Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Všechny benzínové agregáty

Moderátor: SandrikGVI

Uživatelský avatar
Andrew
Řidič
Řidič
Příspěvky: 95
Registrován: 11.06.2010 01:09

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od Andrew »

Já když zhasnu motor, tak občas je ještě nějakou chvíli slyšet z motorového prostoru tlumené hučení. Pravděpodobně ještě kompresor udržuje cirkulaci chladící kapaliny a dochlazuje motor. Ale to je jen moje domněnka :)

Uživatelský avatar
LukaSHek
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 224
Registrován: 27.11.2009 21:06
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od LukaSHek »

Ne to je vrtule větráku, co dochlazuje motor... :)
Golf VI 1.4 | Tornado Red | "Highline look" | H7+HB4 Osram CoolBlue | LED zadní RZ + přední parkovačky | RCD510 | LED interiér | GTI pedály (nějak se to zadrhlo :-))

Jiřík
Řidič
Řidič
Příspěvky: 84
Registrován: 04.03.2009 18:44

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od Jiřík »

LukaSHek píše:Ne to je vrtule větráku, co dochlazuje motor... :)
Jak zhasnu motor tak ne vždy ale většinou v těch vedrech jede ventilátor a pak jde slyšet takové potiché bzučení , taky jsem nevěděl co to je a pak mi řekli že by to mělo být vodní čerpadlo na dochlazování turbíny.

Uživatelský avatar
Andrew
Řidič
Řidič
Příspěvky: 95
Registrován: 11.06.2010 01:09

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od Andrew »

Tak jsem si to myslel dobře. Ono to je celkem logický, že tam dávají i nějakou ochranu - přeci jen s těma autama jezdí i ženský, kterým nevysvětlíš, že musí motor dochladit po jízdě (samozřejmě ne všem ;)). Kdyby tam nic nebylo, tak mají po pár desítkách tisíc polovinu těch motorů na reklamaci a to by se jim asi moc nevyplatilo :)

Uživatelský avatar
andre.11
Řidič
Řidič
Příspěvky: 146
Registrován: 13.11.2009 21:07
Bydliště: Osek nad Bečvou
Kontaktovat uživatele:

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od andre.11 »

Ten ventilátor chladil po vypnutí motoru už když jsem měl před X lety Golfa III ...takže žádná novinka
VW T-Cross 1.0 TSI, DSG Benefit Edition. Bílá Pure

Uživatelský avatar
Moik
Závodník
Závodník
Příspěvky: 663
Registrován: 22.04.2010 19:58
Bydliště: Jihlava

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od Moik »

Mám 110kW a po vypnutí motoru se ventilátor teprve rozběhne, za jízdy třeba neběží, ale po vypnutí ano. Takže to není stejný jak na starých autech. Taky si doufám, že je to dochlazování turba za mě :-)

Jinak na dálnici když vím, že budu zastavovat, odřadím o něco dřív a nechám jet motor na volnoběh a potom brzdím motorem, to udělá prvních 30s odpočinku a pak tak 30s nechám na volnoběh...

Když jezdíš po městě, tak sice tlačí jen kompresor, ale je s turbem v sérii, takže to se točí taky a tplá část turba se neobchází, spaliny přes ní jdou vždycky. Jde jen o to, že spaliny nejsou zdaleka tak horké, když motor netočíš.
Passat 2016, 2.0TDI 110kw, DSG
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)

Uživatelský avatar
Andrew
Řidič
Řidič
Příspěvky: 95
Registrován: 11.06.2010 01:09

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od Andrew »

No to je ale hloupost:-) Teplota spalin na otáčkách nezávisí - na těch závisí jen to, kolik spalin proudí za jednotku času. Teplota spalin závisí na sešlápnutí plynového pedálu a tedy bohatosti směsi na benzín (s čímž jde ruku v ruce síla expanze).

Jinak turbo se při nízkých otáčkách netočí, protože přes něj spaliny nejdou. Od toho tam je zařízení zvané obtokový ventil, které reguluje množství spalin hnaných přes turbo. I ve vysokých otáčkách, když nemáš nohu na plynu (brzdění motorem), se turbo netočí, protože spaliny jdou obtokovým ventilem pryč mimo turbodmychadlo. Kompresor a turbodmychadlo nejsou spojeny pevně, ale přes elektromagnetickou spojku se střídají. Kompresor se ve vyšších otáčkách odpojí, aby neubíral výkon motoru (když je zapojený je spojený s hřídelí, která jej pohání a tím sbírá motoru část jeho výkonu, který by jinak proudil na kola) a turbo se odpojí v nízkých, aby neprodlužovalo odezvu na plyn (kvůli nedostatku spalin v nízkých otáčkách trvá než se roztočí a začne plnit).

