Jak si nezničit nový filtr pevných částic
Ucpal se vám filtr pevných částic? Myslíte si, že stačí tzv. DPF filtr vyměnit jako výfuk? Tedy nahraditstarý kus novým? Opak je pravdou. V první řadě je nutné zjistit důvod ucpání starého DPF filtru.
Zanesení může být způsobeno přirozenou cestou, tj. běžným opotřebením (nahromaděním
mikročástic sazí). Druhým důvodem neprůchodnosti může být nesprávné vyhodnocování
údajů ze snímačů, které jsou na tělese DPF filtru. Zde se totiž nacházejí snímače tlaku
výfukových plynů, EGR ventil, LAMBDA sonda. Všechny tyto snímače zasílají údaje do řídicí
jednotky vozidla. Ta na základě dodaných údajů a stylu jízdy vyhodnocuje, do jaké míry je
filtr ucpaný, a určuje také vhodný okamžik pro regeneraci DPF filtru. K té nejčastěji dochází
při plynulé jízdě po dálnici.
Při výměně starého filtru pevných částic za nový je nezbytné zkontrolovat všechny tyto
snímače. V opačném případě hrozí, že na základě dodávaných nesprávných hodnot nebude
řídicí jednotka korektně spouštět regeneraci DPF filtru. Tím může dojít k jeho velmi rychlému
ucpání.
Dalším problémem může být i poškozené turbo, které hází do prostoru DPF filtru naftu
(případně i olej – hlavně při jeho zvýšené hladině). Pokud k tomuto dochází, hrozí novému
filtru okamžité ucpání.
Kromě toho je třeba při výměně DPF filtru vždy myslet na to, že jde o výrobek, který je
určen pro odbornou montáž. Je nezbytné dodržovat všechny rady výrobce/prodejce. Nikdy
nestačí vyměnit „kus železa“ tj. starý filtr za nový, ale je nutné vždy v řídicí jednotce
vynulovat starý DPF filtr tak, aby vozidlo „vědělo“, že se tam nachází nový kus.
Doporučuje se také uměle vyvolat regeneraci DPF filtru připojením počítače na řídicí jednotku
vozidla.
Ve všech případech je nutné dodržovat všechny tyto rady, jinak hrozí okamžité ucpání nového
filtru pevných částic. V případě nedodržení předepsaných postupů je velmi obtížné daný filtr
reklamovat.
Nezapomínejte tedy v první řadě identifikovat závadu/příčinu ucpání DPF filtru. Zkontrolujte
všechny snímače na tělese DPF filtru a funkčnost EGR ventilu. Doporučuji také výměnu
LAMBDA sondy, důslednou kontrolu turbodmychadla a hladiny oleje.
Závěrem jen tolik, abyste nezapomněli vynulovat starý DPF filtr v řídicí jednotce.