Dekarbonizace mého golfika

Moderátoři: 11mAjA11, KOŠŤÁL

Uživatelský avatar
jolik
Pilot
Pilot
Příspěvky: 861
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Ostravwa
Kontaktovat uživatele:

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od jolik »

taky to mám za sebou,2l vody a křeč v prstu :wink:
K:tapecírunk GTI-EDITION 5dv.

Uživatelský avatar
yurik
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1513
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od yurik »

v slovenskom AT magazíne sa daco podbne riesilo, chcel som sem dat link, ale kedze to vyzaduje registraciu, tak sem hodim text, ako je uverejneny na stranke http://www.autotuning.sk

Priznávam, že za normálnych okolností by som bol klikol na tlačidlo „back“ vľavo hore, ale tesne pred tým, než som to urobil, zaujal ma dlhý príspevok od jedného technicky veľmi zdatného diskutéra. Ten očividne netápal, na rozdiel od desiatky ostatných prispievajúcich, ale opisoval okrem teórie i svoju vlastnú skúsenosť. Vopred všetkých upozornil, že si neželá oponentúru založenú na dohadoch, keďže on opisuje to, čo vlastnoručne vyskúšal.
O čo vlastne išlo? O jednoduché a rýchle odstránenie usadenín karbónu z motora, resp. zo spaľovacích priestorov. Teoreticky by sa tým mal zlepšiť chod motora, vďaka účinnejšiemu spaľovaniu zmesi by mala klesnúť spotreba a stúpnuť výkon. Samozrejme, nie v porovnaní s novým, ale s dlhodobo používaným starým motorom. Celé je to založené na fakte, že voda sa pri vysokej teplote mení na paru a tá – ako je známe – je skvelý čistič na všetko. Kto niekedy pracoval s parou, vie, ako dobre to funguje. Para by v spaľovacích priestoroch mala strhnúť so sebou všetky usadené nečistoty. Princíp bol v tom, dopraviť vodu (podľa možností rozptýlenú na čo najmenšie čiastočky) do valcov za chodu motora. Cez pootvorenú škrtiacu klapku, ideálne pri zhruba 3 000 otáčkach, treba striekať do motora vodu z bežného rozprašovača. V týchto otáčkach si motor bez problémov podtlakom vcucne do valcov všetku vodu. Tempo a dávkovanie vody by mal určiť samotný motor, mal by dostávať toľko vody, až sa bude dusiť a bude mať tendenciu skapať. Tesne predtým mu treba dopriať malú pauzu, aby sa spamätal a pokračovať. Pre bežný štvorvalec odporúčal chlapík zhruba 2 litre vody. Výhodou takejto dekarbonizácie má byť, že motor je počas čistenia v chode a všetok bordel a rozpustený nános karbónu putuje cez výfukové ventily rovno do výfuku a odtiaľ von. Na čistenie spaľovacích priestorov existujú síce aj chemikálie, ale tie majú aj nepríjemné vedľajšie efekty – ich výpary leptajú tesnenia a vstrekovače paliva. Čistenie vodou, naopak, nemá žiadne vedľajšie účinky. Len pre istotu je dobré urobiť to pred výmenou oleja a následne ho aj vymeniť, ak by sa nejaké čiastočky dostali cez krúžky do oleja. To je ale dosť nepravdepodobné. Krúžky totiž v zohriatom teplom motore tesnia najlepšie, to je logické.
Zhruba takto znela teória, o ktorej som vzápätí diskutoval s niekoľkými automechanikmi nezávisle od seba. Všetci sa zhodli na tom, že by to malo fungovať. Toto tvrdenie je podporené skúsenosťami s prasknutým tesnením pod hlavou valcov. Spaľovacie priestory valca, do ktorého sa dostávala voda, sú vyumývané dočista a vyzerajú ako nové. No a čo iné som už mohol vymyslieť, než vyskúšať to v praxi? Otázkou ostávalo, ako exaktne posúdiť prínos tohto procesu, ak nechcem potom otvárať motor, aby som sa presvedčil na vlastné oči. Takmer rok ležal plán v zásuvke, kým mi to došlo. Zmeriame mu výkon – pred aj po čistení! Pôvodne som to chcel robiť na svojej 318is, lenže motor som medzitým predal a jeho nový majiteľ bol ochotný súhlasiť s pokusom jedine pod podmienkou, že mu kúpim nový (rozumej iný, ale funkčný), ak to nevyjde. Nakoniec som teda – ako inak – urobil pokusného králika zo seba samého. Pokus sme urobili na mojom „zimnom“ BMW 325E. V ústrety mi vyšli vo firme Fuchs, keď mi na tento účel poskytli novú olejovú náplň grátis (patrí im moja vďaka). Dohodol som sa s chalanmi z firmy Maxmotorsport a jeden januárový večer sme sa do toho pustili. Drobné obavy mi spôsoboval motor, pretože z hlavy valcov vychádzal po celý čas, čo s týmto autom jazdím, drobný klepot. Jeho intenzita však nestúpala a funkčnosť motora