PŘEVODOVKA AUTOMAT: tiptronic neřadil, int výměny olejů

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Uživatelský avatar
patper
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5486
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha-Rakovnicko-Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od patper »

Sharan-Shemik píše:
rfarsky píše:Takže od známého mechnika jelkož automat tiptronic má olejový filtr tak se mění olej i s filtrem ta výměna vyjde na 3-4tis.Dělá to jen pár servisů.Sám si to neuděláš.Je tam specialní postup pro lití oleje a řazení stupnů atd....Doufám že ti toto bude stačit
No paráda, skvělý, jen ještě, jestli je tam po kolika km je nutná ta výměna? Dík moc.

Jelikoz ti to zazlobilo,tak bych necekal a vymenil :lol:

Uživatelský avatar
Shemik
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 8286
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha / Č. Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Shemik »

patper píše:
Sharan-Shemik píše: No paráda, skvělý, jen ještě, jestli je tam po kolika km je nutná ta výměna? Dík moc.

Jelikoz ti to zazlobilo,tak bych necekal a vymenil :lol:
Ja frštén, tas is lógiš, tas is rechc.

rfarsky
Závodník
Závodník
Příspěvky: 683
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rfarsky »

Tak jsem se dočetl v APM tecu že převodovka 09B má doživotní náplň si vyber,ale to asi nebude tiptronic

rfarsky
Závodník
Závodník
Příspěvky: 683
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rfarsky »

Píšou že 09b je u automatu ale já jsem zjistil e je to ruční od Forda takže se tě asi netýká.Možná bych to neřešil a pokud to zablbne tak bych tu náplň vyměnil

Uživatelský avatar
Shemik
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 8286
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha / Č. Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Shemik »

A netusis jak zjistim jestli tam mam prevodovku 09b?

rfarsky
Závodník
Závodník
Příspěvky: 683
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rfarsky »

Shemik píše:A netusis jak zjistim jestli tam mam prevodovku 09b?
Musí to na tý převodovce bejt někde vyražený,ale kde to nevím.

Uživatelský avatar
pistahufnagl
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1725
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Královéhradecko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pistahufnagl »

Takže měnit nebo neměnit? V návodech jsem se taky nic nedočetl. Zabrousil jsem na diskusi u kolegů Passatů a tam píšou, že jim tiptronic nepřibrzďuje motorem. To mě teda taky ne. Vám jo? :roll: :roll: :roll: :roll:

Uživatelský avatar
patper
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5486
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha-Rakovnicko-Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od patper »

Stopro menit :!:

Uživatelský avatar
Shemik
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 8286
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha / Č. Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Shemik »

pistahufnagl píše:Takže měnit nebo neměnit? V návodech jsem se taky nic nedočetl. Zabrousil jsem na diskusi u kolegů Passatů a tam píšou, že jim tiptronic nepřibrzďuje motorem. To mě teda taky ne. Vám jo? :roll: :roll: :roll: :roll:
No me nekdy pribrzdoval a nekdy ne, mozna uz tam bylo neco blbe, mozna ne, ale ted pakec, prestal radit uplne. Muzu jen vzad a vpred jen na jednicku, dal neradi, takze to davam do servisu.

Uživatelský avatar
pistahufnagl
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1725
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Královéhradecko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pistahufnagl »

Myslím, že tady jsou tak důležité informace, že to sem dám všechno:

Důležité pokyny, které Vám pomohou předcházet nejrůznějším chybám při základní kontrole a údržbě automatické převodovky

Automatická převodovka je velmi citlivé zařízení, jelikož se v jejich útrobách skrývají v podstatě všechny nejnáročnější systémy objevující se na vozidlech (hydraulika, elektronika, mechanika). Protože je možné navodit různé poruchy automatických převodovek již neodbornými vnějšími zásahy, aniž by kdokoli automatickou převodovku rozdělal, je potřebné pro Váš klidný spánek dodržet některé zásady.



