Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Moderátoři: standokan, rapid.direct
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 66
- Registrován: 10.03.2012 22:28
- Bydliště: Český Těšín
Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Zdravím
Chtěl bych tímto každého poprosit o radu, nápad popřípadě kdyby byl někdo ochotný a vyznal se v elektrice a byl z okolí Karviné, Českého Těšína. Mohli bychom se nato třeba podívat společně
O co se vlastně jedná:
Vybíjí se mi baterie něco mi odebírá proud. 0,27 A
Nejvíce mě to trápí v zimě kde jezdím krátké vzálenosti cca do 3km a pochopitelně jak mrzne kdy se dpor s klesající teplotou vzrůstá.
Jedná se o Passata b5,5 fl. Jsem 3majitel. 1.majitel byl leasing Praha 2. si to pak vzali na sebe firma co to měla přes ten leasing. Takže to beru jako jednoho majitele. Pak to od nich koupil soused a ten vtom jezdil rok a pak mi to prodal. Je v plné palbě, xenony, origo mfd radio, HF Parrot.
K autu jsem dostal servisku a všechny potřebné manuály a dostal jsem i letáky od SHERLOG http://www.sherlog.cz/ takže v autě určitě je namontované zařízení nevím jak to vypadá ale možná si myslím že to je foto č. e7 . Součástka byla za rádiem a je připojena mezi výstupem antény z radia a koncovkou pro připojení rádia a je z toho ještě vyveden modrý drát asi si myslím pro napájení ?!?! Ale jenom se domnívám.
Dále v přístrojové desce kde jsou pojistky jsem našel vypínač a spínač ale k čemu slouží nemám vůbec tušení. Akorát jsem nedávno zjistil když ten vypínač vypnu 0 a mám přepínač světel v poloze normálně pro rozsvícení všech světel ( vypadl mi přesný název jak to popsat) tak se rozsvítí palubovka a začne pískat siréna, která normálně píská když nejsou rozsvícené světla. !! Aniž bych měl zastrčený klíček ve spínačce. A ten druhý spínač to jsem nezjistil. foto č : e1 a e2
Zkoušel jsem při připojené baterii měřit odběr na baterce tak jak je na fotce č. 8 a odebírá to 0,27 A což si myslím je docela dost. Měl jsem připojený takto měřák jak je na obrázku a zkoušel vytahovat pojistky bez úspěchu odběr se pořád držel.
Dále tam jsou fotky co je za rádiem. Asi se domnívám že to bude nejspíš bud jednotka co komunikuje bud s maxidotem nebo nějakého hensfree mám tam Parrot.
Dále jak má být zapojeno správně origo MFD rádio ? Když vytáhnu klíček, tak v pohodě i bez klíčku pustím rádio. Zamknu a rádio hraje pořád. Je to správně ? Na rádiu zezadu je docela dost konektorů nevím které můžu vytáhnout a které jsou ty správné.
Pro lepší orientaci jsem to radši i nafotil tak potom případné reakce,který obrázek se jedná tak je od shora pojmenujeme od 1-8 .
e1 http://www.imgup.cz/image/Lkrv" onclick="window.open(this.href);return false;
e2 http://www.imgup.cz/image/Lkro" onclick="window.open(this.href);return false;
e3 http://www.imgup.cz/image/Lkru" onclick="window.open(this.href);return false;
e4 http://www.imgup.cz/image/Lkr6" onclick="window.open(this.href);return false;
e5 http://www.imgup.cz/image/Lkr7" onclick="window.open(this.href);return false;
e6 http://www.imgup.cz/image/LkrO" onclick="window.open(this.href);return false;
e7 http://www.imgup.cz/image/Lkra" onclick="window.open(this.href);return false;
e8 http://www.imgup.cz/image/Lkri" onclick="window.open(this.href);return false;
Děkuji předem za každý nápad, pomoc
S pozdravem Miro
Chtěl bych tímto každého poprosit o radu, nápad popřípadě kdyby byl někdo ochotný a vyznal se v elektrice a byl z okolí Karviné, Českého Těšína. Mohli bychom se nato třeba podívat společně
O co se vlastně jedná:
Vybíjí se mi baterie něco mi odebírá proud. 0,27 A
Nejvíce mě to trápí v zimě kde jezdím krátké vzálenosti cca do 3km a pochopitelně jak mrzne kdy se dpor s klesající teplotou vzrůstá.
