Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Moderátor: SandrikGVI
- Andrew
- Řidič
- Příspěvky: 95
- Registrován: 11.06.2010 01:09
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Já když zhasnu motor, tak občas je ještě nějakou chvíli slyšet z motorového prostoru tlumené hučení. Pravděpodobně ještě kompresor udržuje cirkulaci chladící kapaliny a dochlazuje motor. Ale to je jen moje domněnka :)
- LukaSHek
- Moderátor
- Příspěvky: 224
- Registrován: 27.11.2009 21:06
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Ne to je vrtule větráku, co dochlazuje motor...
Golf VI 1.4 | Tornado Red | "Highline look" | H7+HB4 Osram CoolBlue | LED zadní RZ + přední parkovačky | RCD510 | LED interiér | GTI pedály (nějak se to zadrhlo )
-
- Řidič
- Příspěvky: 84
- Registrován: 04.03.2009 18:44
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Jak zhasnu motor tak ne vždy ale většinou v těch vedrech jede ventilátor a pak jde slyšet takové potiché bzučení , taky jsem nevěděl co to je a pak mi řekli že by to mělo být vodní čerpadlo na dochlazování turbíny.LukaSHek píše:Ne to je vrtule větráku, co dochlazuje motor...
- Andrew
- Řidič
- Příspěvky: 95
- Registrován: 11.06.2010 01:09
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Tak jsem si to myslel dobře. Ono to je celkem logický, že tam dávají i nějakou ochranu - přeci jen s těma autama jezdí i ženský, kterým nevysvětlíš, že musí motor dochladit po jízdě (samozřejmě ne všem ;)). Kdyby tam nic nebylo, tak mají po pár desítkách tisíc polovinu těch motorů na reklamaci a to by se jim asi moc nevyplatilo :)
- andre.11
- Řidič
- Příspěvky: 146
- Registrován: 13.11.2009 21:07
- Bydliště: Osek nad Bečvou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Ten ventilátor chladil po vypnutí motoru už když jsem měl před X lety Golfa III ...takže žádná novinka
VW T-Cross 1.0 TSI, DSG Benefit Edition. Bílá Pure
- Moik
- Závodník
- Příspěvky: 663
- Registrován: 22.04.2010 19:58
- Bydliště: Jihlava
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Mám 110kW a po vypnutí motoru se ventilátor teprve rozběhne, za jízdy třeba neběží, ale po vypnutí ano. Takže to není stejný jak na starých autech. Taky si doufám, že je to dochlazování turba za mě
Jinak na dálnici když vím, že budu zastavovat, odřadím o něco dřív a nechám jet motor na volnoběh a potom brzdím motorem, to udělá prvních 30s odpočinku a pak tak 30s nechám na volnoběh...
Když jezdíš po městě, tak sice tlačí jen kompresor, ale je s turbem v sérii, takže to se točí taky a tplá část turba se neobchází, spaliny přes ní jdou vždycky. Jde jen o to, že spaliny nejsou zdaleka tak horké, když motor netočíš.
Jinak na dálnici když vím, že budu zastavovat, odřadím o něco dřív a nechám jet motor na volnoběh a potom brzdím motorem, to udělá prvních 30s odpočinku a pak tak 30s nechám na volnoběh...
Když jezdíš po městě, tak sice tlačí jen kompresor, ale je s turbem v sérii, takže to se točí taky a tplá část turba se neobchází, spaliny přes ní jdou vždycky. Jde jen o to, že spaliny nejsou zdaleka tak horké, když motor netočíš.
Passat 2016, 2.0TDI 110kw, DSG
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)
- Andrew
- Řidič
- Příspěvky: 95
- Registrován: 11.06.2010 01:09
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
No to je ale hloupost:-) Teplota spalin na otáčkách nezávisí - na těch závisí jen to, kolik spalin proudí za jednotku času. Teplota spalin závisí na sešlápnutí plynového pedálu a tedy bohatosti směsi na benzín (s čímž jde ruku v ruce síla expanze).