nijak neovplyvňoval, tak som to neriešil (dodatočne sme zistili, že klepot spôsobovalo jedno opotrebované ložisko na vodiacom hriadeli vahadiel). Ale aj tak, motor má najazdených vyše 400 000 km, a aj keď sa vzhľadom na tento stav zdal byť v špičkovej kondícii (fakticky nulová spotreba oleja i vody a vzhľadom na objem i nízka spotreba paliva), jeho zdravie teoreticky mohlo ozhroziť už samotné meranie na brzde. Prvé meranie výkonu nás všetkých poriadne prekvapilo – pozitívne. Napriek obrovskému počtu kilometrov a očividne pohnutej minulosti mal motor výkonové parametre nového agregátu; konkrétne 93,9 kW (127,7 k) pri 4 355 ot. a 221,7 Nm pri 3 390 ot., oproti pôvodne udávaným 89,7 kW (122 k) pri 4 800 ot. a 230 Nm pri 3 250 ot. v roku 1987.
Druhým krokom bola samotná dekarbonizácia. Musím povedať, že sme sa pritom celkom slušne pobavili, keďže nikto z nás netušil, čo bude nasledovať. Chalani sa zo mňa smiali, že ho určite chcem naučiť jazdiť na vodu a maskujem to čistením motora. :-) Po zistení, že pri odpojení sacej hadice od škrtiacej klapky motor beznádejne zhasína, sme našli náhradný otvor v podobe vstupu podtlakovej hadice tesne pred klapkou. Tú sme vytiahli a mali sme otvor do sania. V prvej fáze dekarbonizácie sme striekali vodu pomocou rozprašovača, podľa pôvodného plánu. S ním sa nám však nedarilo striekať vodu v takom množstve, aby to s motorom nejako pohlo. Ďalej si bežal, akoby sa nič nedialo. Takto sme doň nastriekali pol litra vody, no nič sa nedialo. Preto sme zvolili radikálnejšiu metódu. Použili sme dvojlitrovú fľašu, do jej vrchnáka sme vyvŕtali dieru s priemerom 3 mm. V druhej fáze dekarbonizácie sme teda vodu tlačili do sania v oveľa väčšom množstve - a bola to zmena. Motor sa triasol ako drahý pes, niekoľkokrát takmer zhasol a z výfuku sa valili mohutné oblaky pary. Vedel som, že sme na správnej ceste (no netušil som, že pre dosiahnutie požadovaného efektu som práve tu urobil zrejme i zásadnú chybu – myslel som totiž, že 2,5 litra vody na motor s objemom 2,7 l stačí). Chalani vymenili olej a po naštartovaní sa zdalo, že motor subjektívne trochu stíchol (aj keď, toto je skôr záležitosť sugescie).
Tak a šli sme znovu merať. Priebeh merania bol normálny a fakt, že krivky vyliezli o kúsok vyššie než pri prvom meraní, mi spôsobil asi sekundovú eufóriu (konkrétne 96,9 kW [130,2 k] pri 4 330 ot./227,9 Nm pri 3 395 ot.). Potom už nasledoval nevyhnutný prepad grafu, dym z výfuku a nerovnomerný chod – zmizol jeden valec. Teda bol, samozrejme, stále na svojom mieste, len nepálil. Na chvíľu ma zamrazilo, ale relatívne dobrú náladu som si udržal vďaka tomu, že som bol do istej miery pripravený na to, že sa niečo takéto môže stať.
Predbežná diagnóza znela – pravdepodobne prasknuté tesnenie pod hlavou valcov v dôsledku vysokého tlaku pri striekaní vody do sania. To by bola celkom bezbolestná závada s relatívne lacnou opravou. Rozborku urobili u Ivana Vlčeka vo V&V Auto. Už po zhodení ventilového deklu bolo jasné, že ak je chytené tesnenie pod hlavou, nie je to jediná závada. Bolo totiž zlomené vahadlo sacieho ventilu na prvom valci. Stop teda urobila únava materiálu. Nízkootáčkovému motoru sa očividne nepáčilo vytáčanie pri meraní výkonu – ale s necelým polmiliónom na tachometri mal na to zrejme plné právo. Keďže som mal u známeho odloženú kompletnú hlavu v dobrom stave a bol som aj zvedavý na stav spaľovacích priestorov po dekarbonizácii, rozhodol som sa pre jej výmenu. A tu čakali dve prekvapenia. Príjemné bolo, že tesnenie pod hlavou bolo neporušené. Nepríjemné zasa to, že miesta, ktoré mali byť vyčistené, nevykazovali žiadne známky nejakej dekarbonizácie. Ako som už spomenul, na šesťvalec s objemom 2,7 litra boli dva litre zrejme zúfalo málo. Po poskladaní motora by ste tu zrejme oprávnene čakali ďalšie kolo dekarbonizácie a meranie, lenže to sa nestalo a nestane. Nemám zatiaľ odvahu ani svedomie trápiť ten motor znova, aj keď v dobrom úmysle. Netvrdím, že sa do toho znova nepustím, keď ma to popadne, ale zatiaľ sa na to nechystám. Mám tohto penzistu predsa len trochu rád a chcem mu dopriať pokojnú starobu. Ak však máte chuť a odvahu (a motor, ktorý nemá pol milióna kilometrov), smelo do toho. A nezabudnite mi napísať, ako ste dopadli.