1. KONTROLA HLADINY OLEJE V AUTOMATICKÉ PŘEVODOVCE
--------------------------------------------------------------------------------
Při provádění této kontroly je zásadou nedovolit vniknutí jakéhokoliv předmětu,nečistoty nebo nějaké textilie do převodovky.Hydraulický systém je velmi choulostivý na nečistoty, proto se pro tyto potřeby (setření oleje z měrky při měření )používají specielní utěrky, které nezanechají na měrce ani minimální nečistotu.Uvědomte si, kolikrát za provoz automatické převodovky je měřena hladina oleje.Je to mnohokrát zasunutí a vysunutí olejové měrky do olejové náplně. Používáním nevhodné utěrky může dojít k ucpání olejového filtru a nebo shromažďování těchto nečistot v některých zákoutích hydraulického systému.Proto doporučujeme použít průmyslový papír TORX popř.papírový ubrousek.

U většiny automatický převodovek se měření hladiny oleje provádí za chodu motoru na volnoběžné otáčky v poloze PARKING. Je to proto, že po nastartování motoru se uvede do činnosti olejové čerpadlo v automatické převodovce, které zapříčiní pokles hladiny v průměru o 20mm na měrce směrem dolů. Další podmínkou je zahřátý olej v převodovce na provozní teplotu (přibližně po 20km jízdy).Pokud není převodovka zahřátá na provozní teplotu, může dojít k chybě měření, a to k rozdílu na olejové měrce až 15mm.Když sečteme tyto dvě chyby (nenastartovaný motor a nezahřátá převodovka 20mm + 15mm = 35mm na měrce) dojde k chybě, díky které může dojít k vadné funkci převodovky až k jejímu značnému poškození.

Při kontrole hladiny je nutné, aby si mechanik také všímal kvality oleje. K tomu, aby mechanik mohl říci: "Převodovka už zřejmě dlouho nevydrží a bude jí nutno rozdělat"usoudí také z toho, že převodový olej setře z měrky prsty ,mírně ho rozetře a čichem posoudí, zda je olej napálený nebo lahodně voní. Důležitým aspektem,který posuzujeme je barva převodového oleje.Ať už je zabarvení oleje jakékoliv (červené, žluté , čiré) musí být olej vždy průhledný.V případě,že olej zapáchá nebo je zbarven do černa jsou třecí lamely v převodovce poškozené. V tomto případě je prvořadé provést výměnu oleje a olejového filtru. Je-li však evidentní nesprávná funkce převodovky (prokluz popř. tvrdé rázy během řazení) doporučujeme vozidlo odstavit a provést opravu převodovky.



2. VÝMĚNA OLEJE V AUTOMATICKÉ PŘEVODOVCE

--------------------------------------------------------------------------------
U většiny automatický převodovek není možné vypustit celou olejovou náplň.Proto je vhodné olej vypustit a napustit několikrát. V podstatě dělat tuto činnost tak dlouho, až se barva oleje změní na barvu oleje čerstvého.Teprve po provedení posledního proplachu olejové náplně vyměnit olejový filtr za nový.

Postup výměny oleje:

Před započetím výměny oleje je nutné zkontrolovat hladinu oleje,která by měla být mezi ryskami na olejové měrce.(neprovádíme v případě,že převodovka nemá olejovou měrku)Provést důslednou zkušební jízdu a vypozorovat funkci automatické převodovky. Zkušební jízdou, se předejde případným nekalým úmyslům ze strany nepoctivých zákazníků.

Výpustným šroubem nebo sejmutím olejové vany vypustíme olej. Rozpojíme hadice olejového chladiče automatické převodovky a provedeme důkladné vyčištění chladiče (speciálním přípravkem TRANS Flusch- pro čištění olejových chladičů).Toto je nutné provést, jelikož v hydraulickém systému dojde při výměně oleje k zavzdušnění systému , tudíž nekontinuálnímu toku hydraulického oleje, což může zapříčinit odpoutání některých nečistot v chladiči, který není filtrován.Hadice olejového chladiče zpět připojíme.Do převodovky nalijeme přibližně stejné množství, které jsem vypustili.

