Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

udělej si sám

Moderátoři: 11mAjA11, KOŠŤÁL

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jindrasek
Řidič
Řidič
Příspěvky: 127
Registrován: 01.08.2011 21:10
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od Jindrasek »

Přidávám návod, na opravu vůle v kulise řazení. Příznaky bývá nadměrná vůle při zařazení (R,1,2,5) a obtížné řazení. Po opravě jde řazení hladce, vůle kulisy řazení je po opravě nulová, nicméně může být potřeba opravit i vůli v řazení na převodovce, ale tím se budu zabývat jindy.

Jsou dva způsoby.
1) Buď na to půjdete z vrchu i ze spodu (nutno zhodit výfuk). Budete tak mít mnohem lepší přístup ke všemu a celá oprava je tak na hodinku.
2) Pouze z vrchu

Já zvolil způsob z vrchu hlavě kvůli lidem, kteří nemaj přístup ke zvedáku nebo rampě, ale musím říct, že je to dost náročné a několikrát jsem měl sto chutí auto hodit na zvedák. S tímto návodem jste schopni opravu zvládnout na parkovišti, nicméně si na to vyhraďte dost času a počítejte s tím, že s autem nemusíte také odjet.

Čas: 4 hod. (záleži dost na šikovnosti a velikosti rukou :D )

Nejprve je potřeba objednat díly ve VW, nejlépe když sundáte manžetu a okem mrknete, jak je na tom hlavně pružina.

Já objednal tyto, cena 170,- (obr. 1)

357 711 124 A - pouzdro vodící (pružiny)
357 711 590 B - pouzdro ložiska (pružiny)
357 711 590 C - pouzdro ložiska
357 711 166 A - pouzdro ložiska (spodní mechanismus)
357 711 901 A - tlumítko
357 711 164 - krytka (kulička)
N 905 301 01 - závlačka 2 ks

Ještě je možné koupit tyto díly:

535 711 055 D - vodící mechanismus páky (ten velkej bílej plast přímo na tyčce řazení)
357 711 145 B - pružina
vodící pouzdro zpětné pružiny při řazení zpátečky, číslo dílu zjistím, ale byvá v pořádku

Nečastěji bývá rozpadlá kulička, opotřebované pouzdro spodního mechanismu a tlumítko (kovový zvuk při vyřazení zpátečky).

