Koncepty Audi na pařížském autosalonu 2010

Co se děje kolem VW.

Moderátoři: LukaSHek, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
T4
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1467
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Decin
Kontaktovat uživatele:

Koncepty Audi na pařížském autosalonu 2010

Příspěvek od T4 »

Audi e-tron Spyder



Na největším podzimním autosalonu roku 2010 představuje Audi studii otevřeného sportovního vozu Audi e-tron Spyder. Dvoumístný koncept s hybridním pohonem typu „plug-in“ je dlouhý 4,06 metru, široký 1,81 metru a vysoký jen 1,11 metru. Pohon zadních kol zajišťuje motor V6 TDI se dvěma turbodmychadly a výkonem 221 kW (300 k), vpředu jsou dva elektromotory o celkovém výkonu 64 kW.



Audi e-tron Spyder je bezpochyby nejpokročilejším vývojovým stádiem současného designérského jazyka značky Audi a zároveň poskytuje představu o podobě budoucích sportovních vozů Audi. Klasické proporce otevřeného sportovního vozu mají v porovnání s koncepčním kupé Audi e-tron z letošního Detroitského autosalonu o 13 cm větší délku a o 3 cm větší šířku. Rozvor pouhých 2,43 metru je o 22 cm kratší než v případě R8.





Prosklení interiéru připomíná hledí přilby, zatímco kapota s širokým centrálním vstupem vzduchu odkazuje svým vzhledem i funkcí na závodní vůz Audi R8 LMS. Přídi karoserie s výrazně klínovitým tvarem dominuje maska chladiče Singleframe, po jejíchž stranách se nacházejí dva rozměrné vstupy vzduchu, které slouží jednak k chlazení elektrické větve pohonu a zároveň zásobují vzduchem motor TDI uložený uprostřed před zadní nápravou. Přední i zadní světlomety používají nejúčinnější techniku LED. Dalším osobitým prvkem tohoto konceptu jsou dvacetipalcová kola (pneumatiky 245/30 vpředu a 265/30 vzadu), jejichž aerodynamicky vysoce efektivní design připomíná turbínové kolo. Každé kolo je složeno z 66 individuálních komponentů vyrobených z hliníku nebo uhlíkového kompozitu.





Podélně před zadní nápravou uložený motor TDI je viditelný zvenku a za sedadly jsou dvě vyboulení, která se pozvolna svažují k zádi. Podobně jako u sériově vyráběného modelu R8 Spyder jsou cestující v případě převrácení vozidla chráněni vystřelovacími ochrannými oblouky.





Puristicky zařízený interiér je v plném souladu s charakterem lehkého vysokovýkonného sportovního vozu. Tvary, ovládací prvky a zdroje informací jsou redukovány na nezbytné minimum. Křivka přístrojové desky plynule přechází do výplní dveří a středový tunel je mimořádně úzký, protože designérům uvolnila prostor pro tvořivost nepřítomnost převodovky, řadicí páky a spojovacího hřídele. Veškeré ovládání probíhá prostřednictvím systému MMI, výjimkou je pouze volič automatizované převodovky, který se po zapnutí zapalování vysune ze středového tunelu.





Přístrojová deska konceptu Audi e-tron Spyder je natočena směrem k řidiči. Místo klasického panelu přístrojů je vůz vybaven velkým displejem s integrovanými funkcemi MMI, po jehož stranách jsou dva kruhové přístroje. Rychlost jízdy je zobrazována pouze v digitální podobě. MMI lze ovládat dotykovým panelem na volantu, jehož věnec je zploštělý nahoře i dole, nebo prostřednictvím MMI touch na středové konzole.





Audi e-tron Spyder přináší do segmentu sportovních vozů neobvyklou kombinaci vznětového motoru a dvou elektromotorů. Poprvé zde nalézá uplatnění nová generace šestiválcového turbodieselu 3.0 TDI, jehož dvě turbodmychadla přispívají k nejvyššímu výkonu 221 kW (300 k), což je zvýšení o 37 kW (50 k) oproti předchozímu evolučnímu stupni, který debutoval před několika měsíci v novém Audi A8. Maximum točivého momentu 650 N.m je neobvykle vysoké i v segmentu sportovních vozů. Motor 3.0 TDI pohání zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Vpředu jsou dva asynchronní elektromotory s celkovým výkonem 64 kW a maximálním točivým momentem 352 N.m.





