Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku auta

policie, úřady, nehody, pojišťovny...

Moderátoři: Shemik, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
pino.t
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5204
Registrován: 27.02.2008 17:45
Bydliště: Mám, PV
Kontaktovat uživatele:

Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku auta

Příspěvek od pino.t »

Potřebova bych nějakou inspiraci nebo nápad.
Má to být měření do diplomové práce.
Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku auta, vlastní experiment.
Má někdo nápad jak to teď realizovat, měl bych mít k ruce XL meter, když se zadaří.
Sněhová paštička
Stropnici na Passata mám od Passtu a luxus, díky.
Držáky předního nárazníku Passat B4 jsem si vyrobil, tak si je za 500 strčte do ...

Uživatelský avatar
Vecernicek
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 4285
Registrován: 24.02.2006 21:02
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od Vecernicek »

Co si pod tím představit?
mít pneu jako teréňák, pomalejší reakce na zatočení, ale komfortní přejíždění hrbolů.
u nízkoprofilové pneumatiky přesně naopak rychlejší reakce na změnu směru jízdy na úkor komfortu.

Uživatelský avatar
pino.t
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5204
Registrován: 27.02.2008 17:45
Bydliště: Mám, PV
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od pino.t »

Hezké, stručné, ale nijak se mi to bohužel nehodí.
Potřeboval bych nějaký návrh jak udělat vlastní experiment, abych nějak vyhodnotil Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku auta.
Sněhová paštička
Stropnici na Passata mám od Passtu a luxus, díky.
Držáky předního nárazníku Passat B4 jsem si vyrobil, tak si je za 500 strčte do ...

cheetah
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 213
Registrován: 30.12.2008 19:49
Bydliště: Vlašim

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od cheetah »

Nejsem technik, ale jestli to dobře chápu, tak z mého pohledu bych si vybral modelové vozidlo, na kterém bych simuloval ten samý pokus, kdy budeš potřebovat hafo sad různých pneumatik( aby byly výsledky pokusu relevantní), nejlépe obutých na stejných kolech ( myslím, že váha kola také ovlivní reakci pneu) - třeba plecháče, pak přezouvat a měřit, přezouvat a měřit a máš pokus jako bejk. Ještě se rozmysli, jestli budeš porovnávat jeden rozměr (195/65/15) u různých pneu - Barum, Conti, Dunlop, Čína nebo jestli vezmeš třeba jen Barum a budeš porovnávat rozměry. (195/65/15, 205/55/16, 225/45/17).
K samotnému měření - vymysli cvičení, třeba - brzdná dráha na suchu, mokru, jízda v 50 mezi kužely a další hovadiny, kdy můžeš měřit jak se vozidlo chová na různých pneu, např. jak moc vybočí při výjezdu mezi kužely.

Uživatelský avatar
pino.t
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5204
Registrován: 27.02.2008 17:45
Bydliště: Mám, PV
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od pino.t »

cheetah píše:Nejsem technik, ale jestli to dobře chápu, tak z mého pohledu bych si vybral modelové vozidlo, na kterém bych simuloval ten samý pokus, kdy budeš potřebovat hafo sad různých pneumatik( aby byly výsledky pokusu relevantní), nejlépe obutých na stejných kolech ( myslím, že váha kola také ovlivní reakci pneu) - třeba plecháče, pak přezouvat a měřit, přezouvat a měřit a máš pokus jako bejk. Ještě se rozmysli, jestli budeš porovnávat jeden rozměr (195/65/15) u různých pneu - Barum, Conti, Dunlop, Čína nebo jestli vezmeš třeba jen Barum a budeš porovnávat rozměry. (195/65/15, 205/55/16, 225/45/17).
K samotnému měření - vymysli cvičení, třeba - brzdná dráha na suchu, mokru, jízda v 50 mezi kužely a další hovadiny, kdy můžeš měřit jak se vozidlo chová na různých pneu, např. jak moc vybočí při výjezdu mezi kužely.
Jo tak nějak by to mělo být.
Mám naplánováno vzít feldu bez ABS, protož to by dost ovlivnilo výsledky.
Jeden test mám zkusit brzdnou dráhu na různých rozměrech pneu, za sucha, na mokru, pak ještě bych to zkusil s podhuštěnýma pneu.
Vyhýbací manévr je dost složitý, protože tam má velký vliv řidič, projet jednu zatáčku dvakrát stejně je skoro nemožné, když nepočítám závodní piloty, ale ani ti nejsou neomylní.
Pak ještě mě napadlo zkoušet zrychlení, vždy ze stejné rychlosti na určitou rychlost.
A ještě zkusit jet konstantní rychlostí pořád v kruzích a ty kruhy zmenšovat dokud se pneu " neutrhnou" protože ten XL meter zaznamenává zrychlení ve dvou osách.
Sněhová paštička
Stropnici na Passata mám od Passtu a luxus, díky.
Držáky předního nárazníku Passat B4 jsem si vyrobil, tak si je za 500 strčte do ...

cheetah
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 213
Registrován: 30.12.2008 19:49
Bydliště: Vlašim

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od cheetah »