Jedná se o Passata b5,5 fl. Jsem 3majitel. 1.majitel byl leasing Praha 2. si to pak vzali na sebe firma co to měla přes ten leasing. Takže to beru jako jednoho majitele. Pak to od nich koupil soused a ten vtom jezdil rok a pak mi to prodal. Je v plné palbě, xenony, origo mfd radio, HF Parrot.
K autu jsem dostal servisku a všechny potřebné manuály a dostal jsem i letáky od SHERLOG http://www.sherlog.cz/ takže v autě určitě je namontované zařízení nevím jak to vypadá ale možná si myslím že to je foto č. e7 . Součástka byla za rádiem a je připojena mezi výstupem antény z radia a koncovkou pro připojení rádia a je z toho ještě vyveden modrý drát asi si myslím pro napájení ?!?! Ale jenom se domnívám.
Dále v přístrojové desce kde jsou pojistky jsem našel vypínač a spínač ale k čemu slouží nemám vůbec tušení. Akorát jsem nedávno zjistil když ten vypínač vypnu 0 a mám přepínač světel v poloze normálně pro rozsvícení všech světel ( vypadl mi přesný název jak to popsat) tak se rozsvítí palubovka a začne pískat siréna, která normálně píská když nejsou rozsvícené světla. !! Aniž bych měl zastrčený klíček ve spínačce. A ten druhý spínač to jsem nezjistil. foto č : e1 a e2
Zkoušel jsem při připojené baterii měřit odběr na baterce tak jak je na fotce č. 8 a odebírá to 0,27 A což si myslím je docela dost. Měl jsem připojený takto měřák jak je na obrázku a zkoušel vytahovat pojistky bez úspěchu odběr se pořád držel.
Dále tam jsou fotky co je za rádiem. Asi se domnívám že to bude nejspíš bud jednotka co komunikuje bud s maxidotem nebo nějakého hensfree mám tam Parrot.
Dále jak má být zapojeno správně origo MFD rádio ? Když vytáhnu klíček, tak v pohodě i bez klíčku pustím rádio. Zamknu a rádio hraje pořád. Je to správně ? Na rádiu zezadu je docela dost konektorů nevím které můžu vytáhnout a které jsou ty správné.
Pro lepší orientaci jsem to radši i nafotil tak potom případné reakce,který obrázek se jedná tak je od shora pojmenujeme od 1-8 .
e1 http://www.imgup.cz/image/Lkrv" onclick="window.open(this.href);return false;
e2 http://www.imgup.cz/image/Lkro" onclick="window.open(this.href);return false;
e3 http://www.imgup.cz/image/Lkru" onclick="window.open(this.href);return false;
e4 http://www.imgup.cz/image/Lkr6" onclick="window.open(this.href);return false;
e5 http://www.imgup.cz/image/Lkr7" onclick="window.open(this.href);return false;
e6 http://www.imgup.cz/image/LkrO" onclick="window.open(this.href);return false;
e7 http://www.imgup.cz/image/Lkra" onclick="window.open(this.href);return false;
e8 http://www.imgup.cz/image/Lkri" onclick="window.open(this.href);return false;
Děkuji předem za každý nápad, pomoc
S pozdravem Miro
VW Passat 1.9 TDI 4Motion 170PS
-
- Jezdec
- Příspěvky: 313
- Registrován: 28.10.2015 19:22
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Měříš to úplně blbě!
Máš jeden vodič z multimetru na kladný pol baterie a druhý na záporný. To je úplná blbost.
Pokud měříš proud, tak měřák musí být zapojený do obvodu. Jinak nemůže měřit co tím obvodem protéká.
Správný postup je takový, že odpojíš jeden z polů baterie a měřák zapojíš do cesty protékajícímu proudu, takže jeden vodič dáš na nezapojený pól baterie a druhý vodič z měřáku dáš na ten kabel, který jsi odpojil.
