GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

1.3, 1.6, 1.8, 1.8 16V, G60

Moderátoři: vwCharlie, areka

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od vintera »

Ano, zašroubovaný nadoraz a povolený o 2,5 otáčky. Tak podobně je to i u elektrohydraulického regulátoru na rozdělovači KE-J, u něhož se povolení pohybuje kolem 6 - 7 otáček. U toho regulátoru je ale i velmi malá odchylka od správného nastavení dost znát na jeho funkci.
Chtělo by to v praxi trochu přesnější práci, to přiznávám, ale jsem tvor tak trochu pohodlný a někdy se více spoléhám na odhad než měření, což je i na škodu.

V dávných dobách devadesátých let, když se k nám valila auta "ze západu", a kupovali je za našetřené peníze družstevníci, kteří byli zvyklí si embečka a spartaky opravovat ve stodole, tak za pár měsíců záhy zjistily, že sami to neumějí a značkový servis je daleko. Kamarád vozil z rajchu díly, většinou z vrakáčů a já ve stodole měnil pumpy, alternátory, vstřiky i rozdělovače K,KE-J. Dokonce jsem rozebíral a opravoval benzínová čerpadla na Jetroniky. Takže bylo celkem obvyklé, že se díly i skládaly z několika použitých. Bylo to stylem pokus - omyl, poslech uchem, kouřivost okem a bohatost nosem, závěrečným testem byly jízdy proti pořádnému kopci. V drtivé většině byli všichni spokojeni (asi jim nic jiného ani nezbylo).
Jak se ale servisy začaly množit a uměly i opravovat a vozila se lepší auta, tak mi zbyla veliká zásoba dílů, kterou jsem při stěhování musel dát pryč. Všechno jsem rozdal, nebo rozebral na hliník a měď. Nenapadlo mne, že si za 20 let sám pořídím už 16 kusů VW/OOOO, aut, která jsem se tehdy učil kuchat.

No, proběhla zkušební jízda, předtím jsem musel vyměnit prázdná kola a sjeté destičky a potom jít na koledu.
Samotné studené starty jsou OK, jen ihned po startu má motor mírně nerovnoměrný chod, jakoby někdy vynechal válec, ale svíčkama to není. Možná kabely, trochu kopou, mají zpuchřelou izolaci. Trysky to mohou také dělat, nebyly při zkoušce tlakem nic moc. Jak se motor zahřívá, tak zklidňuje chod. Zkušební jízda proti kopci (jak jinak) dopadla celkem dobře až na to, že motor po dosažení tak 3000 otáček najednou začne zběsile táhnout stejně jako naftový motor SB s turbem a stejně tak po 4500 otáčkách umírá. Při poslední zkoušce mi motor najednou zakuckal a chíp. Šel jsem pro benzín, protože budík na palubce ukazuje tak o 10 l víc.
Prodloužím si kabely a hadice tlakoměrů dovnitř auta a uvidím co se děje za jízdy.

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od vintera »

Na rozdělovači paliva jsem 4 šroubky ze 3,5 otáčky povolil jen na 2,5 otáčky. Tím by mělo jít méně paliva do vstřiků. Změřil jsem průtok každým vstřikem na plný zdvih a doladil šroubky na stejných 80ml. Musel jsem malinko na každém šroubku přidat, takže na tento průtok je nastaveno (povoleno) v průměru o 2,75 otáčky.

Motor nechtěl studený chytat, jen na 5. vstřik. Přenastavil jsem šroubek CO (přidal). Studený motor (15 oC) ale i tak hůře chytal, respektive běžel jen na 5. vstřik. Když se podařilo jej udržet v chodu, tak se znovu přidávalo na šroubku CO. Řídící proud se pohybuje kolem 9 - 10 mA. Lambda od 0,25 -0,65 V. Motor má lepší chod na volnoběh i přechod do otáček, teplý chytá na otočku. Zkouška proti kopci ale nic moc, v 3000 otáčkách, kde dříve táhl je dost lenivý. Natáhl jsem hadici s tlakoměrem ze spodního portu do kabiny, kabel od lambdy i řídícího proudu.
Co mě dost překvapilo je, že hodnota ŘP stoupá i k 16 -19 mA a tlak se nesnižuje, ale osciluje kolem stále stejné hodnoty. Lambda je někde kolem 0,25 - 0,45 V. Zřejmě chudá směs. Jako by regulátor nereagoval správně na ŘP. Samotný regulátor je nastavený na rozdíl tlaků 0,35 bar.

