Geometrie podvozku

Opravy a neduhy

Moderátor: Olaf87

xlisak
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 34
Registrován: 15.04.2016 20:22

Re: Geometrie podvozku

Příspěvek od xlisak »

Tak jsem podstoupil dalsi kroky v mem problemu. Jak psal Igmaus, tak jsem si nastudoval do detailu co ktery uhel znamena a jaky ma vliv na rizeni. A ono najednou to zacalo do sebe trochu zapadat i to zvlastni chovani. Auto jsem dal do jineho servisu, kde pro zacatek udelali geometrii - zjistili, ze sbihavost byla nastavena uplne spatne - opravili, rizeni se vyrazne zlepsilo, ale hlavni problem pretrvaval. Udelali tedy zakladni nastaveni, to zlepsilo odezvu posilovace pri toceni. Z pohledu servisu se to dale zdalo ok.

Ja jsem se zameril na rozdilne priklony rejdove osy, prosel internet jesli nekdo neresil neco podobneho a ono jo. Ti, co meli tento problem popisovali temer presne me chovani vozu. A pricina? Kdyz se pomine bouracka a deformace kde ceho (neni pripad meho vozu), tak tu jsou pak moznosti jako spatny cep ramene, nebo spatne ulozeni ramen / napravy. Pricina rozdilu v tomto uhlu muze byt dana i merenim samotnym, kdy auto nestoji na rovine a je zanesena chyba mereni. Nemyslim si ale, ze tak vyrazna. Navic vyrazne rozdily byly namereny na 2 nezavislych geometriich.

Rozhodl jsem tedy zkusit auto doma premerit a zjistil jsem, ze leve predni kolo je vice ve predu nez prave - a to o zhruba 0,5cm. Dokonce i kdyz vezmu mobil, tak do mezery mezi kolem a podbehem se na jedne strane vejde a na druhe ve stejnem miste ne :) Dnes jsem se bavil s chlapkem z druheho servisu, kde mi opravovali geometrii a domluvili se, ze se na to v patek podivaji a zkusi o tom zjistit vice. Pribeh je tedy v behu, trochu detektivka, ale uz tu je neco hmatatelneho :)

xlisak
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 34
Registrován: 15.04.2016 20:22

Re: Geometrie podvozku

Příspěvek od xlisak »

Tak jen pro info, kdyby nekdo resil neco podobneho. Napravnice u golfika nema konstrukcne presne pevne montazni body a proto je treba pouzit pripravek T10486A (jedna se o takovy specialni valeckovy sroub), ktery vymezi presne misto napravnice po demontazi. Muj problem byl, ze po vymene rizeni (zarucni oprava - problem s rizenim) zrejme uz napravnici pouze nejak nasadili a dotahli. Proto pak byl zrejme problem seridit geometrii. Pak jsem prisel na to, ze se mi predbiha jedno kolo o 8mm coz pohybem napravnice je opravdu mozne. Bohuzel i po dalsi oprave technik zrejme nepouzil pripravek a pouze seridil geometrii tak, aby mu to vychazelo na pristrojich. Bohuzel pak uz i letmym pohledem je videt, jak je jiz mnohokrat zminovana napravnice narazena na jednu stranu, tak aby to nejak vyslo. Ted se mi predbiha zas kolo prave, ale uz jen o cca 3-4mm. Museli si s tim dat ale asi praci, aby se to dostalo do nejakych rozumnych hodnot, co se geometrie tyce. Nicmene tu co maji bohuzel neposkytuje informace o rozvoru a rozchodu kol, takze mozna nedelam jen 2 stopy... I kdyz kvalita rizeni se vyrazne zlepsila. (alespon se mi nestaci volant na jednu stranu jinak nez na druhou a neni treba drzet v zatoceni pri primem smeru). Takze se da rici, ze pribeh jeste uplne neskoncil, nicmene uz jsou zname priciny problemu. Ta hlavni pricina je bohuzel "autorizovany servis".

Takze moje rada na zaver - sehnat si veskere dilenske postupy, nastudovat fungovani dane casti, jak se diagnostikuje, opravuje, demontuje pripadne vymenuje, pote presne servisu ukazat jak na to, nasledne zkontrolovat praci servisu, pripadne proces se servisem opakovat.... Pro ty, co by chteli postup opravy urychlit doporucuji vynechat bod "dat do autorizovaneho servisu"....

xlisak
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 34
Registrován: 15.04.2016 20:22

Re: Geometrie podvozku

Příspěvek od xlisak »

Tak jen pro zajímavost všem, kteří by se nedejbože potkali s podobným problémem. Po roce řešení a bádání jsem odhalil hlavní příčinu celého problému. Nejedná se o nic zas tak složitého, nicméně o to smutnější je současná situace.

