US Svícení

Sedačky, volanty, palubní desky, elektro...

Moderátoři: standokan, rapid.direct

Uživatelský avatar
woodoo
Řidič
Řidič
Příspěvky: 186
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Sewer
Kontaktovat uživatele:

US Svícení

Příspěvek od woodoo »

prosím někoho o schéma a hodnoty odporu atd. jak vypadá to US svícení do blinkrů ..je to prý velice jednoduchý systém a tak by mi to můj dvorní elektrikář vyrobil ..myslím že to tu prodával zvířátko ...

http://cgi.ebay.de/US-BLINKER-STANDLICH ... 5d27ae6f12" onclick="window.open(this.href);return false;
1.JPG
Obraz019.jpg

marcel110
Závodník
Závodník
Příspěvky: 534
Registrován: 30.05.2008 20:01

Re: US Svícení

Příspěvek od marcel110 »

Myslim, ze s tym neobstojis u policie.
Passat 2.5 TDi AFB,Octavia 1.9 TDi AGR,Audi 100 2.3 NF,Fabia 1.4 TDi BNV

Uživatelský avatar
woodoo
Řidič
Řidič
Příspěvky: 186
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Sewer
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od woodoo »

to neřešim ....zajímají mě ty hodnoty...

Uživatelský avatar
mogwaycz
Člen klubu
Příspěvky: 952
Registrován: 30.04.2008 13:20
Bydliště: Boston, United Kingdom

Re: US Svícení

Příspěvek od mogwaycz »

woodoo píše:to neřešim ....zajímají mě ty hodnoty...
x2! Pod tohle se podepisuji taky! Kdybych musel pokazde resit policii, tak zustanu radeji u seriovky a v sedi prumeru...
PAST > VW BORA GTTDI #VWBARBORA
PAST > VW PASSAT CC GT #VWCECIL
VW PASSAT 3C #VWVNCHY

Uživatelský avatar
marcus86
Pilot
Pilot
Příspěvky: 741
Registrován: 18.08.2008 12:49
Bydliště: Suchá Loz
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od marcus86 »

No kdysi to tu na foru kdosi prodaval za drsny prachy (slo to celkem na odbyt ... podle toho, jak jsem se dival kolik lidi to chtelo) ... ja to pak nejako resil, napsal sem hodnoty pro sestaveni, celkove schema .... no a reakce byla takova, ze prodejce to tema okamzite smazal (cely topic)....
Zase zapremyslim .... a snad na to dojdu. Prodaval to myslim 700-900, ale opravdova cena je asi do 40kc me vyslo ...
passat B5, 1.9TDI AFN
můj passat: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=126&t=118504" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
marcus86
Pilot
Pilot
Příspěvky: 741
Registrován: 18.08.2008 12:49
Bydliště: Suchá Loz
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od marcus86 »

schéma

Funguje to tim zpusobem, ze rezistor je zapojen mezi +bat (+12V zde bude az pri klicku v zapalovani v 1. poloze nebo pri nastartovanem vozu - neni to primo z baterky ... !!!!!!!!!!!!!!!!!!) a blinkry. Srazi proud, ktery tece do zarovky - tim padem poklesne i napeti, protoze obvod bude v zatizenem stavu. Ve chvili, kdy ma blinkr blikat se pres rele blinkru pripojuje na zarovku +12V bez omezeni proudu a napeti. Tudiz rezistor se premosti diodou, kde je vetsi potencial a zacne blikat mnohem vyrazneji.
Přílohy
1.JPG
2.JPG
passat B5, 1.9TDI AFN
můj passat: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=126&t=118504" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
woodoo
Řidič
Řidič
Příspěvky: 186
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Sewer
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od woodoo »

díky ti pane... :mrgreen:

Uživatelský avatar
marcus86
Pilot
Pilot
Příspěvky: 741
Registrován: 18.08.2008 12:49
Bydliště: Suchá Loz
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od marcus86 »

díval jsem se na žárovky do auta a vypada to, ze tam jsou v blinkrech asi zarovky 21W.

Uz si nevzpominam, jak se to pocita :)

Pocitam ze napeti je 12V. Z toho tam pak totece I=P/U .... 1,75A ... v dobe, kdyz blinkr blika.

Budeme chtit asi 1/4 vykon. Dejme tomu 5W.

dokoncim pozdeji musim jit hrat ... :)
passat B5, 1.9TDI AFN
můj passat: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=126&t=118504" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
marcus86
Pilot
Pilot
Příspěvky: 741
Registrován: 18.08.2008 12:49
Bydliště: Suchá Loz
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od marcus86 »

udelal jsem uplne specialni LOL graf ... tudiz, budem NAPR pozadovat nejakych 5W. Z toho plyne .... ze U bude asi 6V a I 0,8A. P=u*i

Kdysi kdosi cosi mlel, ze odpor ma linear char. Myslim, ze zarovka taky ... ja jsem ale nikdy nedaval pozor :)

