Sjednocujeme fanoušky VW od roku 1996. Přijeď oslavit dvacetiny klubu na celorepublikový sraz.

20 LET Klubu


Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
PříspěvekNapsal: 14.07.2016 14:33 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

01.11.2010

Příspěvky:

203

Bydliště:

Ostrov

Zdarec.
Tak jsem se vrhnul na výměnu předních tlumičů a pružin. Autí Passta B5.5, 1.9 TDI 96kW, přední náhon.

- Není to nic náročného, pojďme na to.
- Změříme si vzdálenost od středu kola k nejvyššímu místu blatníku, budeme tento rozměr potřebovat později.
- Zvedneme vozidlo na hever (začneme třeba vlevo) a sundáme levé přední kolo.
- Jako první sundáme šroub, který zajišťuje horní dvě ramena v těhlici. Jde to špatně, pokud to děláme poprvé nebo po dlouhé době. Mně to šlo poprvé také velmi špatně ale při zpětné montáži jsem to máznul anti-size pastou a každá další demontáž je hračka.
- Po uvolnění horních dvou ramen z těhlice začneme s demontáží třech šroubů v prostoru motoru, které drží horní držák uložení předního tlumiče.
- Postupovat lze i jinak. Jdou povolit pouze dva šrouby, které drží horní misku pružiny v horním držáku uložení a to tak, že vyloupneme dvě gumové záslepky, které jsou mezi třemi šrouby, ktré drží horní držák uložení tlumiče. Ale přes jednu vedou trubičky myslím k posilovači brzd a nechtěl jsem do toho nějak drbnout, tak jsem raději sundal celý horní držák uložení (tři šrouby).
- Poté se vrhneme na demontáž šroubu spodního uložení tlumiče ze spodního nosného ramene nápravy. Pokud to děláme poprvé, je šroub orientován maticí k vám a hlavou šroubu dozadu. Když demontujeme matici (ten šroub tam byl 11 let a při demontáži nenastaly absolutně žádné problémy, vypadal po demontáži jako nový, ale stejně jsem dal nový šroub) vyklepeme nějakou tyčkou šroub až na doraz k zadnímu spodnímu rameni a musíme klíčem (mě se osvědčil klíč č.24) uchopit spodní nosné rameno a pootočit s ním tak, aby jsme mohli šroub tlumiče vyklepnout úplně ven. Zpátky jsem šroub dal obráceně maticí dozadu a hlavu šroubu ke mně pro lepší demontáž (už není nutné spodní nosno rameno otáčet klíčem aby, se dal demontovat spodní šroub tlumiče).
- Pokud jsme zdemontovaly šroub spodního uložení tlumiče, je celý tlumič s horním držákem a s pružinou volný a lze jej vyndat z vozidla. Možná budeme muset truchu stlačit spodní nosné rameno montpákou a přetáhnout přes něj spodní uložení tlumiče.
- Ještě poznámka: pokud takto poprvé demontujete tlumič s držákem horního uložení tlumiče, je v horním držáku uložení trn, na kterém je naražena podložka se zářezy, která nejde odmontovat žádným klíčem. Musíte to trochu vyrejpat šroubovákem a pokud tam vznikne nějaká vůle, chytnete za tlumič a trhem dolů tuto podložku z trnu stáhnete. Opatrně, ať tam něco neurazíme. Zpátky se podložka již nemontuje (podle dílenské příručky VW).
- Tak a tlumič je venku.
- Demontujeme držák horního uložení ze samotného tlumiče tak, že demontujeme dvě matice na držáku a tlumič s pružinou jde vyjmout z držáku. Očistíme horní držák uložení tlumiče a namontujeme připravený nový tlumič (dvě samojistíci matice dotáhneme momentem 22Nm) s novou pružinou, novým horním ložiskem tlumiče (gumové uložení), PUR dorazem a krytkou tlumiče a oběma miskama pro pružinu (horní a dolní).
- Pokud pouze měníme tlumič a zachováváme původní pružinu, je potřeba pružinu stáhnout stahovákem na pružiny a do pružiny vložit nový tlumič. Budeme pravděpodobně muset vyměnit horní uložení (ložisko) tlumiče. Moje bylo po 11ti letech roztrhané. Vyměnil jsem zároveň horní i spodní uložení pružiny ikdyž to původní vypadalo po 11ti letech stále dobře (nejezdím přes propadlé kanály a ruzné další atrakce na našich silnicích). Pokud dáváme nový tlumič i novou pružinu tak se také nová pružina stáhne stahovákem na pružiny a vloží se do ní nový tlumič. A nezapomeňte také na nový PUR doraz s krytkou tlumiče. A teď veselá historka z natáčení: pořídil jsem nový PUR doraz tlumiče i s krytkou tlumiče od MONROE ale ta montáž krytky na PUR doraz byla snad nejobtížnějším úkonem. Chytil jsem PUR doraz přes šroub ze stahováku ložisek do svěráku a rval na něj krytku tlumiče. Namazal jsem PUR doraz WDčkem ale při natahování krytky na PUR doraz jsem normálně převracel stůj se svěrákem. Musel jsem nohou držet stůj a narvat krytku na PUR doraz. To by mně zajímalo, kterej dement tohle vymyslel :roll: . Reklamoval jsem tento doraz u dodavatele, že není možné natáhnout krytku na PUR doraz, ale prý to je v pořádku !!!