Dále. Pokud je multimetr přepnutý na měření proudu, tak má prakticky nulový vnitřní odpor a pokud ho připojíš takhle napřímo na baterii, tak díky nulovému odporu měřáku začne měřákem protékat téměř nekonečný proud a měřák odpálíš. Prakticky tím vytváříš zkrat tímle zapojením. Ampérmetr se vždy zapojuje do cesty a ne na baterii.
Máš jediný štěstí, že ten měřák má zřejmě nějakou atomatiku, páč tam máš nějakou univerzální volbu, která měří napětí i proud a podle toho se přepíná.
Dále bývají na měřáku zvlášť svorky pro měření větších proudů. Ta svorka COM a INPUT, kam to máš zapojené jsou určeny pro měření MAXIMÁLNĚ 200mA (0,2A). Pokud měříš větší proud, což se u vybíjející se autobaterie a proudech, které v síti auta běžně tečou dá očekávat, tak musíš meřit mezi svorkama 10A a COM, které jsou k tomu určené.
I taky si dej bacha, abys po správném zapojení neotočil klíčkem v zapalování. 10A x 12V je 120A a takový příkon auto snadno přešvihne žhavením, světlometama, čerpadlem atd. A měřák může být zase v háji.
Máš jeden vodič z multimetru na kladný pol baterie a druhý na záporný. To je úplná blbost.
Pokud měříš proud, tak měřák musí být zapojený do obvodu. Jinak nemůže měřit co tím obvodem protéká.
Správný postup je takový, že odpojíš jeden z polů baterie a měřák zapojíš do cesty protékajícímu proudu, takže jeden vodič dáš na nezapojený pól baterie a druhý vodič z měřáku dáš na ten kabel, který jsi odpojil.
Dále. Pokud je multimetr přepnutý na měření proudu, tak má prakticky nulový vnitřní odpor a pokud ho připojíš takhle napřímo na baterii, tak díky nulovému odporu měřáku začne měřákem protékat téměř nekonečný proud a měřák odpálíš. Prakticky tím vytváříš zkrat tímle zapojením. Ampérmetr se vždy zapojuje do cesty a ne na baterii.
Máš jediný štěstí, že ten měřák má zřejmě nějakou atomatiku, páč tam máš nějakou univerzální volbu, která měří napětí i proud a podle toho se přepíná.
Dále bývají na měřáku zvlášť svorky pro měření větších proudů. Ta svorka COM a INPUT, kam to máš zapojené jsou určeny pro měření MAXIMÁLNĚ 200mA (0,2A). Pokud měříš větší proud, což se u vybíjející se autobaterie a proudech, které v síti auta běžně tečou dá očekávat, tak musíš meřit mezi svorkama 10A a COM, které jsou k tomu určené.
I taky si dej bacha, abys po správném zapojení neotočil klíčkem v zapalování. 10A x 12V je 120A a takový příkon auto snadno přešvihne žhavením, světlometama, čerpadlem atd. A měřák může být zase v háji.
- M@ty
- VWexpert
- Příspěvky: 3331
- Registrován: 30.05.2012 13:00
- Bydliště: Karlovarsko
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Jen dodám že součástka u rádia je fantomový napáječ antenního zesilovače originál. antény pokud je použito neoriginální rádio. To totiž posílá 12V pro zesilovač po koaxiálu antény.
Ta druhá větší krabička nevím - chtělo by to lépe vyfotit a hlavně zjistit kam vedou kabely.
Ten vypínač a potenciometr u pojistek vůbec netuším - opět bys musel zjistit kde to je zapojené.
Ta druhá větší krabička nevím - chtělo by to lépe vyfotit a hlavně zjistit kam vedou kabely.
Ten vypínač a potenciometr u pojistek vůbec netuším - opět bys musel zjistit kde to je zapojené.