Nastartujeme motor a necháme přibližně běžet 2 - 3 min běžet na volnoběžné otáčky v poloze Parking. Olej znovu vypustíme a v případě,že je jeho kvalita již v pořádku, při následném sejmutí olejové vany , vyměníme také olejový filtr.Nalijeme znovu nový olej.

Hladinu oleje doměříme na předepsanou hodnotu. Provedeme zkušební jízdu a zahřejeme převodovku na provozní teplotu. Následně je vhodné hladinu oleje opět překontrolovat a zároveň prohlédnout místa možného úniku oleje z převodovky.



3. INTERVALY VÝMĚNY OLEJŮ V AUTOMATICKÝCH PŘEVODOVKÁCH

--------------------------------------------------------------------------------
Jednou z nejzákladnějších podmínek bezporuchové funkce automatické převodovky je množství a kvalita převodového oleje.

Je li v okruhu nedostatečné množství oleje, převodovka při rozjezdu cuká a řadí nepravidelně. V opačném případě (nadbytku oleje) dochází k nadměrnému zpěnění oleje a následnému úniku přes odvzdušnovací otvor.

Kvalita převodového oleje má přímou souvislost s životností automatické převodovky.

Celoživotní náplň pro automatické převodovky NEEXISTUJE! Tento význam slova je zcela zavádějící a každý člověk si jej promítne jinak.

Během provozu automatické převodovky dochází ke tření obložených lamel, které se nepatrně obrušují.Vzniklé mikročástečky se dostávají do olejové náplně a následně do hydraulického systému kde se usazují.Hydraulický okruh je vybaven olejovým filtrem,který je převážně plstěný nebo jej tvoří jemné sítko.Postupně se snižuje průchodnost zmiňovaného olejového filtru.Z tohoto důvodu je nutno provádět pravidelnou výměnu oleje a filtru v automatické převodovce.

Doporučené intervaly výměny oleje a filtru v automatické převodovce:
Nově zakoupená vozidla
po prvních 80 000km
(neuvádí-li výrobce jinak v servisních podmínkách)

následný další servisní interval
po každých 60 000km


Ojetá vozidla (přihlédnout ke stavu a stáří vozu)
interval 40 000-60 000km


Vozidla z nadměrným zatěžováním převodovky
30 000km
Při výměně vždy použít předepsaný olej nebo adekvátní náhradu výrobcem vozidla popř. výrobcem převodovky.



