Konektor u baterky - funkce

Elektronika vozu + vše uvnitř

Moderátor: Olaf87

Odpovědět
Leyboldek
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 31
Registrován: 05.03.2008 19:33
Bydliště: Světlá nad Sázavou

Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od Leyboldek »

Ahoj, mám dotaz. K čemu slouží (co je z toho napájeno) tento malý konektor na baterce, viz. na fotce označeno v kroužku? Motor 1.2 TSI 81 kw.
Přílohy
konektor.JPG
Seat Leon Sport 1,9 TDI 81kW@103kw
Golf Variant VII 1,2 TSI 81kW Comfort Edition + nějaká ta výbava navíc

Touran 1.4 TSI DSG 110kW Highline

x-father
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 313
Registrován: 28.10.2015 19:22

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od x-father »

Myslím, že jsem to někde četl. Čidlo teploty baterie. Je to tam kvůli start/stop systému.

Uživatelský avatar
vwKarelV
Řidič
Řidič
Příspěvky: 128
Registrován: 29.03.2018 08:22

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od vwKarelV »

Poučen diskuzí na podobném tématu si dovolím dodat: Ano, odpojením tohoto konektoru se vypne čidlo teploty startovací baterie - avšak nejen to čidlo samotné, nýbrž následně se tím vypne i Stop-start sytém jako takový, jakož i celá ta úžasná funkce "inteligentního" dobíjení, která (tak idiotsky) brání v dobití startovací baterie na více než 80% ?! .. (pozn.: aby šel ten konektor odpojit, je třeba uvolnit takovou mechanickou pojistku) ... na displeji vozu se pak sice může objevit chybové hlášení - ale - tohle odpojení má i své VÝHODY, má totiž také za následek trvalé zapnutí funkce alternátoru + navíc se asi tak o 1 Volt zvýší dobíjecí napětí = odpojení tohoto konektoru lze tedy s výhodou využít tehdy, když potřebujeme dobít startovací baterii, anebo když ji chceme (aspoň čas od času by se to rozhodně mělo) dobít na více než jen pouhých 80%.
VW Golf Variant VII 1.2 TSI 81kw *2016

Uživatelský avatar
vwKarelV
Řidič
Řidič
Příspěvky: 128
Registrován: 29.03.2018 08:22

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od vwKarelV »

Tak ten konektor jsem dnes odpojil - žádná varovná hláška se nekonala. Přesto však - varován autoelektrikářem, že dnešní alternátory už (údajně) nejsou stavěné na trvalé dobíjení - využívám tohle odpojení nyní, v době epidemie, na takové to občasné pojíždění - kdy jedu jen pár kiláků po městě, např. do práce, do kaufu atp. Jak se mi baterka pořádně dobije, tak to zase vrátím.

Protože: ... I výměna startovací baterie (byť by to bylo každé 3 roky) je nakonec dycinky snazší a levnější, než výměna alternátoru.
VW Golf Variant VII 1.2 TSI 81kw *2016

Uživatelský avatar
Prelude
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 36
Registrován: 16.04.2010 21:16

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od Prelude »

Tiez uvazujem nad tym, ze ten konektor odpojim, hlavne kvoli trvalej deaktivacii S/S, no zatial som sa neodhodlal. Nechce sa mi verit, ze by baterii, resp. celemu systemu iba "skodil". Okrem toho mam kod motora DPCA a docital som sa, ze by mal mat vykonnejsi alternator, ako DADA. Nemoze po odpojeni tohto konektora baterku prebijat? Navyse, ak by ozaj alternator nebol stavany na trvale dobijanie, radsej nech v systeme odide skor bateria...
Nie som sice elektrikar a netusim, co su "wear krivky nabijeni", no po prispevku od SupermanXXX » 17.03.2020 15:05 tu post3357868.html#p3357868, som o nieco menej nakloneny tomu, ze konektor odpojim.
Golf V 1,4 59kW Edition
Golf VII 1.5 TSI ACT 110kW Highline R-Line

Uživatelský avatar
Pheorinos
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 269
Registrován: 28.07.2017 17:19
Bydliště: Praha

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od Pheorinos »

