Zdarec.
Tak jsem se vrhnul na výměnu předních tlumičů a pružin. Autí Passta B5.5, 1.9 TDI 96kW, přední náhon.
- Není to nic náročného, pojďme na to.
- Změříme si vzdálenost od středu kola k nejvyššímu místu blatníku, budeme tento rozměr potřebovat později.
- Zvedneme vozidlo na hever (začneme třeba vlevo) a sundáme levé přední kolo.
- Jako první sundáme šroub, který zajišťuje horní dvě ramena v těhlici. Jde to špatně, pokud to děláme poprvé nebo po dlouhé době. Mně to šlo poprvé také velmi špatně ale při zpětné montáži jsem to máznul anti-size pastou a každá další demontáž je hračka.
- Po uvolnění horních dvou ramen z těhlice začneme s demontáží třech šroubů v prostoru motoru, které drží horní držák uložení předního tlumiče.
- Postupovat lze i jinak. Jdou povolit pouze dva šrouby, které drží horní misku pružiny v horním držáku uložení a to tak, že vyloupneme dvě gumové záslepky, které jsou mezi třemi šrouby, ktré drží horní držák uložení tlumiče. Ale přes jednu vedou trubičky myslím k posilovači brzd a nechtěl jsem do toho nějak drbnout, tak jsem raději sundal celý horní držák uložení (tři šrouby).
- Poté se vrhneme na demontáž šroubu spodního uložení tlumiče ze spodního nosného ramene nápravy. Pokud to děláme poprvé, je šroub orientován maticí k vám a hlavou šroubu dozadu. Když demontujeme matici (ten šroub tam byl 11 let a při demontáži nenastaly absolutně žádné problémy, vypadal po demontáži jako nový, ale stejně jsem dal nový šroub) vyklepeme nějakou tyčkou šroub až na doraz k zadnímu spodnímu rameni a musíme klíčem (mě se osvědčil klíč č.24) uchopit spodní nosné rameno a pootočit s ním tak, aby jsme mohli šroub tlumiče vyklepnout úplně ven. Zpátky jsem šroub dal obráceně maticí dozadu a hlavu šroubu ke mně pro lepší demontáž (už není nutné spodní nosno rameno otáčet klíčem aby, se dal demontovat spodní šroub tlumiče).
- Pokud jsme zdemontovaly šroub spodního uložení tlumiče, je celý tlumič s horním držákem a s pružinou volný a lze jej vyndat z vozidla. Možná budeme muset truchu stlačit spodní nosné rameno montpákou a přetáhnout přes něj spodní uložení tlumiče.
- Ještě poznámka: pokud takto poprvé demontujete tlumič s držákem horního uložení tlumiče, je v horním držáku uložení trn, na kterém je naražena podložka se zářezy, která nejde odmontovat žádným klíčem. Musíte to trochu vyrejpat šroubovákem a pokud tam vznikne nějaká vůle, chytnete za tlumič a trhem dolů tuto podložku z trnu stáhnete. Opatrně, ať tam něco neurazíme. Zpátky se podložka již nemontuje (podle dílenské příručky VW).
- Tak a tlumič je venku.
- Demontujeme držák horního uložení ze samotného tlumiče tak, že demontujeme dvě matice na držáku a tlumič s pružinou jde vyjmout z držáku. Očistíme horní držák uložení tlumiče a namontujeme připravený nový tlumič (dvě samojistíci matice dotáhneme momentem 22Nm) s novou pružinou, novým horním ložiskem tlumiče (gumové uložení), PUR dorazem a krytkou tlumiče a oběma miskama pro pružinu (horní a dolní).