A ted k samotné opravě. Nejprve je nutné sundat tunel ruční brzy a odmontovat 2 matky (obr. 2 - červená šipka) ruční brzdy. Je vhodné zajistit si před tím auto proti pohybu.
Následně je potřeba odmontovat středový panel. Sundáme kouli na řadící páce, manžetu, vrchní kryt a odmontujeme 2 plastové matice pod krytem (červené šipky obr. 3), a dále jednu, která byla ukryta pod tunelem ruční brzdy.
Pak odmontujeme 2 samořezky - červené šipky (obr 4). Nyní opatrně vysuneme středový panel.
Nyní máme potřebný přístup. Ted popíšu postup na obr. 5. Nejprve odmontujeme šroub označený zelenou šipkou, který zajištuje čep pružiny. Následně odmontujeme šrouby označené červenou barvou, čímž uvolníme celou kulisu řazení a získáme tak prostor k manipulaci. Pokud budeme měnit i pouzdro ložiska spodního mechanismu, uvolníme pojisku označenou žlutou šipkou.
Nyní je potřeba vytáhnout čep pružiny (obr. 6). K tomu je potřeba např. pomocí dvou kladiv lehce zklepnout lem (viz. modrá šipka na obr. 5). Zkoušel jsem to bez toho vytáhnout, ale není to absolutně možné a ve všech návodech je to uvedeno jako jedinná možnost.
Poté je potřeba sundat řadíci tyč (obr. 7). Nejprve je však nutné sundat pojistku (obr. 5 - tyrkysová šipka).
Nyní vytáhneme celý ten kovový díl ven a můžeme vidět díly (357 711 124 A, 357 711 590 B, 357 711 590 C, 357 711 164, 357 711 145 B). Krytka už se nemusí nacházet na kovové kuličce, jako tomu bylo u mne. Našel jsem ji pak na dně tunelu spolu s tlumítkem. viz. obr. 8
Nyní je potřeba vytáhnout řadíci tyč, která je zajištěna na táhlu závlačkou. Sundáme tedy závlačku a tyč vyjmeme ven viz. obr. 9. Na tyči se nachází díly (xxxxxxxx, 357 711 901 A, 535 711 055 D). Pro jejich výměnu je potřeba sundat závlačku, na kterou tlačí zpětná pružina. Já si to ujednodušil a pružinu jsem stáhnul pomocí eska pásek a závlačku tak jednoduše vytáhnul.
Nyní se dostáváme k nejhoršímu. Pokud se chystáte vyměnit i vodící pouzdro spodního mechanismu, je potřeba si posvítit dovnitř baterkou a odpojit lanovod od spodního mechanismu, tedy je nutné sundat závlačku (jde to velmi ztuha, já si pomohl malým šroubováčkem). Následně je nutné vytáhnout mechanismus z pouzdra. Pomůže vám jej natočit cca o 90° a hodně se snažit. Až se vám to povede, tak nějakým zpusobem pouzdro vytáhněte ven. Já ulomil vršek a protačil ho dovnitř. Nakonec si tam trošku poklidíme, případně vysajeme.
Následuje montáž. Už to nebudu znovu psát, ale díly je nutné mazat tukem na plasty. Nejprve vsuneme nové pouzdro ložiska spodního mechanismu a musíme nasadit spodní mechanismus. Musíte ho nasazovat přibližně v podobné poloze, jako šlo ven. Jde to velmu těžce, vzhledem na místo, které tam je, ale musím říct, jde to! Mě se to podařilo asi po hodině, kdy už jsem proklínal uplně všechno. Až se vám to povede, zajístíme si mechanismus pojistkou a následuje nasazení na táhlo a zajištění závlačkou, což je druhá pakárna. Chtěl jsem závlačku vyměnit, ale nakonec jsem použil starou, která byla volnější a šla natlačit snáze prstem. Dále už je montáž jen opak demontáže. Ještě bych akorát zmínil nasazení krytky, která je klíčová celé téhle operace! Já si pomohl pomocí kleští s jehlovými konci a krytku roztáhnul a nasadil. Šlo to opět dost z tuha a mockrát mi krytka lítala všude po autě. Ještě návod doplním obrázkem starých součástí (obr. 10) a doplním, že u mě byla nejvíc poškozená kulička a tlumítko. Obě tyto součásti ležely na dně. Dále bych upozornil na zvážení výměny vodícího pouzdra spodního mechanismu. Je tam opravdu tak málo místa, že můžete skončit na odtahovce do servisu, kde to na kanále dají dohromady. Návod je pouze pro inspiraci a rozhodně neručím za nějaké škody!! Pokud máte nějaké dotazy, nebo chcete něco doplnit, tak to napiště do příspěvku, nebo mě kontaktujte přes SZ.

Ještě doplním, že může být potřeba seřídit řazení.
Přílohy
Obrázek č.1
Obrázek č.1
Obrázek č.2
Obrázek č.2
Obrázek č.3
Obrázek č.3
Obrázek č.4
Obrázek č.4
Obrázek č.5
Obrázek č.5
Naposledy upravil(a) Jindrasek dne 03.11.2012 19:57, celkem upraveno 1 x.
VW Vento GLX 1.9 TDi AHU Climatronic\nápravy VR6 - Prodáno
Audi A6 C4 2.5 TDi AEL - Prodáno
Audi A6 C6 3.0 TDI Quattro S-line

Uživatelský avatar
Jindrasek
Řidič
Řidič
Příspěvky: 127
Registrován: 01.08.2011 21:10
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od Jindrasek »