- Je dobré zkontrolovat natočení horní misky pružiny vůči ose spodního šroubu tlumiče o 11° (+-2°) a to na každé straně obráceně. Levé strana se pootočí o 11° vlevo po směru jízdy a pravá strana se pootočí o 11° vpravo po směru jízdy (viz obrázek). Osu na horní misce pružiny tvoří dva šrouby. Natočení o 11° by mělo vyjít samo od sebe tím, že pružinu při montáži narazíte na doraz v horním i spodním uložení pružiny, ale je lepší to zkontrolovat. Potom se s tím budete mazlit na autě a to by byla pakárna. Já jsem si nechal stáhnout pružiny na profi stahováku v autoservisu aby pružiny nebyly moc podrbané a i po mém přesně definovaném požadavku mi namontovaly pružiny na tlumič v úplně nemožném natočení. Musel jsem vyrobit forichtung (viz foto) a horní misku pootočit tak (na 11°), aby tlumič svým spodním uložením přesně sedl na spodní nosné rameno (pření rameno).
- Ještě důležité upozornění, aby jste se vyhly opětovné demontáži celého tlumiče jako v mém případě. Servis mimo špatné natočení horní misky pružiny také špatně dotáhl středovou matici na tlumiči. Určitě dobře dotáhněte středovou matici tlumiče u horního uložení, která drží horní ložisko tlumiče (gumové uložení), protože pokud to špatně dotáhnete, bude slyšet při přejezdu nerovnosti klepání.
- A ještě postřeh z montáže pružiny na tlumič. Pokud "nasucho" smontujete tlumič bez pružiny, je mezi PUR dorazem a tlumičem pouze cca 1cm mezera a to je kurňa málo. Docela jsem se lekl, že mi přišel špatný tlumič s krátkou tyčkou ale až se namontuje pružina, tak se tlumič vytáhne a vznikne dost velký prostor na sednutí vozidla po montáži a na pružení při jízdě :fool: .
- Pokud jsme překonaly všechny předešlé obtíže, můžeme montovat tlumič s pružinou a horním držákem zpět na vozidlo.
- Přišroubujeme horní držák tlumiče i s osazeným tlumičem do karosérie třemi šrouby, vystředíme podložky a dotáhneme momentovým klíčem (75Nm).
- Montpákou stlačíme spodní rameno a navlékneme spodní uložení tlumiče na rameno a nasuneme nový šroub tlumiče. Šroub nepůjde nasunout celý. Bude opět potřeba rameno pootočit klíčem č.24 tak, aby bylo možné celý šroub opatrně naklepat do spodního uložení tlumiče v rameni. Šroub jsem namazal antisize pastou a osadil jsem jej obráceně než byl originálně (hlavou šroubu ke mně a maticí dozadu) kvůli lepší demontáži.
- Pokud je šroub spodního uložení osazen, našroubujeme matici ale nedotahujeme.
- Pod spodní nosné rameno, ve kterém je uchycen tlumič, vložíme hever a zvedneme do takové výšky, která odpovídá vzdálenosti středu kola k nejvyššímu místu blatníku změřenému před zvednutím vozidla na hever (nebo nejvýš jak to půjde, mně se už vozidlo zvedalo z heveru, zřejmě by to chtělo zvednou obě strany najednou). Dotáhneme spodní šroub tlumiče momentem 90Nm a povolíme hever.
- Dále očistíme uložení dvou horních ramen v těhlici a samotné čepy horních ramen. Já to mažu antisize pastou. Zasuneme horní ramena do těhlice a zajistíme novým šroubem (hlavou šroubu dozadu a maticí k sobě) dotaženým momentem 40Nm a namazaným antisize pastou pro lepší budoucí demontáž.
- A jdeme do finále. Už jenom namontujeme kolo a přesuneme se na druhou stranu.

Byl jsem ještě pro jistotu na geometrii nápravy. Bylo to trochu rozhozený. Levé kolo mělo mírně posunutý odklon o cca 0,7°. V tomto případě se musí vozidlo zvednout, povolit horní tři šrouby a hýbnout uložením tak, aby se eliminovala případná odchylka.

Je to docela makačka, pokud to děláme na heveru. Perfektní by bylo na zvedáku, ale kde ho vzít? Tak to musíme holt dělat na heveru.