21W, 12V,1,75A .. R = 6,9 Ohmu

u*i = 4,8W

R = U/I = 6/0,8 =7,5 Ohmu

na papire jsem taky neco pocital ... K tomu abych dosahl polovicniho napeti (6V a 0,8A) musim pouzit predradnik o stejen velikosti jako je odpor zarovky. Tudiz neco kolem 7 Ohmu. Pak by to mohlo fungovat
Přílohy
char.JPG
Naposledy upravil(a) marcus86 dne 20.01.2010 21:40, celkem upraveno 1 x.
passat B5, 1.9TDI AFN
můj passat: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=126&t=118504" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
marcus86
Pilot
Pilot
Příspěvky: 741
Registrován: 18.08.2008 12:49
Bydliště: Suchá Loz
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od marcus86 »

Je to bast ... otazka je, jestli se zarovka rozsviti, ale rekl bych ze na 83 procent ANO.

Budem zde srazet wataz ...asi 16W (ale spadne nam i napeti, takze to bude mensi cislo ...), tudiz by to chtelo vykonovy odpor.
Co se tyce diody, tak staci nejaka dioda (napr usmernovaci ... na vysoky proud. Na napeti az tak nezalezi. Vetsinou se treba dela na 200V, 1000V ...). pohledam a dam sem.
passat B5, 1.9TDI AFN
můj passat: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=126&t=118504" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
marcus86
Pilot
Pilot
Příspěvky: 741
Registrován: 18.08.2008 12:49
Bydliště: Suchá Loz
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od marcus86 »

dioda napr zde ...
http://www.gme.cz/cz/index.php?product=223-100" onclick="window.open(this.href);return false;

rezistor by mel stacit kolem 5W. (radsi vic ... aby netopil)

bud tady 5 Ohmu (pro jasnejsi svit)
http://www.gme.cz/cz/index.php?product=114-187" onclick="window.open(this.href);return false;

a kdyby to svitilo moc, tak potom zkusit (8 Ohmu)
http://www.gme.cz/cz/index.php?product=114-207" onclick="window.open(this.href);return false;

Pokud oba budou svitit moc, tak je dej do serie ... a jestli to pak bude uz konecdne OK, tak kup tento
http://www.gme.cz/cz/index.php?product=114-191" onclick="window.open(this.href);return false;

a mas hotovo. Jsou to 10 korunove polozky.
passat B5, 1.9TDI AFN
můj passat: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=126&t=118504" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
woodoo
Řidič
Řidič
Příspěvky: 186
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Sewer
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od woodoo »

:mrgreen:

McShort
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 19
Registrován: 02.12.2009 09:33

Re: US Svícení

Příspěvek od McShort »

marcus86 píše:Je to bast ... otazka je, jestli se zarovka rozsviti, ale rekl bych ze na 83 procent ANO.

Budem zde srazet wataz ...asi 16W (ale spadne nam i napeti, takze to bude mensi cislo ...), tudiz by to chtelo vykonovy odpor.
Co se tyce diody, tak staci nejaka dioda (napr usmernovaci ... na vysoky proud. Na napeti az tak nezalezi. Vetsinou se treba dela na 200V, 1000V ...). pohledam a dam sem.
zdravim.... takovouhle úvahu jsem měl také, jenže žárovka je značne nelineární prvek, tka jsme si pro jistotu změril její VA-charakteristiku a kupříkladu při napětí 6V do ní teče 1,2A (vniřní odpor žárovky 4.6ohm). Takže když bychom pro jednoduchot brali palubní napění 12V, tak při 6V by i ten přidávaný odpor musel mít 4.6ohm, při proudu 1.2A je ztrátový výkon na odporu 7.2W. Věř že při 6V žárovka svídí docela dost, já jsem tedy použil odpor 5.6ohm dimenzovaný na zatížení 17W, aby na něm byla větší ztráta napětí a i když byl zatížen jen cca na 55% stejně se hřál docela dost (cca 60°C). Proto jsem zvolil k jednomu blinkru paralélní kombinaci 2 odporů (10 a 12 ohm/17W) což je 5.45ohm,kde zatížení každého odporu spadne na polovinu a tolik se nehřejí, při započítání vniřního odporu diody (při úbytku na diodě 0.6V) cca 0.5ohm. tedy výsledný odpor k žárovce včetně zaukrouhleno 6ohm.

Když by se i tak svit žárovky zdál přiliš velký není nic jednoduššího než za odpory a diodu přidat diodu ještě jednu (nebo dvě... dle libosti a požadavku na svit).

