Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 184 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 10:23 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

Ovládání tempomatu u SAG je vlastně pouze tlačítko, které řídicí jednotce motoru posílá nějaký impuls. Je tedy celkem logické, že není nutné kupovat kvůli tempomatu celé páčky, ale stačí pouze vědět, jak je to zapojeno a pak to lze obejít. A protože vím, že každý (nebo téměř každý) by tempomat chtěl, ale pořizovací cena většinu zájemců zpravidla od koupě odradí, tady vám posílám návod, jak na to doslova za pár kaček :wink:.

U modelové řady SAG 1.generace je nutné kvůli tempomatu vyměnit obě páčky, nikoli pouze levou (jako u většiny jiných modelů). U jedniček nejsou páčky pod volantem z dílny VW, nýbrž od Fordu. Z toho plyne, že se páčky samostatně nedodávají, pouze celek. Tento díl v originálu stojí v současné době celkem dost peněz (podle posledních informací je to kolem 3500 Kč) a druhovýroba jej nenabízí. Sehnat na inzerát starší páčky je téměř nemožné (já je sháněl přes rok a sehnal jsem je víceméně dost zvláštní náhodou), protože je po nich celkem logicky obrovská poptávka. Proto jsem nad tím dlouze dumal a snažil se přijít na to, jak tuto věc obejít - mít funkční tempomat dle originálního elektrického zapojení, ale nemuset kvůli tomu kupovat páčky. A hle - přišel jsem na to!!!

Pro tento účel jsem musel rozebrat své vlastní páčky s tempomatem. Chtěl jsem totiž vidět, jaké vodiče se v jaký okamžik propojují. Nerad bych totiž riskoval nějaký problém (někomu něco poradím, on to tak udělá a odpálí si jednotku - a je po srandě). Takže jsem své páčky rozebral víceméně do posledního fragmentu a nyní tedy s naprostou určitostí vím, jak to celé udělat.


Pro výrobu tempomatu "po domácku" budete potřebovat pouze mikrospínač (obyčejné tlačítko) a několik centimetrů slabého elektrického vodiče - ideální je dvoulinka. Tedy myslím, že padesátikoruna to určitě spraví, možná ani ne. Celé to je velmi snadné a zvládne to i naprostý amatér.

Všechny vozy SAG 1.generace s motorizací TDi mají od výroby připravenou kabeláž pro dodatečnou montáž tempomatu. Tedy od ŘJ motoru je až k levé páčce přepínače směrových světel natažen svazek elektrické instalace, který má šest vodičů. Je zakončen svorkovnicí. Není vhodné popisovat barvu izolací jednotlivých vodičů, protože Sharan má jiné barvy než Galaxy. Svorkovnice je očíslovaná čísly pinů 1 až 6 - to je jediné přesné značení. Tuto svorkovnici uvidíte ihned, jakmile demontujete páčky z vozu. Nemusí se sundavat volant!!! - stačí pouze vyjmout horní kryt nad páčkami (vedle spínače nouzových blinkrů jsou dva šroubky s křížovou hlavou) a pak jeden šroubek TORX25, který drží páčky na konzoli volantové tyče. Demontáž páček je tedy práce na tři minuty.
Pro to, abyste měli tempomat, musíte v této svorkovnici drátkem propojit piny 4 a 5. Druhá propojka je mezi piny 1 a 6. Pak vezmete kousek dvoulinky, kterou zapojíte do pinů 3 a 4 a na druhý konec této dvoulinky vrazíte mikrospínač (tlačítko). Mikrospínač si umístěte, kam chcete. Zjistil jsem, že toto minitlačítko lze v pohodě umístit na místo, kde originál páčky mají spínač tempomatu, tedy na čelo levé páčky (páčka je dutá a místa je tam až až). Jakmile za jízdy stisknete toto tlačítko, vůz bude udržovat rychlost, kterou vozidlo jede v okamžiku stisknutí - tedy tempomat. Tempomat je funkční až při rychlosti vozu vyšší než 30 km/h. Tempomat se vypíná při sešlápnutí pedálu spojky nebo brzdy (stačí jen ťuknutí do pedálu, nemusí se sešlapovat). Při přidržení tlačítka na dobu delší než 1 sekundu začne vůz zrychlovat - po uvolnění tlačítka bude udržovat aktuální rychlost. Tedy chcete-li třeba po dálnici mírně zvýšit rychlost, nemusíte šlapat na plyn a pak znovu potvrzovat rychlost tlačítkem tempomatu - stačí tlačítko stisknout a přidržet až do vámi požadované rychlosti.

To je celé !!!