VW Passat 3BG Variant AVF 4motion , VW Passat 3B Variant AFN Syncro
VW Passat 3B variant AVG 4motion , VW Passat 3B/3BG Variant AFN kripl
BMW e30 325i cabrio , BMW e24 635csi
VW Passat 3B variant AVG 4motion , VW Passat 3B/3BG Variant AFN kripl
BMW e30 325i cabrio , BMW e24 635csi
-
- Řidič
- Příspěvky: 83
- Registrován: 17.08.2013 12:43
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
jestli jsi měl štěstí tak ti v tom měřáku odešla pojistka-je uvnitř přístroje a když ne tak červený kontejner
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 66
- Registrován: 10.03.2012 22:28
- Bydliště: Český Těšín
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
M@ty díky za radu o tom fantomovi, ostatním samozřejmě taky zato jak správně měřit.
Tak jsem to dnes zkoušel měřit.
1) otevřel kapotu, zamkl auto, odpojil záporný pol a mezi očko záporného pólu a pól na baterii jsem zapojil multimetr .
2) Přehodil jsem ty porty jak jste mi radili do 10A a COM a nastavil DC .
3) ukazuje to 0 A ? To je blbost ne?
4) Odpálil jsem měřák předchozím měřením ? Uvnitř žádná pojistka není pouze tam byl nějaký ohnutý drát ve tvaru U tak předpokládám že to je asi jako pojistka ale je tam napájena.
Foto
Tak jsem to dnes zkoušel měřit.
1) otevřel kapotu, zamkl auto, odpojil záporný pol a mezi očko záporného pólu a pól na baterii jsem zapojil multimetr .
2) Přehodil jsem ty porty jak jste mi radili do 10A a COM a nastavil DC .
3) ukazuje to 0 A ? To je blbost ne?
4) Odpálil jsem měřák předchozím měřením ? Uvnitř žádná pojistka není pouze tam byl nějaký ohnutý drát ve tvaru U tak předpokládám že to je asi jako pojistka ale je tam napájena.
Foto
VW Passat 1.9 TDI 4Motion 170PS
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 66
- Registrován: 10.03.2012 22:28
- Bydliště: Český Těšín
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Edit: multimetr měl upaleny plošný spoj u toho 10A vývodu. Tedkom jsem nato s taťkou koukli znova detailněji. Takže jsme to přepájeli. Multimetr opraven.
Zítra budu zkoušet měřit znova. Tak dám vědět.
Zítra budu zkoušet měřit znova. Tak dám vědět.
VW Passat 1.9 TDI 4Motion 170PS
- majrek001
- VWmaniak
- Příspěvky: 9298
- Registrován: 08.10.2008 11:24
- Bydliště: Svitavsko
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
a nech to zamčené alespoň 10minut než se uspí jednotky
paštika B6 variant TFSI & paštika B5.5 variant AVF
kódování a diagnostika vw koncernu
kódování a diagnostika vw koncernu
-
- Řidič
- Příspěvky: 134
- Registrován: 11.11.2008 15:11
- Bydliště: je kde bydlet
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Radio ti cca po hodine vypne kdyz ho mas zapnute a zamknes auto. Ta podlouhla krabicka za radiem, myslim ze je to k HF parrot. Je to napojene mezi radio a origo kabely k radiu aby ti to fungovalo pres repro v aute.
Nemas nahodou tajny vypinac udelany?
Nemas nahodou tajny vypinac udelany?
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 66
- Registrován: 10.03.2012 22:28
- Bydliště: Český Těšín
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Tak Edit: Odběr se zdá byt v rámci tolerance co myslíte 0,13 A s opraveným meřákem se to hned lépe měří
Opravoval jsem i spínače zámku protože mi svítil celkem dlouho maxidot s otevřenými 2 dveřmi takže i řj musela být stále sepnuta a když to 5minut svítí několikrát za den v takových mrazech tak to asi vybíjelo baterii, + k tomu malé vzálenosti. To je jenom taková moje teorie. zámek jsem opravil takže mi tedkom už vše funguje jak má.
Ale asi mám podezření na baterku jestli náhodou není KO musím zajet někde do servisu ať mi to zátěžakem proměří. Měřil jsem dobíjení a při zapnutých svetlech, ventilace, radio tak jsem naměřil 14,24 V.