Nejsem odborník a nechci plácat to co není pravda, tak se předem omlouvám. Ale skoro to vidím, jako něco podobného v tomto článku ?
Squirrel - Golf VII 1.2 TSI 81kW
VW Connect Dataplug
World of Tanks

Uživatelský avatar
vwKarelV
Řidič
Řidič
Příspěvky: 128
Registrován: 29.03.2018 08:22

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od vwKarelV »

Ano přesně. - Mě také právě tento článek inspiroval k tomu, o čem jsem věděl už z dřívějška (právě zde, z fóra VW-clubu) ... a tak jsem se (konečně) rozhodl to také vyzkoušet:
Závěr: stačily 3 jízdy o délce jen kolem 10 km a hle - na baterii je (konečně) napětí vyšší ... (než 12,5V což dle orientační tabulky výrobce autobaterií znamená jen asi 75% nabití) ... konkrétně jsem právě (asi 2 hodiny po jízdě, tedy ještě zatepla) naměřil hodnotu 12,65V, což je něco mezi 95-100% nabití, takže paráda! ... :good:

Asi to nechám odpojené jen do té doby, dokud budu vozit ženu do práce a z práce (tj. jen po městě) - pokud se vydáme na dleší cestu (tedy zvl. při jízdě po dálnici atp.), tak ten konektor zase zapojím zpátky. Jsem zvědav, zda druhá baterka EFB Exide vydrží dýl, než ty pouhé 3 roky, co vydržela ta první, než zničehožnic umřela...

Beztak ale - systém "chytrého" dobíjení, který vymysleli pánové ve VW, je šílený - pokud někdo těmi "jejich" auty jezdí méně často (a je asi skoro jedno, jak daleko) - protože i kdyby se alternátor samou snahou třeba "uvařil", tak ten stupidní systém stejně nedovolí tu baterku nabít na více než 80%, což je příliš málo na to, aby se odstranily (napravily) následky sulfatace... :baseball: ... nemluvě o dobíjení příliš silnými proudy (dokonce prý až 16 A)!!! :fool:
Naposledy upravil(a) vwKarelV dne 17.05.2020 14:04, celkem upraveno 3 x.
VW Golf Variant VII 1.2 TSI 81kw *2016

macek7607
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 39
Registrován: 24.06.2015 19:47

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od macek7607 »

Ten kablík jsem u auta své ženy (Golf 7, 1.2TSi, 81kW, 2016) vypojil už před rokem. Žádná chybová hláška se neobjevila, vše funguje (vyhřívání sedadel a jiné komfortní funkce). Jediná chyba je vidět na diagnostice VCDS, kde píše chybu komunikace s jednotkou BEM (viz. odkaz na příspěvek SupermanXXX výše). Po opětovném připojení kablíku a vymazání chyby se už žádná chyba na diagnostice nezobrazí.

Před servisní kontrolou v autorizáku jsem kablík připojil a vymazal chybu komunikace. Kontrola úspěšně proběhla, kablík opět odpojen.

Před prvním odpojením vloni jsem nahrubo měřil napětí za provozu a stav odpovídal grafům v článku zde: https://www.auto.cz/nespolehlivost-bate ... rzi-125770
Proto jsem kablík odpojil, abych prodloužil životnost baterie (v našem případě EFB Exide).

Systém Start/Stop mám odpojený pomocí VCDS (úroveň napětí).

Uživatelský avatar
vwKarelV
Řidič
Řidič
Příspěvky: 128
Registrován: 29.03.2018 08:22

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od vwKarelV »

Pozn.: v tomto článku se píše také, že cyklická životnost EFB baterií je údajně cca 2,5x vyšší než klasických baterií - a když teda provedli (poněkud prasácký) test použití klasické baterky namísto EFB, tak ta byla po 9 měsících "utýraná" neustálým nabíjením a vybíjením...
Takže výpočet: 9 měsíců x 2,5 vyšší životnost (pro EFB) = jen 22,5 měsíců předp. životnosti pro baterii EFB ... ???
A to teda znamená co? - že pokud EFB odejde po 3 letech do věčných lovišť, tak vlastně i tak buď vydržela až moc dlouho, anebo že jste ji vlastně "šetřili" tím, že jste míň jezdili (= absolvovala méně těch nabíjecích-vybíjecích cyklů)!

