem, musely být pro použití v Audi A8 hybrid modifikovány. Kompresor
klimatizace pracuje čistě elektricky. Také řízení je elektromechanické. Brzdový
posilovač má navíc k dispozici adaptivně řízené elektrické vakuové čerpadlo.
Náročné elektronické řízení pak zajišťuje i při brzdění rekuperací kinetické
energie plnou funkčnost bezpečnostních systémů ESP a ABS.
Specifické know-how značky Audi spočívá v dokonalé součinnosti všech
jednotlivých komponentů a ve vysokém stupni integrace. Tato technická
architektura se stane základem budoucího sériově vyráběného modelu Audi Q5
hybrid, který bude představen ještě v roce 2010.

zdroj:IVG
Přílohy
A8100138_small.jpg
A8100142_small.jpg
G100001_small.jpg
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Novinky & Tiskové zprávy“