Jinak turbo se při nízkých otáčkách netočí, protože přes něj spaliny nejdou. Od toho tam je zařízení zvané obtokový ventil, které reguluje množství spalin hnaných přes turbo. I ve vysokých otáčkách, když nemáš nohu na plynu (brzdění motorem), se turbo netočí, protože spaliny jdou obtokovým ventilem pryč mimo turbodmychadlo. Kompresor a turbodmychadlo nejsou spojeny pevně, ale přes elektromagnetickou spojku se střídají. Kompresor se ve vyšších otáčkách odpojí, aby neubíral výkon motoru (když je zapojený je spojený s hřídelí, která jej pohání a tím sbírá motoru část jeho výkonu, který by jinak proudil na kola) a turbo se odpojí v nízkých, aby neprodlužovalo odezvu na plyn (kvůli nedostatku spalin v nízkých otáčkách trvá než se roztočí a začne plnit).
Jinak turbo se při nízkých otáčkách netočí, protože přes něj spaliny nejdou. Od toho tam je zařízení zvané obtokový ventil, které reguluje množství spalin hnaných přes turbo. I ve vysokých otáčkách, když nemáš nohu na plynu (brzdění motorem), se turbo netočí, protože spaliny jdou obtokovým ventilem pryč mimo turbodmychadlo. Kompresor a turbodmychadlo nejsou spojeny pevně, ale přes elektromagnetickou spojku se střídají. Kompresor se ve vyšších otáčkách odpojí, aby neubíral výkon motoru (když je zapojený je spojený s hřídelí, která jej pohání a tím sbírá motoru část jeho výkonu, který by jinak proudil na kola) a turbo se odpojí v nízkých, aby neprodlužovalo odezvu na plyn (kvůli nedostatku spalin v nízkých otáčkách trvá než se roztočí a začne plnit).
- Moik
- Závodník
- Příspěvky: 663
- Registrován: 22.04.2010 19:58
- Bydliště: Jihlava
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Vidím, že ani jeden z nás není motorář
Ad otáčky, ano. Nenapadlo ěm, že by někdo jezdil na 4tis. ot+ po městě jen tak, jakože u toho nepojede sportovně.
Ad TSI:
Tady je vidět, že turbo se musí točit pořád... poháněno kompresorem nebo spalinami:
http://bioage.typepad.com/.shared/image ... irflow.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Článek tu: http://www.greencarcongress.com/2005/08 ... _new_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Taky jsem napsal blbost: horká část turba se může - aspoň z části - obcházet obtokovým ventilem.
Zajímavý je, že ten motor má dneska už málo používaný obtokový ventil, namísto variabilních lopatek turba, asi proto, že se tím dá skoro odpojit.
Ad otáčky, ano. Nenapadlo ěm, že by někdo jezdil na 4tis. ot+ po městě jen tak, jakože u toho nepojede sportovně.
Ad TSI:
Tady je vidět, že turbo se musí točit pořád... poháněno kompresorem nebo spalinami:
http://bioage.typepad.com/.shared/image ... irflow.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Článek tu: http://www.greencarcongress.com/2005/08 ... _new_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Taky jsem napsal blbost: horká část turba se může - aspoň z části - obcházet obtokovým ventilem.
Zajímavý je, že ten motor má dneska už málo používaný obtokový ventil, namísto variabilních lopatek turba, asi proto, že se tím dá skoro odpojit.
Passat 2016, 2.0TDI 110kw, DSG
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)
- TSIman
- Řidič
- Příspěvky: 183
- Registrován: 20.05.2010 21:44
- Bydliště: Ostrava
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Mám doma GOLF 1.2 TSI 77 kW a Fabii II 1.4 16V 63 kW. Jakmile sednu z Golfa do Fabie, mám pocit, že to vůbec nejede. Spotřeba u Golfa je 5,8 l a u Fabie 7,5 l. Takže vůbec neváhej s TSI.