Čest práci a hodně zdaru.


Přílohy:
01-demontáž horních ramen z těhlice.JPG
01-demontáž horních ramen z těhlice.JPG (178.08 KiB) Zobrazeno 428 krát

02-tři šrouby horního držáku.png
02-tři šrouby horního držáku.png [ 8.14 KiB | Zobrazeno 428 krát ]
03-tři šrouby horního držáku.JPG
03-tři šrouby horního držáku.JPG (243.84 KiB) Zobrazeno 428 krát

04-natočení spodního nosného ramene pro demontáž šroubu tlumiče.png
04-natočení spodního nosného ramene pro demontáž šroubu tlumiče.png [ 20.91 KiB | Zobrazeno 428 krát ]
05-demontáž spodního šroubu uložení tlumiče .JPG
05-demontáž spodního šroubu uložení tlumiče .JPG (222.76 KiB) Zobrazeno 428 krát


_________________
http:/www.osel.cz

_________________
Passat 1.9 TDI-PD, 96kW, předohrab, r.v. 2005
Nahoru
 Zobrazit autorovy stránky   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
PříspěvekNapsal: 14.07.2016 14:43 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

01.11.2010

Příspěvky:

203

Bydliště:

Ostrov

... a další obrázky


Přílohy:
06-demontáž spodního šroubu uložení tlumiče .JPG
06-demontáž spodního šroubu uložení tlumiče .JPG (262.68 KiB) Zobrazeno 423 krát

07-demontáž spodního šroubu tlumiče.JPG
07-demontáž spodního šroubu tlumiče.JPG (249.58 KiB) Zobrazeno 423 krát

08-tlumič s horním držákem.JPG
08-tlumič s horním držákem.JPG (310.25 KiB) Zobrazeno 423 krát

09-tlumič s horním držákem.JPG
09-tlumič s horním držákem.JPG (238.19 KiB) Zobrazeno 423 krát

10-horní držák uložení tlumiče .JPG
10-horní držák uložení tlumiče .JPG (276.76 KiB) Zobrazeno 423 krát


_________________
http:/www.osel.cz

_________________
Passat 1.9 TDI-PD, 96kW, předohrab, r.v. 2005
Nahoru
 Zobrazit autorovy stránky   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
PříspěvekNapsal: 14.07.2016 14:45 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

01.11.2010

Příspěvky:

203

Bydliště:

Ostrov

... a další obrázky


Přílohy:
11-horní držák uložení tlumiče.JPG
11-horní držák uložení tlumiče.JPG (252.57 KiB) Zobrazeno 418 krát

12-tlumič s pružinou.JPG
12-tlumič s pružinou.JPG (280.86 KiB) Zobrazeno 418 krát

13-už je venku tlumič s pružinou.JPG
13-už je venku tlumič s pružinou.JPG (167.45 KiB) Zobrazeno 418 krát

14-horní PUR doraz s krytkou.JPG
14-horní PUR doraz s krytkou.JPG (181.49 KiB) Zobrazeno 418 krát

15-horní PUR doraz s krytkou.JPG
15-horní PUR doraz s krytkou.JPG (177.06 KiB) Zobrazeno 418 krát


_________________
http:/www.osel.cz

_________________
Passat 1.9 TDI-PD, 96kW, předohrab, r.v. 2005
Nahoru
 Zobrazit autorovy stránky   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
PříspěvekNapsal: 14.07.2016 14:47 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

01.11.2010

Příspěvky:

203

Bydliště:

Ostrov

.. a ještě poslední obrázky


Přílohy:
16-natočení horní misky o 11°.png
16-natočení horní misky o 11°.png (18.61 KiB) Zobrazeno 416 krát

17-tlumič s PUR dorazem, horní miskou a ložiskem tlumiče - mezera mezi dorazem a tlumičem.JPG
17-tlumič s PUR dorazem, horní miskou a ložiskem tlumiče - mezera mezi dorazem a tlumičem.JPG (163.91 KiB) Zobrazeno 416 krát

18-forichtung na natočení horní misky pružiny .JPG
18-forichtung na natočení horní misky pružiny .JPG (263.58 KiB) Zobrazeno 416 krát


_________________
http:/www.osel.cz

_________________
Passat 1.9 TDI-PD, 96kW, předohrab, r.v. 2005
Nahoru
 Zobrazit autorovy stránky   Profil
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  





Sháníte levné povinné ručení? - povinné ručení kalkulačka Vám pomůže.
Skvělé ceny a přístup najdete v autopůjčovně Automoc v centru Prahy.
E-regaly.cz - Dodáváme profesionální regály a regálové systémy, zajišťujeme dopravu a montáž. Policové regály skladem.

Powered by phpBB © 2007 phpBB Group