Volkswagen Cross Coupé na autosalonu v Tokiu

Co se děje kolem VW.

Moderátoři: LukaSHek, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
T4
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1467
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Decin
Kontaktovat uživatele:

Volkswagen Cross Coupé na autosalonu v Tokiu

Příspěvek od T4 »

Volkswagen na Tokijském autosalonu (3. až 11. prosince) představuje studii SUV budoucnosti s názvem Cross Coupé. Koncept s hybridním pohonem všech kol a vnějším dobíjením (plug-in hybrid) po vizuální stránce ukazuje, jak si designéři značky Volkswagen představují křížence mezi čtyřdveřovým kupé a kompaktním terénním vozem. Tým designérů kolem Waltera de Silvy a Klause Bischoffa vytvořil fascinující studii, která pozoruhodným způsobem kombinuje to nejlepší z obou světů. Originální, charakterově silné, skulpturální a dynamické Cross Coupé symbolizuje budoucí design vozů SUV značky Volkswagen!

Pokroková technika: Sportovně koncipované Cross Coupé přichází se zcela novou technikou. Poprvé u veřejně prezentovaného modelu je základem studie nová modulární platforma MQB pro vozy s motorem uloženým napříč. Cross Coupé se díky tomu vyznačuje nápadně krátkými převisy karoserie. Čtyřmístné SUV je poháněno dvěma elektromotory (jeden vpředu a jeden vzadu) a zážehovým motorem TSI s přímým vstřikováním benzinu. Cross Coupé dokáže v čistě elektrickém režimu ujet vzdálenost až 45 kilometrů. Novinkou pro značku Volkswagen je pohon všech kol s „elektrickým spojovacím hřídelem“, u něhož je zadní náprava poháněna vzadu uloženým elektromotorem. Napájení zadního elektromotoru zajišťuje přední elektrický agregát, který v tomto provozním stavu pracuje jako generátor poháněný motorem TSI. V Cross Coupé je tak konvenční přenos hnací síly prostřednictvím spojovacího hřídele nahrazen přenosem elektrické energie. Na palubě studie se tím uvolnil prostor pro další důležité technologie. Například ve středovém tunelu, jímž běžně prochází spojovací hřídel, je v případě Cross Coupé uložen lithium-iontový akumulátor. Nízká poloha akumulátoru a uspořádání celého hnacího řetězce přispívá k velmi nízkému těžišti vozidla a vyváženému rozložení hmotnosti mezi nápravy. Koncepční vůz tak dosahuje dynamiky kupé, přestože nabízí také všestrannost SUV.

Cross Coupé s dlouhým rozvorem a krátkými převisy

Nižší než ostatní terénní vozy. Studie představená v Tokiu je s délkou 4345 mm delší než Golf a kratší než Tiguan. Přesně mezi oběma uvedenými bestsellery se pohybuje také šířka 1868 mm a výška 1523 mm. Cross Coupé se tak svými rozměry řadí mezi modely celosvětově velmi žádaného segmentu A. Kromě toho je nápadné, že studie má v poměru k celkové délce velmi dlouhý rozvor 2630 mm (o 52 mm delší než u Golfu a o 26 mm delší než u Tiguanu). Tomu odpovídají krátké převisy karoserie (vpředu 855 mm, vzadu 860 mm) a mimořádně přitažlivé celkové proporce definované harmonií všech rozměrů. Statný vzhled podtrhuje široký rozchod kol 1585 mm (vpředu), resp. 1613 mm (vzadu).

Terénní schopnosti jako SUV. Pro jízdu mimo zpevněné cesty má Cross Coupé podobné předpoklady jako klasické vozy SUV. Například přední nájezdový úhel dosahuje hodnoty 24,2°, zadní nájezdový úhel má pro jízdu v terénu vynikající hodnotu 32,5°. Cross Coupé se navíc vyznačuje světlou výškou, která je vhodná pro jízdu v terénu.

Design ukazuje ztvárnění přídě budoucnosti

Precizně tvarovaná silueta kupé. Vzhled studie Cross Coupé je charakterizován velmi dlouhou kapotou motoru, zcela novým uspořádáním přídě, daleko dozadu posunutou kabinou pro cestující a v porovnání s konvenčními vozy SUV velmi nízkým pásem prosklené plochy. Designéři se rozhodli pro svalnaté a atletické tvary a linie, které si však i nadále zachovávají vytříbenou stylistickou čistotu. Cross Coupé přitom působí jako socha vyfrézovaná z celistvého kusu materiálu, extrémně precizně a moderně. Cross Coupé ukazuje maximálně originálním způsobem, jakým směrem se bude vyvíjet design vozů Volkswagen.

