Jak správně zajet nové auto?

Vše ostatní..

Moderátor: Olaf87

Uživatelský avatar
vtuni
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 15402
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: BACK in ProstějoVW - GTI comming soon on road

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od vtuni »

BigBang píše:tak ono hlavně díky jinýmu výbrusu (jinej profil drsnosti) už nejsou moc náchylný na zajíždění... samozřejmě je na místě těch 5tis. km s rozumem ;)
no..jak to říct...dejme tomu další názor od člověka který má můj respect... a myslím že to mu rozumí.... :wink:

převzato z jiného fora:
začátek citace:

Pokud se podivas na cerstve vybrouseny povrch valcu, tak muzes videt patern jemnych ryh (my tomu rikame "crosshatching"). Ty ryhy pracuji pri zabehu motoru naprosto stejne, jako pilnik, ktery opracovava pistni krouzky za jejich pohybu nahoru a dolu k dosazeni jejich usazeni (= k jejich zmene tvaru a kulatosti, ktera pote kopiruje kulatost valcu). Problemem je, ze spicky tech ryh crosshatching se pri tom samy opotrebovavaji a brzo zakulati a otupi (takze po kratkem case nejsou uz dostatecne ostre k odstraneni materialu z pistnich krouzku). Pistni krouzky netesni jen jejich samotnym pritlakem - jako pruziny (ten jejich pritlak je jen nekde mezi 10 a 20 lbs, coz proti tisicum PSI tlaku ve valcich nema absolutne zadnou sanci). Pistni krouzky jsou ke stenam valcu tlaceny samotnymi tlaky ve valcich, ktere se dostanou mezi pist a pistni krouzky. Pri zabehu je cilem co nejrychleji odstranit material z pistnich krouzku z "nejvyssich" mist po jejich obvodu tak, aby i ty nejnizsi mista prisly do kontaktu s povrchem valcu. Predstav si to tak, ze rukou namalujes na papir kruh, ktery pote nuzkama vystrihnes. Samozrejme, ten kruh nebude perfektne kulaty. K dosazeni jeho naproste kulatosti by jsi musel nadale trochu ostrihat mista vyssiho prumeru tak, aby se jejich prumer rovnal mistum nejnizsiho dosazeneho prumeru. Naprosto stejne to je s pistnimi krouzky k dosazeni jejich rovnomerneho tesneni.
Pokud clovek zajizdi motor "jemne" (pri male zatezi), tak se ve valcich netvori dostatecny tlak k rychlemu uberu materialu tech nejvyssich mist obvodu pistnich krouzku. Pote, co se to crosshatching otupi uz pote nikdy nedojde k uberu materialu z tech vysokych mist pistnich krouzku tak, aby i ty nizke mista pote tesnily. Je to proste, jako by jsi chtel opracovavat ty vysoke mista tupym pilnikem. Tlaky ve valcich pote unikaji do klikove skrine pres ty netesnici nizke mista pistnich krouzku, coz samozrejme vede k snizenemu vykonu.
Pokud chcete zajet motor spravne a dobre, tak ho musite po jeho prvnim spusteni a zahrati zajet velice tvrde. 80% zabehu motoru se deje v prvni hodine jeho chodu po jeho prvnim spusteni. Pote uz je na vsechno pozde. Nikdy nepouzivejte k zabehu syntheticky olej. Pred prvnim spustenim naplnte olejovy filter a zkuste dostat olej vsude, kam jen muzete - jakymkoliv zpusobem (tocenim olejoveho cerpadla elektrickou vrtackou, pouzitim externi pumpy, etc.). Nikdy nedrzte motor po jeho prvnim spustenim ve volnobehu, kdy je tlak a prutok oleje nejnizsi. Po zahrati na provozni teplotu jedte udelat zabeh okamzite. Pokud ten zabeh nebudete delat, tak ten motor ani nespoustejte. K zabehu budete potrebovat cestu bez provozu (a policie), na ktere muzete jet rychle. Nejdrive udelejte 3 "pulls" pri 50% zatezi (otevreni klapky) v 40 do 60% RPM pasmu motoru v 3 anebo 4 rychlostnim stupni. Jednoduse, pri 40% otacek otevrete klapku na 50% a pri 60% otacek ji zavrete a nechate spadnout otacky zpet na 40%. To opakujete 3x. Pote to same, ale od 40% otacek do 80% pri 75% otevreni klapky. Opet trikrat. Pote to same, ale od 30% do 100% otacek pri plne zatezi (100% otevreni klapky), opet trikrat - ve ctvrtem rychlostnim stupni. Pote je ten motor uz 80% zabehnuty a uz nikdy nebude lepsi. Po prijezdu domu (opet, jedte pomerne agresivne, stridejte plnou zatez s nizkou) okamzite vymente olej a filter. Pote vymente olej a filter opet po nejakych 200 miles a pote po 1,000. I po tom prvnim zabehu i nadale jezdete s tim motorem agresivne, nebojte se plne zateze a vysokych otacek. Cim vyssi zatez, tim lepsi. Nejhorsi, co muzete udelat je nechat bezet ten motor dlouho ve volonobehu, v nizkych otackach a pri nizke zatezi (= treba s tim jet pri 3,000 RPM 500 miles po dalnici). Rozdil ve vykonu mezi tako "tvrde" zajetym motorem a zajizdenim vetsinou doporucenym tovarnou (anebo na zaklade nejakych mytu o jemnem 10,000 km zabehu) je vetsinou mezi 2 a 10%. "Jemny" a dlouhy zabeh je doporucovany tovarnou jen v jejich vlastnim zajmu, ktera po vas chce, aby jste co nejdele namahali motor co nejmene. Cim dele budete namahat motor co nejmene, tim vetsi sance, ze ten motor prezije zaruku - stejne, jako by tovarna po vas chtela, aby jste s tim autem jezdili jen jednou tydne.
Zabeh je proste o case. Mate na to hodinu po prvnim spusteni motoru. Pokud tu prvni hodinu stravite obdivovanim, jak ten motor pekne bezi ve volnobehu, tak vas to bude stat az 10% vykonu + spaliny v klikove skrini, rychlejsi rozklad oleje, etc.