Obrázky
Přílohy
Obrázek č.6
Obrázek č.6
Obrázek č.7
Obrázek č.7
Obrázek č.8
Obrázek č.8
Obrázek č.9
Obrázek č.9
Obrázek č.10
Obrázek č.10
VW Vento GLX 1.9 TDi AHU Climatronic\nápravy VR6 - Prodáno
Audi A6 C4 2.5 TDi AEL - Prodáno
Audi A6 C6 3.0 TDI Quattro S-line

Uživatelský avatar
Jindrasek
Řidič
Řidič
Příspěvky: 127
Registrován: 01.08.2011 21:10
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od Jindrasek »

Ještě přidám obrázek z ETKY, mě to dost pomohlo při montáži, kdy jsem nevěděl, kam vypadlé díly vlastně patří.
Přílohy
VR6-Shift-Assembly.gif
VW Vento GLX 1.9 TDi AHU Climatronic\nápravy VR6 - Prodáno
Audi A6 C4 2.5 TDi AEL - Prodáno
Audi A6 C6 3.0 TDI Quattro S-line

Peca.letec
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 3
Registrován: 29.10.2015 22:26

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od Peca.letec »

Zdravím,z obrázku číslo 49 kde bych to mohl sehnat?Děkuji

Jarda S.
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1743
Registrován: 31.03.2010 20:12
Bydliště: Netolice

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od Jarda S. »

autorizák, je to stejný s oktákou, nelekni se ceny kolem 500 za kousek plastu
Passat AVF 2004
GIII variant tdi bosch 764 => 100kw - KPower
felda 1.3 LPG

Uživatelský avatar
faust54
Řidič
Řidič
Příspěvky: 107
Registrován: 19.06.2009 18:22
Bydliště: Praha 4 - Hodkovičky
Kontaktovat uživatele:

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od faust54 »

Prosím jen o radu, mám tedy převodovku CHE / 2E motor - půlka řazení funguje normálně (R,1,2) a vylítané mám (3,4,5), jak kdyby nebyla dráha, jak mile je zařazeno pevně drží... Co objednat na opravu kulisy či jiné návrhy? Viz obrázek...
Přílohy
razeni.jpg
VW Golf III Cabrio Karmann 2.0i r.1993
Ford Fiesta ST 180 r.2015 Red

Sfmpi
Řidič
Řidič
Příspěvky: 57
Registrován: 29.10.2015 20:06

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od Sfmpi »

Diely si rovnake aj pre passatt b3?

Uživatelský avatar
jirkaTDI
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2072
Registrován: 29.08.2009 00:54
Bydliště: JihlaVWa
Kontaktovat uživatele:

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od jirkaTDI »

Jarda S. píše:autorizák, je to stejný s oktákou, nelekni se ceny kolem 500 za kousek plastu
octavia/Golf IV je jiný...
Sfmpi píše:Diely si rovnake aj pre passatt b3?
ano :wink:
Golf mk1 mTDI
Golf mk3 GTI 20 jahre
Ibiza Cupra 20VT
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5

Jarda S.
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1743
Registrován: 31.03.2010 20:12
Bydliště: Netolice

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od Jarda S. »

jirkaTDI píše:
Jarda S. píše:autorizák, je to stejný s oktákou, nelekni se ceny kolem 500 za kousek plastu
octavia/Golf IV je jiný...
je stejnej protože sem ho tam kupoval na oktávku :good: sednul kus za kus a ani při porovnání se starým sem nenašel rozdíly
Passat AVF 2004
GIII variant tdi bosch 764 => 100kw - KPower
felda 1.3 LPG

Uživatelský avatar
jirkaTDI
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2072
Registrován: 29.08.2009 00:54
Bydliště: JihlaVWa
Kontaktovat uživatele:

Re: Oprava kulisy řazení - řazení lanovody

Příspěvek od jirkaTDI »

jo sry, přehlédl jsem, myslel jsem ty díly na opravu kulisy. Ale ani pro ten plast 49 to neplatí úplně, protože do oktávky se dělaly 3 typy řazení a stejný s G3 je pouze ten nejstarší ;-)
Golf mk1 mTDI
Golf mk3 GTI 20 jahre
Ibiza Cupra 20VT
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5

Odpovědět

Zpět na „DIY - Do It Yourself“