No tak když už máš určitou představu, tak teď tě čeká horší část a to sehnat buď kola různých rozměrů se stejnými pneu - značka a typ, a tyhle kola dopravit na nějaký "zkušební polygon" čisté parkoviště v okolí, staré letiště a začít zkoušet.
K schánění kol mám 4 podněty -
1) uspořádat sraz vw G2,G3 - kola 4x100 jako felicie, koupit basu piv a zkoušet,
2) sehnat dostatek klubáku, kteří ti zapůjčí pneu ke zkoušení.
3) za poplatek se domluvit třeba s majitelem vrakoviště a pneu si zapůjčit pouze na zkoušky
4) mít kamaráda z pneuservisu, kde skladují pneu majitelů aut a tyto pneu si vypůjčit

Jinak zastávám názor zkoušet jednu značku pneu, protože Dunlopka bude reagovat na chování určitě jinak než třeba Obnova Brno, nebo Triangle. Ta kruhová zkouška je zajímavej nápad, zajímalo by mě měření v mém autě, jaké síly tam působí a kdy se ty kola utrhnou:D. Držím pěsti při organizaci pokusu, měření, vyhodnocování a hlavně při obhajobě.:D

Uživatelský avatar
Carpe
Řidič
Řidič
Příspěvky: 112
Registrován: 05.12.2010 14:16
Bydliště: Všechlapy-Nymburk

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od Carpe »

Podle mě aby ten pokus byl relevantní je nutné mít pneumatiky se stejou hloubkou vzorku (což je samozřejmě obtížné)....popřípadě pak nové (což je zas finančně náročné)....za mě bych byl pro porovnávání jednoho rozměru od různých značek...i proto, že takové testy už proběhli a měl by ses od čeho odpíchnout. Do testu bych ještě zařadil vliv opotřebení vzorku na brzdnou dráhu, nebo do toho ještě něak vložit aquaplaning-schopnost pneumatiky s určitou hloubkou vzorku na odvod vody...Třeba, že nová pneu je schopná odvádět vodu (při jiízdě přes něakou simulovanou vodní plochu) i ve 100Km/h a guma s polovičním vzorkem třeba jen do 80Km/h.....a u toho by jsi právě mohl porovnat i funkčnost vzorků jiných výrobců na stejném rozměru...každopádně přeju hodně štěstí....

Uživatelský avatar
Vecernicek
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 4285
Registrován: 24.02.2006 21:02
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od Vecernicek »

také bych se držel jedné značky...

Ještě mě napadlo měřit hluk vozidla při 50kmh a při 100kmh....

Uživatelský avatar
pino.t
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5204
Registrován: 27.02.2008 17:45
Bydliště: Mám, PV
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od pino.t »

A čím bys to chtěl měřit?
Sněhová paštička
Stropnici na Passata mám od Passtu a luxus, díky.
Držáky předního nárazníku Passat B4 jsem si vyrobil, tak si je za 500 strčte do ...

Uživatelský avatar
Bastard
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 9884
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od Bastard »

To by šlo celkem dobře mikrofonem... Ale otázkou je, co a kde by se měřilo... Aby to mělo vůbec nějakou souvislost s pneumatikama...

Uživatelský avatar
pino.t
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5204
Registrován: 27.02.2008 17:45
Bydliště: Mám, PV
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od pino.t »

No řekl bych, že to bylo dost těžky a navíc zbytečny.
Když budu něco nahrávat za jízdy vně auta, tak bude nejvíc slyšet proudící vzduch. a to mnohem víc než pneumatiky, všichni víme jaké je telefonovat v jedoucím autě u otevřeného okýnka.
Navíc jak hluk pneumatik ovlivňuje dynamiku jízdy?
Sněhová paštička
Stropnici na Passata mám od Passtu a luxus, díky.
Držáky předního nárazníku Passat B4 jsem si vyrobil, tak si je za 500 strčte do ...

Uživatelský avatar
Bastard
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 9884
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od Bastard »

Když to víc hučí, tak si připadáš jak v tryskáči a zní to víc dynamicky :lol:

Uživatelský avatar
Vecernicek
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 4285
Registrován: 24.02.2006 21:02
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od Vecernicek »

stacionární mikrofon a měřit kmitočty v pásmu vyluzovaných pneumatikami. Čím větší valivý odpor tím víc hučení tím víc je potřeba energie pro pohyb...

Uživatelský avatar
Mažňák
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 2662
Registrován: 10.02.2011 17:55
Bydliště: Zlín

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od Mažňák »

ještě bych zkusil porovnat stejny rozmer ale letní a zimni vzorky
rozhodne jeste zrychleni a brzdná dráha
hluk za jizdy uvnitr vozidla
2003 VW Passat 3BG kombi 1.9 TDI PD 96kw
White combi with red rims
http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=126&t=187129" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
pino.t
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5204
Registrován: 27.02.2008 17:45
Bydliště: Mám, PV
Kontaktovat uživatele:

Re: Vliv parametrů, vlastností pneumatik na jízdní dynamiku

Příspěvek od pino.t »

Hluk nemá vliv na dynamiku jízdy.
Ten je podle mě ne moc zajímavý.
Sněhová paštička
Stropnici na Passata mám od Passtu a luxus, díky.
Držáky předního nárazníku Passat B4 jsem si vyrobil, tak si je za 500 strčte do ...

Odpovědět

Zpět na „Klubová poradna“