Podsvícení přístojovky
- Staník
- Jezdec
- Příspěvky: 417
- Registrován: 15.04.2008 17:22
- Bydliště: Deutschland + Ejdžkej
Podsvícení přístojovky
Ahoj, vím že se to tu už mnohokrát řešilo, ale některé odkazy jsou už nefunkční a já jaxi stále nevím. Chtěl bych si podsvítit modře budíky, ovšem ne LEDkami, ale žárovkami . Chci se zeptat jaké použít, kde a za kolik je sehnat a nebo jestli se vůbec něco takového sehnat dá. Elektrice rozumím asi jako koza petrželi. Máte s tím někdo zkušenosti? Dííííky za pomoc
- Bastard
- Moderátor
- Příspěvky: 9884
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: Podsvícení přístojovky
Žárovkama nedocílíš ničeho... Můžeš maximálně sloupnout modrou fólii, co je na budíkách a dát tam modrou, ale to je tak všechno... A stejně neuvidíš nic. Máš nějakej závažnej důvod, proč nechceš dávat LEDky?
-
- VWexpert
- Příspěvky: 2542
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: kousek od Brna
Re: Podsvícení přístojovky
jj, žárovkama toho moc za původního řešení moc neuděláš.
led diod bych se nebál. za pár korun seženeš s vyzařovacím úhlem i 120st, které ti budíky pěkně osvítí pouze při dvou kusech. jako další výhoda je to, že led vydrží teoreticky po zbytek života auta.
já to provedl pouze se 2 led a celkem to jde. obrázek trochu zkresluje
led diod bych se nebál. za pár korun seženeš s vyzařovacím úhlem i 120st, které ti budíky pěkně osvítí pouze při dvou kusech. jako další výhoda je to, že led vydrží teoreticky po zbytek života auta.
já to provedl pouze se 2 led a celkem to jde. obrázek trochu zkresluje
no abs, no klima, no servo -> no problem
- dtommi
- Řidič
- Příspěvky: 58
- Registrován: 06.12.2008 18:56
- Bydliště: Sokolov
Re: Podsvícení přístojovky
To se máš a jinak, vypadáto dobřeboobika píše:jj, žárovkama toho moc za původního řešení moc neuděláš.
led diod bych se nebál. za pár korun seženeš s vyzařovacím úhlem i 120st, které ti budíky pěkně osvítí pouze při dvou kusech. jako další výhoda je to, že led vydrží teoreticky po zbytek života auta.
já to provedl pouze se 2 led a celkem to jde. obrázek trochu zkresluje
Já až bude teplo, musím rozebrat přístrojovku. Nesvítí mi vlevo dioda, takže nevidím kolik jedu.
I když komu to vadí. Radar mi pak nakonec řekne kolik jsem jel
- Staník
- Jezdec
- Příspěvky: 417
- Registrován: 15.04.2008 17:22
- Bydliště: Deutschland + Ejdžkej
Re: Podsvícení přístojovky
Mno závažnej důvod nemám, jen nevím jak na to a abych pravdu řekl tak mám docela bobky abych něco nepodělal . Jak jsem říkal, vůbec tomu nerozumím a ani nevím jak to napájet s odporama popř. jak to napojit aby to fungovalo . Vypadá to hezky, tak jako to má boobika by se mi to líbilo...jenže
-
- VWexpert
- Příspěvky: 2542
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: kousek od Brna
Re: Podsvícení přístojovky
Staník: pokud nemáš levý ruce - tj. umíš pracovat se šroubovákem, kleštěma, nožem a pájkou, tak zbytek už ti poradíme
no abs, no klima, no servo -> no problem
- Staník
- Jezdec
- Příspěvky: 417
- Registrován: 15.04.2008 17:22
- Bydliště: Deutschland + Ejdžkej
Re: Podsvícení přístojovky
boobika: To bych zvládnout měl Bylo by to supr, už ted jsem dlužník Díííky
-
- VWexpert
- Příspěvky: 2542
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: kousek od Brna
Re: Podsvícení přístojovky
Tak se tedy pokusím:
Není od věci si nejprve odpojit minus svorku na baterce.
Potom je potřeba dostat ven budíky.
- Povolíš všechny šroubky dle obrázku (pouze ty na předním panelu přístrojovky). Je jich 7. - Vytáhneš páčky ovládání topení i přepínače ventilátoru tahem k sobě.