Tajný vypínač asi ne, protože když ten přepínač vypnu začne svítit celá palubka a pískat že nemám rozsvícené světla aniž bych vložil klíč do spínačky. Na firmu co auto vlastnila se nemužu emailem zkontaktovat gmail mi moje odeslané emaily do té firmy hází zpátky do pošty.
No ještě mě trápí 2 věci a to je vlhký koberec u spolujezdce a za ním . Prasklý deflektro vyměněný za nový, box pylového filtru podsilikonovaný, odtoky pod baterkou a posilovačem vyčištěny ( byli pěkně plné nebylo málem jsem tím ani prst neprostrčil , a při jednom jsem i očistil prostor mezi boxem rj motoru a kastli drzel se tam tak centimetr vody). Stahovačka přetesněna silikonem. Tak to je taková věc co mě trápí. Nemůže tam třeba někde z klimy kapat kondenz nebo něco takového?
A druhá věc : když je zima okolo 0°C tak mi pohasínají koncové světla a podsvícení budíků . Muže to dělat nějaký ten kroužek pod volantem ? Někde jsem o tom četl. A nebo to je normální, a tak po 10min se to ustálí až se motor trochu zahřeje.
Takže tak no
Opravoval jsem i spínače zámku protože mi svítil celkem dlouho maxidot s otevřenými 2 dveřmi takže i řj musela být stále sepnuta a když to 5minut svítí několikrát za den v takových mrazech tak to asi vybíjelo baterii, + k tomu malé vzálenosti. To je jenom taková moje teorie. zámek jsem opravil takže mi tedkom už vše funguje jak má.
Ale asi mám podezření na baterku jestli náhodou není KO musím zajet někde do servisu ať mi to zátěžakem proměří. Měřil jsem dobíjení a při zapnutých svetlech, ventilace, radio tak jsem naměřil 14,24 V.
Tajný vypínač asi ne, protože když ten přepínač vypnu začne svítit celá palubka a pískat že nemám rozsvícené světla aniž bych vložil klíč do spínačky. Na firmu co auto vlastnila se nemužu emailem zkontaktovat gmail mi moje odeslané emaily do té firmy hází zpátky do pošty.
No ještě mě trápí 2 věci a to je vlhký koberec u spolujezdce a za ním . Prasklý deflektro vyměněný za nový, box pylového filtru podsilikonovaný, odtoky pod baterkou a posilovačem vyčištěny ( byli pěkně plné nebylo málem jsem tím ani prst neprostrčil , a při jednom jsem i očistil prostor mezi boxem rj motoru a kastli drzel se tam tak centimetr vody). Stahovačka přetesněna silikonem. Tak to je taková věc co mě trápí. Nemůže tam třeba někde z klimy kapat kondenz nebo něco takového?
A druhá věc : když je zima okolo 0°C tak mi pohasínají koncové světla a podsvícení budíků . Muže to dělat nějaký ten kroužek pod volantem ? Někde jsem o tom četl. A nebo to je normální, a tak po 10min se to ustálí až se motor trochu zahřeje.
Takže tak no
VW Passat 1.9 TDI 4Motion 170PS
- majrek001
- VWmaniak
- Příspěvky: 9298
- Registrován: 08.10.2008 11:24
- Bydliště: Svitavsko
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
tak to v toleranci není když jsou jednotky uspáné mělo by to brát kolem 30mA a tobě to bere 130mA..
záleží jestli si to měřil jak jsem psal až po 10minutách nejlépe s připojeným multimetrem
není tam náhodou neorigo rádio?
záleží jestli si to měřil jak jsem psal až po 10minutách nejlépe s připojeným multimetrem
není tam náhodou neorigo rádio?
paštika B6 variant TFSI & paštika B5.5 variant AVF
kódování a diagnostika vw koncernu
kódování a diagnostika vw koncernu
- majkl1
- VWmaniak
- Příspěvky: 10100
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Ždírec nad Doubravou (VWysoČína)
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Samozřejmě je třeba nasimulovat i zavřenou kapotu, jinak by ti měl správně sepnout alarm
Passat B5,5 4motouz (AVF)
Yamaha Virago XV 535
Audi A4 B6 Avant quattro (AVF)
Touareg I facelift 3.0 TDI (CASA)
Yamaha Virago XV 535
Audi A4 B6 Avant quattro (AVF)
Touareg I facelift 3.0 TDI (CASA)
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 66
- Registrován: 10.03.2012 22:28
- Bydliště: Český Těšín
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Tak jsem nato šel znova jak jste radili.
