vento píše:Webmaster se jen zeptal
.Do naftovych motoru jde plyn ale pouze !zemní! což je uplně něco jiného než LPG
No trosku bych to objasnil... zemni plyn (oznaceni CNG pro pohon vozidel) se sklada hlavne z metanu, LPG je zkapalnenou smesi hlavne propanu a butanu. Pro pohon vozidel maji tyto plyny podobne vlastnosti. Nevyhodou zemniho plynu proti LPG je, ze zemni plyn je mnohem slozitejsi a drazsi uchovavat v kapalne fazi. CNG se proto v nadrzi nachazi pouze pod vysokym tlakem, a jeho hmotnost je na objem nadrze pomerne nizka. Tzn. i pri pouziti velke nadrze je dojezd vozidla pomerne maly. Spalovani CNG i LPG se hodne podoba spalovani benzinu a proto je k nemu vhodne uzpusobit benzinovy motor.
Jako MHD v nekterych mestech jezdi autobusy, kde byli puvodne dieselove motory, prestavene na CNG. Vzhledem k tomu, ze diesel pracuje pomerne odlisnym zpusobem nez benzinovy motor, je u takoveho motoru potreba pridat zapalovaci soustavu, snizit stupen komprese a upravit spalovaci prostory. Takto upraveny motor by pak mohl jezdit treba na LPG (nebo dokonce po pridani benzinove soustavy na benzin), nicmene vzhledem k tomu, ze CNG je nejlevnejsi ( a ted dokoncei i bez spotrebni dane), neni to moc ekonomicke... Takto upraveny motor uz pak samozrejme neumi jezdit na naftu
Tzn. Na plyn (CNG i LPG) je jednodussi upravit benzinovy motor, diesel se sice taky da, ale jedine pomerne drastickou prestavbou...