- Odklapneš černý štítek okolo těchto páček, pod ním je „plexi“ se symboly k topení a pod ním další plast, ve kterém je žárovka podsvícení topení (zezadu odpojíš její konektor) a samotný přepínač rychlostí větráku (povysuneš ho celý trochu nahoru a ven v plastu). - Budeš muset zřejmě i vytáhnout rádio i jeho montážní rámeček.
- Taky je potřeba odpojit konektory z vypínačů na obou stranách. Teoreticky jsou 2 možnosti. Buď povysuneš už samotný štít přístrojovky a rukou odpojíš konektory a nebo si vyloupneš vedle volnou záslepku, strčíš prsty zezadu a povysuneš celý vypínač ven, kde teprve odpojíš konektor. Zkrátka dle libosti. - Ještě je potřeba odpojit kontrolku ruční brzdy, popř. dalších vymožeností – opět prsty zezadu vysuneš ve a odpojíš.
- Každopádně teď už můžeš oddělat přední štít přístrojovky a otevře se ti krásný pohled na uchycení samotných budíků. - Povolíš 2 šrouby dle obrázku, budíky nahneš trochu k sobě a budeš muset zezadu odpojit náhon tachometru. Je to opravdu skvělá práce, vůbec při ní nemám nerva (toho mám teprve až při zpětném připojování lanka). Náhon je na budíku nacvaknuzý – musíš po jeho bocích stisknout páčky k sobě a odtáhnout ho od budíků. Můžeš si pomoct (ovšem ne moc) tak, že vytáhneš náhon z převodovky.
- Až se povede, odpojíš ještě el. konektor z budíků. U staré elektriky je na každé straně jeden, u nové el. je pouze jeden vpravo.
- Budíky už můžeš v klidu úplně vyndat a pokochat se technologií z 80. let.
Na daším obrázku je pohled na budíky zezadu. Pro změnu podsvícení je potřeba oddělat tu horní světlou lištu ve žlutém kroužku. Je k budíkům připevněna několika přitavenými místy, které uvidíš při poledu z vrchu. Způsob odstranění nechám dle nápadu, ale klidně stačí opatrně mezi to vsunout šroubovák a trochu zapáčit. Ono něco vždy povolí – většinou ten plastový „svár“. 'Ještě bude potřeba odehnout z toho fólii s el. propoji a vytáhnout 2 patice žárovek (na obrázku označeny šipkou), které stačí pootočit o 90st a vytáhnout ven. Při pohledu dovnitř světlého krytu se žádné překvapení nekoná – 2 žárovky přes zelenou fólii nasvěcují budíky. Fólii můžeš schovat na jindy a namyslet si kolik jakých diod budeš chtít.
To asi tak vše k mechanické části.
Teď elektrika
Seženeš si led diody de vlastního výběru. Já vybíral zde http://www.gme.cz/cz/index.php?page=product&id=11055448 , u tebe v HK je tuším GES, kde taky něco mají. Potom budou potřeba odpory. Hodnota odporu se počítá následovně
potřebný odpor = (palubní napětí – napětí led) / proud led
takže např. odpor = (14V – 3V) / 0,03A
napětí a proud led ti řeknou tam, kde budeš diody fungovat. Ale když dáš odpor něco kolem 600 ohmů, nic se nestane.
Diody se zapojují paralelně, tj. vedle sebe a každá bude mít svůj odpor (viz obrázek). Odpor se připájí na anodu („A“) led diody (pokud nevíš, zeptej se třeba v obchodě), jinak u té autoled je to na obrázku. Pokud máš multimetr, přepni na test spojení (bzučák), červená plus, černá mínus, ve správném směru se led rozsvítí.
Takže diody máš propojené a zbyly pouze 2 dráty na připojení k elektřině. Asi nejlepší je použít patici od spálené žárovky, která byla na budíkách předtím, žárovku z toho vyhodit a kontakty napájet právě ty 2 drátky vedoucí k led diodám. Z hlavy přesně nevím, kde je na té budíkové fólii plus a minus. Buď to bude označené a nebo budíky zapoj zpět do auta, připoj baterku a buď to změř multimetrem nebo zkus přiložit na kontakty ty 2 drátky tak, aby diody svítily. To si pak zapamatuj a podle toho to připájej. Teď si nejsem jistej úplně, ale možná se dá patice žárovky nasunout otočená od 180st. a tím se prohodí plus a minus.
