Porucha auta v Rakousku - skrytá vada - co teď...

policie, úřady, nehody, pojišťovny...

Moderátoři: Shemik, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Dalf
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 40
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Porucha auta v Rakousku - skrytá vada - co teď...

Příspěvek od Dalf »

Zdravím vás

Jen bych, než položím otázku, s dovolením nejdříve lehce popsal můj problém, který mě potkal při cestě do Rakouska v sobotu 11.7.2009:
Cirka před měsícem jsem docela podrobně prohlídl a koupil v autobazaru čtverkového golfa 1,6i 16V. Během měsíce jsem najel pianko cca 800km, všechno bez problémů. Teď o víkendu jsme vyrazili s děckama na vystoupení do Rakouska, konkrétně do Linzu, což je ze Zlína +/- 380km. 30km před Linzem se mi rozsvítila oranžová kontrolka se symbolem motoru - tedy závada na motoru. Motor se ale choval normálně, tah měl taky v pohodě a těch 30km jsem opatrně a pomalu do cíle dojel. Na druhý den jsem potřeboval přejet jen 5 km, normálně jsem nastartoval, motor naskočil a běžel úplně bez problémů, i když se svítící oranžovou kontrolkou. Po 2km auto vypovědělo službu a nechalo nás napospas frekventovanému provozu v nejhlubším centru Linze. Volali jsem asistenční službu, přijel chlápek, napichl to na noťas a moc toho nedokázal zjistit, ale zhruba po hodině dokázal motor natočit do zvláštního nepravidelného a hodně klepajícího volnoběhu, jakoby na 2-3válce. Týpek jen zakroutil hlavou a že 15km "odsud" je autorizovaný servis VW, tak že mám jet opatrně za ním, ale nutností je neustále držet nohu na plynu, jinak to zase zdechne do mrtva. Že brzdit ruční brzdou atd. Přesto všecko ale motor opět zakuckal a fertig a další startování se jevilo jako zoufalé a zbytečné natřásání mrtvolou. Zbytek cesty do servisu mě táhl na laně. Řekl si o 112 €. Mechanici se na golfa okamžitě vrhli a po slabé hodině mi oznámili, že je v háji celá vstřikovací jednotka, že s tím "na počkání" nedokážou nic udělat, že se musí jednotka vyměnit za novou, která bude stát 500 € a auto že bude opraveno až v úterý 14.7. Doporučili mi závadu vyreklamovat u bývalého majitele jako závadu skrytou. Zvláštní nasrávací a bezradná situace. Nu tak jo, jsem pro, co jiného, v neděli pojedeme domů s druhou skupinou lidí, kteří byli - jak pozitivní zjištění - tranzitem a měli pro všech nás pět trosečníků v autě místo.
Teď jsem doma - ve Zlíně - a zítra, 14.7. si mám jet těch 380km zpět do Rakouska na místo činu pro spravené auto. Nechám si od rakušáků samozřejmě vyjet a vytisknout všechny možné papíry a doklady o zaplacení.
No a nyní přichází na řadu otázka - za jakých podmínek lze uplatnit nárok na 6ti-měsíční záruku na skryté vady, která je povinná ze zákona - stačí k tomu tyhle různé papíry a doklady, popř. zkusím ještě získat nějaké prohlášení od techniků z rakouského VW servisu? Bývalého majitele auta jsem zatím ještě nekontaktoval, ale už tak nějak tuším, že potěšen zrovna nebude, jde přece jenom o částku přibližně 15.000Kč. Autobazar dělá mrtvého brouka, ani nedokázali poradit, že oni nejsou prodávající, ale jen zprostředkovatel, že něco jako inzertní noviny atd. Tomu rozumím a chápu, popisuje to i kupní smlouva. Vůbec nevím jak postupovat, co dělat a tak se ptám vás, přátelé, zda-li s tím nemáte nějaké zkušenosti a nebo mě nedokážete nějak a někam nasměrovat......

Moc díky všem za případné reakce!!!!!
S přáním hezkého dne Dalf, Zlín.
Některé ženy jsou všechny stejné...

collins
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 433
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: jizni morava

Re: Porucha auta v Rakousku - skrytá vada - co teď...