Gustáv MIŠKEJE a Tomáš NEUSCHL, foto: autor
Přílohy
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
Obrázek

Uživatelský avatar
yurik
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1513
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od yurik »

dokoncenie obrazkov
Přílohy
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
graf 1.jpg
graf 2.jpg
Obrázek

Uživatelský avatar
Tomigo
Řidič
Řidič
Příspěvky: 166
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Česká Skalice

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Tomigo »

hp2 píše:
Tomigo: Zklidnil se ten motor? Jde o to že mi docela vibruje, skoro jak nafta, mám uplně vyklepanej strop, teďka jsem vycpával ten plast u motorku šíbru, ale silentbloky a všechno je ok, tak bych si taky zkusil pohrát s destilkou.
Motor se opravdu zklidnil a zdá se, že jde líp za plynem. Ale to, že ti motor vibruje nemusí být hned tím, že by byl zakarbonovaný. Každopádně se neboj to vyzkoušet a třeba se dostaví zlepšení.
Jinak jediná věc, která se mi po dekarbonizaci stala je, že mi trošku začaly lítat otáčky a dneska mi to dokonce samo chcíplo. Asi se mi dostala voda někam kolem škrtící klapky, takže na to budu muset ještě kouknout. Jinak pozoruju jenom zlepšení :wink:
Ráj na 6: VW CLUB
Obrázek

Styl3rZ
Řidič
Řidič
Příspěvky: 108
Registrován: 03.10.2007 00:05
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Styl3rZ »

Zdravim chlapci..no ta dekarbonizace me laka..mam 1.6 74KW.. ale trosku se toho bojim..no a jen nevim kam to mam narvat protoze mam pred filtrem vahu vzduchu..a jestli bych to ml strikat na ni nebo az za ni..nekde..ale nevim kde bych se na to napichl..:D mozna misto odvetrani KH a vika ventilu ..ale nevim jestli to nebude delat nejaky problemy..kdyz odpojim tu hadici..:D jinak diky tza rady.. rad bych to zkusil.:) 8)

Uživatelský avatar
Bludy
Řidič
Řidič
Příspěvky: 54
Registrován: 26.09.2007 12:38
Bydliště: dvacet vod náchoda

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Bludy »

Taky mám 1,6 74kw. Fandím a jsem zvědavý jak to dopadne.
Všechno jde. Jen chcíplou kozu musíš táhnout!