Nechal to déle 15min běžet, proud 0,13 A odpojil jsem pojistku č. 37 což je nejspíš rádio a proud klesl na 0,09 - 0,1 A. A pak jsem poslech majka a kulatinou zatlacil do zámku kapoty a držel až pohasl displej že je zavřená kapota tak proud se zastavil na 0,03 A
Má tu někdo rádio extra udělané na vypínač kterým bych to odpojil.
Nebo se mám nato vybodnout. Celkem by to bralo odhadem 0,07 A.
Za nějaký návod bych se nezlobil.
Prozatím děkuji chlapi za rady.
Nechal to déle 15min běžet, proud 0,13 A odpojil jsem pojistku č. 37 což je nejspíš rádio a proud klesl na 0,09 - 0,1 A. A pak jsem poslech majka a kulatinou zatlacil do zámku kapoty a držel až pohasl displej že je zavřená kapota tak proud se zastavil na 0,03 A
Má tu někdo rádio extra udělané na vypínač kterým bych to odpojil.
Nebo se mám nato vybodnout. Celkem by to bralo odhadem 0,07 A.
Za nějaký návod bych se nezlobil.
Prozatím děkuji chlapi za rady.
VW Passat 1.9 TDI 4Motion 170PS
- majrek001
- VWmaniak
- Příspěvky: 9298
- Registrován: 08.10.2008 11:24
- Bydliště: Svitavsko
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
chtělo by zkontrolovat zapojení rádia je možné, že něco pouští do safe a komfortka se kvůli tomu neuspí
paštika B6 variant TFSI & paštika B5.5 variant AVF
kódování a diagnostika vw koncernu
kódování a diagnostika vw koncernu
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 66
- Registrován: 10.03.2012 22:28
- Bydliště: Český Těšín
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
Aha dík za tip. A radio je přímo originál MFD. Nemůže radio vybijet nějaká soucastka v něm co stářím odejde?
No kouknul bych se nato, ale moc si nevěřím. Kdyby tam bylo par drátu tak neřeknu. Ale tam jich je až z toho oči přecházejí. Vůbec nevím čeho se chytnou, nějaké schéma zapojení by to chtělo a zkušeného odborníka
No kouknul bych se nato, ale moc si nevěřím. Kdyby tam bylo par drátu tak neřeknu. Ale tam jich je až z toho oči přecházejí. Vůbec nevím čeho se chytnou, nějaké schéma zapojení by to chtělo a zkušeného odborníka
VW Passat 1.9 TDI 4Motion 170PS
- majrek001
- VWmaniak
- Příspěvky: 9298
- Registrován: 08.10.2008 11:24
- Bydliště: Svitavsko
Re: Vybíjení baterie, neznámy vypínač a spínač
tak pokud je origo tak bych to neviděl na rádio - myslel jsem, že máš neorigo..
není tam něco k němu připojeného nějaké HF nebo ta krabička co je za tím boxem je co? to je asi origo sada HF že ?
ten modrý drát od napáječe / zesilovače antény je zapojen kam?
http://www.imgup.cz/image/LkrO" onclick="window.open(this.href);return false;
není tam něco k němu připojeného nějaké HF nebo ta krabička co je za tím boxem je co? to je asi origo sada HF že ?
ten modrý drát od napáječe / zesilovače antény je zapojen kam?
http://www.imgup.cz/image/LkrO" onclick="window.open(this.href);return false;
Naposledy upravil(a) majrek001 dne 24.11.2016 13:22, celkem upraveno 2 x.
paštika B6 variant TFSI & paštika B5.5 variant AVF
kódování a diagnostika vw koncernu
kódování a diagnostika vw koncernu