Příspěvek od collins »

tezko rict jestli to byla skryta zavada proste to mozna odeslo ale pak napis jak sii dopadl

Uživatelský avatar
stréc od piva
Pilot
Pilot
Příspěvky: 759
Registrován: 30.09.2007 12:57
Kontaktovat uživatele:

Re: Porucha auta v Rakousku - skrytá vada - co teď...

Příspěvek od stréc od piva »

Odcházející vstřiky je typická skrytá vada.

Pár věcí co se budou hodit:

Fakticky se tak jedná pouze o tzv. skryté vady, tedy vady, které musely existovat již v okamžiku převzetí vozidla a není to běžné opotřebení. Za tyto skryté vady odpovídá prodávající po dobu dvou let, tato lhůta může být po dohodě s kupujícím zkrácena na polovinu. V této lhůtě musejí být tyto vady uplatněny, a to samozřejmě písemně a prokazatelně, jinak prodávající není povinen vady odstraňovat.

Nároky prodávajícího jsou téměř stejné jako u nového vozu. U odstranitelné vady má prodávající nárok na bezplatné odstranění vady nebo na slevu z ceny. U neodstranitelné vady má právo odstoupit nebo požadovat slevu z ceny.

Podstatné u nákupu auta v bazaru také je, zda je bazar prodávajícím nebo jenom zprostředkovatelem. Pokud prodej toliko zprostředkuje, pak se na jeho odpovědnost shora uvedený postup nevztahuje a vztahuje se na něj standardní postup pro prodej mezi dvěma nepodnikateli .

Mnoho problému vzniká tím, že reklamace není řádně uplatněna. Tam, kde se jedná o prodej od podnikatele (např. bazar), je povinnost prodávajícího sepsat reklamační protokol. Na jeho sepisu je tedy třeba důrazně trvat. Jednu kopii si vzít, neboť s okamžikem uplatnění reklamace běží (u prodeje zboží v obchodě, tj. např u bazaru nebo prodejce vozidla) 30tidenní lhůta pro vyřízení reklamace, po jejímž marném uplynutí má kupující právo od smlouvy odstoupit.

Rozhodně je tedy třeba mít vše písemně. Buď předávacími protokoly nebo doporučenou poštou.

4) Prokazování vad

Častým problémem je také to, že se vady obtížně daří prokazovat. V této souvislosti lze zejména doporučit v případě, kdy prodávající reklamaci odmítá, si nechat nejprve zpracovat znalecký posudek a pak v jednání o reklamaci přitlačit. To platí zejména před jakoukoli opravou. Pokud se kupující rozhodne pro slevu a její následné uplatnění, musí si nejprve objektivně zajistit přezkoumání vady. Pokud si auto nechá opravit jinde a pak chce slevu, sotva existenci vady zpětně prokáže, když má vadu jednou odstraněnou. Pokud je kupující v právu, jsou náklady znaleckého posudku rovněž nákladem, který musí prodávající kupujícímu uhradit.

Řádný postup by tedy měl vypadat takto:

a) písemné uplatnění reklamace u prodávajícího,

b) podpis reklamačního protokolu (pokud se prodávající-podnikatel brání, lze pohrozit ČOI),

c) jednoznačné určení nároku v protokolu (oprava, sleva, odstup),

d) pokud reklamaci přijali, počítat si lhůtu 30 dnů na případný odstup,

e) pokud jí odmítli, nechat zpracovat znalecký posudek a podle jeho výsledku znovu přitlačit,

f) pokud chci slevu, tak jí uplatnit písemně, vozidlo lze po provedení znaleckého posudku nechat opravit jinde,

g) pokud chci opravu nebo vrácení peněz a prodávající to odmítá vzdor znaleckému posudku, předat věc advokátovi (jeho náklady lze v rámci oprávněné reklamace též uplatnit).
Ať si každej jezdí čím a jak chce,ale blbci na silnici ať se mi vyhnou ! AMEN

Uživatelský avatar
Rudi
Závodník
Závodník
Příspěvky: 612
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: sever Čech
Kontaktovat uživatele:

Re: Porucha auta v Rakousku - skrytá vada - co teď...