Nápadná je linie „tornádo“, která vypadá, jako by byla vyřezána do povrchu žiletkou, a která prochází těsně pod bezrámovými bočními okny a sahá od předního až k zadnímu blatníku. Zde se na ni napojují směrem dolů výrazně vystouplé podběhy kol vytvářející tak velmi výraznou boční linii a siluetu, která navzdory robustním rysům ve stylu SUV připomíná sportovní vozy. Do tohoto obrazu skvěle zapadají 20“ kola z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 265/45. Nad zadními podběhy se tyčí rozměrný střešní sloupek C ve stylu kupé a celá silueta zádě budí vizuálně dojem, že se opírá o 20“ kola.

Evoluce přední partie vozů Volkswagen. Přední partie studie ukazuje, jaký potenciál vězí v DNA designu značky Volkswagen, kterou vyvinuli Walter de Silva (šéfdesignér koncernu) a Klaus Bischoff (šéfdesignér značky Volkswagen). Charakteristické horizontální linie „tváře značky Volkswagen“ tvoří v tomto případě spojnici mezi současností a budoucností. Na rozdíl od dnešních modelů nechali designéři vzájemně fyzicky splynout oba dvojité xenonové světlomety s chromovanými žebry masky chladiče. Pohled zblízka prozradí, že světlomety jsou vzájemně spojené dvěma chromovanými lištami umístěnými nad sebou. Šířku vozu navíc zdůrazňují směrem k okrajům stoupající chromovaná zakončení žeber ve tvaru křídla, která jsou součástí zcela nového konceptu osvětlení. Spodní z obou chromovaných křídlovitých žeber nese světlomety pro denní svícení, zatímco do křídlovitých zakončení výše položeného žebra jsou umístěny směrové ukazatele. Kombinace světelného podpisu, světlometů a masky chladiče tak tvoří jedinečný inovativní celek. Uprostřed nárazníku je část lakovaná barvou karoserie, která tvoří prostřednictvím precizně tvarované světelné hrany vycházející vzhůru homogenní celek s pásem masky chladiče. Zcela dole v nárazníku je další otvor pro přívod chladicího vzduchu, který je ozdoben dvěma menšími přídavnými chromovanými lištami. Po levé a pravé straně se nacházejí mlhové světlomety LED.

Záď kombinující styl SUV i kupé. Nízký pás bočních oken ovlivňuje charakter zadní partie. Pro kupé je typické velmi šikmo skloněné zadní okno. Nahoře je zadní víko zakončeno spoilerem, který vizuálně prodlužuje plochu střechy a jako odtrhová hrana optimalizuje aerodynamiku. Zadní světlomety jsou úzké a podobně jako u nejaktuálnějších sériově vyráběných modelů, například u nového CC, mají jemný, světlý, horizontální pruh, díky němuž osvětlovací těleso působí velmi elegantním dojmem. Naopak pro vozy SUV je typický mohutný zadní nárazník, do něhož jsou u okrajů na levé a pravé straně integrovány koncovky výfukové soustavy.

Všestranný interiér pro 4 osoby

To nejlepší ze dvou světů. Charakteristické prvky ze světa vozů SUV a kupé tvoří v Cross Coupé vzrušující spojení. Ve čtyřmístném interiéru to vede k tomu, že jsou veškeré detaily provedeny v mnohem sportovnějším stylu než v konvenčních vozech SUV. Například přístrojová deska má dynamicky precizní tvary jako v kupé, zároveň je však umístěna podobně vysoko jako ve vozech SUV. Povrch přístrojové desky je ušlechtilý a přesto velmi odolný. Touto robustností se vyznačují také ovládací prvky, madla a obecně všechny prvky v interiéru, jichž se posádka dotýká. Například dva hliníkové otočné ovladače na středové konzole umožňují jednoduché a rychlé ovládání funkcí poháněcího ústrojí a klimatizace. Mezi oběma ovladači je umístěno tlačítko elektronické parkovací brzdy a před ním se nachází hlavice páky voliče sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Na tuto nápadně širokou hlavici vyrobenou z celistvého kusu hliníku je nejen radost pohledět. Velmi příjemný dojem zanechává také při uchopení. Před pákou voliče je tlačítko spouštěče motorů a po pravé a levé straně jsou k dispozici dvě stabilní a zároveň ušlechtile vyhlížející madla. Po pravé straně nalezne řidič ještě tlačítka pro aktivaci čistě elektrického jízdního režimu a dobíjení akumulátoru. Ve vyšší poloze následuje ovládací panel ventilační soustavy, dva výdechy a centrálně umístěný spínač výstražných blikačů. Ještě výš je místo pro dotykový displej, který zobrazuje pokyny a informace silničního a terénního navigačního systému a umožňuje ovládání všech důležitých funkcí včetně audiosystému.

