Mazanie 1.6TD aké čidlá

1.6D, 1.6TD

Moderátoři: vwCharlie, areka

teacher
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 9
Registrován: 12.11.2014 16:34

Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od teacher »

Ahojte ,potrebujem poradiť aké čidla - rozsah (bar) a farbu mám dať na motor 1.6TD nie som si istý ale asi SB.Momentálne tam mam čierne a šedé ,čierne má rozsah 0,15-0,45 V katalógu som také ani nenašiel. Obe sú umiestnené nad olej. filtrom. Jedná sa o Audi 80 89.ročník 1.6TD s intercoolerom 59kw. Papierovo je to 1.6D na štítku je kód SB.
Problém je ten že mi svieti a bzučí kontrolka oleja , len pri zohriatom motore a len na voľnobeh . Dočasne som to vyriešil miernym zvýšením otáčok. Menil som olej 15w40 Shell , prečistené sitko na čerpadle, pretesnená vaňa.
Ďakujem za postrehy

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od vintera »

Nejlepší je změřit tlak oleje za studena i za tepla. Tím zjistíš, jak je na tom mazání. Ale je pravdou, že i čidlo může mít vadu, spíná - rozepíná mimo svoji toleranci.
Teď jsem řešil u jednoho dlouho nejetého motoru stejný problém a závada se našla na pístku přetlakového ventilu čerpadla - orezlý v místě sedla, kudy část tlaku utíkala.
Rozpínací čidlo nízkého tlaku bývá modré do 0,30 až 0,35. Ale na barvě až tak nezáleží. V každém obchodě s díly jsou čidla k mání.

teacher
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 9
Registrován: 12.11.2014 16:34

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od teacher »

Ono chcem ešte skúsiť pomeniť tie cidla je to robota za pár euro A na chvíľu . Len stále neviem aké tam mam kúpiť. Ono musím ísť S tým autom dlhý úsek až rozsvieti kontrolku, občas ani nepipne.

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4932
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od lister »

mělo by tam být : 028 919 081 D modrý 0,25baru pro volnoběh a 068 919 081 černý 1,4baru pro zvýšený otáčky.
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

teacher
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 9
Registrován: 12.11.2014 16:34

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od teacher »

Velmi pekne dakujem, urcite to vyskusam,,, isto tam nemá byt sede ??

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4932
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od lister »

čidla se rozlišují podle tlaku při kterým spínají nebo rozepínají, barva není až tak směrodatná, šedé mohlo být původně bílé, to už nikdo nezjistí, ale
údaje o tlaku jsou na něm vyražený a ty by se měnit neměli.
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od vintera »

šedé (i bílé) čidlo může být 068919081A (N,C) a je určeno pro td motory (A80) a mělo by mít hodnoty spínaní kolem 0,9 bar. Čidlo černé 068919081 1,4 bar je určeno pro d motory bez turba, ale pokud bude v td motoru a nebude nikdy bzučet, tak je to také dobře, aspoň je jistota, že je tlak pořád OK.

Také mám zkušenost, že některá čidla reagují i těsně na hranici své tolerance jak spodní, tak horní. Čidlo má vždy nějakou toleranci kolem hodnoty spínání. Má např.napsanou toleranci rozepnutí 0,15 - 0,35 bar, ale ve skutečnosti rozepíná až na horní hranici 0,35 . Setkal jsem se opakovaně i s červeným čidlem rozpínacím 0,15 - 0,30 a to rozpínalo hned na spodní hranici.
To černé čidlo s rozsahem 0,15 - 0,45 bar může zrovna rozepínat na své krajní hodnotě 0,45, což může způsobovat problémy. Šedé vyndej a koukni na hodnotu tlaku, ale být může.
Ale jinak, za sebe bych změřil tlaky.