Hybridní konstrukce karoserie vychází z koncepce ASF (Audi Space Frame) s lehkým prostorovým rámem z hliníku a uhlíkového kompozitu (kapota a různé aerodynamické prvky). Díky hmotnosti pouhých 1450 kilogramů a vysokému točivému momentu motoru TDI a dvou elektromotorů nabízí koncept Audi e-tron Spyder úctyhodné jízdní výkony. Vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 4,4 s a jeho nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.





Jízda v konceptu Audi e-tron Spyder je ve skutečnosti ještě více vzrušující než napovídají abstraktní čísla. Velký podíl na tom má skutečnost, že maximální točivý moment elektromotorů je k dispozici okamžitě. Vůz je po sešlápnutí pedálu plynu doslova katapultován vpřed. Předjížděcí manévry jsou krátké sprinty, které probíhají naprosto nenuceně, aniž by řidič musel řadit nižší převodové stupně. Hladina hluku je v interiéru nízká, přičemž pod zatížením proniká k uším posádky příjemný sonorní zvuk šestiválcového turbodieselu.





Inteligentní rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola zajišťuje optimální dynamiku v každé situaci, a tím zlepšuje nejen akceleraci, ale i chování vozu při průjezdu zatáčkou. Tím je dosaženo podobného efektu jako u vozidel s konvenčním pohonem všech kol quattro a sportovním diferenciálem. Nedotáčivost nebo přetáčivost lze korigovat nejen cílenou aktivací brzd, ale i precizním zvýšením výkonu po dobu několika milisekund. Výsledkem jsou strhující jízdní vlastnosti, na nichž se podílí rovněž nízká hmotnost, krátký rozvor a dokonalé rozložení hmotnosti v poměru 50:50 %. Koncept se chová neutrálně i při extrémním příčném zrychlení a projíždí zatáčkami doslova jako po kolejích.





Při běžné jízdě je přenášeno 75 % točivého momentu na zadní nápravu a 25 % na přední. Během akcelerace a při prokluzu kol jedné nápravy se tento poměr dynamicky mění na základě povelů centrální řídicí jednotky, která spolupracuje se stabilizačním systémem ESP.





Kombinace vysoce účinného motoru TDI a elektrického pohonu se může pochlubit také vynikajícími hodnotami spotřeba paliva a mimořádně nízkými emisemi. Audi e-tron Spyder požaduje v průměru pouhých 2,2 litru nafty na 100 km, což odpovídá emisím CO2 59 g/km. Padesátilitrová palivová nádrž umožňuje dojezd více než 1000 kilometrů na jednu náplň. Otevřený sportovní vůz může jezdit také s čistě elektrickým pohonem a nulovými emisemi. V tomto režimu, který se uplatní především v městských oblastech, ujede až 50 km s maximální rychlostí 60 km/h. Sada akumulátorů o kapacitě 9,1 kWh je umístěna vpředu.





Přední kola jsou zavěšena na dvojicích trojúhelníkových ramen, zatímco vzadu je nezávislé zavěšení kol s lichoběžníkovým ramenem. Jednotlivé díly jsou kované z hliníku a geometrie náprav vychází ze zkušeností nasbíraných v motoristickém sportu. Přestože mají tlumiče a pružiny tuhou charakteristiku, zůstala zachována vysoká míra komfortu pérování.





Hřebenové řízení se strmým převodem poskytuje citlivou zpětnou vazbu. Elektromechanický posilovač mění svůj účinek v závislosti na rychlosti jízdy a neodebírá žádnou energii, pokud jede e-tron Spyder přímým směrem.





Audi quattro concept

V roce 1980 debutoval na ženevském autosalonu automobil, jehož název se stal více než jen symbolem celé řady úspěchů značky se čtyřmi kruhy. Audi quattro je také zlatým standardem pro vítězné kvality v motoristickém sportu a nejvyšší úroveň praktické využitelnosti v každodenním provozu. Na oslavu 30. výročí od představení modelu quattro vystavuje Audi na pařížském autosalonu 2010 futuristickou interpretaci původní koncepce v podobě studie Audi quattro koncept. Je to plnokrevník pro vášnivé řidiče s výkonem 300 kW (408 k), pětiválcovým přeplňovaným motorem, lehkou karoserií a – samozřejmě – nejnovější generací trvalého pohonu všech kol quattro.