Shrnuto podtrženo použití jednoho odporu o Wattáži 5W možné ale tak na cca jen 1minutu než se začne přepalovat vnitřní drát. při použití odporu 17W je to možné ale vzniká příliš tepla (možné vyřešit chazením, popřípadě hliníkovou krabičkou ale přeci jen pak člověka může hryzat svědomí že se to tam dost peče a kdo ví co se ktomu může přimotat). Já jsem tedy nakonec zvolil paralélní kombinaci dvou 17W odporů, jelikož vyšší Wattáž se špatně scháněla a hlavně cena u nich pak roste dost nelineárně). celé zapojení (pro oba blikače) 4odpory a 4 diody(jedna před blinkr dle chámatu (blinkr +) co jsem tu zahlédl aby nesvítili při us všechny blinkry a jedna mezi odpor napájení od světel(ve schématu bat+) protože kdyby nebyla tak by při shasnutých světlech a puštěněém blinkru blikali všehny parkovačky.) celkové náklady za 4odpory 80kč, 4 diody (12kč) kousek kabílku a bužírky no bratru 15kč - celková cena okolo 100 peněz.

já jsem tyto součástky umístil v interiéru do plastové krabičky (spolu s vlastno-vymyšleno jednotkou které řídí led. otáčkoměr,shift light a automatické rozvěcení světel po nastartování) s vypinačem(takže když má někdo problém nebo jen po vás policisté pokukují tak cvak a já žádné us svícení nemít :) a vyvedené ven spolu s kabely příd. světel...

podobné zapojení jsem použil i u zadních mlhovek (použitelné u všech aut které mají dvě mlhovky nesloučené s obrysovými)...
ktere při zapnutých mlhokách funfují standardně ale při jejich zhasnutí fungují jako další koncové a při přidání dvou diod i jako zdvojení brzdových světel.
:)

snad nevadí že jsem se zapojil i když jsem škodovkář

Uživatelský avatar
marcus86
Pilot
Pilot
Příspěvky: 741
Registrován: 18.08.2008 12:49
Bydliště: Suchá Loz
Kontaktovat uživatele:

Re: US Svícení

Příspěvek od marcus86 »

Vubec nevadi, ba lip :) Ja myslel, ze zarovka je linearni ... ale mozna je char dost zavisla na teplote .. to muze byt ten muj EROR :)

Ja to prave nikdy nezkousel, teoreticky jsem neco pocital ... Ty hodnoty nam vychazeji celkem dobre. Je tam vetsi tepelny ubytek, nez by se zdalo. Nebo teoreticky melo byt :)
Kdybych to zbastlil, tak bych to urcite dovedl do perfektniho a zdarneho konce, ale na tyhle srandy ja nejsem :)

Nevim ale jestli bych tam cpal do serie nejake diody. Je to takove polovicate reseni a pridas tam par prvku, ktere mohou mit vliv na spolehlivost. Je to nejjednoduchsi doladeni, ale radsi bych zjistoval na jakou hodnotu mam zmenit odpor.
Přílohy
dsfdsf.JPG
passat B5, 1.9TDI AFN
můj passat: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=126&t=118504" onclick="window.open(this.href);return false;

McShort
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 19
Registrován: 02.12.2009 09:33

Re: US Svícení

Příspěvek od McShort »

marcus86 píše:Vubec nevadi, ba lip :) Ja myslel, ze zarovka je linearni ... ale mozna je char dost zavisla na teplote .. to muze byt ten muj EROR :)

Ja to prave nikdy nezkousel, teoreticky jsem neco pocital ... Ty hodnoty nam vychazeji celkem dobre. Je tam vetsi tepelny ubytek, nez by se zdalo. Nebo teoreticky melo byt :)
Kdybych to zbastlil, tak bych to urcite dovedl do perfektniho a zdarneho konce, ale na tyhle srandy ja nejsem :)

Nevim ale jestli bych tam cpal do serie nejake diody. Je to takove polovicate reseni a pridas tam par prvku, ktere mohou mit vliv na spolehlivost. Je to nejjednoduchsi doladeni, ale radsi bych zjistoval na jakou hodnotu mam zmenit odpor.
jj, jen to jsem myslel, že ta žárovka není lineární. Při pokojové teplotě nemá skoro žádný odpor, až průchodem proudu, tím jak se vlákno zahřívá (tím se i prodlužuje) a zvyšuje se odpor.


Některá nová auta tento efekt vytvářejí pomocí PWM regulace svitu (neustále rozsvicování a zhasínání žárovky na vysoké frekvenci) což dělá efekt menší intezity světla. Z hlediska spotřeby energie je to lepší, poněvad rezitor přeci jen je pasivní prvek a prakticky mění jen napění na něm na teplo, tudíž při svitu žárovky na cca 5W, na něm je výkonový ubytek, takže místo 10W což by byla spotřeba při použití PWM regulace nebo jen obyčejných 2vláknových žárovek, je spotřeba za použití rezitorů tak cca 38W. Abych se vrátil z5, u nových aut např Octavia 2, audi R6... tento efekt řídí řídící jednotka(ECU) auta. Některé firmy pak právě jen při připojení diagnostiky zaktivují tutu funkci (protože tato funkce tam je jen není aktivní pro vozi mimo US) a navíc i nastavovat intenzitu svitu.

Ty další diody jsem myslel jen pro lehké (rychlé) doladění. Já jsem použil jen ty co byli potřeba ke správné funkčnosti (tudíž dvě na každý blinkr), s hodnotami jaké jsem zvolil je svítívost tak akorát dle mého posouzení, ani moc ani málo, rozdíl mezi parkovačkou a blinkrem je dost znatelný.
Přílohy
us_light.JPG

Odpovědět

Zpět na „Interiér + Elektro“