Multifunkční přístroje.

Programovatelné přístroje.

Za tříramenným volantem je v panelu sdružených přístrojů umístěn volně programovatelný displej. Tento displej se dynamicky mění v závislosti na poloze otočného ovladače na středové konzole, jímž se volí tři jízdní režimy „Sport“, „City“ a „Offroad“. V závislosti na zvoleném režimu se zobrazují různé obsahy, například gyroskop, kompas a topografická mapa v terénním režimu. Každý ze tří režimů má specifickou podobu a vzájemně se odlišují i barevně. Mezi oběma kruhovými přístroji je uprostřed umístěn další multifunkční barevný displej, který může zobrazovat provozní informace, menu telefonu, informace audiosystému a souběžně i další navigační data jako např. 3D zobrazení terénu.

Ergonomie pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Cross Coupé je vybaveno čtyřmi samostatnými sedadly, která mají skořepinovou konstrukci s pevně integrovanými opěrkami hlavy. Tato sedadla se mohou pochlubit mimořádně harmonickými ergonomickými vlastnostmi. Čtyři cestující mají k dispozici velkorysý prostor ve všech směrech. Opěradla zadních sedadel a předního sedadla spolujezdce lze kompletně sklopit dopředu, aby bylo možné do Cross Coupé naložit surfová prkna, snowboardy nebo jiné neskladné předměty. Zadní stěny opěradel jsou přitom obloženy plastovými panely, které po sklopení vytvářejí odolnou ložnou plochu. Zavazadlový prostor za zadními sedadly má objem 380 litrů (až do výšky spodní hrany oken). Pokud se využije celá délka ložné plochy až k opěradlům předních sedadel (1724 mm) a celá výška interiéru až ke stropu, pak vzroste využitelný objem na 1230 litrů.

Elektricky poháněná zadní náprava

3 motory v jednom voze. Cross Coupé má hned 3 motory, které efektivně spolupracují v rámci hybridní soustavy. Pod přední kapotou je uložen zážehový motor TSI s nejvyšším výkonem 110 kW a maximálním točivým momentem 210 N.m, jakož i elektromotor s výkonem 40 kW a točivým momentem 180 N.m. Oba uvedené motory pohánějí kola přední nápravy společně nebo každý samostatně. Při jízdě v režimu s pohonem všech kol nebo čistě elektrickým pohonem se připojuje další motor, který je jako koaxiální pohon integrován do konstrukce zadní nápravy. Tento elektromotor pohání zadní kola Cross Coupé. Druhý elektromotor dosahuje výkonu až 85 kW a vytváří točivý moment 270 N.m. Maximální celkový výkon soustavy složené ze spalovacího motoru a dvou elektromotorů činí 195 kW.

Akumulátor uložený ve středovém tunelu. Během čistě elektrické jízdy jsou elektromotory napájeny z akumulátoru Li-Ion sestaveného z osmi modulů. Akumulátor má energetickou kapacitu 9,8 kWh a je uložen ve středovém tunelu Cross Coupé. Tedy tam, kde má v konvenčních vozech SUV své místo spojovací hřídel. V předním motorovém prostoru uložená elektronika pracuje s napětím 370 V a řídí vysokonapěťové energetické toky mezi akumulátorem a elektrickými stroji. Nezbytné 12V napětí pro palubní síť Cross Coupé zajišťuje měnič DC/DC. Systém elektrického pohonu nijak neomezuje vnitřní prostor. Akumulátor je dobíjen buď z vnějších zdrojů (zásuvka 230 V) nebo za jízdy motorem TSI a rekuperací kinetické energie (na přední i zadní nápravě).