Uživatelský avatar
Moik
Závodník
Závodník
Příspěvky: 663
Registrován: 22.04.2010 19:58
Bydliště: Jihlava

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od Moik »

Vidím, že ani jeden z nás není motorář :-)

Ad otáčky, ano. Nenapadlo ěm, že by někdo jezdil na 4tis. ot+ po městě jen tak, jakože u toho nepojede sportovně.

Ad TSI:

Tady je vidět, že turbo se musí točit pořád... poháněno kompresorem nebo spalinami:
http://bioage.typepad.com/.shared/image ... irflow.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Článek tu: http://www.greencarcongress.com/2005/08 ... _new_.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Taky jsem napsal blbost: horká část turba se může - aspoň z části - obcházet obtokovým ventilem.

Zajímavý je, že ten motor má dneska už málo používaný obtokový ventil, namísto variabilních lopatek turba, asi proto, že se tím dá skoro odpojit.
Passat 2016, 2.0TDI 110kw, DSG
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)

Uživatelský avatar
TSIman
Řidič
Řidič
Příspěvky: 183
Registrován: 20.05.2010 21:44
Bydliště: Ostrava

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od TSIman »

Mám doma GOLF 1.2 TSI 77 kW a Fabii II 1.4 16V 63 kW. Jakmile sednu z Golfa do Fabie, mám pocit, že to vůbec nejede. Spotřeba u Golfa je 5,8 l a u Fabie 7,5 l. Takže vůbec neváhej s TSI.

Uživatelský avatar
Andrew
Řidič
Řidič
Příspěvky: 95
Registrován: 11.06.2010 01:09

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od Andrew »

Motorář nejsem, do podrobna to nastudované nemám, takže možná jsem kecal a odpojuje se jen kompresor a turbo ne. Neuvědomil jsem si, že obtokový ventil je na straně vstupní a bavíme se o straně výstupní :) Nicméně podle toho obrázku je zde možnost, aby i výfukové plyny minuly turbo (co to je ta wastegate?).

Ohledně variabilní geometrie lopatek u turba imho není použito, protože u nejvíce namáhaných součástek bych se alespoň já snažil, aby byly konstrukčně co nejjednodušší a bylo co nejméně věcí, které by se na ní mohly rozbít. Hádal bych, že turba bez variabilních lopatek jsou méně náchylná k poruchám, ale to je jen moje teorie.

voodoo
Řidič
Řidič
Příspěvky: 55
Registrován: 11.05.2010 07:02

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od voodoo »

Andrew píše:Ohledně variabilní geometrie lopatek u turba imho není použito, protože u nejvíce namáhaných součástek bych se alespoň já snažil, aby byly konstrukčně co nejjednodušší a bylo co nejméně věcí, které by se na ní mohly rozbít. Hádal bych, že turba bez variabilních lopatek jsou méně náchylná k poruchám, ale to je jen moje teorie.
s tymto shlasim.
Wastegate je obtokovy ventil a je na vystupnej strane. Aj ked je obtokovy uplne otvoreny ono sa to turbo zlahka toci, myslim.

Uživatelský avatar
Moik
Závodník
Závodník
Příspěvky: 663
Registrován: 22.04.2010 19:58
Bydliště: Jihlava

Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI

Příspěvek od Moik »

No počkej, obtokový ventil podle toho nákresu je právě na té horké straně turba, kudy jdou spaliny z motoru - jak psal andrew.

Tím je možné to turbo skutečně v podstatě odstavit, ono se bude točit pořád, poháněno opačnou (studenou) stranou, protže přes něj jde stlačený vzduch z kompresoru do motoru. V určitých otáčkách je kompresor stále připojený a obtokový ventil turba je uzavřený = všechny spaliny z výfuku jdou přes hnací část turba a turbo už stlačený vzduch kompresorem (1,8bar)ještě dále stlačí (1,8bar) na výsledných 2,5bar a pak přes mezichladič jde do motoru. Výhodou tohoto řešení je to, že v otáčkách do 3500 se pořád točí turbo (poháněno stlačeným vzduchem z komresoru) a tak se nemusí čekat, než se roztočí - proto ten rozdíl oproti TSI singlecharge. Takhle to chápu já.
Passat 2016, 2.0TDI 110kw, DSG
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)

Odpovědět

Zpět na „Motory benzín“