15" kola - jízdní vlastnosti

Podvozky, kola, nápravy, brzdy, pneu...

Moderátoři: 11mAjA11, KOŠŤÁL

Uživatelský avatar
ponyhoof
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 477
Registrován: 01.10.2014 16:15
Bydliště: Praha

15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od ponyhoof »

Chtěl bych vznést takový malý dotaz, když to vidim ty velký kola u vás. Jak se na nich jezdí? Já mam 15" CMS a jezdí se mi na nich uplně příšerně. Mám na tom ty klasický 195/50 r15 gumy, který jsou nový. No a celkově ty kola mají děsnej gyroskopickej efekt, musim se prát s řízením v zatáčkách, klade to odpor jak svině, volant se vrací snad rychleji než bych chtěl, když je na cestě vyjetá kolej, tak to tahá všude možně, stačí že je cesta šikmo. Vůbec to není pohodlný. Kope mi to do řízení když je nějaký výmol... Jezdil jsem na 14" kolech a jezdilo se mi jedna báseň, zatáčelo se jemně - uplná pohoda. Ale ty 15" jsou fakt děs. Podvozek mam novej, čepy, ramena, tlumiče, puky z TT. Čím to může být?

Když vidim ty bavoráky, co maj kola jak od náklaďáku a jezdí se s tim uplně normálně. To mam tak těžký ráfky? (když jsem přezouval, tak sou těžký jak dobytek)
Golf IV GTI TDI PD150
EX: Golf III TDI

Uživatelský avatar
TheNeal
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1683
Registrován: 28.12.2012 12:31
Bydliště: Ústí nad Labem/Hradec Králové

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od TheNeal »

A nebude to právě tim novym podvozkem a tvrdejma pukama, že se ti všechno vevnitř odrazí víc, než když je podvozek plandací? :D Mně se na patnáctkách jezdilo nádherně...

Uživatelský avatar
lister
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4934
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Gross Maispitz

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od lister »

šířka ráfků ? ET ? jaký pneu ?
a hlavně co je to gyroskopickej efekt ?
lister ví hodně o MegaSquirtu a nebojí se zeptat.

Golf MK1 16V ITB COP MegaSquirt2 189HP Quaife Tramont TY2
'92 Corrado MoonlightBlue 9A říznutý ABF, 2x výfuková vačka a MegaSquirt2..

Uživatelský avatar
skacel99
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 9993
Registrován: 30.10.2008 15:25
Bydliště: Jevíčko

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od skacel99 »

Funguje ti servo?? 15" na GIII nejsou nikterak tvrdý,podle mě tak akorát na každodenní ježdění a aspoň se auto tak hrozně nekroutí v zatáčkách,jak na 14"

Uživatelský avatar
KOŠŤÁL
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 11674
Registrován: 22.11.2007 22:51
Bydliště: 28 kiláků od našich
Kontaktovat uživatele:

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od KOŠŤÁL »

Geometrii máš za sebou doufám.
Obrázek

Uživatelský avatar
ponyhoof
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 477
Registrován: 01.10.2014 16:15
Bydliště: Praha

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od ponyhoof »

