TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od Marek77 »

Ovládání tempomatu u SAG je vlastně pouze tlačítko, které řídicí jednotce motoru posílá nějaký impuls. Je tedy celkem logické, že není nutné kupovat kvůli tempomatu celé páčky, ale stačí pouze vědět, jak je to zapojeno a pak to lze obejít. A protože vím, že každý (nebo téměř každý) by tempomat chtěl, ale pořizovací cena většinu zájemců zpravidla od koupě odradí, tady vám posílám návod, jak na to doslova za pár kaček :wink:.

U modelové řady SAG 1.generace je nutné kvůli tempomatu vyměnit obě páčky, nikoli pouze levou (jako u většiny jiných modelů). U jedniček nejsou páčky pod volantem z dílny VW, nýbrž od Fordu. Z toho plyne, že se páčky samostatně nedodávají, pouze celek. Tento díl v originálu stojí v současné době celkem dost peněz (podle posledních informací je to kolem 3500 Kč) a druhovýroba jej nenabízí. Sehnat na inzerát starší páčky je téměř nemožné (já je sháněl přes rok a sehnal jsem je víceméně dost zvláštní náhodou), protože je po nich celkem logicky obrovská poptávka. Proto jsem nad tím dlouze dumal a snažil se přijít na to, jak tuto věc obejít - mít funkční tempomat dle originálního elektrického zapojení, ale nemuset kvůli tomu kupovat páčky. A hle - přišel jsem na to!!!

Pro tento účel jsem musel rozebrat své vlastní páčky s tempomatem. Chtěl jsem totiž vidět, jaké vodiče se v jaký okamžik propojují. Nerad bych totiž riskoval nějaký problém (někomu něco poradím, on to tak udělá a odpálí si jednotku - a je po srandě). Takže jsem své páčky rozebral víceméně do posledního fragmentu a nyní tedy s naprostou určitostí vím, jak to celé udělat.


Pro výrobu tempomatu "po domácku" budete potřebovat pouze mikrospínač (obyčejné tlačítko) a několik centimetrů slabého elektrického vodiče - ideální je dvoulinka. Tedy myslím, že padesátikoruna to určitě spraví, možná ani ne. Celé to je velmi snadné a zvládne to i naprostý amatér.

Všechny vozy SAG 1.generace s motorizací TDi mají od výroby připravenou kabeláž pro dodatečnou montáž tempomatu. Tedy od ŘJ motoru je až k levé páčce přepínače směrových světel natažen svazek elektrické instalace, který má šest vodičů. Je zakončen svorkovnicí. Není vhodné popisovat barvu izolací jednotlivých vodičů, protože Sharan má jiné barvy než Galaxy. Svorkovnice je očíslovaná čísly pinů 1 až 6 - to je jediné přesné značení. Tuto svorkovnici uvidíte ihned, jakmile demontujete páčky z vozu. Nemusí se sundavat volant!!! - stačí pouze vyjmout horní kryt nad páčkami (vedle spínače nouzových blinkrů jsou dva šroubky s křížovou hlavou) a pak jeden šroubek TORX25, který drží páčky na konzoli volantové tyče. Demontáž páček je tedy práce na tři minuty.
Pro to, abyste měli tempomat, musíte v této svorkovnici drátkem propojit piny 4 a 5. Druhá propojka je mezi piny 1 a 6. Pak vezmete kousek dvoulinky, kterou zapojíte do pinů 3 a 4 a na druhý konec této dvoulinky vrazíte mikrospínač (tlačítko). Mikrospínač si umístěte, kam chcete. Zjistil jsem, že toto minitlačítko lze v pohodě umístit na místo, kde originál páčky mají spínač tempomatu, tedy na čelo levé páčky (páčka je dutá a místa je tam až až). Jakmile za jízdy stisknete toto tlačítko, vůz bude udržovat rychlost, kterou vozidlo jede v okamžiku stisknutí - tedy tempomat. Tempomat je funkční až při rychlosti vozu vyšší než 30 km/h. Tempomat se vypíná při sešlápnutí pedálu spojky nebo brzdy (stačí jen ťuknutí do pedálu, nemusí se sešlapovat). Při přidržení tlačítka na dobu delší než 1 sekundu začne vůz zrychlovat - po uvolnění tlačítka bude udržovat aktuální rychlost. Tedy chcete-li třeba po dálnici mírně zvýšit rychlost, nemusíte šlapat na plyn a pak znovu potvrzovat rychlost tlačítkem tempomatu - stačí tlačítko stisknout a přidržet až do vámi požadované rychlosti.

To je celé !!!


VAGem musíte tempomat aktivovat. V adrese 01 Řídicí jednotka motoru zadáte Login 11463 potvrdíte OK.

Nejsem si úplně jist, zda toto zapojení bude stejné pro všechny modelové ročníky. Já mám modelovou řadu 1999. Možné je, že starší ročníky mohou mít nějaké rozdíly. Ale vzhledem k tomu, že páčky jsou pro všechny modelové řady SAG I stejné, je to asi opravdu totožné bez ohledu na modelový rok.
Ještě bych dodal, že tímto zapojením se nedají využívat funkce RES a CANCEL. Nicméně pro vlastní tempomat nejsou důležité - jedná se pouze o komfortní doplňkové funkce (sám je vůbec nevyužívám).


