Jaký lejete olej do motoru?

TDi, TDi PD

Moderátoři: standokan, rapid.direct

Odpovědět
Igoriec
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 26
Registrován: 07.09.2012 11:21
Bydliště: Slovensko

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Igoriec »

Ďakujem za toľko odpovedí, to som ani nečakal. Tak som študoval a spĺňa špecifikáciu VW 505 00. Len mi povedzte či to mám čo najrýchlejšie vymeniť alebo ho mám dojazdiť, ostávam mi asi tak 9000 km :D
VW passat; r.v. 2004; 1.9 Tdi; M5

Uživatelský avatar
Jenda.
Pilot
Pilot
Příspěvky: 801
Registrován: 11.07.2009 19:02
Bydliště: BRNO

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Jenda. »

Igoriec píše:Ďakujem za toľko odpovedí, to som ani nečakal. Tak som študoval a spĺňa špecifikáciu VW 505 00. Len mi povedzte či to mám čo najrýchlejšie vymeniť alebo ho mám dojazdiť, ostávam mi asi tak 9000 km :D
Já bych dal to co tam patří. Neni to zas taková investice. Max. 1000kč olej + filtr.

Igoriec
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 26
Registrován: 07.09.2012 11:21
Bydliště: Slovensko

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Igoriec »

Aj preplach motoru odporúčate?
VW passat; r.v. 2004; 1.9 Tdi; M5

Uživatelský avatar
Jenda.
Pilot
Pilot
Příspěvky: 801
Registrován: 11.07.2009 19:02
Bydliště: BRNO

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Jenda. »

Igoriec píše:Aj preplach motoru odporúčate?

Neni potřeba :good:

Qweros
Pilot
Pilot
Příspěvky: 709
Registrován: 20.04.2008 21:44
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Qweros »

od 230tis do 330tis měním olej každých 15tis za Edge 5w30.. Co tady čtu tak by bylo lepší dát 10w40 ?
Motor je zespodu jako olejnička ale olej se nějak neztrácí.. do výměni doleju tak pul litru..

ps: Edge kupu v Horních Měcholupech 5litru za 1100kč, zjistil bych webovku kdyby to někoho zajímalo.. Pač cena je dle mě bezkonkureční..

Igoriec
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 26
Registrován: 07.09.2012 11:21
Bydliště: Slovensko

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Igoriec »

No mňa vlastne upozornili chalani na to že 10w 40 je tam len preto aby ho motor toľko nezožral, ale nie je pre motor dobrý. Preto to riešim aj ja. Ale ak ti zožerie od výmeny po výmeny pol litra, tak to si myslím že je úplne v norme.
VW passat; r.v. 2004; 1.9 Tdi; M5

Uživatelský avatar
playboy
Závodník
Závodník
Příspěvky: 547
Registrován: 31.08.2012 12:29
Bydliště: okolo Prahy

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od playboy »

Také bych s tím nelaboroval a nalil tam to co tam má být - tedy 505.01 :good: Motoru ani vstřikům ta 10W40 505.00 asi nedělá dobře :roll: Akorát bych možná doporučil 5W40 505.01. Už si to pořádně nepamatuju, ale myslím že ta 40ka na konci znamená že olej ztrácí mazací schopnost až při vyšší teplotě než ta 30ka, což se u turbomotorů může stát jelikož protéká olej přímo skrz rozžhavené turbo :) A jeden technik, který byl na školení o olejích říkal, že každý olej bez vyjímky ztrácí mazací schopnost cca po 7tis km, ať je to LongLife, nebo normal. Takže prý není dobrý ani ten 15tis interval. Já ho tedy měním vždy max po 10tis :wink: Mimochodem do sportovních a lehce závodních motorů se leje olej s koncovkou 60 :wink:
Spotřeba mezi výměnou půl litru je dokonce snad pod normou, takže to vůbec neřeš :) To jestli někde prolíná, to hustším olejem nezachráníš
Transporter T5 2,5TDI 96kw++ + SW Profituning Praha- 267PS/576Nm
BMW 535d + SW Profituning - 399ps/841Nm