Nyní zbývá už jen připevnit led na požadované místo. Já je dal tak, aby svítily mezerou v budíkách přímo na stupnici a připevnil pomocí tavné pistole. Zpět jsem přilepil tu horní světlou krytku, budíky dal do přístrojovky, připojil konektor(y), zakurvoval u náhonu tachecu a v podstatě obráceným způsobem vše složil.
Celkově je to práce při poklidném tempu tak na ani ne 2 hodiny.
Pokud jsem něco napsal špatně, ostatní doplní nebo opraví
Není od věci si nejprve odpojit minus svorku na baterce.
Potom je potřeba dostat ven budíky.
- Povolíš všechny šroubky dle obrázku (pouze ty na předním panelu přístrojovky). Je jich 7. - Vytáhneš páčky ovládání topení i přepínače ventilátoru tahem k sobě.
- Odklapneš černý štítek okolo těchto páček, pod ním je „plexi“ se symboly k topení a pod ním další plast, ve kterém je žárovka podsvícení topení (zezadu odpojíš její konektor) a samotný přepínač rychlostí větráku (povysuneš ho celý trochu nahoru a ven v plastu). - Budeš muset zřejmě i vytáhnout rádio i jeho montážní rámeček.
- Taky je potřeba odpojit konektory z vypínačů na obou stranách. Teoreticky jsou 2 možnosti. Buď povysuneš už samotný štít přístrojovky a rukou odpojíš konektory a nebo si vyloupneš vedle volnou záslepku, strčíš prsty zezadu a povysuneš celý vypínač ven, kde teprve odpojíš konektor. Zkrátka dle libosti. - Ještě je potřeba odpojit kontrolku ruční brzdy, popř. dalších vymožeností – opět prsty zezadu vysuneš ve a odpojíš.
- Každopádně teď už můžeš oddělat přední štít přístrojovky a otevře se ti krásný pohled na uchycení samotných budíků. - Povolíš 2 šrouby dle obrázku, budíky nahneš trochu k sobě a budeš muset zezadu odpojit náhon tachometru. Je to opravdu skvělá práce, vůbec při ní nemám nerva (toho mám teprve až při zpětném připojování lanka). Náhon je na budíku nacvaknuzý – musíš po jeho bocích stisknout páčky k sobě a odtáhnout ho od budíků. Můžeš si pomoct (ovšem ne moc) tak, že vytáhneš náhon z převodovky.
- Až se povede, odpojíš ještě el. konektor z budíků. U staré elektriky je na každé straně jeden, u nové el. je pouze jeden vpravo.
- Budíky už můžeš v klidu úplně vyndat a pokochat se technologií z 80. let.
Na daším obrázku je pohled na budíky zezadu. Pro změnu podsvícení je potřeba oddělat tu horní světlou lištu ve žlutém kroužku. Je k budíkům připevněna několika přitavenými místy, které uvidíš při poledu z vrchu. Způsob odstranění nechám dle nápadu, ale klidně stačí opatrně mezi to vsunout šroubovák a trochu zapáčit. Ono něco vždy povolí – většinou ten plastový „svár“. 'Ještě bude potřeba odehnout z toho fólii s el. propoji a vytáhnout 2 patice žárovek (na obrázku označeny šipkou), které stačí pootočit o 90st a vytáhnout ven. Při pohledu dovnitř světlého krytu se žádné překvapení nekoná – 2 žárovky přes zelenou fólii nasvěcují budíky. Fólii můžeš schovat na jindy a namyslet si kolik jakých diod budeš chtít.
To asi tak vše k mechanické části.
Teď elektrika
Seženeš si led diody de vlastního výběru. Já vybíral zde http://www.gme.cz/cz/index.php?page=product&id=11055448 , u tebe v HK je tuším GES, kde taky něco mají. Potom budou potřeba odpory. Hodnota odporu se počítá následovně
potřebný odpor = (palubní napětí – napětí led) / proud led
takže např. odpor = (14V – 3V) / 0,03A
napětí a proud led ti řeknou tam, kde budeš diody fungovat. Ale když dáš odpor něco kolem 600 ohmů, nic se nestane.
Diody se zapojují paralelně, tj. vedle sebe a každá bude mít svůj odpor (viz obrázek). Odpor se připájí na anodu („A“) led diody (pokud nevíš, zeptej se třeba v obchodě), jinak u té autoled je to na obrázku. Pokud máš multimetr, přepni na test spojení (bzučák), červená plus, černá mínus, ve správném směru se led rozsvítí.