4. ZÁSADY PŘI DEMONTÁŽI A MONTÁŽI NOVÉ NEBO REPASOVANÉ PŘEVODOVKY

--------------------------------------------------------------------------------
D E M O N T Á Ž:
Vypustit olej z automatické převodovky.
Vždy odšroubovat hydrodynamický měnič od setrvačníku a převodovku vytáhnout z vozidla i s ním. Velmi častou z chyb při demontáži je, že mechanik neodšroubuje hydrodynamický měnič od setrvačníku a páčí převodovku ven různým vychylováním přes dlouhou hřídel, která je zasunuta do měniče. Může dojít k ohnutí této hřídele a také poškození vnitřních částí hydrodynamického měniče.
M O N T Á Ž:
Vyčistit olejový chladič speciálním přípravkem a vyfoukat stlačeným vzduchem. V případě velmi silného znečištění chladiče zejména ocelovými pilinami nainstalujte přídavný olejový filtr do hydraulického okruhu mezi chladič oleje a vstupní otvor převodovky.
Nový nebo repasovaný hydrodynamický měnič naplnit asi 1 litrem předepsaného hydraulického oleje.
Nasunout hydrodynamický měnič na převodovku a přesvědčit se, zda je zasunut dostatečně hluboko do olejového čerpadla.
Převodovku s nezafixovaným hydrodynamickým měničem přenášejte obzvláště opatrně. Hmotnost měniče je okolo 15 kg a jakékoliv klepnutí s převodovkou např. při pokládání převodovky na zem, může zapříčinit vychýlení pouzdra v čerpadle, které se později zadře.
Samotnou montáž převodovky provádějte na zvedací panence s možností naklápění plošiny ve svislé i vodorovné poloze.
Po namontování automatické převodovky do vozidla nalijte 3 až 4 litry předepsaného hydraulického oleje, nastartujte motor a nechte ho běžet na volnoběh 2 minuty.
Plnění převodovky provádějte v poloze „Park“. Jakmile bude dosažena správná hladina oleje, prořadíme všechny rychlostní stupně. Opět provedeme kontrolu hladiny oleje (u vozidel s měrkou hladiny zjistíme stav na olejové měrce, není-li vybavena převodovka měrkou – hladina se zjistí, přepadovým otvorem na olejové vaně či obalu převodovky). Do tohoto okamžiku se nesmí s vozidlem jet.
Doporučujeme provést načtení paměti závad řídící jednotky a případné vymazání uložených chyb pomocí diagnostického zařízení.
Zkušební jízda cca 30 km – kontrola funkce převodovky. Odvzdušnění hydraulického systému. Při rozjezdech neprovádět prudkou akceleraci!
Kontrola těsnosti převodovky, finální kontrola hladiny olejové náplně.

Uživatelský avatar
patper
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5486
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha-Rakovnicko-Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od patper »

Pisto , tak tomu rikam info :!:



______________________________
Pokračování na téma porucha převodovky TIPTRONIC zde: http://www.vw-club.cz/modules.php?name= ... ic&t=18033" target="_blank
Téma údržba, výměny ojeje a pod. pokračuje zde v tomto tématu dál.

Uživatelský avatar
pistahufnagl
VWjunior
VWjunior
Příspěvky: 1725
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Královéhradecko
Kontaktovat uživatele:

Re: PŘEVODOVKA AUTOMAT: tiptronic neřadil, int výměny olejů

Příspěvek od pistahufnagl »

Tak jsem si před chvílí přivez mazlíka z výměny oleje v převodovce - automat - 4 rychlostní, r.v. 1999.
Celková cena: 3.000,- Kč, z toho zaslepovací zátka 31,- Kč, sítko oleje 892,- Kč, Olej hydraulický Sunamatic 6 l - 1.007,- Kč, zbytek práce.
Tak doufám, že mám na dalších 60 tis. od převodovky pokoj.
UBYTOVÁNÍ V JAROMĚŘI:
http://www.penzionexpanze.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrázek

tomycar
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 4
Registrován: 24.01.2008 19:39

Převodovka? Nevíte? Nerozumíte? Automat tiptronic 5 kvalt

Příspěvek od tomycar »

Nevíte někdo kde se kontroluje olej a jak a kdy se má měnit a jaký tam patří???????? Dík. Pište prosím pouze kdo o tom ví na 100%. Doměnky jsou na nic. Galaxy 1,9TDI 85kw

Uživatelský avatar
patper
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5486
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha-Rakovnicko-Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Převodovka? Nevíte? Nerozumíte? Automat tiptronic 5 kvalt

Příspěvek od patper »

tomycar píše:Nevíte někdo kde se kontroluje olej a jak a kdy se má měnit a jaký tam patří???????? Dík. Pište prosím pouze kdo o tom ví na 100%. Doměnky jsou na nic. Galaxy 1,9TDI 85kw
Nazdar,staci se podivat sem - Prosím klikněte pro zobrazení pravidel fóra
A potom vse ostatni najdes zde :arrow: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=50&t=27441

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“