https://www.facebook.com/garagepowercz/
https://www.facebook.com/garagelightingcz/

tunervw
Závodník
Závodník
Příspěvky: 517
Registrován: 11.10.2007 20:48
Bydliště: Carlow(IRL) jinak kósek před Brnem
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od tunervw »

pomotal jsi nekolik vlastnosti dohromady a jeste spoustu nesmyslu do toho :D
viskozitní údaje nemají nic společného s kvalitou či životností oleje, ani s kvalitou mazání, ani s tím, zda je olej syntetický, minerální či nějaký jiný. Viskozitní údaje podávají informaci o tom, jak lehce či obtížně lze olej dopravovat na potřebná místa, jak moc je olej tekutý, řídký či hustý. Odborně se tomu říká čerpatelnost a viskozita oleje. Čerpatelnost oleje se měří při záporných teplotách až -35°C, viskozita se měří při 100 °C, tedy přibližně při provozní teplotě oleje. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a čerpatelnosti při nízkých teplotách. Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné. Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje.Moment, kdy může dojít k porušení celistvosti filmu je dán pevností mazacího filmu. Z běžně udávaných parametrů motorového oleje se lze nejlépe orientovat z údajů HTHS (High Temperature High Shear) viskozity. Bohužel, tento údaj, vyplývající i z výkonových specifikací, je často zanedbáván. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím je většinou vyšší i pevnost mazacího filmu.
Některé lehkoběžné oleje (většinou SAE 5W-30 a 0W-30) mají sníženou hodnotu HTHS viskozity, která je však stále naprosto dostatečná pro kvalitní mazání většiny moderních motorů. Na pevnost mazacího filmu působí i teplota v motoru. Zvýšení teploty způsobí snížení viskozity oleje a tím se zmenší i tloušťka mazacího filmu. Proto se v tepelně namáhaných soutěžních motorech používají oleje např. SAE 10W-50 nebo 10W-60, aby se i při vyšších teplotách zabezpečila dostatečně silná vrstvička oleje mezi třecími plochami. Pro běžné motory, pokud zrovna nejsou upraveny na soutěžní varianty, je však použití těchto olejů úplně zbytečné a může být pro motoristu i nevýhodné z důvodů vyšší spotřeby paliva.
Vztah mezi HTHS viskozitou a použitelností oleje je možné doložit i na příkladu nových benzinových turbomotorů koncernu VW, které musí být mazány longlife olejem VW 503.01. Tento olej má vyšší HTHS viskozitu (nad 3,5 mPa.s) než obvyklejší longlife oleje VW 503.00/506.00/506.01 (2,9-3,5 mPa.s) pro ostatní motory, i když oba dva oleje mohou být ve stejné viskozitní třídě SAE 0W-30.
V motorech musí olej dobře mazat i za mnohem vyšších teplot, než je uvedeno v několika citacích na začátku článku. Na prvním pístním kroužku jsou teploty vyšší než 250°C a musí být velmi dobře mazané. Nejprve je třeba říct, že pokud je mezi třecími plochami neporušená vrstvička olejového filmu, mažou všechny oleje velmi dobře. Takových případů je naprostá většina. Pokud je kvalita dvou olejů odlišná, určitě za to nemůže kvalita mazání.
Méně kvalitní minerální základové oleje mají větší pevnost mazacího filmu než kvalitní minerální oleje či oleje syntetické (polyalfaolefiny - PAO). Důvodem jsou aromatické uhlovodíky a zejména sirné sloučeniny, které mají velmi dobré protioděrové vlastnosti.
Motorové oleje mají mnohem vyšší pevnost mazacího filmu než základové oleje díky přítomnosti mazivostních a protioděrových přísad.
Motorové oleje pro vysokootáčkové motory je nutné vyrábět ze speciálních syntetických esterových olejů, které vytvářejí velmi pevný mazací film. Tyto esterové oleje bývají často v menším množství (do 10 %) obsažené i v běžných motorových olejích.
Vyjetý olej nepřestává mazat, naopak pevnost mazacího filmu může být i vyšší díky polárním oxidačním produktům vytvořeným během provozu oleje. Vyjetý olej se musí vyměnit z jiných důvodů než špatná mazivost. Ve vyjetých olejích je zpravidla vysoký obsah mechanických nečistot, u dieselových motorů hlavně vysoký obsah sazí. Oleje z benzinových motorů mohou být nadměrně oxidačně degradované a mohou mít výrazně korozívní účinky apod.
G2,mTDI,syncro,IC origo G2,přev.ASD,ABS/EDS,Digifiz,klima,moped VTR
G4 TDI r99 najeto 430t.km
A4 2,5TDI r.99,AFB, 290t.km tacho +stocenych cca320t.km