konec citace....

a teď vzhůru do diskuze... :lol:
HotHatchShop Your girlfriend will hate your car!
the amount of power an engine can hold directly relates to the amount of money you have to dump into it
my GTI on VIMEO

MiB
Řidič
Řidič
Příspěvky: 59
Registrován: 04.03.2015 17:45

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od MiB »

Kolik tak reálně může mít auto najeto km "nevhodným" záběhem než si ho jako nové převezmu?
GVII 2.0TDI highline,variant,limestone grey,DCC,bixenon,webasto,keyless,rear assist,17Geneva.

tomasgti
Pilot
Pilot
Příspěvky: 704
Registrován: 17.10.2010 22:28

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od tomasgti »

Jako dejme tomu, ale vetsina novych motoru se startuji jiz ve fabrice a snad je testuji i na valcove zkusebne. Takze v realu nikdy nedostanes nove auto s 00000? Nebo ano?
Pirelli edition

Uživatelský avatar
vtuni
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 15402
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: BACK in ProstějoVW - GTI comming soon on road

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od vtuni »

jj my fail ... tohle se spíš týká spíš sportovních přestaveb a GO... v případě fungl novýho auta je to defacto jedno.
.protože ten nejdůležitější základ =tj 1st hr... to má už dávno za sebou
takže to berte jen jako rozšíření obzoru.. jak to funguje po mechanické stránce :wink:
HotHatchShop Your girlfriend will hate your car!
the amount of power an engine can hold directly relates to the amount of money you have to dump into it
my GTI on VIMEO

Uživatelský avatar
theklf
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 441
Registrován: 05.07.2008 23:56

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od theklf »

Článok zaujímavý, ale predpokladám, že potomk tie TSI budú brať 2L oleja /100km minimálne. ALe pôjde to zase pekne.
Murphyho zákony neoklameš. :wink:
________________________________________________________________
Golf VII R-Line |Über Highline | 1.4 TSI ACT DSG 7 BMT @ 110kW | 150 PS | @ 250 Nm
Obrázek

Uživatelský avatar
KJirka
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 14864
Registrován: 09.04.2009 09:33
Bydliště: Chomutov

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od KJirka »

blbě zajetej motor je jako zkurvenej pes. Nejhorší jsou proto předváděčky, kdy se za volantem vystřídaly mraky lidí, kterým byl osud auta úplně u zadku. Jedno takový jsem si před časem koupil. Auto samozřejmě nejelo a na brzdě mělo místo 125 kW asi jen 120 kW. Dalším pěkným příkladem je ta předváděčka GVII R, se kterou jezdily snad stovky lidí a každej pochopitelně zkoušel, co to umí. Nechtěl bych to auto ani s 50% slevou. Současný auto jsem si pěkně zajel sám a taky to jede, jak má a nevím, co je dolívání oleje.
Nejlepší servis je ten, kterej nebudeš nikdy potřebovat.
VELKÁ RADOST JE, KDYŽ SE AUTO KUPUJE, ALE JEŠTĚ VĚTŠÍ, KDYŽ SE PRODÁVÁ !