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4934
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od lister »

zkus jinej regulátor, ideálně z KE-jetu ne z KE-motroniku (9A)
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od vintera »

díky za radu, to mne nenapadlo, že mezi nimi bude výrazný rozdíl. Vyzkoušeno, zapsáno.

Tak vyzkoušeny tři další jiné regulátory. Dva origo ze stejného motoru 1,8l , jeden z audi 2l. Snažil jsem se je nejprve všechny naštelovat na stejný přepad 0,35 bar. Dal jsem je na jiný motor, a tam seřizoval. Potom jsem regulátory kontroloval na zkoušeném motoru. Kupodivu všechny regulátory vykazovaly na obou motorech stejný rozdíl tlaku 0,35 a nejevily odchylku. Takže by se dalo říci, že jednou seřízený regulátor bude poskytovat stejný rozdíl tlaku na jakémkoli motoru a tím se motor bude chovat také stejně.

Namontoval jsem tedy 1. regulátor a spustil motor, nechal ho ohřát do zapínání ventilátoru. Vymontoval 1. regulátor a dal 2. a opět spustil motor. Stejně tak 3. regulátor. Ve dvou případech již se motor spouštěl zahřátý. Pokaždé se měřilo za chodu asi 15 min na místě, bez jízdy. Domníval jsem se, že nebude žádný velký rozdíl v chování motoru a hodnotách ŘP a lambdy. Opak byl pravdou. Ačkoli jsou regulátory seřízeny všechny na stejný přepad 0,35 bar, každý má jiný vliv na chod motoru. Na hodnotu ŘP každý reagoval jinak, jiným rozdílem tlaku a tím ovlivňoval chod motoru.
Dal jsem se tedy do zkušebních jízd s každým regulátorem zvlášť, a to bez zásahu do seřízení motoru. Každá jízda třikrát stejný okruh asi 15 km, dvakrát kopec, dvakrát klesání, dvakrát rovinka.

1.regulátor se mi zdál jako dobrý, volnoběh kolem 950 ot., pravidelný. Hodnota ŘP se držela kolem 10 mA, v akceleraci šla hodnota ŘP ke 20mA a hned padala k 15 mA. Lamda spíše dole 0,25 - 0,55 V. Přechody do otáček normální, po otevření druhé klapky táhl dobře až do 5000, pak umíral.

2. regulátor (audi 2l) držel o něco vyšší volnoběh 1000 ot. Ačkoli byla hodnota ŘP také kolem 10 mA, bylo znát, že nejnižší tlak udrží zhruba o 0,1 bar. než 1.regulátor. Akcelerace byly méně plynulá, ŘP dosahoval k 15 mA a lambda se držela spíše na vyšších hodnotách 0,5 - 0,8 V. Po otevření druhé klapky měl motor propad otáček (díru) a poté zatáhl a držel se celkem dobře, rovněž tak do 5000 ot., kde ale měl najednou strop, jakoby se hltil.

3. regulátor měl volnoběh kolem 950 ot. při ŘP 7-9 mA, lambda 0,35 -0,65 V. Tento regulátor reagoval na hodnoty ŘP největším rozptylem tlaku ze všech. Při akceleraci dosahoval ŘP k 16 mA, lambda se držela spíše středu 0,35 - 0,65 V. Motor táhl rovnoměrně, bez zaváhání, po otevření druhé klapky nebylo znát žádný propad otáček, žádný brutální zátah a pak smrt. Naopak velmi silně táhl až k 6000 ot. zcela bez problémů, možná by zvládl i více.
Na tento regulátor jsem seřídil volnoběh na 850 ot. Je ale znát, že v nízkých otáčkách některý vstřik zjevně nepracuje jak má. Motor by si zasloužil všechny nové.