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4932
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od lister »

vintera : mám takovej pocit, že budeš vědět i další detajly ohledně mazání u dieslu, protože když ne ty, tak kdo ? :wink:
benzín chce 2 bary při 2000 otáčkách, a čidlo 1,8 baru je u filtru to je známej fakt, jak je to u dieslu ? 1,4 baru taky při 2000, nebo jiných otáčkách ? a co TD ? tam je to 0,9 barový čidlo doufám v hlavě, nebo mu stačí 0,9 baru na filtru ?
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od vintera »

Obecně benzíny (myslíme ty naše OOOO/VW) nemají v mazání větší ztráty tlaku (nemají turbo), tak mají tlak oleje (zahřátého) minimálně na hodnotě 2 bar při určitých otáčkách (2000) a na to je nastaveno hlídání (relé s bzučákem) s příslušným spínacím čidlem (většinou bílé) 056919081E 1,8 bar. Na hlídání minimálního tlaku mají rozpínací čidlo (bývalo hnědé) 0,15 -0,30, 0,35. Obě čidla můžou být v tělese filtru, nebo jedno u filtru, druhé v hlavě (nízký tlak).
Naftové 1,6, 1,9 d nemají turbo, ale mohou pracovat s nižším tlakem oleje, tak mívají spínací čidlo v tělese filtru (většinou černé) 068919081E 1,4 bar a druhé rozpínací čidlo (hnědé, modré) v tělese filtru nebo v hlavě. Kde není hlídání tlaku s bzučákem, tak je pouze jedno rozpínací čidlo. U td motorů je větší ztráta tlaku přes turbo, tak je montováno na tělese filtru spínací čidlo (většinou šedé, bílé) 068919081A (N,C), 038919081A 0,9 bar. Druhé rozpínací čidlo 0,15-0,30 je buď také na držáku filtru, nebo na hlavě.

Jeden poznatek k tlaku oleje a čidlům je ten, že pokud měříme tlak oleje zároveň na filtru (v otvoru čidla) a na hlavě, tak na hlavě je vždy o něco nižší tlak, což je znát hlavně při volnoběhu. Čím je rozdíl tlaku na filtru a hlavě vyšší, tím je větší pravděpodobnost, že čerpadlo má svá léta za sebou, anebo ztráty v hlavě jsou vysoké (vůle). S tím se pojí i zvýšená hlučnost v hlavě.
Pokud jsou obě čidla na filtru (A 80), tak by měl volnoběžný tlak i hodně zahřátého oleje stačit na rozepnutí čidla. A 80, SB má olejový chladič vzduchem chlazený. Proto možná nízkotlaké nemá na hlavě ale na filtru, kde je tlak malinko vyšší.

Mám vyzkoušeno u starého motoru nízkotlaká čidla namontovaná jak na hlavě, tak na filtru obě zároveň. Stačilo motor v létě pořádně prohřát a čidlo v hlavě rozsvěcelo žárovku mnohem dříve než čidlo na filtru. Pro jistotu byla čidla několikrát vzájemně prohozena, ale nakonec vyměněno čerpadlo a bylo po svícení.

Měřením tlaku oleje na td motorech jsem zjistil, že pokud je správný olej 15W40 a motor není úplně po smrti, tak olej o teplotě 80 -90 C při otáčkách 2000 dává tlak kolem 1,4 bar a nad 2000 otáček stoupá.
Ale pokud je vyběhaný, tak se pohybuje tlak kolem 1,1 bar a nad 2000 otáček tlak méně stoupá. Proto asi ta hodnota čidla 0,9 bar na filtru (tolerance čidel 0,75 - 1,2).

Mám tu v autech celkem 4 SB motory, všechny mají šedé a hnědé čidlo, jeden SB motor najeto 60 t km po úplné GO a tlak oleje při teplotě 80 C a otáčkách 2000 se pohybuje kolem 1,7 bar. Volnoběh tlak 0,6 bar.
Druhý motor je dost ojetý, tlak ve 2000 má 1,2 bar a volnoběh 0,3 bar.
Třetí má nové čerpadlo, přebrus kliky i bloku a má hodnoty při 2000 1,6 bar, volnoběh 0,4 bar. Utíká tlak přes hlavu.
Poslední slušný má ve 2000 1,4 bar a volnoběh 0,4 bar.
Teplotu oleje měřím klasickým budíkem s el. čidlem závit 10 x 1 našroubovaným do volného otvoru filtru, nebo do průtokového šroubu pro měření tlaku.

Starý, dost jetý JR motor s turbem a tlak zahřátého oleje na volnoběh 0,3 bar a ve 2000 jen 1 - 1,2 bar. Má na filtru bílé čidlo 1 bar, v hlavě modré.
Mám tu i nějaké 1,9 td a mají také na filtru šedivá čidla 0,9 bar a v hlavě modrá 0,30 bar.