tunervw
Závodník
Závodník
Příspěvky: 517
Registrován: 11.10.2007 20:48
Bydliště: Carlow(IRL) jinak kósek před Brnem
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od tunervw »

je třeba zdůraznit, že výrobce motoru nedoporučuje určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40). Tu si musí volit každý uživatel sám podle toho, pro jaký provoz automobil potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy po dálnici apod.), zda chce šetřit palivo (lehkoběžné oleje), či podle toho, jakou má spotřebu oleje (viskóznější oleje pro utěsnění pístu ve válci).
Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polosyntetický či minerální. To se nikde nedočtete. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka ovšem je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů či příslušné autoservisy.
Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace. Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na minimální vysokoteplotní viskozitu (HTHS - High Temperature High Shear). To je jediný viskozitní parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by vždy měl být dodržen.
U většiny značek automobilů je výkonnost oleje doporučována podle klasifikace ACEA, většinou A2/B2 a A3/B3, příp. i B4. Tyto specifikace splňují dnes téměř všechny běžné motorové oleje, pokud vyloučíme oleje pro starší motory (známý Mogul Super či M6 a další). Někteří výrobci spoléhají na vlastní klasifikaci motorových olejů, nejznámější případ je koncern VW. Oleje na našem trhu jsou však uzpůsobeny i těmto specifikacím a je opravdu z čeho vybírat. Otázka je ale, jestli je nutné vybírat. Rozumím třeba tomu, že každý má svou oblíbenou značku oleje, ale nelze tvrdit že ten a ten olej je kvalitnější nebo dokonce nejlepší. Vždyť všechny oleje se stejnou specifikací splnily úspěšně stejné motorové testy. Jak ty testy splnily, s jakou rezervou, to ví pouze výrobce oleje, nikoliv už konkurenční firma a už vůbec ne běžný spotřebitel.
G2,mTDI,syncro,IC origo G2,přev.ASD,ABS/EDS,Digifiz,klima,moped VTR
G4 TDI r99 najeto 430t.km
A4 2,5TDI r.99,AFB, 290t.km tacho +stocenych cca320t.km

Igoriec
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 26
Registrován: 07.09.2012 11:21
Bydliště: Slovensko

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Igoriec »

Asi som o olejoch doteraz asi neprečítal toľko čo teraz od teba, takže ja ked jazdím denne 12km tam a 12 km späť. Ročne najazdím asi 12 000 km. Tak by mi ten olej 10w40 vadit nemal. Ale motoru by bol prospešnejší aj tak olej 5x30 alebo 5w40?
VW passat; r.v. 2004; 1.9 Tdi; M5

Igoriec
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 26
Registrován: 07.09.2012 11:21
Bydliště: Slovensko

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Igoriec »

Doma mám napríklad nerozbalený 4 litrový olej castrol edge 5w 30. Otec ho kupoval do svojho auta ale zistil že nie je vhodný tak si ho môžem zobrať. Ten je pre moje auto vhodný? alebo mám uprednostniť 5w 40. Špecifikácia na oleji je písana VW 504 00 a 507 00.
VW passat; r.v. 2004; 1.9 Tdi; M5

Uživatelský avatar
playboy
Závodník
Závodník
Příspěvky: 547
Registrován: 31.08.2012 12:29
Bydliště: okolo Prahy

