navod na opravu jsem prevzal z FAQ
jen ja jsem teda delal vse z vrchu, kryt zespoda jsem nesundaval
uhliky nemusis mit uplne presny, drzaky na ne jsou ze slabejch plisku, daj se naohybat, ja tam mam myslim uhliky z altiku ze 120ky
Oprava el.ventilátoru sahary (klimatizace) výměna uhlíků
Postup je pro motor 1.9 TDi 96kW AVF B5.5 r.2003, ale bude asi sedět i pro ostatní
1. zjistíme, že se jedná skutečně o vadu ventilátoru tzn.pustíme klimu a cca po 1 minutě ostrými měřícími hroty multimetru nabodneme červený a hnědý kabel shora na větráku viditelný. Pokud je naměřeno napětí přistoupíme k demontáži.
2. odšroubujeme náustek sání (3 šroubky) a pod ním má větrák 1 šroubek na horním úchytu. Po vyšroubování lze celý větrák pootočit do leva a oddělit. Kabel vede v příchytkách pod hlavním větrákem motoru až k nádobce hydraulického oleje pro servo. Tam najdeme i konektor. Abychom se dostali na příchytky, musíme povolit a vyvěsit krycí spodní plast pod motorem a strčit ruku pod nárazník (spojler) shora je málo místa. Větrák vyjmeme i s kabelem (cca 1m délka) a konektor podstrčíme pod příčkou zámku kapoty.
3. větrákem otočíme. Pokud je přidřený nebo jsou ložiska KO nemá ho cenu rozebírat a sháníme jiný. Pokud se volně točí jsou krátké uhlíky a přistoupíme k rozebrání. Sejmeme vrtuli tak, že povolíme matku M5
POZOR MÁ LEVÝ ZÁVIT
4. povolíme 3 matky M6 a přeštípneme zášprcku (plastový pásek utahovací) a máme samotný motor. Zadní víko motoru je zapertlováno na 6ti místech. Použil jsem ostré štípací kleště a pertly "stáhnul k sobě". Jemným klepáním na okraj zadního víka mezi úchyty jsem víko vyklepl. Z motoru se sype velmi jemný grafitový prach ze starých uhlíků. Nedoporučuju toto dělat doma, ale v dílně v montérkách a mít po ruce vysavač.
5. pod víkem je plastový držák uhlíků. Ten vyjmeme i s kabelem. Na hřídel rotoru našroubujeme matku M5 (levý zavit) a jemným poklepáním vyrazíme rotor z předního kuličkového ložiska. Zkontrolujeme vinutí, očucháme zda neshořelo a stočíme (jen líznout) na soustruhu příp. ve vrtačce jemným smirkem kolektor (komutátor).
6. ze čtyř držáků, odehnutím zadní stěny, vytáhneme pružiny a odstraníme zbytky starých uhlíků, vložíme nové uhlíky(rozměr 6,8 x 7,9 x 13,5mm s lankem do boku) měděná lanka připájíme páječkou na místa původních, již odtržených
Pozor aby lanka nenasála moc cínu a neztvrdla
chce to méně tavidla (použil jsem F1)
7. můžeme začít s montáží. Nejprve nasuneme rotor do statoru (předního ložiska) pak nasadíme plastové čelo s uhlíky (jeden po druhém zatlačit až budou všechny sedět na kolektoru)
díl s uhlíky má zámek, pokud ho otočíme jinak, obrátí se směr otáčení motoru
8. do samomazného kluzného zadního ložiska
nesmíme dát vaselínu
ta by ho zničila. Toto futro se maže pouze olejíčkem např.na jízdní kola. Dal jsem jednu kapku i na přední kuličkové.
9. můžeme nasadit zadní víko motoru. Po zacvaknutí na doraz jsem motorem otočil a pak zkušebně připojil na +12V. Cukl se, což bylo dobré znamení. Jelikož pertly už nelze obnovit, tak jsem víko v místech pertlů přiletoval, původně jsem chtěl použít malé samořezné šroubky a čelo přišroubovat, ale bál jsem se zkratu nebo poškození vinutí. Použil jsem pájecí kapalinu na nerez, dobře očistil místa spojů a 150W páječkou zaletoval. Pokud je to dobře obroušené a čisté ani není potřeba to dlouho ohřívat. Cín se chytil hned.
10. motor jsem připojil na +12V. Dá se udržet v ruce. Má příkon 300W tzn.nějakých 25A, tak na to pamatujte a podle toho volte drát
Zvonková dvojlinka se vám rozsvítí jak žárovka
11. namontoval jsem motor zpět do držáku (3 matky M6) a nasadil vrtuli
má osazení a musí zapadnout na hřídel
zašroubovat matku M5 (levý závit)
12. montáž do auta je opačná a je zbytečné jí rozepisovat
13. hodně radosti s funkční klimou a nižší spotřebou, protože kompressor už má méně práce neb se médium stíhá ochlazovat