Hned první pohled na nový koncept v bílém odstínu Col de Turini vyvolá vzpomínky na dalšího legendárního předchůdce, jímž byl model Sport quattro z roku 1984, evoluční verze vozu Audi quattro Coupé se zkráceným rozvorem. Podobně i Audi quattro concept ztělesňuje další vývojový stupeň sériově vyráběného kupé Audi RS 5, jednoho z nejsportovnějších produkčních vozů v historii značky.





Vývojoví inženýři Audi zkrátili rozvor o 150 mm na 2,60 metru a snížili střechu o 40 mm v zájmu větší agility a nižší hmotnosti. Zároveň se podobně jako u předchůdce z roku 1984 zmenšil počet sedadel v interiéru ze čtyř na dvě. Přestože je u konceptu nemožné přehlédnout elegantní geny modelů Audi A5 Coupé a Audi RS 5 Coupé, jsou změny designu mnohem dramatičtější, než tomu bylo mezi prvním modelem quattro a verzí Sport quattro z roku 1984. Na rozdíl od Sport quattro má nový koncept zadní převis zkrácený o 200 mm, aby byla zachována harmonie základních proporcí. Vnější rozměry jsou 4,28 x 1,86 x 1,33 metru.





Nízká střecha snižuje výšku prosklení kabiny a dodává vozu nižší optické těžiště. Svalnatý střešní sloupek C je nezaměnitelným odkazem na design prvního modelu quattro. Z profilu jsou extrémně dynamické proporce zvýrazněny dvacetipalcovými koly s centrální maticí a sedmi dvojitými paprsky. Další citací z designérského jazyka modelu Sport quattro jsou nápadně rozšířené podběhy kol a osobitý přívod vzduchu pro pětiválcový motor na pravé straně kapoty. Záď je zakončena velkým spoilerem z uhlíkového kompozitu, který lze nastavit pro maximální přítlak.





Interiér kupé se vyznačuje minimalismem a čistotou tvarového řešení. Štíhlá přístrojová deska je oddělena od samostatné středové konzoly, nad níž se jakoby vznáší. Na místě zadních sedadel je úložný prostor pro přilby nebo zavazadla. Skořepinová sedadla pro řidiče a spolujezdce se mohou pochlubit mimořádně lehkou konstrukcí. Hmotnost jednoho sedadla 18 kg představuje snížení přibližně o 40 % v porovnání s konvenčním sedadlem sériové verze. Sedadla jsou vybavena buď tříbodovými, nebo čtyřbodovými bezpečnostními pásy.





Sportovní atmosféru vytváří uvnitř kombinace velmi kvalitní kůže a uhlíkového kompozitu. Přístrojová deska je v klasickém stylu Audi orientována na řidiče. Ovládání usnadňuje systém MMI touch, řadicí páka šestistupňové mechanické převodovky je umístěna na extrémně štíhlé středové konzole. Přístrojová deska je kompletně digitální. V závodním režimu připomíná grafika displeje digitální přístroje prvního modelu quattro z 80. let. Stejný zdroj inspirace prozrazují čtyři plochá tlačítka po obou stranách přístrojového panelu. Na levé straně může řidič ovládat funkce stopek v závodním režimu, tlačítka vpravo slouží pro volbu jednotlivých menu systému MMI.





Mnohem agresivněji tvarovaná karoserie je na rozdíl od RS 5 vyrobena převážně z hliníku na principu prostorového rámu ASF (Audi Space Frame). Kapota, zadní víko s integrovaným nastavitelným spoilerem, nárazníky a četné aerodynamické komponenty jsou z uhlíkového kompozitu. Hmotnost surové karoserie se snížila o téměř 50 % v porovnání s celoocelovou na pouhých 159 kg. Lehká karoserie umožnila provést odtučňovací kúru také u převodovky, podvozku a brzdové soustavy. Díky tomu váží Audi quattro concept pouhých 1300 kg, bezmála stejně jako Sport quattro v roce 1984 a téměř o 200 kg méně než stejně velké Audi TT RS vyrobené rovněž převážně z hliníku. Know-how získané konstrukcí karoserie konceptu se uplatní ve všech budoucích modelech Audi.