Geometrii mam za sebou 2x.. Auto nikam netahá.. Podvozek - plynokapalina Bilstein. Ráfky mam 7Jx15 ... ET 37. Servo funguje (jen je trošku tužší). Rázy a tvrdost mě neštve, naopak, sedí to a jsem spokojený. Jen je to prostě neohrabaný, jakoby to řízení ani nebylo stavěné na 15" kola a bylo poddimenzované.
Pneu - vepředu Pirelli p6000 a vzadu Avon ZV1 195/50 r15. (letňáky)
Gyroskopický efekt - že kola mají tendenci pořád valit rovně, ano, je to v pořádku ale je to hrozný, jakobych jel na sudech co maj 100kilo. To jedu do zatáčky, volant otočenej třeba skoro o půl otáčky a pustim ho a během 1 sekundy mi to srovná kola, jakoby to prostě bylo na gumě. Když jedu, tak se s tim řízenim musim celkem rvát.. Nemůžu jet a držet volant levou rukou vlevo a jakoby ho tlačit, nemam skoro sílu.. Musim ho "tahat" druhou rukou.. Žádný lážoplážo otáčení jako když mažu záda holce.. To jde jen na místě ale když jedu třeba 20 - 30, tak prostě nemam sílu na to lážoplážo otáčení :D pořád ty kola chtěj jet rovně! :D .. S těma 14" to bylo uplně v pohodě a to ta guma byla vysoká jak cyp a nepatřila mezi nejlepší, na nich to jelo v klidu a dalo se předvídat, co to auto udělá. A to to byly 185 gumy.. Čili nebyly o moc užší. Jel jsem na nich asi 205 a uplná paráda. Tady na tom jedu 160 a fakt s tim zápasim, protože to je jak koza a ty kola s tim autem předváděj psí kusy.. Při 130ti je to v pohodě ale pořád musim dávat bacha na vyjetý koleje, výmol a tak.. stačí fakt nepatrný výmol a mě to rozhodí uplně. Vůbec to neni jízda.. To je jen křečovitý svírání volantu.
Golf IV GTI TDI PD150
EX: Golf III TDI

bik3r
Závodník
Závodník
Příspěvky: 677
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od bik3r »

mám na denní ježdění stejnej rozměr a nemám s tím žádnej problém, jen ve vyjetých kolejích to tahá za volant, ale to je normální... spíš mám opačnej problém u zimáku, kde mi přijde řízení až moc přeposilovaný a reakce na změnu směru hodně "pomalý" a to mám na zimu 185/55 r15, takže to zas takovej rozdíl oproti 195/50 není... ty puky z TT tam taky dělají hodně a vysoká guma toho taky dost pohltí... ještě hodně velkou roli hraje na kolik máš ty gumy nahuštěný?
GIII GTI 2.0 16V ABF

Uživatelský avatar
11mAjA11
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 9064
Registrován: 13.09.2008 15:42
Bydliště: Small Town in North Moravia

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od 11mAjA11 »

twl. tak se mě zdá že nevíš co chceš..
Je celkem logické že pneu 195/50 bude mít naprosto odlišné vlastnosti než 185/60/14,nebo 175/65/14..
Nízký profil pneu a nekvalita silnic jsou kombinace která rozhodí i jiné modely aut.
Vždy budou mít tendenci si zatáčet samy a řidič má pocit že se tak nějak o ten volant přetahuje..
Nízká pneu v profilu nemá kam uhnout takže to logicky bude tahat volantem (nemá se kam bočně deformovat).
Hodně dělá nahuštění a opravdu přesně nastavená geometrie včetně odklonů a souososti.
Na druhou stranu ale nechápu, když letíš 200 na žvýkačce, která uhne při sebemenším pohybu volantem a s autem se nic nestane a zdá se ti to bezpečné, oproti tomu na pneu, které přenáší do volantu odezvu od silnice a když s volantem pohneš tak se něco děje, se ti nepozdává..
Projeď si někde trasu kde jsou za sebou naskládané esíčka na 14" a na nízkoprofilové 15" a porovnej jak rychle a jak bezpečně se budeš cítit.