Takže diody máš propojené a zbyly pouze 2 dráty na připojení k elektřině. Asi nejlepší je použít patici od spálené žárovky, která byla na budíkách předtím, žárovku z toho vyhodit a kontakty napájet právě ty 2 drátky vedoucí k led diodám. Z hlavy přesně nevím, kde je na té budíkové fólii plus a minus. Buď to bude označené a nebo budíky zapoj zpět do auta, připoj baterku a buď to změř multimetrem nebo zkus přiložit na kontakty ty 2 drátky tak, aby diody svítily. To si pak zapamatuj a podle toho to připájej. Teď si nejsem jistej úplně, ale možná se dá patice žárovky nasunout otočená od 180st. a tím se prohodí plus a minus.
Nyní zbývá už jen připevnit led na požadované místo. Já je dal tak, aby svítily mezerou v budíkách přímo na stupnici a připevnil pomocí tavné pistole. Zpět jsem přilepil tu horní světlou krytku, budíky dal do přístrojovky, připojil konektor(y), zakurvoval u náhonu tachecu a v podstatě obráceným způsobem vše složil.
Celkově je to práce při poklidném tempu tak na ani ne 2 hodiny.
Pokud jsem něco napsal špatně, ostatní doplní nebo opraví
no abs, no klima, no servo -> no problem
- Georgy.
- Jezdec
- Příspěvky: 467
- Registrován: 13.04.2008 20:57
- Kontaktovat uživatele:
Re: Podsvícení přístojovky
no tak ted to zapojíš i kdybys nechtěl akorát ještě dodám že to nejde tak lehce jak na obrázku trochu si asi zanadáváš např doporučuju sundat si plast pod volantem aby ses dostal na odpojeni el. k budikum nahonu tachometru a tej hadicky normalně z boku se to odpojuje docela těžko ještě když máš starou el.
-
- VWexpert
- Příspěvky: 2542
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: kousek od Brna
Re: Podsvícení přístojovky
jo, to je pravda, když se oddělá spodní plast pod volantem, jde to líp. já ho mám rozbitej, tak ho nechávám v klidu a pi.uju u toho metodou "bokem"
no abs, no klima, no servo -> no problem
- Georgy.
- Jezdec
- Příspěvky: 467
- Registrován: 13.04.2008 20:57
- Kontaktovat uživatele:
Re: Podsvícení přístojovky
tu sem zkoušel na poprvé to sem ani nevěděl jak je to zapojený a mužu ti říct že sem to doloval snad hodinu ruce doškrábaný nervy uz sem ani nemel no mazec na podruhy uz to bylo v pohode
- Staník
- Jezdec
- Příspěvky: 417
- Registrován: 15.04.2008 17:22
- Bydliště: Deutschland + Ejdžkej
Re: Podsvícení přístojovky
Díky, díky, díky a ještě jednou díky Dám se do toho a napíšu výsledek. S takovým návodem to dám i kdybych nechtěl
-
- VWexpert
- Příspěvky: 2542
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: kousek od Brna
Re: Podsvícení přístojovky
dobré je si ty diody s odporama spájet a vše vyzkoušet na nějakém usměrněném trafu, které určitě doma máš na 12V +/- nějaký voltík
můžeš si potom tak i vyzkoušet, jak ti to bude v budíkách svítit než to opět zabuduješ do auta.
můžeš si potom tak i vyzkoušet, jak ti to bude v budíkách svítit než to opět zabuduješ do auta.
no abs, no klima, no servo -> no problem
- sails
- VWagenista
- Příspěvky: 1484
- Registrován: 01.10.2007 20:58
- Bydliště: North
Re: Podsvícení přístojovky
no ten nahon na tacho ten mi taky dal odpojit sel v pohode ale dat ho tam zpatky to byl porod vytahnul sem ho co to slo a stejne to bylo malo tak uz jsem mel nervy jak svina a chtel nahon odpojit dole ale na konec jsem si tam nejak vykloubil ruku a nahon byl zapojenejGeorgy. píše:tu sem zkoušel na poprvé to sem ani nevěděl jak je to zapojený a mužu ti říct že sem to doloval snad hodinu ruce doškrábaný nervy uz sem ani nemel no mazec na podruhy uz to bylo v pohode
Fuck new evolution, Oldschool is the Best !
- 11mAjA11
- Moderátor
- Příspěvky: 9062
- Registrován: 13.09.2008 15:42
- Bydliště: Small Town in North Moravia
Re: Podsvícení přístojovky
JE TŘEBA SI STÍM TROCHU POHRÁT...ALE KDYŽ SE CHCE..