Ušetříte peníze za páčky a máte tempomat !!! Udělal jsem to pro vás moc rád - vyzkoušejte a pak napište, že to opravdu funguje. :wink:
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 13.09.2009 21:06, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5720
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od michall »

Prima nápad. Taky jsem nad tím uvažoval, ale ztroskotalo to na tom, že jsem nenašel schéma tlačítek pro dvojkový SAG s kolíbkou. Páčka tempomatu jsou opravdu jen tlačítka, takže simulace by neměla být složitá, .... jen znát schéma.
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Uživatelský avatar
pistahufnagl
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1725
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Královéhradecko
Kontaktovat uživatele:

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od pistahufnagl »

teda Marku - super. Ještě dotaz - pro automat platí vše co bylo řečeno také?
UBYTOVÁNÍ V JAROMĚŘI:
http://www.penzionexpanze.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrázek

Uživatelský avatar
Bandog
VWagenista
VWagenista
Příspěvky: 1439
Registrován: 19.11.2008 18:21
Bydliště: Náchod
Kontaktovat uživatele:

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od Bandog »

Marku, super nápad...... :D

Já tempomat nemám a už jsem nad ním uvažoval, ale jak píšeš, ta cena za páčky je fakt vysoká, ale toto řešení vypadá dost dobře.

Uživatelský avatar
majatrabi
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 473
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Frýdek-Místek
Kontaktovat uživatele:

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od majatrabi »

Super návod.
Ještě by to chtelo nějaké fotky.
Alhambra 1,9 TDi-PD 85kW AUY 2001
Jen létání je krásnější...Obrázek

Uživatelský avatar
Petr74
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 396
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha 15

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od Petr74 »

Hezkyyyy :P
Obrázek

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od Marek77 »

pistahufnagl píše:Ještě dotaz - pro automat platí vše co bylo řečeno také?
Automat na zapojení a funkčnost tempomatu nemá vliv. Jediné, co je odlišné, je skutečnost, že u automatu se tempomat deaktivuje pouze pedálem brzdy (protože spojkový pedál u automatu logicky chybí). Samozřejmě to platí pro všechna TDi jedničkových modelů, jak s manuálem, tak s automatem. Navíc pro automat je tempomat výhodný i v tom, že v případě najetí do prudkého kopce si umí podřadit, což u manuálu nelze (protože sešlápnutím pedálu spojky se tempomat deaktivuje).






majatrabi píše:Ještě by to chtelo nějaké fotky.
Fotky bohužel nemám, holka měla foťák s sebou na výletě. Ale v zásadě to jde i bez fotodokumentace. Po demontáži páček je vpravo černá svorkovnice pro pravou páčku stěračů, vlevo žlutá svorkovnice pro světla a blinkry a vedle ní úzká šestipinová svorkovnice, které chybí protikus (je zasunuta ve slepém držáku). Pokud tuto svorkovnici propojíš dle mého návodu (tedy dvě propojky a potom dvoulinku na mikrospínač), nemůžeš to udělat špatně :wink:.

Uživatelský avatar
jad.adamec
Řidič
Řidič
Příspěvky: 112
Registrován: 19.05.2008 21:04
Bydliště: Čerčany

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od jad.adamec »

Ahoj.Já mám rok výroby 96.Půjde mi to taky takhle udělat? To by byl luxus.J.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od Marek77 »

Jestli máš kabeláž od výroby, pak není důvod, proč by to nešlo.

Vyndej páčky (dle návodu, co jsem uvedl) a podívej se, jestli tam ta svorkovnice je. Jestli ano, není problém.

Uživatelský avatar
jad.adamec
Řidič
Řidič
Příspěvky: 112
Registrován: 19.05.2008 21:04
Bydliště: Čerčany

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od jad.adamec »

Tak mi to nedalo a hned jsem to rozebral.Ta svorkovnice tam neni :cry: . Smůla.Asi to na tenhle motor nejde.Mám 66kw.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od Marek77 »

Do prvních modelů asi tu svorkovnici nedělali. Podle mne by tempomat měl jít i do motoru 66kW. Problém asi bude jen v tom, že tam není ta elektrika a musela by se dodělat (což není zdaleka tak jednoduché).

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od abeljozef »

Alebo tam ide ten vakuovy.

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5720
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od michall »

Abeljozef: Nemáš náhodou to schéma na dvojkový tempomat s kolíbkou? Kdysi jsem to někam psal, ale schéma mám jen na páčku s tlačítkem po straně a posuvným přepínačem na čelní straně.
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od abeljozef »

Nemam ale ani ju netreba. Jediny rozdiel je ze na nej je o polohu menej a spinac RES neni na spolocnom bezci ale je ako samostatne tlacitko. Inac je vsetko identicke.

P.S: na buduci tyzden budem mozno pracovat na 3 tlacitkovej verzii pre Pistuhufnagla aby fungovali aj ostatne funkcie tempomatu. Takze ak ano dam vediet ako na to (zial nemam tu teraz jednotkovu packu).

Uživatelský avatar
jad.adamec
Řidič
Řidič
Příspěvky: 112
Registrován: 19.05.2008 21:04
Bydliště: Čerčany

Re: TEMPOMAT: Snadná výroba tempomatu i bez páčky - SAG I TDi

Příspěvek od jad.adamec »

Marek77 píše:Do prvních modelů asi tu svorkovnici nedělali. Podle mne by tempomat měl jít i do motoru 66kW. Problém asi bude jen v tom, že tam není ta elektrika a musela by se dodělat (což není zdaleka tak jednoduché).
Tak to se na to asi............... :D Zase tak moc ho nepotřebuju.

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“