- Pokud pouze měníme tlumič a zachováváme původní pružinu, je potřeba pružinu stáhnout stahovákem na pružiny a do pružiny vložit nový tlumič. Budeme pravděpodobně muset vyměnit horní uložení (ložisko) tlumiče. Moje bylo po 11ti letech roztrhané. Vyměnil jsem zároveň horní i spodní uložení pružiny ikdyž to původní vypadalo po 11ti letech stále dobře (nejezdím přes propadlé kanály a ruzné další atrakce na našich silnicích). Pokud dáváme nový tlumič i novou pružinu tak se také nová pružina stáhne stahovákem na pružiny a vloží se do ní nový tlumič. A nezapomeňte také na nový PUR doraz s krytkou tlumiče. A teď veselá historka z natáčení: pořídil jsem nový PUR doraz tlumiče i s krytkou tlumiče od MONROE ale ta montáž krytky na PUR doraz byla snad nejobtížnějším úkonem. Chytil jsem PUR doraz přes šroub ze stahováku ložisek do svěráku a rval na něj krytku tlumiče. Namazal jsem PUR doraz WDčkem ale při natahování krytky na PUR doraz jsem normálně převracel stůj se svěrákem. Musel jsem nohou držet stůj a narvat krytku na PUR doraz. To by mně zajímalo, kterej dement tohle vymyslel . Reklamoval jsem tento doraz u dodavatele, že není možné natáhnout krytku na PUR doraz, ale prý to je v pořádku !!!
- Je dobré zkontrolovat natočení horní misky pružiny vůči ose spodního šroubu tlumiče o 11° (+-2°) a to na každé straně obráceně. Levé strana se pootočí o 11° vlevo po směru jízdy a pravá strana se pootočí o 11° vpravo po směru jízdy (viz obrázek). Osu na horní misce pružiny tvoří dva šrouby. Natočení o 11° by mělo vyjít samo od sebe tím, že pružinu při montáži narazíte na doraz v horním i spodním uložení pružiny, ale je lepší to zkontrolovat. Potom se s tím budete mazlit na autě a to by byla pakárna. Já jsem si nechal stáhnout pružiny na profi stahováku v autoservisu aby pružiny nebyly moc podrbané a i po mém přesně definovaném požadavku mi namontovaly pružiny na tlumič v úplně nemožném natočení. Musel jsem vyrobit forichtung (viz foto) a horní misku pootočit tak (na 11°), aby tlumič svým spodním uložením přesně sedl na spodní nosné rameno (pření rameno).
- Ještě důležité upozornění, aby jste se vyhly opětovné demontáži celého tlumiče jako v mém případě. Servis mimo špatné natočení horní misky pružiny také špatně dotáhl středovou matici na tlumiči. Určitě dobře dotáhněte středovou matici tlumiče u horního uložení, která drží horní ložisko tlumiče (gumové uložení), protože pokud to špatně dotáhnete, bude slyšet při přejezdu nerovnosti klepání.
- A ještě postřeh z montáže pružiny na tlumič. Pokud "nasucho" smontujete tlumič bez pružiny, je mezi PUR dorazem a tlumičem pouze cca 1cm mezera a to je kurňa málo. Docela jsem se lekl, že mi přišel špatný tlumič s krátkou tyčkou ale až se namontuje pružina, tak se tlumič vytáhne a vznikne dost velký prostor na sednutí vozidla po montáži a na pružení při jízdě .
- Pokud jsme překonaly všechny předešlé obtíže, můžeme montovat tlumič s pružinou a horním držákem zpět na vozidlo.
- Přišroubujeme horní držák tlumiče i s osazeným tlumičem do karosérie třemi šrouby, vystředíme podložky a dotáhneme momentovým klíčem (75Nm).
- Montpákou stlačíme spodní rameno a navlékneme spodní uložení tlumiče na rameno a nasuneme nový šroub tlumiče. Šroub nepůjde nasunout celý. Bude opět potřeba rameno pootočit klíčem č.24 tak, aby bylo možné celý šroub opatrně naklepat do spodního uložení tlumiče v rameni. Šroub jsem namazal antisize pastou a osadil jsem jej obráceně než byl originálně (hlavou šroubu ke mně a maticí dozadu) kvůli lepší demontáži.
- Pokud je šroub spodního uložení osazen, našroubujeme matici ale nedotahujeme.