A dále: V tomtéž článku ten jejich graf ukazuje, že u aut se Stop-start systémem se vám může klidně stát, že vyjedete s autem a po 60 km jízdy můžete zastavit - a vaše baterie bude o 10% méně nabitá, než když jste vyjeli ?!?!?! - tak to je fakt na palici ! :fool:

A ještě něco:
V návodu od vozidla se píše, že k nabíjení baterky dochází zejména během brzdění motorem při jízdě z kopce (bez plynu) - řidič by si bláhově mohl říci: "Tak fajn, budu se tedy snažit co nejčastěji brzdit motorem!" - jenže ono při tom hlavně dochází k dobíjení příliš silnými proudy (a tedy dochází k plynování = odpařuje se H2O, tj. zahušťuje se elektrolyt) - a to je opět na palici ! :fool:
VW Golf Variant VII 1.2 TSI 81kw *2016

macek7607
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 39
Registrován: 24.06.2015 19:47

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od macek7607 »

Ten článek mi přišel docela logický a praktický (mimochodem jako většina informací od p. Vaculíka).
Takže jsem začal hledat info, jak to "inteligentní dobíjení" vypnout - řešení je jednoduché a funkční.
Jak jsem psal - už více než rok s autem jezdíme a vše funguje, žádné chyby na diagnostice (kromě výše popisované chyby komunikace, logicky...).
Samozřejmě nikomu svůj postup nenutím.
Na druhém autě Golf Plus 1.4TSi (r.v. 2010) tento systém není a baterku mám originální z výroby ("obyčejnou" neEFB).

dany01
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 18
Registrován: 10.02.2020 18:54

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od dany01 »

a čo tak riešiť to dobitím baterky s nabijackou 1 x za 14 dni pri krátkych trasách ,pripadne 1 x za mesiac. aj v tom článku to tuším odporúčali. ženine auto bez SS dobíjam tak či tak častejšie kvôli jej krátkym trasám , tak raz za čas nápojim aj druhé, ktoré jazdi síce len diaľnicu ale kvôli "múdremu " nabíjaniu ju nedobije. bude asi argument ze nieje kde - ale to nieje problém auta.....

macek7607
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 39
Registrován: 24.06.2015 19:47

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od macek7607 »

Dobíjení baterie externí nabíječkou řeší aktuální problém s vybitou/málo nabitou baterií, s tím souhlasím.
Ale z dlouhodobého hlediska - prodloužení životnosti baterie - mně osobně připadá vhodnější odpojit kablík a tím odstavit inteligentní dobíjení. Přestože je použita baterie EFB s odolnější technologií, tak hodnota napětí při brzdění motorem (až 16V) je podle mně příliš vysoká a zatěžuje baterii, resp. zkracuje její životnost. Vzhledem k ceně EFB baterií je podle mně lepší prodloužit životnost stávající baterie než kupovat novou. Zkušenosti uživatelů s životností EFB baterií, popsané na internetu, jsou dostatečně vypovídající.

Master
Pilot
Pilot
Příspěvky: 734
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od Master »

Nejstarsi G7 mame 2015 s EFB baterkou, AGM mam nejstarsi 8mi letou. Vse s "rekuperacnim" dobijenim. Ja bych to tolik neresil...

Uživatelský avatar
r@pid
Pilot
Pilot
Příspěvky: 713
Registrován: 23.01.2016 20:50

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od r@pid »

To je co za sprostost, ked ani nevies ako ostatni pouzivaju svoje auta?

Celkovo, uz prestante dokola jak retardovane deti riesit taku banalitu. Odpojte ten sprosty konektor.

NIE NICOMU TO NEVADI

NIE NEVADI

NEVADI!!!

Biggles1
Řidič
Řidič
Příspěvky: 115
Registrován: 18.11.2015 16:16

Re: Konektor u baterky - funkce

Příspěvek od Biggles1 »

:good:
:potlesk:
:laugh:
Golf VII, 2.0 TDi Highline + ergoActive, Bi-xenon / prodáno
Golf VII, 1.4 TSI 110 kW, Highline + ergoActive, LED DLA

Odpovědět

Zpět na „Interiér + Elektronika“