2. baterie - relé

Sedačky, volanty, palubní desky, elektro...

Moderátoři: T4, Kubmaty

Uživatelský avatar
FandaTDI
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1805
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha-západ

Re: 2. baterie - relé

Příspěvek od FandaTDI »

ještě že to je fórum a ne placená konzultace, protože při ní by to byla věta (/odpověď) "za všechny prachy" (na facku) ... ;)

swyst
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 15
Registrován: 29.08.2011 07:08

Re: 2. baterie - relé

Příspěvek od swyst »

FandaTDI píše:ještě že to je fórum a ne placená konzultace, protože při ní by to byla věta (/odpověď) "za všechny prachy" (na facku) ... ;)
To rozhodně ano.Třikrát někomu vysvětlit na co je tam ta dioda a číst znova to samý je na zabití, ne na facku.:baseball:

Uživatelský avatar
FandaTDI
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1805
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha-západ

Re: 2. baterie - relé

Příspěvek od FandaTDI »

To se mi snad zdá... :roll: Ty jsi vážně elektrikář? Reagovat na poukázání na odlišnosti (např.právě v umístění diody) v jednotlivech schématech v tomhle vlákně tim, že dioda je propustná jen v jednom směru, to je teda výkon ... :potlesk: :lol:
Nevšiml jsem si, že bys tady (třikrát) vysvětloval "na co je tam ta dioda" nehledě na to, že si neuvědomuju, že by se tady na to někdo ptal (otázek jsem sám měl několik, bohužel jsi nebyl schopnej na jedinou odpovědět i přes svuj počáteční "osvíceneckej", byť taky ne nejsrozumitelnější příspěvek ... ptal jsem se kupř. na to, co naměřim za diodou, když "před ní" - v průchozim směru je 12V a z druhý strany - "v neprůchozím směru" k ní jde 14,4V ... taky ještě na to, odkud je napětí na D+ a jak funguje D/50 nebo jaký jsou tam napěťový/proudový průběhy a v tom zjevně sám nemáš jasno ... příp. na tu tepelnou pojistku, atp. ... vim, asi přehnaný očekávání na fóru o autech :wink: )
jo a "Když si přečteš něco o akumulátorech v odborný literatuře..." je taky přínosný ... :thanks: ... kdo by to byl řekl :roll:
raději toho nechme, ty jsi sem zjevně napsal z nudy, možná abys udělal dojem, ale ne s cílem danou problematiku řešit, ačkoli ses jevil tak, že předpoklady bys pro to mít mohl, ale timhle stylem nesouvislejch monologů to nemá smysl ani valnou informační hodnotu pro nikoho :wink:

Uživatelský avatar
smolda
Člen klubu
Příspěvky: 3494
Registrován: 21.11.2010 16:42
Bydliště: Berounsko, D5 Exit 28

Re: 2. baterie - relé

Příspěvek od smolda »

Ale chlapi, nechte těch hádek, kdo má po vás v tom vlákně číst to co ho zajímá? Vyřiďte si to přes SZ a tady s tím nepruďte.
Malá Veškrnová :roll:
Don't worry, be happy

swyst
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 15
Registrován: 29.08.2011 07:08

Re: 2. baterie - relé

Příspěvek od swyst »

Jasně. Já sem nepíšu jen pro zábavu, nebo z nudy. Nebudu vysvětlovat co naměřím za napětí na diodě, protože to považuju za bezpředmětné. Psal jsem tady, že slouží na to, aby se relé spínalo jen když je třeba a je-li dioda funkční, tzn. naměříme propustnost jen v jednom směru(ohmmetrem), nemusíme se s tím dále zabývat. Na kontakty alternátoru se připojuje několik sběrnic, byť je tam někdy jen jeden kabel. Ten se pak rozbočuje např. v palubní desce, řídící jednotce a pod. Rozebírání takových věcí překračuje rámec tohoto fóra a nikdy jsem se tím až tak dopodrobna sám nezabýval.Pokud mne někdo napadne za příspěvek, asi nerozumí odpovědím a nemá cenu to tady dále pitvat. Kolegové, kteří zde uveřejnili obrázky zapojení, udělali to nejlepší co mohli.Originál je zřejmý a barevný obr.(s uzemněným pólem relé)lze považovat za vyhovující náhradu, když si potřebujete dodělat nabíjení druhé baterky.