Dalším opatřením, které přispělo ke snížení hmotnosti vozu, je náhrada osmiválcového motoru sériově vyráběného modelu přeplňovaným řadovým pětiválcem z Audi TT RS. Podélně uložený motor TFSI dosahuje díky četným modifikacím nejvyššího výkonu 300 kW (408 k) mezi 5400 a 6500 min-1 a maximálního točivého momentu 480 N.m, který zůstává k dispozici v širokém rozsahu otáček od 1600 do 5300 min-1. Neobvyklý základní koncept pětiválcového motoru Audi pracuje s intervalem zapalování jednotlivých válců 144 stupňů a pořadím zapalování 1-2-4-5-3. Výsledkem je osobitý rytmus a melodický zvuk, k čemuž přispívá rovněž geometrie sacího a výfukového traktu.





Motor 2.5 TFSI je extrémně kompaktní. Konstruktéři zvolili rozteč válců 88 mm a vnější hlavní ložiska přemístili dovnitř. Dlouhozdvihový motor se zdvihovým objemem 2480 cm3 (vrtání x zdvih 82,5 x 92,8 mm) a délkou jen 494 mm je vhodný nejen pro příčné uložení jako v TT RS, ale i pro podélnou instalaci do krátké přídě studie Audi quattro concept. Rekordně nízká je i hmotnost pouhých 183 kilogramů.





Brutální hnací síla je přenášena na všechna kola prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky tak efektivně, že vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 3,9 s. Výkonová hmotnost 4,3 kg/kW (3,2 kg/k) – to je úroveň supersportovního Audi R8 V10 – je jasným signálem dynamického potenciálu vozu. Překvapivá je ovšem i nízká spotřeba paliva, neboť pětiválec s výkonem přesahujícím 400 koňských sil si v průměru řekne jen o 8,5 litru na 100 km. Motor dosahuje vysoké účinnosti především díky kombinaci přímého vstřikování benzinu FSI a přeplňování turbodmychadlem. Technologie TFSI dovedla závodní vozy R8 k pěti vítězstvím ve vytrvalostním závodu 24 h Le Mans a k 63 triumfům v 80 dalších závodech.





Velké úspěchy v motoristickém sportu má za sebou i pohon všech kol quattro. Audi quattro concept používá nejnovější evoluční stupeň trvalého pohonu všech kol quattro. Klíčovou inovací je samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými ozubenými koly. Jeho předností je lehká a kompaktní konstrukce a schopnost měnit v širokém rozsahu rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu během milisekund. Za normálních okolností je rozdělení točivého momentu nastaveno v poměru 40:60 % ve prospěch zadních kol. Samosvorný účinek při prokluzu kol vede k přenosu hnací síly na nápravu s lepší trakcí. Až 85 % točivého momentu může směřovat dozadu, nebo až 70 % dopředu.





Důležitou součástí poháněcího ústrojí studie Audi quattro koncept je rovněž sportovní diferenciál na zadní nápravě, který umožňuje rozdělovat točivý moment mezi jednotlivá zadní kola. Tímto způsobem lze významně zlepšit jízdní dynamiku při změnách směru jízdy. Vůz reaguje na povely řidiče bez jakéhokoli zpoždění a s maximální precizností při zachování maximální bezpečnosti. Všechny klíčové komponenty podvozku jsou vyrobeny z hliníku, aby se snížila neodpružená hmotnost. Přední odvrtávané brzdové kotouče jsou z keramického kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Vůz jezdí na dvacetipalcových kolech 9J x 20 s pneumatikami 275/30.

zdroj: IVG
Přílohy
image001.jpg
image002.jpg
image003.jpg
image004.jpg
image005.jpg
image006.jpg
Obrázek

Uživatelský avatar
Licker_
Závodník
Závodník
Příspěvky: 624
Registrován: 21.09.2008 16:40
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Koncepty Audi na pařížském autosalonu 2010

Příspěvek od Licker_ »

Tak to už je jiná liga totok :oops:

Uživatelský avatar
krowak01
Řidič
Řidič
Příspěvky: 169
Registrován: 23.03.2008 20:54
Bydliště: Hrochův Týnec (okr.Chrudim)
Kontaktovat uživatele:

Re: Koncepty Audi na pařížském autosalonu 2010

Příspěvek od krowak01 »

mě si líbí concept quatra,odkazuje designem na starý quádro:-)
http://www.youtube.com/watch?v=w8GGW93EL_s" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
machinecz
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 499
Registrován: 23.01.2009 12:28
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Re: Koncepty Audi na pařížském autosalonu 2010

Příspěvek od machinecz »

sakra něco mi to připomíná .. maska Aston martin , světla styl ala lancer zadek ala pontiac , takže dech mi to nevyrazilo :(

Odpovědět

Zpět na „Novinky & Tiskové zprávy“