vůle pístu ve válci TD 1V

1.6D, 1.6TD

Moderátoři: vwCharlie, areka

Odpovědět
Uživatelský avatar
dostal94
Řidič
Řidič
Příspěvky: 83
Registrován: 14.09.2012 18:26
Kontaktovat uživatele:

vůle pístu ve válci TD 1V

Příspěvek od dostal94 »

Zdravím,nezná někdo kolik VW uvadí max vůli pístu ve válci? nebo max. průměr válce? Nikde jsem to nenašel :(
VW Golf II 1.6 GTD

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: vůle pístu ve válci TD 1V

Příspěvek od vintera »

taky nenašel, obecně vůle bývaj 0,025 - 0,080. Čím starší typ motoru, tím větší vůle. U golfa bych typnul tak 0,03 - 0,04. Uvádělo se takové pravidlo pro vůli: na 10 mm průměru válce 0,01 mm vůle. U golfa bude určitě menší. Ale tohle je můj pouhý odhad!
Nejlépe to bude vědět nějaká brusírna válců, tam bych začal. Písty se vyráběj o přesném rozměru, takže vůli musí brusič stopro vědět.

Uživatelský avatar
dostal94
Řidič
Řidič
Příspěvky: 83
Registrován: 14.09.2012 18:26
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle pístu ve válci TD 1V

Příspěvek od dostal94 »

jj tak nějak jsem to tušil,spíš by mě ale zajímalo,jaké opotřebení je ještě v normě.
VW Golf II 1.6 GTD

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: vůle pístu ve válci TD 1V

Příspěvek od vintera »

pokud golf slušně táhne, nehulí a nežere olej, tak ve vůle určitě ok. Ono se vůle ve vyběhaném motoru a to jakémkoli, velmi špatně určuje. Na dutinu válce je měřidlo, ale válec je nestejnoměrně opotřebený v různých hloubkách. A průměr není ani přesně kruhový, ale různě šišatý - ovalita. Měří se proto kolmo na sebe a z tohoto se bere průměr, nesmí se však ovalita překročit. Platí, že nesmí mít viditelné rýhy a nemá mít ani zrcadlový lesk. Dokud jsou vidět na válci stopy po nástroji, po honování, měl by být OK. Pokud už má válec lesk, měl by se honovat, ale ještě může i jezdit.

Písty vyrábí více výrobců ze slitin hliníku o malinko odlišném složení, které má následně vliv na jejich roztažnost a tím je dána i montážní vůle ve válci. Další věcí je skutečný rozměr vyrobeného pístu, který se může malinko kus od kusu lišit, a proto jsou písty nakonec tříděny dle skutečného rozměru. Něco kolem 0,009 mm. Průměr pístu se měří kolmo na pístní čep, v dolní části, protože moderní písty nejsou přesně kulaté a mají i různý průměr v jednotlivých výškách.

Když laicky posuzovat průměr válce, tak do válce vložit pístní kroužek, tak aby zámek kroužku směřoval stále stejným směrem, třeba v ose motoru, a posunovat kroužek dolů postupně ve válci, nejlépe pístem, a měřit neustále vůli v zámku. A zapisovat. Poté pootočit kroužkem o 90 stupňů a znova posunovat a měřit. Podle té vůle se dá válec dobře posoudit, i ovalita někdy. Měřit v každém válci.

Je-li k dispozici nový píst, BEZ KROUŽKU, tak válce důkladně očistit, opravdu důkladně, nic nemazat a zkusit píst pustit do válce. Měl by sám vlastní vahou pomalu klesat ve válci. Jestli propadne hned, stejně jako bez vložení do válce, tak je vůle mezi ním a válcem už velká. Ale neříká o kolik. Jestli už píst ve válci kloktá, je amen. A tady jde právě o to, jestli je už válec natolik vyběhaný, že je třeba již bezpodmínečně brousit, nebo lze ještě použít starý píst s novými kroužky, nebo píst o větším průměru. Ono asi na výběr už moc nebude, nevím jak jsou tříděny a prodávány. Prodavač a kelly, kterého jsem se ptal, tak koukal jak na zjevení, co to vůbec chci na starý typ auta. Musí se kupovat jinde.

Prodávají se i pístní kroužky do vyběhanějších motorů, dobře si sedají a přizpůsobují tvaru válce, ale jsou už to poslední, co válec snese do dalšího broušení. Po vyndání starých pístů a kroužků je třeba dát kroužky nové, moc nestojí. Písty je třeba dobře prohlédnout, od karbonu vyčistit (nezvětšit!) opatrně drážky starým kroužkem a změřit vůli kroužku v drážce. Hlavně označit, do kterého válce píst patří. Nadměrná vůle znamená žraní oleje. Dá se i opravit, rozšířit drážku směrem dolů, k ojnici, a vložit tenký kroužek, jako vymezovací, nebo širší pístní kroužek. Lze koupit.

Ono posuzovat i měřit chce jistou zkušenost, a opravovat amatersky bez broušení ještě větší. Někdy je nejlepší koupit jiný motor, nejlépe i s autem, tak to dělám povětšinou. Samotné broušení není až tak drahé, ale vše pak okolo, komplet pístní sada, když vrch, tak už i spodek a je to pak vysoká cena. Já razím názor, když golf 2 na běžný ježdění, tak koupit takovýho co jezdí, a když už nejede, tak kopit jiného s dobrým motorem. Když má někdo super kastli, tuning a chce na výstavu, tak brousit a brousit a nové věci. Pak se zase rozsype převodovka a je to opět stejné dilema.

Odpovědět

Zpět na „Motory - diesel“