Problém je že motor je poměrně těžký a auto má tendence být nedotáčivé, široké pneu s nízkým profilem ten efekt ještě malinko umocní (shora uvedené důvody), mě třeba gumy 15" (ráfek 7J, profil 50) nepískají (když kviknou, tak už jsem opravdu na hraně, pak je jen krůček k tomu se roztočit jak čamrda), na 14"
to kvílí furt a bezpečné mi to nepřijde..
Moje přibližovadla :Golf Mk II TDi AHF, Golf Mk IV 1.6 16V, T3 1.6D Alpinweiss - Das ReiseWagen, Sup1AMX, GSX-R 750, Jawa 23 Mustang, Alhambra I AFN,P206
Příběh Australanky --> Obrázek

R.I.P. areka

Uživatelský avatar
skacel99
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 9993
Registrován: 30.10.2008 15:25
Bydliště: Jevíčko

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od skacel99 »

S tím kvičením souhlasím,na exGIII mi gumy zahvízdaly jednou jedinkrát,a to jsem to už hodně přestřelil a viděl jsem se ve škarpě. Goodyear Efficientgrip 195/50 R15 na ráfku 6x15

Uživatelský avatar
shafticzek
Člen klubu
Příspěvky: 2648
Registrován: 15.01.2012 15:35
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od shafticzek »

Jezdím na BBS 4x100, 6Jx15H2, ET45 R15 kolečka z GT verze na 195/50 a jediný rozdíl, který můžu zkušenostně říct, je ten, že to má proti úžofkám 175/65 R14 znatelně větší odpor (čili menší akcelerace, pocitově víc noha na plynu), jak říkáš, tak v kolejích se to nechá víc stáčet, ale jízdně? naprosto fajn.

Jinak ty puky z tétéčka pocitově udělají docela dost. Origo puky ti lecos odfiltrují, ale tyhle ti budou víc přenášet silnici.
Obrázek- Golf III Variant 1.8 75 HP
Obrázek- Golf III Variant 1.6 101 HP

Jarda S.
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1743
Registrován: 31.03.2010 20:12
Bydliště: Netolice

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od Jarda S. »

jezdim 195/50 r15 uniroyal rainsport 2 na 7x15 et25 k tomu TA podvozek, TT puky- komplet náprava nová a tohle nepozoruju krom toho že podvozek je tvrdej jako kdyby tam tlumiče nebyli
Passat AVF 2004
GIII variant tdi bosch 764 => 100kw - KPower
felda 1.3 LPG

bik3r
Závodník
Závodník
Příspěvky: 677
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od bik3r »

fakt záleží jak je guma nahuštěná, jednou mi to při přezouvání nafoukli na 2,5 Bar a taky to bylo utrpení s tím chvilku jet, né že by to nějak uskakovalo, ale bylo to tak tvrdý, jako by ty gumy byly vylitý betonem :lol:
foukám na 2,3 Bar, tlumiče mám sérii s GTI pružinama a v ramenou polyuretan, ostatní série a sedí to jak přibitý a dá se s tím jezdit i docela komfortně...
GIII GTI 2.0 16V ABF

Uživatelský avatar
skacel99
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 9993
Registrován: 30.10.2008 15:25
Bydliště: Jevíčko

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od skacel99 »

A nemetou se ti gumy venkem? Foukal jsem 195/50 R15 na 3 předek a 2,5 zadek.Gumy se pak sjížděly pěkně rovnoměrně.

bik3r
Závodník
Závodník
Příspěvky: 677
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od bik3r »

nemetou, na předchozích letňákach michelin pilot sport jsem najezdil skoro 60t km a všechny se sjížděli rovnoměrně... na 2,5 jsem to foukal, jen když jsem byl hodně těžkej, 3 atmosféry mi přijde až moc na tak malou gumu, navíc když se guma zahřeje tlak jde nahoru...
GIII GTI 2.0 16V ABF

Uživatelský avatar
skacel99
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 9993
Registrován: 30.10.2008 15:25
Bydliště: Jevíčko

Re: 15" kola - jízdní vlastnosti

Příspěvek od skacel99 »

Na 3 foukám předek i teď na GV na gumách 225/40 R18 a je to OK. Na obou autech při 2,5 mi přišlo,že guma jednak dost nepřirozeně klečí a taky bylo auto v zatáčkách trochu rozplavaný. Sice to bylo pohodlnější,ale trošku nepříjemný.

Odpovědět

Zpět na „Podvozek a kola“