Někdy stačí změna oleje a změní se hodnoty tlaku klidně i o 0,5 baru. Vyzkoušel jsem na jednom motoru td CY laciný Mogul Super M8AD 15W50 (leju jinak do Zetoru a RS09) a změna oproti 10W40 Carlsonu byla na volnoběhu 0,4 oproti 0,2 bar a v 2000 otáčkách 1,5 oproti 1,1 bar ve prospěch Mogulu při stejné teplotě oleje.

teacher
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 9
Registrován: 12.11.2014 16:34

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od teacher »

Na hlave som si nevšimol žiadne cidlo okrem jedného zozadu. Vedú do neho 2 káble. Úprimne si myslím že čerpadlo je V pohode .motor je V dobrom stave, sudim len ako laik .
Poprosím teda ešte raZ aké cidla najlepšie objednať?

teacher
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 9
Registrován: 12.11.2014 16:34

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od teacher »

Pri odpojení sedeho cidla svieti kontrolka nonstop ,pri odpojení čierneho nezasvieti kontrolka vôbec ani pri štarte.

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od vintera »

objednej si jak psal lister 028 919 081D tlak 0,15 - 0,30. Nebo i 056 919 081C tlak 0,15 - 0,30., nebo i 021 919 081C 0,15 - 0,30 bar. Důležitá je právě hodnota tlaku 0,30 na něm uvedená. Ta značí, při jakém tlaku se čidlo rozepne a přestane svítit kontrolka. To by ti mohlo vyřešit problém s rozsvěcováním a bzučením na volnoběhu.
Ale stejně bych se přikláněl ke změření tlaku oleje.
Ty dva káble vzadu u hlavy jsou od snímače teploty vody, který je zasunut v plastové trubce přišroubované k hlavě a je na ní nasunutá gumová hadice.

teacher
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 9
Registrován: 12.11.2014 16:34

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od teacher »

Az neskor som si vsimol ze su to cidla na vodu. Dakujem pekne za radu, budem informovat o postupe.

teacher
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 9
Registrován: 12.11.2014 16:34

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od teacher »

Takže výmena čidla nepomohla, minimálne som vedel znížit volnobežné otáčky čo som pred tým zvyšoval . Zaujímavé je že počas 25km cesty ráno do práce kludnou jazdou ani nepípne, ako náhle by som isiel akcnejsie tak zacne na volnobehu svietit, po urcitom case chodu na volnobeh aj sama zhasne.Asi este skúsim laborovat nad iným olejom.

vintera
Závodník
Závodník
Příspěvky: 634
Registrován: 10.05.2012 00:58

Re: Mazanie 1.6TD aké čidlá

Příspěvek od vintera »

Napsals, žes nalil olej 15W40, počistil sítko čerpadla a to musí stačit a když nestačí, tak je někde závada. Čerpadlo nemusí být vůbec v pohodě zvláště, pokud auto dlouho někde stálo, anebo se i neměnil olej. Tlak může utíkat právě přes pojistný ventil na čerpadle, který orezne z vlhkosti oleje a nečinnosti čerpadla. Také může utíkat přes vyběhaná ložiska kliky, v hlavě kolem hydraulických zdvihátek. Setkal jsem se i s tím, že tlak utíkal rýhou mezi plochou čerpadla a blokem po "odborné dekarbonizaci" motoru.
Nejlepší je změřit tlak oleje. Je celkem dost zima na to, aby se olej natolik zahřál a rozsvěcel na volnoběhu. Co by se dělo v létě? Navíc má motor externí chladič oleje, který nynější studený vzduch musí uchladit. I v parném létě při velké zátěži stačí chladit a nikdy se na volnoběh nerozsvítí a to mám ty motory ve 4 autech.

Jednoduché měření. Jakýkoliv manometr, stačit bude do 6 bar (atm). Nějaké šroubení podle závitu manometru, kousek tlakové hadičky, spony na hadičku, oko, průtokový šroub, závit 10x1mm. Možností je více. Místo čidla na filtru připojíš oko průtokovým šroubem a změříš tlak za studena a budeš sledovat, jak klesá tlak s ohříváním. Stejně tak můžeš změřit tlak zezadu na hlavě, kde je záslepka (jindy čidlo tlaku). Na hlavě bývá tlak o něco nižší (o 0,1 - 0,2 bar) oproti filtru. Než utrácet za jiné oleje, změřil bych nejprve tlak.

Odpovědět

Zpět na „Motory - diesel“