Příspěvek od Rudi »

todle je dost složitý. Prostě budeš muset dokázat, že ta vada tam byla již v době prodeje a že o ní prodávající věděl. Z mýho pohledu je to k nasrání, ale asi bych to neřešil bo je to na dlouhý lokte. Tutově si na to budeš muset vzít právníka bo se asi nedomluvíte a pak se tahat někde po soudech kvůli "pár" korunám za to nestojí. Jen co ti řekne právník za blbý sepsání žaloby a dalších činností, tak to se budeš divit. Takže nakonec z toho můžeš vyjít vítězně, ale bude tě to stát plno úsilí a času s pořád nejistým výsledkem.
Obrázek
dObRi dEN!

Uživatelský avatar
Shear_5
Profík
Profík
Příspěvky: 939
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Ratíškovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Porucha auta v Rakousku - skrytá vada - co teď...

Příspěvek od Shear_5 »

To, že tam závada NEBYLA musí dokázat ten prodávající, měl jsem v hlavě, že tato doba je jen půl roku, Stréček píše, že dva roky, to se mi zdá jako blbost, ale nevím.. Mám za to, že je to takto:
Do půl roku po koupi musí prodejce dokazovat, že tam závada nebyla a po této době už musí kupující dokazovat, že tam závada byla před koupí (to si myslím, že je docela utopie).

Každopádně, vše sepsat a prve to zkusit po dobrém, kolikrát nevrhnou lidi, že zaplatí část nebo tak. Pohrozil jsem jednomu takovému, že mu to dovezu zpět a proplatí mi náklady jinak ať pozdravuje právníka a nebyl nejmenší problém, do týdne peníze doma, domluvili jsme se 70/30 (dal mi něco přes 5000kč a něco jsem si doplatil jakoby ze svého - náklady na výměnu).

Vím, že je to lidech, ale pokud je vše jak říkáš, máš v ruce posudek, prodejce si myslí, jak s Tebou vydrbká, máš čas na tahanice (a money samože), tak se do toho pusť, pokud to věděl, tak ať si to slízne i s medem, pokud nevěděl a je férový, tak se domluvíte..

Je tu nějaký právník nebo někdo kdo zná přesné znění toho, jak je to s tím dokazováním..?

Uživatelský avatar
vilik
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2021
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Rakovnicko

Re: Porucha auta v Rakousku - skrytá vada - co teď...

Příspěvek od vilik »

Shear_5 píše: Do půl roku po koupi musí prodejce dokazovat, že tam závada nebyla a po této době už musí kupující dokazovat, že tam závada byla před koupí (to si myslím, že je docela utopie).
Jak může, nebo má prodávající dokázat, že v okamžiku prodeje NEBYLA na autě skrytá vada? Ty bys to dokázal, Pokud ano, tak jsi kouzelník.
VW Sharan II 1.9 TDI PD 85 kW Family červený
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý

Uživatelský avatar
stréc od piva
Pilot
Pilot
Příspěvky: 759
Registrován: 30.09.2007 12:57
Kontaktovat uživatele:

Re: Porucha auta v Rakousku - skrytá vada - co teď...

Příspěvek od stréc od piva »

vilik píše:
Shear_5 píše: Do půl roku po koupi musí prodejce dokazovat, že tam závada nebyla a po této době už musí kupující dokazovat, že tam závada byla před koupí (to si myslím, že je docela utopie).
Jak může, nebo má prodávající dokázat, že v okamžiku prodeje NEBYLA na autě skrytá vada? Ty bys to dokázal, Pokud ano, tak jsi kouzelník.
Pul roku je pro provoz auta ideální....pokud je načnutá převodovka či spojka či turbo...a jezdí se s tím hodně tak je stoprocentní jistota že se to vysype....a prodejce má stíženou pozici (i když...zde v ČR....víme jak to chodí).....po tom pul roce už je to na zákaznikovi...aby dokazal že pul roku se k tomu choval jak v bavlnce a po tom pul roce najednou se vše začlo sypat
Ať si každej jezdí čím a jak chce,ale blbci na silnici ať se mi vyhnou ! AMEN

Odpovědět

Zpět na „Klubová poradna“