Uživatelský avatar
BigBang
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 6909
Registrován: 11.12.2009 16:39
Bydliště: DuchcoVW & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od BigBang »

Pantani píše:Měls někdy možnost řídiit aspoň pár dnů nějaký auto max 5 let starý s DSG?
ne neměl, neřídil, ale nechtěl bych z důvodu toho, že tam je randál elektroniky a jinejch fíčur, co se můžou podělat a murphyho zákon praví, že co se může podělat se podělá :mrgreen: Třeba pro mě osobně jsou to zbytečný peníze, který bych radši dal do výbavy...
Hliník
Mulťák v nouzi
Wartburg 353 Tourist

ex: Golf III variant 1.4 1995 - šel do světa; !RIP!: Sharan 1.9 TDI PD 85kW 2001 sociál s koženym volantem, Polo 86c 2f 1.3 40kW 1992

Detailing Club

karlozs
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 226
Registrován: 09.03.2014 11:53

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od karlozs »

vtuni píše:"Jemny" a dlouhy zabeh je doporucovany tovarnou jen v jejich vlastnim zajmu, ktera po vas chce, aby jste co nejdele namahali motor co nejmene. Cim dele budete namahat motor co nejmene, tim vetsi sance, ze ten motor prezije zaruku - stejne, jako by tovarna po vas chtela, aby jste s tim autem jezdili jen jednou tydne.
Takže opakem výroku: "Cim dele budete namahat motor co nejmene, tim vetsi sance, ze ten motor prezije zaruku" bude co?
Opakem bude "Čím více budete namáhat motor ať už jen krátkodobě nebo pořád, tím existuje větší šance, že ten motor nemusí přežít záruku".
To je to co nám tady autor doporučuje?
VW Golf VII Variant 1.4TGI
(verze s ocelovými láhvemi na CNG + multilink)

Uživatelský avatar
g*o*l*f*
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 291
Registrován: 19.02.2008 13:50
Bydliště: skoro Brno :-)

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od g*o*l*f* »

Takze panove, nejak nechapu postoj nekterych z vas, navic si myslim, ze tema melo slouzit k tomu, jak spravne auto zajet a co udelat nejlepe. To, ze je vymena oleje zbytecne draha je na kazdem a jeho rozhodnuti. Jde o to, jestli je to dobre.
Kdyz to vezmu podle selskeho rozumu, bez nejakych technickych poznamek a zkusenosti mechaniku atd, tak novy motor je seskladanych se spousty novych a tesnychdilu, ktere kdyz pracuji, tak se obrusuji a v oleji musi vznikat spousta mikroskopickych casti a kovoveho prachu. Tudiz si myslim, ze po zajeti je urcite vhodne olej vymenit, ikdyby mu to nejak vyrazne nepomahalo, rozhodne mu to neublizi a pro ten pocit, ze delam vse spravne to udelam.
Protoze golfa jsem prodal a koupil si octavii RS 2.0TSI za cca 750tis kc a investice do oleje mi prijde naprosto zanedbatelna, jako bych natankoval o jednu nadrz navic.

A ten nazor s tim zajizdem motoru na max vykon zni dle popisu rozumne, ale zase si uvedomme, ze v tom motoru je spousta sucastek jinych materialu a roztaznosti, tudiz, kdyz mu hned slapnu na krk, tak nevim nevim. Proc jsou tedy ty predvadecky, ci firemni auta, kterym prave kazdy slape na krk a je mu to jedno, takove vylitane hujdy? Takze mozna to zni rozumne, ale muselo by to probihat pod nejakou kontrolou, urcite ne, ze dostanu nove auto, nastartuji a seslapnu plyn na podlahu a budu tak jezdit hodinu, to se mi opravdu nezda jako dobry napad, navic by ty motory mely byt z vyroby nejak odzkouseny.

A ted me zasypte temi radoby odbornymi radami, kteri si vetsina jen tak vymysli a o motoru vi pouze to, ze je pod kapotou ;-)

Nio_VW
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 14
Registrován: 23.10.2015 22:33

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od Nio_VW »

Ohledně zajetí nového auta s benzínovým motorem (asi je to jedno) jsem dostal od prodejce Auto Jarov informaci, že hlavní je nehledět na spotřebu minimálně prvních tisíc kilometrů a motor nepodtáčet a extrémně nevytáčet, tak jezdím hlavně podle otáček, snad si jej zajedu ke své spokojenosti. Olej samozřejmě doporučují vyměnit dle zadaných údajů v řídící jednotce. Jen u Auto Jarov není šance donést svůj olej.