- Pod spodní nosné rameno, ve kterém je uchycen tlumič, vložíme hever a zvedneme do takové výšky, která odpovídá vzdálenosti středu kola k nejvyššímu místu blatníku změřenému před zvednutím vozidla na hever (nebo nejvýš jak to půjde, mně se už vozidlo zvedalo z heveru, zřejmě by to chtělo zvednou obě strany najednou). Dotáhneme spodní šroub tlumiče momentem 90Nm a povolíme hever.
- Dále očistíme uložení dvou horních ramen v těhlici a samotné čepy horních ramen. Já to mažu antisize pastou. Zasuneme horní ramena do těhlice a zajistíme novým šroubem (hlavou šroubu dozadu a maticí k sobě) dotaženým momentem 40Nm a namazaným antisize pastou pro lepší budoucí demontáž.
- A jdeme do finále. Už jenom namontujeme kolo a přesuneme se na druhou stranu.
Byl jsem ještě pro jistotu na geometrii nápravy. Bylo to trochu rozhozený. Levé kolo mělo mírně posunutý odklon o cca 0,7°. V tomto případě se musí vozidlo zvednout, povolit horní tři šrouby a hýbnout uložením tak, aby se eliminovala případná odchylka.
Je to docela makačka, pokud to děláme na heveru. Perfektní by bylo na zvedáku, ale kde ho vzít? Tak to musíme holt dělat na heveru.
Čest práci a hodně zdaru.
Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
Moderátoři: standokan, rapid.direct
- frodobagin
- Jezdec
- Příspěvky: 210
- Registrován: 01.11.2010 18:33
- Bydliště: Ostrov
- Kontaktovat uživatele:
Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
- Přílohy
-
- 02-tři šrouby horního držáku.png (8.14 KiB) Zobrazeno 3530 x
-
- 04-natočení spodního nosného ramene pro demontáž šroubu tlumiče.png (20.91 KiB) Zobrazeno 3530 x
http:/www.osel.cz
- frodobagin
- Jezdec
- Příspěvky: 210
- Registrován: 01.11.2010 18:33
- Bydliště: Ostrov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
... a další obrázky
http:/www.osel.cz
- frodobagin
- Jezdec
- Příspěvky: 210
- Registrován: 01.11.2010 18:33
- Bydliště: Ostrov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
... a další obrázky
http:/www.osel.cz
- frodobagin
- Jezdec
- Příspěvky: 210
- Registrován: 01.11.2010 18:33
- Bydliště: Ostrov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
.. a ještě poslední obrázky
http:/www.osel.cz
-
- Jezdec
- Příspěvky: 288
- Registrován: 08.01.2014 08:39
- Bydliště: Vysoké Mýto
Re: Výměna předních pružin a tlučimů Passat B5.5 facelift předohrab
Super návod, díky jdu na to v týdnu. Polyuretanové uložení po 20 létech a 345tkm udělalo pápá.
Tak mám to za sebou. Jdou pěkně vyměnit i bez demontáže celého uložení. Dvě 8čky pod zaslepkami a šroub z ramene a tlumič je venku.
Těch 11° +-2 chce dodržet, jinak nejde namontovat .
Tak mám to za sebou. Jdou pěkně vyměnit i bez demontáže celého uložení. Dvě 8čky pod zaslepkami a šroub z ramene a tlumič je venku.
Těch 11° +-2 chce dodržet, jinak nejde namontovat .
Pašík Kombik AVF chip 110kW 2003
Sportsvan 1,4/92kw ME 2016
Toyota Yaris 1,33/74kw 2009
Autosklo Jokeš
prodej a montáž autoskel
Vysoké Mýto
tel. 604310143
ČIŠTĚNÍ KLIMATIZACÍ OZÓNEM
Sportsvan 1,4/92kw ME 2016
Toyota Yaris 1,33/74kw 2009
Autosklo Jokeš
prodej a montáž autoskel
Vysoké Mýto
tel. 604310143
ČIŠTĚNÍ KLIMATIZACÍ OZÓNEM