Uživatelský avatar
ron
Profík
Profík
Příspěvky: 952
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Plzeň

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od ron »

Styl3rZ píše:Zdravim chlapci..no ta dekarbonizace me laka..mam 1.6 74KW.. ale trosku se toho bojim..no a jen nevim kam to mam narvat protoze mam pred filtrem vahu vzduchu..a jestli bych to ml strikat na ni nebo az za ni..nekde..ale nevim kde bych se na to napichl..:D mozna misto odvetrani KH a vika ventilu ..ale nevim jestli to nebude delat nejaky problemy..kdyz odpojim tu hadici..:D jinak diky tza rady.. rad bych to zkusil.:) 8)
no jestli, tak každopádně za váhu, té koupel neprospěje... 8)
Golf a Polo - naše VW rodina
golf však stále ve výstavbě
teď navíc ještě polo s batohem - Cordoba SX....a přibyl další golf - tentokrát IV.

Styl3rZ
Řidič
Řidič
Příspěvky: 108
Registrován: 03.10.2007 00:05
Bydliště: Břeclav
Kontaktovat uživatele:

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Styl3rZ »

no uvidime jak budu mit casek ta se do toho pustim a poslu nejaky fotky a jak to dopadlo..:D jestli jeste pojedu bo ne..:D :D musim ale vymyslet kama to tam nacpu tu destliku..:D

Uživatelský avatar
apahachi
Řidič
Řidič
Příspěvky: 82
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od apahachi »

caute chlapi
mam takuto dilemu: Kedze mam tesne pred vymenou oleja, chcel by som to skusit i ja. Motor ma nabehanych 180 tkm, je to 2.0 8v. Problem je ten, ze ked som ho kupil nevedel som co tam je za olej, tak som sa v predajni spytal aky tam patri a bolo mi povedane ze plna syntetika. Kedze som predtym nemal temer ani paru co sa aut tyka, tak som ju tam jednoducho nalial. odvtedy som menil olej uz 3 krat, vzdy som daval plnu. Takze sa chcem spytat, ci dekarbonizacia dako suvisi s olejom co tam potom nalejem, ci by som po tomto ukone mohol zacat davat polosyntetiku, kedze mi bolo poradene ze je to pre motor s tolko km lepsie. A ci sa mi to vobec oplati robit (z dovodu pravdepodobnej naslednej straty kompresie), alebo to mam nechat tak a liat tam nadalej plnu, kedze to nechcem miesat.. Za kazdu radu budem vdacny..

to Tomigo
ako to je u teba? mas dake problemy po tej operacii alebo len pozitivne vysledky?

Uživatelský avatar
Radis130
Řidič
Řidič
Příspěvky: 160
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Olomouc-Mohelnice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Radis130 »

MareeqGTI píše:No o týhle haluzi jsem četl kdysi snad na tuning foru ale pořád jsem ještě neměl odvahu to s autem udělat :-D

Jojo..myslím že to tam zkoušel Mara a prej je to fakt účinný...Já to udělám podle rady odborníka CASTROLem
Dělá se TDA a potom i pro benzíny...

http://oleje-eshop.cz/Prisady/Do-paliv/ ... -TDA-.html

Uživatelský avatar
Tomigo
Řidič
Řidič
Příspěvky: 166
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Česká Skalice

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Tomigo »

apahachi píše: to Tomigo
ako to je u teba? mas dake problemy po tej operacii alebo len pozitivne vysledky?
Žádné problémy jsem nezpozoroval...jak už jsem psal, zklidnil se chod motoru a jako by ten motor omládl (však už má nalítáno 280 000 km). S tím olejem ti neporadím, ale pokud máš teď před výměnou, tak bych do toho šel a zkusil to. Když budeš trošku opatrnej, tak není co zkazit (to je můj názor). Kdyžtak hodně štěstí a pak dej vědět, jak si dopadl :wink:
Ráj na 6: VW CLUB
Obrázek

Langer4
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 13
Registrován: 21.01.2021 15:55

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Langer4 »

Myslíte si, že dekarbonizací motoru se prodlužuje jeho životnost?

Jirinovk
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 1
Registrován: 27.10.2021 01:07

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Jirinovk »

Zcela určitě se prodlouží jeho životnost. Já jsem však dekarbonizaci motoru nechal dělat z důvodu, že moje auto ztratilo výkon a začalo hodně kouřit.

Langer4
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 13
Registrován: 21.01.2021 15:55

Re: Dekarbonizace mého golfika

Příspěvek od Langer4 »

Pomohlo to?

Odpovědět

Zpět na „Motory - benzin“