5 věcí, které jste o pneumatikách nevěděli
Pneumatiky jsou na první pohled jednoduchá a nudná věc. Kus gumy, na kterém se jezdí.Dalo by se říct s trochou nadsázky. Přesto se jedná o důležitý bezpečnostní prvek vašeho
vozu a ukrývá v sobě řadu tajemství. Některá jsou technologického charakteru a jiná naopak
velmi jednoduchá, která vám usnadní život.
Pneumatika má v dezénu ukazatele opotřebení
celém obvodu a šířce pneumatiky měřící body. Jsou to malé výstupky v drážkách dezénu,
které mají výšku 1,6 mm (resp. 4 mm). Pokud už je běhoun pneumatiky na jejich úrovni a začínají se
sjíždět i kontrolní body, pak je načase ji vyměnit.
Výšku dezénu pneumatik můžete změřit i mincí
řešení. Ke změření vám postačí mince. U zimní pneumatiky 1 euro. Zlatá obruba po jeho obvodu
má tloušťku právě 4 mm, a když tedy vložíte minci do drážky a obrubu nevidíte, je vzorek v pořádku.
Jakmile půjde vidět část obruby, je čas na výměnu.
Obě tyto metody jsou však pouze orientační. Jednou za čas je potřeba změřit pneumatiku přesně.
Zimní pneumatiky nejsou určeny jen na sníh a led
Už při teplotě pod 7°C však letní gumy ztrácí své jízdní vlastnosti. Pokud tedy budete pravidelně
vyjíždět v době, kdy je již teplota pod touto hranicí, je dobré mít zimní pneumatiky.
Můžete používat i pneumatiky s nižším rychlostním indexem
technickém průkaze, musíte splnit několik podmínek:
- Musí to být pneumatiky zimní (příp. celoroční). Pro letní gumy tato výjimka neplatí.
- Maximální rychlost dána indexem musí být vyznačena formou nálepky v zorném poli řidiče. Nálepka
může být nahrazena zařízením, které bude trvale nainstalované ve vozidle (např. palubní počítač, který
vám zobrazí upozornění s max. rychlostí).
- Řidič nesmí tuto rychlost překročit.
Na elektromobily se vyrábí zvláštní pneumatiky
směrem co nejnižšího valivého odporu. Pneumatiky bývají úzké o velkém průměru.
Elektrické automobily nedosahují takových maximálních rychlostí jako klasické vozy. Proto nemusí být jejich
pneumatiky konstruované pro jízdu ve vysokých rychlostech. V současné době vyrábí obutí pro
elektromobily a hybridy pouze dvě společnosti. Německý koncern Continental a japonský Bridgestone.