Petr-73
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 13
Registrován: 29.05.2015 21:36
Bydliště: Hranice

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od Petr-73 »

Po přečtení místní debaty a nic neříkající odpovědi prodejce jsem vsadil na desatero pro zajíždění zveřejněné v jakémsi auto moto časopisu.
S autem jsem spokojený, spotřeba je ustálená a málokdy překročí 5,2 litrů, vše sedí a funguje jak má a jízda autem je požitek.

Tady přikládám desatero, kterým jsem se řídil:

Desatero pro správné zajetí nového motoru
Nenechávejte běžet studený motor déle než tři minuty na volnoběh, ale ohřejte jej na provozní teplotu klidnou jízdou!
Během prvních 1000 km nevytáčejte benzinový motor nad 3500 ot./min, diesel na více než 2500 ot./min!
S nízkými otáčkami to nepřehánějte a udržujte motor ve středním pásmu. Podtáčení mu škodí nejen v záběhu, ale i po zajetí.
Po ujetí cca 1000 km vyměňte olej včetně filtru!
Při nájezdu od 1000 do 2000 km postupně a v kratších intervalech zvyšujte otáčky a zatížení!
Nejezděte ustálenou rychlostí, ale tempo střídejte, aby se komponenty zaběhly v nejrůznějších rychlostech a při různém teplotním zatížení!
V průběhu zajíždění brzděte a akcelerujte plynule, vyvarujte se razantních změn!
V případě přeplňovaného agregátu nechte motor po větší zátěži před zhasnutím pár vteřin vydýchat na volnoběh! To platí i po zajetí.
Prvních 2000 km netahejte za autem přívěs!
Po zajetí, tedy cca od 2000 km, využívejte celý rozsah provozních otáček. Nebojte se motor občas pořádně prohnat, aby se stačil průběžně vypalovat od usazenin.

Uživatelský avatar
jirkaa64
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 473
Registrován: 22.12.2012 10:58

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od jirkaa64 »

Tam už schází jenom při té výměně oleje propláchnout motor :D
To je snad z nějakých osmdesátých let a asi to nečetli v VW, protože to vydýchávání a start stop nějak nejde dohromady.
Za rok budu po druhé měnit olej (po čtyřech letech) a bez problémů.
G7 bílá Pure 1,2 63kw ergoActiv SunSet

Uživatelský avatar
BigBang
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 6909
Registrován: 11.12.2009 16:39
Bydliště: DuchcoVW & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od BigBang »

Sice to jak z 80. let je, ale nic to nemění na tom, že mechanicky v současnejch autech nic jinýho, novýho neni... O start/stopu se snad nemá cenu ani bavit :roll:
Hliník
Mulťák v nouzi
Wartburg 353 Tourist

ex: Golf III variant 1.4 1995 - šel do světa; !RIP!: Sharan 1.9 TDI PD 85kW 2001 sociál s koženym volantem, Polo 86c 2f 1.3 40kW 1992

Detailing Club

jorbl
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 39
Registrován: 09.08.2015 11:18

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od jorbl »

Mám najeto teprve snad kolem stovky km, a jako odchovanec slabý atmosféry, kterou jsem nepouštěl pod nějakých 2300 otáček, žasnu nad tím, jaký mi auto radí řadit rychlosti. Sice vím, že motor má maximum Nm už od 1500 otáček, ale stejně v záběhu mi to připadá málo. Na druhou stranu předpokládám, že s tím počítali, takže ty rychlostní stupně doporučovaný na displeji to zohledňují.
Golf VII Variant TSI Obrázek

reburke
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 30
Registrován: 18.01.2013 18:45
Bydliště: Hradec Kralove

Re: Jak správně zajet nové auto?

Příspěvek od reburke »

Já dodržuju to samý, co u starý atmosféry - do 1000 km nevytáčet přes 3500 otáček, poté postupně navyšovat až do maximálního zatížení, od 1500 km jezdit už úplně normálně (vždy se zahřátým olejem). Takhle jsem zajel minulé auto a je krásně živé s nízkou spotřebou. Jinak jsem se prodejce ptal na výměny oleje po 15000 km a řekl mi, že sice existují takoví zákazníci, kteří to z nostalgických důvodů požadují, ale že to je dnes opravdu naprosto zbytečné.
VW Golf Variant VII, Maraton Edition, 1.4 TSI 92 kW

Odpovědět

Zpět na „Ostatní“