Je zcela zjevné, že stejné staré, používané regulátory každý reaguje jinak a na stejný ŘP poskytuje jiný tlakový spád. Nedá se to takhle vyzkoušet, ale myslím si, že u každého regulátoru by případné přesné měření ukázalo, že na stejný ŘP má každý z regulátorů jiný průtok. Možná jestli se na tom významně nepodílí i sítko v regulátoru.

Měřit průtok zespodu rozdělovače za daného proudu každého regulátoru jsem nezkoušel. Ale asi k tomu dojde na dalším mrtvém motoru, na který se chystám.
Každopádně je jasné, že motor a jeho KE -J příslušenství je dohromady jeden originál. A která součást dobře funguje v celku na jednom, vůbec nemusí stejně fungovat na druhém.

Děkuju za dobré rady a postřehy, budou mi dobré na dalším autě.

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4934
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od lister »

tady ty tři regulátory byli všechny "stejný" ? stejný evidentně nebyli, ale měli stejný označení ?

to že regulátory nereagují stejným poklesem tlaku na změnu ŘP, není až tak problém.
ř.j. pracuje v, jak se hezky česky říká "closed loop" režimu, tzn. dokud je směs bohatší než cíl, ŘP klesá a je v celku jedno jestli klesne o 4 nebo 6mA.
jediná situace kdy jede jednotka v "open loop" módu je obohacení při plným plynu, při kterým ř.j. jednotka generuje ŘP 14mA (8v) nebo 16mA (16v) tam je samozřejmě poznat případnej rozdíl v regulátorech, stejně tak jako rozdíly v nastavení KE-jetu - když motor jede na 3/4 plynu s 20mA a pak při došlápnutí na plnej ŘP klesne na 16mA, nedá se o obohacení mluvit.. tuhle funkci ale slabší motory GX, JH nemají.

btw to nastavování tlakovýho spádu 0,35bar jsi dělal jak ? procházel při tom regulátorem proud ?
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od vintera »

Dva regulátory 05 (celkem 3) jsou z motorů 1,8 JN, čvrtý 09 je myslím z 2l 3A.
Měřím rozdíl tlaků bez proudu jedním manometrem připojeným zároveň nahoře i dole. Hadice jsou spojené do T kusu a dále do jednoho manometru s odpouštěním tlaku. Každá hadice má ventil, kterým se tlaky přepínají. Jedním manometrem se eliminuje případný propad tlaku čerpadla ( napětí baterie, regulátor) i případné rozdíly v přesnosti manometrů dvou (běžně i 0,2 bar). Manometr je při měření ve stejné poloze.

Zkoušel jsem hodnoty přepadů od 0,1 do 0,5 bar. Na nízký přepad se studený motor neudrží v chodu po vypnutí 5. vstřiku a teplý nechytá, nemá benzín. Větší tlakový rozdíl je dobrý na studený start, ale záhy se motor uchlastává.
ŘJ nemá tolik sil, aby jiné základní nastavení regulátoru zcela zkorigovala. Pokud se přepad pohyboval +,- 0,05 kolem hodnoty 0,35 bar, tak to ŘJ bez problémů zvládala.
Dalo by se tedy předpokládat, že ŘJ může pomocí ŘP nějak eliminovat odlišné základní nastavení tak, že konečným výsledkem bude přesně takový přepad, který právě motor potřebuje (uzavřený režim). Měřením jsem ale zjistil, že tomu tak zcela není. I malá změna základního nastavení přepadu má vliv na chod motoru a ŘJ to nedokázala zcela zkorigovat ve všech režimech.
Přepady regulátorů na přesně daný proud nejsou zcela stejné, to jsem zjistil. Je to dáno asi mechanickým stavem regulátoru.