V dubnu 2017 jsem dával vůz na reklamační opravu - křupavé zvuky z řízení. Servis diagnostikoval problém přímo v převodce řízení a tu vyměnil. Od té doby byly v řízení cítit znatelné změny, vůz táhl k různým stranám, nedařilo se následně servisu seřídit geometrii. Po 4. pokuse už se zdálo, že by to mohlo být dobré ale nebylo. Tento stav jsem rozepisoval výše. Přesunu se na závěr příběhu, kdy jsem odhalil, že jedno kolo je o 8mm více vepředu a příklon rejdového čepu byl o 10 stupňů jiný. Ani v tomto stavu se žádnému servisnímu technikovi z Auto Jarov (teď už je budu přímo jmenovat) nezdálo nic špatně a to i přes to, že tento fakt byl v řízení dost patrný. Po několika návštěvách a jednání přímo s VW přistoupili na to, že příklon rejdového čepu je špatně. Vzali tedy vůz opět do servisu a i přes to, že jsem popsal, co je za problém, nikdo mě moc neposlouchal. Vůz jsem dostal a geometrie se zdála papírově dobrá. Rozdíl v příklonech čepu byl jen 15 minut, což by se dalo považovat jako zanedbatelná hodnota. Co jsem ale zjistil, že opět nebyly použity usazovací sřouby a podvozek je celý naražen na jednu stranu. Jen těžko se mi dá chápat, jak dosáhli těch hodnot.

Teď něco o předním podvozku. Uložení přední nápravy nemá vůči kastli pevné upevňovací body. Z tohoto důvodu se všude v dílenské příručce píše, že je nutné použít přípravek T10486A (takové speciální válečkové šrouby), který zajistí správné usazení nápravnice a tudíž i zachování konstrukčních vlastností jakou jsou i pevné úhly nápravy. Bohužel tomu se ale v Auto Jarov nestalo a dokonce mi to i hlavní servisní technik potvrdil. Prý to při mém servisním zásahu nebylo třeba. Proběhlo pár emailů, kde jsem položil jasné a konkrétní otázky, týkající se prvotní výměny řízení, kde nápravnice musela být povolena a ponížena na hevéru. Na to už žádné velké reakce nepřišly, jediné pochybení prý bylo, že nevyměnily šrouby, které jsou též předepsané na výměnu.

Jediný problém tedy nastal v tom, že byl někdo líný použít 4 pomocné sřouby při usazování nápravnice. Bohužel ani po několika faktických argumentech a fotodokumentaci si Auto Jarov stále stojí za tím, že z jejich strany je vše v pořádku a k žádnému pochybení nedošlo.

Upřímně si myslím, že jsem s Auto Jarov jednal déle než kdo jiný by jednal, dal jsem jim mnoho šancí na nápravu, měl jsem pochopení a vždy jednal slušně. Bohužel realita je taková, jak jsem již napsal.

Nyní mohou být 2 možnosti - něco brutálně podělali, že už auto nelze dát dohromady standardním způsobem, nebo jsou to prostě jen s prominutím "diletanti".
Chtěl bych si tedy pro jistotu nechat udělat na autě znalecký posudek, aby bylo jasné, kde k pochybení došlo a nechám auto opravit jinde. Následně zvážím i soudní vymáhání s tím spojených nákladů.

Tak přeji všem více stěstí s autorizovanými servisy! :thanks:

jkjc
Řidič
Řidič
Příspěvky: 58
Registrován: 22.02.2009 12:56
Bydliště: Jičín
Kontaktovat uživatele:

Re: Geometrie podvozku

Příspěvek od jkjc »

Jestli to správně chápu, tak jsi auto 4x reklamoval v rámci 2 leté záruky a do dnes nebyla tato reklamace uspokojena. Jsou tu 2 možnosti.
1. Navštívit jiný autorizovaný servis a prokázat, že tato závada byla reklamována v záruční době a je stále neodstraněna tzn. máš nárok na její odstranění

2. Nechat udělat již zmíněný znalecký posudek a mít úřední dokument o tom, že závada přetrvává, prokázat servisními protokoly opakovanou reklamaci a odstoupit od kupní smlouvy s odkazem na občanský zákoník... (odstoupení od smlouvy po 3. neúspěšné reklamaci...) V tomto případě je i právo na výměnu auta...

Odpovědět

Zpět na „Závady a servis“