VAGem musíte tempomat aktivovat. V adrese 01 Řídicí jednotka motoru zadáte Login 11463 potvrdíte OK.

Nejsem si úplně jist, zda toto zapojení bude stejné pro všechny modelové ročníky. Já mám modelovou řadu 1999. Možné je, že starší ročníky mohou mít nějaké rozdíly. Ale vzhledem k tomu, že páčky jsou pro všechny modelové řady SAG I stejné, je to asi opravdu totožné bez ohledu na modelový rok.
Ještě bych dodal, že tímto zapojením se nedají využívat funkce RES a CANCEL. Nicméně pro vlastní tempomat nejsou důležité - jedná se pouze o komfortní doplňkové funkce (sám je vůbec nevyužívám).


Ušetříte peníze za páčky a máte tempomat !!! Udělal jsem to pro vás moc rád - vyzkoušejte a pak napište, že to opravdu funguje. :wink:

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Naposledy upravil Marek77 dne 13.09.2009 21:06, celkově upraveno 1

Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 14:01 
Offline
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar

Hodnost:

Moderátor

Registrován:

25.09.2007

Příspěvky:

4737

Bydliště:

Praha

Prima nápad. Taky jsem nad tím uvažoval, ale ztroskotalo to na tom, že jsem nenašel schéma tlačítek pro dvojkový SAG s kolíbkou. Páčka tempomatu jsou opravdu jen tlačítka, takže simulace by neměla být složitá, .... jen znát schéma.

_________________
Respektujte Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru.

Realizace slaboproudých a bezpečnostních systémů.
A trocha mých konstrukcí.

_________________
SEAT Alhambra II, AUY, 2002; Tornado EVO; Piaggio X9 500 2002; Puchetta (kříženec Puch Newport II, asi 1978 s Babettou)


Nahoru
 Zobrazit autorovy stránky   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 16:22 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

1724

Bydliště:

Královéhradecko

teda Marku - super. Ještě dotaz - pro automat platí vše co bylo řečeno také?

_________________
UBYTOVÁNÍ V JAROMĚŘI:
http://www.penzionexpanze.cz
Obrázek

_________________
Sharan I 1,9 TDI 1999 81 kW automat


Nahoru
 Zobrazit autorovy stránky   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 16:48 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

19.11.2008

Příspěvky:

1439

Bydliště:

Náchod

Marku, super nápad...... :D

Já tempomat nemám a už jsem nad ním uvažoval, ale jak píšeš, ta cena za páčky je fakt vysoká, ale toto řešení vypadá dost dobře.


Nahoru
 ICQ   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 17:44 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

473

Bydliště:

Frýdek-Místek

Super návod.
Ještě by to chtelo nějaké fotky.

_________________
Alhambra 1,9 TDi-PD 85kW AUY 2001
Jen létání je krásnější...Obrázek


Nahoru
 Zobrazit autorovy stránky  ICQ   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 18:35 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

394

Bydliště:

Praha 15

Hezkyyyy :P

_________________
Obrázek


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 13.09.2009 20:13 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

pistahufnagl píše:
Ještě dotaz - pro automat platí vše co bylo řečeno také?

Automat na zapojení a funkčnost tempomatu nemá vliv. Jediné, co je odlišné, je skutečnost, že u automatu se tempomat deaktivuje pouze pedálem brzdy (protože spojkový pedál u automatu logicky chybí). Samozřejmě to platí pro všechna TDi jedničkových modelů, jak s manuálem, tak s automatem. Navíc pro automat je tempomat výhodný i v tom, že v případě najetí do prudkého kopce si umí podřadit, což u manuálu nelze (protože sešlápnutím pedálu spojky se tempomat deaktivuje).







majatrabi píše:
Ještě by to chtelo nějaké fotky.

Fotky bohužel nemám, holka měla foťák s sebou na výletě. Ale v zásadě to jde i bez fotodokumentace. Po demontáži páček je vpravo černá svorkovnice pro pravou páčku stěračů, vlevo žlutá svorkovnice pro světla a blinkry a vedle ní úzká šestipinová svorkovnice, které chybí protikus (je zasunuta ve slepém držáku). Pokud tuto svorkovnici propojíš dle mého návodu (tedy dvě propojky a potom dvoulinku na mikrospínač), nemůžeš to udělat špatně :wink:.

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 14.09.2009 09:35 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

19.05.2008

Příspěvky:

112

Bydliště:

Čerčany

Ahoj.Já mám rok výroby 96.Půjde mi to taky takhle udělat? To by byl luxus.J.

_________________
Sharan 1,9 TDI,66 KW r.v.96


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 14.09.2009 09:45 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

Jestli máš kabeláž od výroby, pak není důvod, proč by to nešlo.