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od playboy »

tunervw: To je pěkně dlouhý článek :good: Teď ho ale nemohu přečíst, pustím se do toho večer, jsem rozlítaný a číst po kouskách nemá cenu... Jen jsem kousek "ochutnal" a ano, říkáš to hodně odborně :good: Já to v podstatě myslel podobně, ovšem velice lajcky a velice stručně, a možná jsem to i jinak podal :roll: Když jsem si vybíral jaký typ oleje budu lít do Transportera, tak jsem přečet nespočet odborných článků, diskuzí atd... Strávil jsem s tím v té době asi jeden celý den u PC a hledání všude po netu - všechna vysvětlení zkratek apod... Hlava mi z toho šla kolem, a už jsem to zas zapoměl :blush: Rád si tedy přečtu i tvůj článek, aspoň si oživím pamět :good: :) Nu ale což... Nejhorší bylo zjištění že do motorů R5 a V10 TDI se smí lít výhradně olej 506.01, nic jiného, žádná náhrada, ani 507.00 :roll: To se mi ale nelíbilo, a tak jsem stejně koupil 5W40 505.01 a měním ho po těch 10tis max, takže snad mu neškodím. Protože ten Longlife mi vážně vadí :baseball: Skválně až budu mít čas, chci u něj sundat víko ventilů a podívat se na vačku a hydroštely, to samé u Passata, jen tak pro zajímavost :wink: Kdyby mi ale někdo řekl, ANO, do R5 TDI se musí lít 506.01 kvůli tomu, tomu a tomu, protože skutečně ničí to a to a to, tak ho tam naleju, ale zdá se mi řídký a v provozní teplotě při volnoběžných otáčkách se asi tlaku nedostává, tak proto leju 5W40. Nebo se vyrábí 5W40 se specifikací 506.01 :?:
Transporter T5 2,5TDI 96kw++ + SW Profituning Praha- 267PS/576Nm
BMW 535d + SW Profituning - 399ps/841Nm

https://www.facebook.com/garagepowercz/
https://www.facebook.com/garagelightingcz/

tunervw
Závodník
Závodník
Příspěvky: 517
Registrován: 11.10.2007 20:48
Bydliště: Carlow(IRL) jinak kósek před Brnem
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od tunervw »

506.01 jen u motoru V10, motor R5 v T4 nebo T5 je uplne normal motor jako kazdej jinej takze normal 505.00 u rotacky a 505.01 u PD pripadne pokud ma DPF tak 507.00 je mozny ze jen touareg ma nejakou odlisnost v pripade R5.
igoriec u tebe palti norma 505.01 v te se 10w-40 bezne nevyrabi takze pro tebe jen 5w-40 ale norma musi byt 505.01, muzes tam dat klidne i 507.00 ale je zbytecne drahej, castrol bych si ja osobne nikam radeji moc nedaval :)
G2,mTDI,syncro,IC origo G2,přev.ASD,ABS/EDS,Digifiz,klima,moped VTR
G4 TDI r99 najeto 430t.km
A4 2,5TDI r.99,AFB, 290t.km tacho +stocenych cca320t.km

Igoriec
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 26
Registrován: 07.09.2012 11:21
Bydliště: Slovensko

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od Igoriec »

Tak ja len v tom prípade že leží doma a nemá ho kto použiť. A nalial by som to len v prípade že je to lepšia voľba ako ten čo mám teraz 10w-40. A akú značku by si odporučil?
VW passat; r.v. 2004; 1.9 Tdi; M5

tunervw
Závodník
Závodník
Příspěvky: 517
Registrován: 11.10.2007 20:48
Bydliště: Carlow(IRL) jinak kósek před Brnem
Kontaktovat uživatele:

Re: Jaký lejete olej do motoru?

Příspěvek od tunervw »

10W-40 tam dat muzes to problem neni ale musi to byt norma 505.01 znacku jakou chces fuchs,valvoline,sunoco,gulf,texaco,aral, agip,Q8,esso
G2,mTDI,syncro,IC origo G2,přev.ASD,ABS/EDS,Digifiz,klima,moped VTR
G4 TDI r99 najeto 430t.km
A4 2,5TDI r.99,AFB, 290t.km tacho +stocenych cca320t.km

Odpovědět

Zpět na „Motory - diesel“