- Andrew
- Řidič
- Příspěvky: 95
- Registrován: 11.06.2010 01:09
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
Motorář nejsem, do podrobna to nastudované nemám, takže možná jsem kecal a odpojuje se jen kompresor a turbo ne. Neuvědomil jsem si, že obtokový ventil je na straně vstupní a bavíme se o straně výstupní :) Nicméně podle toho obrázku je zde možnost, aby i výfukové plyny minuly turbo (co to je ta wastegate?).
Ohledně variabilní geometrie lopatek u turba imho není použito, protože u nejvíce namáhaných součástek bych se alespoň já snažil, aby byly konstrukčně co nejjednodušší a bylo co nejméně věcí, které by se na ní mohly rozbít. Hádal bych, že turba bez variabilních lopatek jsou méně náchylná k poruchám, ale to je jen moje teorie.
Ohledně variabilní geometrie lopatek u turba imho není použito, protože u nejvíce namáhaných součástek bych se alespoň já snažil, aby byly konstrukčně co nejjednodušší a bylo co nejméně věcí, které by se na ní mohly rozbít. Hádal bych, že turba bez variabilních lopatek jsou méně náchylná k poruchám, ale to je jen moje teorie.
-
- Řidič
- Příspěvky: 55
- Registrován: 11.05.2010 07:02
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
s tymto shlasim.Andrew píše:Ohledně variabilní geometrie lopatek u turba imho není použito, protože u nejvíce namáhaných součástek bych se alespoň já snažil, aby byly konstrukčně co nejjednodušší a bylo co nejméně věcí, které by se na ní mohly rozbít. Hádal bych, že turba bez variabilních lopatek jsou méně náchylná k poruchám, ale to je jen moje teorie.
Wastegate je obtokovy ventil a je na vystupnej strane. Aj ked je obtokovy uplne otvoreny ono sa to turbo zlahka toci, myslim.
- Moik
- Závodník
- Příspěvky: 663
- Registrován: 22.04.2010 19:58
- Bydliště: Jihlava
Re: Čekací doba před zhasnutím motoru 1.4TSI
No počkej, obtokový ventil podle toho nákresu je právě na té horké straně turba, kudy jdou spaliny z motoru - jak psal andrew.
Tím je možné to turbo skutečně v podstatě odstavit, ono se bude točit pořád, poháněno opačnou (studenou) stranou, protže přes něj jde stlačený vzduch z kompresoru do motoru. V určitých otáčkách je kompresor stále připojený a obtokový ventil turba je uzavřený = všechny spaliny z výfuku jdou přes hnací část turba a turbo už stlačený vzduch kompresorem (1,8bar)ještě dále stlačí (1,8bar) na výsledných 2,5bar a pak přes mezichladič jde do motoru. Výhodou tohoto řešení je to, že v otáčkách do 3500 se pořád točí turbo (poháněno stlačeným vzduchem z komresoru) a tak se nemusí čekat, než se roztočí - proto ten rozdíl oproti TSI singlecharge. Takhle to chápu já.
Tím je možné to turbo skutečně v podstatě odstavit, ono se bude točit pořád, poháněno opačnou (studenou) stranou, protže přes něj jde stlačený vzduch z kompresoru do motoru. V určitých otáčkách je kompresor stále připojený a obtokový ventil turba je uzavřený = všechny spaliny z výfuku jdou přes hnací část turba a turbo už stlačený vzduch kompresorem (1,8bar)ještě dále stlačí (1,8bar) na výsledných 2,5bar a pak přes mezichladič jde do motoru. Výhodou tohoto řešení je to, že v otáčkách do 3500 se pořád točí turbo (poháněno stlačeným vzduchem z komresoru) a tak se nemusí čekat, než se roztočí - proto ten rozdíl oproti TSI singlecharge. Takhle to chápu já.
Passat 2016, 2.0TDI 110kw, DSG
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)
Multivan T5 2007, 1.9TDI 77kW (R.I.P. 2014)
Tiguan Sport&Style 1,4TSI 110kW 4x4 (R.I.P. 2011)