Uživatelský avatar
FandaTDI
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1805
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha-západ

Re: 2. baterie - relé

Příspěvek od FandaTDI »

jo, někomu stačí, když to NĚJAK funguje a někdo je prostě zas*anej puntičkář a "zbytečně" do toho rejpe "nad rámec fóra" :-D

swyst
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 15
Registrován: 29.08.2011 07:08

Re: 2. baterie - relé

Příspěvek od swyst »

Proč píšeš otázku co naměříš na diodě, když z jedný strany je 12 a z druhý 14,5 V??:-)Měříš to vůči kostře. Pokud rozdíl napětí bude v propustném směru,pak poteče přes diodu proud ze 14,5V --->12 V jako z naplněnýho kýble do poloprázdnýho. V tom okruhu je do serie relé, které tím pádem sepne proudovou větev a baterka se nabíjí.Pokud je to v závěrném směru(při stojícím motoru např.), pak nepoteče nic a relé je rozpojeno.

Pokusil jsem se to i před tím vysvětlit jak nejlíp umím. A rozhodně se tím nenudím.
Tepelnou pojistku bych tam nedával.Ta druhá baterka se nabíjí takovým poloautomatickým rozdílem napětí.Někdy tam může týct malý proud, ale když je vybitá hodně, tak třeba i 60 A. Není to složitý zapojení...Jen-člověku neznalému se může jevit nepochopitelné, že na kontaktu, kde naměříme kladné napětí, může proud téct oběma směry.Inteligentní nabíječka by bylo super řešení, ale něco ji musí ovládat. Sám? Na to občas zapomeneš a bude tě to štvát. Necháš ji napořád zapojenou, týden nepojedeš a nenastartuješ...Proto VWědí proč použili relé a co možná nejjednodušší řešení. Úbytek na diodě a volba relátka je málo podstatná na toto funkční zapojení a jde jednoduše dodělat i doma.V každém případě je důležitá jedna věc: Spínací proud relátka musí odpovídat proudu diody. Mohla by se hřát.

Uživatelský avatar
FandaTDI
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1805
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha-západ

Re: 2. baterie - relé

Příspěvek od FandaTDI »

jsi trochu zaspal, ne? :)
ad úbytek - narážel jsem na rozdíly charek úbytek napětí/provozní napětí/teplota, což je samozřejmě u různejch diod různý (krom.klas. se samozřejmě daj použít i zenerky, aj. - šlo mi taky o diodu pro cívku relé, i když třeba nejen ... ;) ) a to právě může "automaticky rozdílově" určovat (samosebou i podle cívky relátka), kdy to má sepnout/přidržet/pustit (kde jde hlavně o altík a nabití první baterky a/nebo je tam ta dioda kvůli zákmitům ...), čimž sice neovlivníš nabíjecí proud, ale ten ti ovlivněj i úbytky napětí na (dostatečně dimenzovanejch) kabelech(pojistka/-ách,... podle vnitřního odporu baterek a nezapomínejme na spotřebiče jako světla, aj. ...), atd. Nebudu to pro elektrikáře přece rozvádět ... ;) Něco málo jsem nastudoval a i když jsem s první verzí zapojení s trakční baterkou spokojenej, zatim jsem jí nepokoušel větším vybitím (s ev.měřením nabíjecího proudu), pojistku jsem vzhledem k dostatečnejm kabelům, atd. dal (taky, resp. tu slabší blíž k druhý bat.) právě tu tepelnou (kterážto krom zachránění tý první se může chovat, když to řeknu blbě, podobně jako "termostat u žehličky"), relé mam řešený tak, aby spínalo "v ideálním případě" (při zhruba srovnatelnejch napětích obou bat.) 2-3s po startu, při větším vybití první baterky (na kterou je stále ještě většina spotřebičů) se to úměrně prodlužuje (obě bat. krásně držej i při několikatejdenním stání po víc jak ročním různym provozu ;) , takže jsem nezaznamenal víc jak 10s při trochu "vysvícený"/"vyblikaný", ap. první baterce...) a vestavěnym Vmetrem s přepínačem si před startem kontroluju obě baterky, což mi zatim stačí a až tam event. šoupnu k bufíku to čerpadlo a dam dozadu lepší světlo, atp., tak to možná ještě trochu "překopu" a díky, ale i bez tvých "rad" ;)
smolda: A kolika Ampérama se prosimtě nabíjej ty gelovky, resp. jaký maj kapacity? :? ... Celej žhavej mít v autě druhou baterku (ideálně s větší kapacitou, ač tomu teď tak i kvůli místu neni), kterou musim nabíjet "podstatně šetrněji" a když jí náhodou na cestách vybíjim trochu víc, tak abych dobíjel pořád, ne? :) (i když mít k tomu nějakej menší "panýlek" nebo třeba "vrtuli" :lol: , tak proč ne, viď ;) )

Odpovědět

Zpět na „Interiér + Elektro“