Rozpitval jsem pracně jeden zabitý regulátor, nic moc v něm není. Elektromagnet, pak ten ventilek co jím natáčí a šroubeček s pružinkou a hlavně ucpané sítko a usazeniny uvnitř. Pravděpodobně stav mechanické části regulátoru má vliv na přesnost jeho práce.
Chtělo by to vyzkoušet na jednom motoru postupně tak dva, tři úplné nové regulátory a pozorovat změny. Ty nemám.

Dnes ráno v 6.00 byl mrazík, tak jsem vyzkoušel start. Na první otočku ihned naskočil na 1200 ot., po dvou vteřinách zakolísal na 1000 ot., poté zůstal na 1100 ot. Po asi 30 vteřinách několikrát zakolísal +/- 50 ot kolem 1000 ot. Chod sametový, přechod do otáček normální. Zkušební jízda dopadla dobře, normálně se ohříval, dobře táhl, žádný problém s přechody teplého motoru. Držel ale vyšší volnoběh 1000 ot.

Co mě trochu vadí je, že ačkoli je čerpadlo pod autem úplně nové, tak je dost slyšet. Zkoušel jsem jeho tlak natvrdo bez regulátoru, je vysoký až až. Málem nestačil manometr.
Nepravidelně se ozve od čerpadla zavrzání, někdy i hlučnější. Jinak vrže tak po 1 - 2 vteřinách. Tlak v systému se ale udrží i týden na hodnotě 1,5 - 2 bar.

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4934
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od lister »

co zkusit na ty sítka odrezovač ?

tlakovej spád podle manuálů má být 0,2-0,5baru, rozpětí jak prase..

nezapomeň na to že tlakovej spád a nastavení 4 šroubků zespoda rozdělovače spolu souvisí a navzájem se ovlivňují..

jinak já bych se snažil nastavit tlakovej spád s 10mA procházejícíma regulátorem, pokud si to dobře pamatuju tak by to mělo jít se zapnutým zapalováním, kouskem drátu místo čidla teploty a odpojenou lambdou.
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od vintera »

Ano, na ten veliký rozptyl tlakového spádu jsem také narazil, proto jsem to zkoušel, co to bude dělat v reálu. Krajní hodnoty jsou ale mimo použití.
Odlišné nastavení šroubků v rozdělovači má velký vliv a je třeba ho dát se vším do souladu, ale chybí ta přesnější praxe.
Už jsem zkoušel nastavovat přepad jak se dalo, s proudem ze ŘJ, i bez. Zkoušel jsem i externí zdroj pomocí tužkových baterií, ale není to ono.

Zjistil jsem na jednom konkrétním rozdělovači (autě) při zkoušení různých způsobů nastavování přepadu, že třeba např. na tento konkrétní rozdělovač s nějak nastaveným průtokem 4 šroubky ani tak nezáleží jakou metodou je přepad regulátoru nastaven. Při nastavování přepadu bez připojení proudu s dobrým výsledkem je toto nastavení poté defakto totožné s nastavením s proudem. Odpojením lambdy se mi proud ustálí na 9,8 mA (přesnost měřidla?). Zprvu jsem nastavoval regulátor jen tak, podle odhadu a chodu motoru, ale je to zdlouhavé dobrat se uspokojivého výsledku.
Již jsem také zjistil, že určité nastavení rozdělovače má souvislost s nastavením přepadu regulátoru, kdy to chod motoru dost ovlivňuje. Mám teď počištěné a složené další 3 různě nastavené rozdělovače a chci na jiném autě ( s novými tryskami, lambdou) postupně zkoušet, jak se konkrétní nastavení rozdělovače bude v reálu projevovat a zkoušet k tomu různá nastavení přepadu regulátoru.
Přivezli mi dnes další kompletní KE -Jetroniky z různých VW /OOOO, tak mám na zkoušení materiálu dostatek.
Chtělo by to ale udělat zkušebnu na stůl, aby se nemusely pořád hledat gumičky pod autem.