Vyndej páčky (dle návodu, co jsem uvedl) a podívej se, jestli tam ta svorkovnice je. Jestli ano, není problém.

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 14.09.2009 10:10 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

19.05.2008

Příspěvky:

112

Bydliště:

Čerčany

Tak mi to nedalo a hned jsem to rozebral.Ta svorkovnice tam neni :cry: . Smůla.Asi to na tenhle motor nejde.Mám 66kw.

_________________
Sharan 1,9 TDI,66 KW r.v.96


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 14.09.2009 10:52 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

Do prvních modelů asi tu svorkovnici nedělali. Podle mne by tempomat měl jít i do motoru 66kW. Problém asi bude jen v tom, že tam není ta elektrika a musela by se dodělat (což není zdaleka tak jednoduché).

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 14.09.2009 11:34 
Offline
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar

Hodnost:

Moderátor

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3915

Bydliště:

Trnava

Alebo tam ide ten vakuovy.

_________________
Diagnostika a opravy aut (aj mimo VW koncern), bufikov, inteligentne riadiace jednotky nezavysleho kurenia z vlastneho vyvoja, oprava a preprogramovavanie budikov (modifikaciou ich vlastneho sw nie nalievanim ineho sw na slepo) zmena podsvietena, Opravy MAXI a POLO DOTov a montaze vybav do SAG aj inych aut na urovni fabrickeho prevedia, Kompletny servis autoklimatizacii vratane vyplachov chladiaceho okruhu koly dekontaminacii pri dlhom otvoreni alebo po havarii kompresora. 0905/387337


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 14.09.2009 11:42 
Offline
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar

Hodnost:

Moderátor

Registrován:

25.09.2007

Příspěvky:

4737

Bydliště:

Praha

Abeljozef: Nemáš náhodou to schéma na dvojkový tempomat s kolíbkou? Kdysi jsem to někam psal, ale schéma mám jen na páčku s tlačítkem po straně a posuvným přepínačem na čelní straně.

_________________
Respektujte Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru.

Realizace slaboproudých a bezpečnostních systémů.
A trocha mých konstrukcí.

_________________
SEAT Alhambra II, AUY, 2002; Tornado EVO; Piaggio X9 500 2002; Puchetta (kříženec Puch Newport II, asi 1978 s Babettou)


Nahoru
 Zobrazit autorovy stránky   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 14.09.2009 13:21 
Offline
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar

Hodnost:

Moderátor

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3915

Bydliště:

Trnava

Nemam ale ani ju netreba. Jediny rozdiel je ze na nej je o polohu menej a spinac RES neni na spolocnom bezci ale je ako samostatne tlacitko. Inac je vsetko identicke.

P.S: na buduci tyzden budem mozno pracovat na 3 tlacitkovej verzii pre Pistuhufnagla aby fungovali aj ostatne funkcie tempomatu. Takze ak ano dam vediet ako na to (zial nemam tu teraz jednotkovu packu).

_________________
Diagnostika a opravy aut (aj mimo VW koncern), bufikov, inteligentne riadiace jednotky nezavysleho kurenia z vlastneho vyvoja, oprava a preprogramovavanie budikov (modifikaciou ich vlastneho sw nie nalievanim ineho sw na slepo) zmena podsvietena, Opravy MAXI a POLO DOTov a montaze vybav do SAG aj inych aut na urovni fabrickeho prevedia, Kompletny servis autoklimatizacii vratane vyplachov chladiaceho okruhu koly dekontaminacii pri dlhom otvoreni alebo po havarii kompresora. 0905/387337


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi
PříspěvekNapsal: 14.09.2009 16:46 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

19.05.2008

Příspěvky:

112

Bydliště:

Čerčany

Marek77 píše:
Do prvních modelů asi tu svorkovnici nedělali. Podle mne by tempomat měl jít i do motoru 66kW. Problém asi bude jen v tom, že tam není ta elektrika a musela by se dodělat (což není zdaleka tak jednoduché).

Tak to se na to asi............... :D Zase tak moc ho nepotřebuju.

_________________
Sharan 1,9 TDI,66 KW r.v.96


Nahoru
  Profil
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 184 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  





Sháníte levné povinné ručení? - povinné ručení kalkulačka Vám pomůže.
Skvělé ceny a přístup najdete v autopůjčovně Automoc v centru Prahy.
E-regaly.cz - Dodáváme profesionální regály a regálové systémy, zajišťujeme dopravu a montáž. Policové regály skladem.

Powered by phpBB © 2007 phpBB Group