Spotřeba paliva pouhých 2,7 l/100 km. Cross Coupé váží s plnou nádrží 1748 kg (58 % na přední nápravě, 42 % na zadní nápravě), má užitečnou hmotnost 450 kg a dokáže překonat až 45 km s čistě elektrickým pohonem a nulovými lokálními emisemi. Motor TSI spotřebuje v kombinovaném režimu EU pouhých 2,7 l/100 km. Tato hodnota odpovídá emisím CO2 jen 62 g/km. S palivovou nádrží o objemu 55 litrů vychází dojezd v hybridním režimu na 815 km a společně s dojezdem v elektrickém režimu ujede Cross Coupé až 855 km bez zastávky pro doplňování paliva.

Ekologický a přesto dynamický. Při vší ekologičnosti je v Tokiu vystavená studie sportovní. Cross Coupé zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 7,0 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 201 km/h. Pokud pohon obstarávají pouze elektromotory, je nejvyšší rychlost omezena na 120 km/h. Jak hodnoty spotřeby, tak i jízdní výkony jsou pozitivně ovlivňovány dobrými aerodynamickými vlastnostmi Cross Coupé. Aerodynamicky optimalizované tvarové řešení a na vůz kategorie SUV nízká celková výška se odráží ve velmi dobré hodnotě součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,329.

Způsob činnosti hybridního pohonu. Oba elektromotory podporují zážehový motor TSI během akcelerace, ale jak již bylo uvedeno, mohou v závislosti na provozních podmínkách zajišťovat pohon vozidla také samostatně, a to do vzdálenosti až 45 kilometrů. Za tím účelem je motor TSI odpojen spojkou od hnacího řetězce a vypnut. Spojka na straně převodovky zůstává přitom sepnutá, takže sedmistupňová převodovka DSG se i nadále podílí na přenosu hnací síly. Řidič Cross Coupé může navíc sám rozhodovat o tom, zda chce delší vzdálenosti překonávat s čistě elektrickým pohonem (za předpokladu, že je akumulátor dostatečně nabitý). K tomu stačí jen stisknout příslušné tlačítko pro volbu jízdních režimů na středové konzole vedle páky voliče. Jakmile je motor TSI nutné znovu zapojit do akce kvůli nízkému stavu nabití akumulátoru nebo jiným parametrům, spalovací motor se pro řidiče a spolujezdce sotva postřehnutelným způsobem opět spustí a spojka jej plynule připojí k hnacímu řetězci.

Dobíjení také stisknutím tlačítka. Pokud Cross Coupé brzdí, pracují oba elektromotory jako generátory a přeměňují tak kinetickou energii na elektrickou pro dobíjení akumulátoru (rekuperace). Kromě toho může řidič vědomě (prostřednictvím dalšího tlačítka vedle páky voliče) dobíjet akumulátor prostřednictvím motoru TSI – například v situaci, kdy bude v cíli své cesty potřebovat dostatek elektrické energie pro jízdu v ekologické zóně, do níž mají vjezd povolen výhradně elektricky poháněná vozidla s nulovými emisemi. Aktuální hodnoty dojezdu v elektrickém režimu i celkového dojezdu studie Cross Coupé jsou průběžně zobrazovány na přístrojové desce. Řídicí jednotka motoru řídí využívání energie i jednotlivých zdrojů hnací síly s ohledem na řidičem požadovaný výkon.

Kromě „elektrického pohonu“ a „dobíjení“ další 3 režimy. V závislosti na provozních podmínkách (například ztráta trakce na přední nápravě) nebo v důsledku řidičem iniciovaného přechodu na režim pohonu všech kol nebo elektrického pohonu se během zlomku sekundy připojí druhý elektromotor integrovaný do zadní nápravy. Obecně má řidič k dispozici 3 jízdní režimy: City (režim ECO s minimální spotřebou), Sport (dynamika, potěšení z jízdy) a Offroad (trvalý pohon všech kol).

zdroj: IVG
Přílohy
CrossCoupé_04.jpg
CrossCoupé_05.jpg
CrossCoupé_03.jpg
CrossCoupé_02.jpg
CrossCoupé_01.jpg
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Novinky & Tiskové zprávy“