Musíš zvážit nevýhody/omezení CNG vozu. Vypíchnu nižší dojezd na CNG, síť plniček, nižší výkon a teoreticky vyšší náklady na servis ve srovnání s 1.4TSI, vlečená náprava. Na druhou stranu CNG vychází při současných cenách výhodněji jak nafta.
Nižší dojezd – poznáš hlavně pokud jezdíš hodně, nebo dlouhé trasy
Síť plniček – situace v ČR je slušná, ale jsou stále oblasti, kde bych si provoz vozu na CNG nedokázal představit. Pokud budete chtít cestovat, nevyhneš se plánování. Obecně čím jižněji v Evropě pojedeš, tím více síť řídne. Pokud bys chtěl do Chorvatska, tak zde najdeš 2 plničky na severu a jen jedna je nonstop.
Nižší výkon – záleží, jestli chceš závodit nebo jezdit. Někde jsem navíc četl, že udávaných 81Kw je minimální garantovaný. V ČR máme kvalitní ruský plyn s více oktany proti méně kvalitnímu plynu ze severu Evropy. Při měření shodného motoru měla Octavie G-Tec 95KW.
Náklady na servis –základní servis bude shodný s TSI, ale k tomu je potřeba servisovat vše kolem CNG, což nemůže dělat každý a zadarmo to nikdo dělat nebude.
Vlečená náprava – věčné téma k hádání. Opět záleží, jak a kde jezdíš. Navíc auto je vzadu o něco těžší díky lahvím, ale opět si nedovedu představit, jak by jsi musel jet, aby to mělo nějaký vliv na jízdní vlastnosti.
Máme doma 2 hlavní auta. Jedno 2.0TDI a druhé 2.0i CNG. Tato kombinace mi naprosto vyhovuje a neměnil bych. Na dlouhé cesty a jízdy po dálnici vyhrává nafta. Kolem domu, do města a krátké jízdy pouze CNG. Letošní cestu k moři jsem ze zvědavosti zkoušel plánovat pro CNG a vzdal jsem to po hodině zkoumání, kde, za kolik, a v jakou dobu plyn načerpám (jestli stihnu zavíračku, nebo nebudu čekat na otevření).
O CNG se obecně tvrdí, že vydrží déle, než shodný benzínový motor. CNG mnohem méně opotřebovává olej a neředí ho. Dokonce někde bylo, že CNG nenarušuje olejovou vrstvu válce a proto se méně opotřebovává. U plynu odpadá riziko špatné kvality a bio výmyslů. Na druhou stranu je občas potřeba jet na benzín, aby se motor pročistil od úsad (některá novější auta by snad měla být úplně bez benzínu). Samozřejmě vše kolem CNG vyžaduje servis navíc.
Koupě ojetého vozu je vždy loterie. Je dobré se zamyslet, proč někdo auto prodává a logicky porovnat cenu s uváděným stavem. U CNG je šance, že majiteli provoz na plyn nevyhovoval. Pokud předešlý majitel auto netrápil a dopřál mu alespoň předepsaný a kvalitní servis, není 100tis moc. Nech si podle VIN u autorizovaného servisu VW vyjet elektronickou servisní knížku, kde bude vidět, co se s autem v minulosti dělo.