Uživatelský avatar
remarque
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 264
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Šumperk

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od remarque »

Problematika kolem KE-Jetu mě taky zajímá, tak snad nebude vadit pár skromných otázek :-)
lister píše: tlakovej spád podle manuálů má být 0,2-0,5baru, rozpětí jak prase..
Listere, o jakém manuálu mluvíš? Mám českou příručku "Systém vstřikování KE-Jetronic" vydanou 97/98 od Bosche,ale tyto hodnoty jsem tam nikde nevyčetl. Takže asi existuje ještě něco podrobnějšího. Můžeš dát název příručky?
lister píše:...když motor jede na 3/4 plynu s 20mA a pak při došlápnutí na plnej ŘP klesne na 16mA, nedá se o obohacení mluvit.. tuhle funkci ale slabší motory GX, JH nemají.
Mám za to,že k obohacení při plém zatížení dá podnět ŘJ prostřednictvím elektrohydraulickýho regulátoru na základě hodnoty ze snímače (potenciometru) polohy klapky rozdělovače paliva. A dle ETKY jsou všechny ŘJ pro 8V 1,8l stejný. Jak je tedy možný,že by to slabší motory neměly?

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4934
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od lister »

bentley manuál hír : http://vnc.thewpp.ca/stuff/bentley/ep0n ... dex-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

k obohacení při plný zátěži musí být splněny následující podmínky : teplej motor, otáčky nad 2500 (16v) nebo 4000 (8v) a sepnutej spínač plnýho plynu na škrtící klapce. možná že ty slabší motory nemají spínač plný zátěže..

potenciometr na váze vzduchu se používá pro obohacení při akceleraci u studenýho motoru, jinak nemá na nic vliv.
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od vintera »

Slabší motory nemají spínače na škrtící klapce. Co jsem ale zjistil je, že při trochu jiném celkovém seřízení motor vůbec nechtěl táhnout, ale když se náhodou seřízení trochu podařilo, tak jel najednou jak z praku. Všiml jsem si, že dost do všeho kecá lambda. Vyzkoušel jsem jich 5 na jednom motoru a je znát rozdíl podle jejich stavu.

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od vintera »

Potřeboval bych zjistit, jak se správně nastavují rozdělovače paliva KE-J na konkrétní motor. Hledám už dlouho, ale zatím marně. Engliš neumím, německy málo, jedině rusky. Kdyby někdo našel nějakou stopu, odkaz. Čas mám, chuť taky, jen ty informace chybí.

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4934
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od lister »

myslíš něco jako průtok P při zdvihu Z za čas T ? tak až něco najdeš tak dej vědět :wink:
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od vintera »

Jo, přesně něco takového. Každý rozdělovač (nový) byl kalibrován na určitý typ motoru. Udělat nějakou stolici by asi nebyl problém, ale k čemu, když nevím přesné hodnoty za konkrétních podmínek. Zkoušení stylem pokus - omyl sice vede k nějakému výsledku, ale určitě ne ke správnému. A kombinací nastavení je tolik, že se vlastně hledá a nakonec se najde jen nějaký kompromis.
Hned po revoluci, kdy se jezdilo na západ pro auta a hlavně díly na vrakáče servisů, jsem měl chvíli v ruce manuály s tabulkami K, KE -J (na mercedesy). Jak mě tamní mistr zblejsknul, že mi to půjčili, tak mi to hned sebral. Něco o hodnotách nastavení rozdělovačů jsem viděl. Na VW/OOOO muselo také něco být.

Uživatelský avatar
Vecernicek
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 4285
Registrován: 24.02.2006 21:02
Kontaktovat uživatele:

Re: GX KE-Jet 1.8 66 Kw nejde nastartovat

Příspěvek od Vecernicek »

Hoď to ze skály nebo rovnou do šrotu... tyhle krámy je zbytečný opravovat, dávno měli být sešrotovaný.

Odpovědět

Zpět na „Motory - benzin“