KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Uživatelský avatar
rak
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 5
Registrován: 24.02.2006 21:02

KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba

Příspěvek od rak »

Dobrý den, zvažuji koupě Sharana a nevim zda naftu nebo benzín s předěláním na LPG.Ročně najedu kolem 40 000 km kolem komina 150 - 200 km/denně, časté startování a popojíždění, město a okresky 80% a 20% dálnice. Prosím napište Vaše zkušenosti spotřeba v LPG a naftě poraďte, dobrá rada nad zlato. Děkuji

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od Marek77 »

Už se to tu probíralo, bylo to docela nedávno. Nakonec to byla dost ostrá debata.

Pokud máš Sharana nebo podobný vůz vybavený pohonem na LPG, je nepříjemné, že nádrž je montována místo rezervy a tudíž rezerva překáží uvnitř auta. Nádrž je relativně malá (55 - 60 litrů) a dojezd na její obsah je někde kolem 350 - 500 km (podle objemu motoru a rovněž dle typu zástavby LPG systému).
Je třeba vědět, že do nádrže lze natankovat maximálně 80% jejího jmenovitého objemu (potom bezpečnostní ventil uzavírá plnění).


Vůz můžeš nechat vybavit jedním ze dvou používaných systémů vstřikování LPG - první systém je podtlakové centrální plnění (něco jako jednobodové vstřikování) nebo modernější vícebodové vstřikování MPi.

První systém - centrální plnění nad klapku - je koncepčně starší. Jeho pořizovací cena je však celkem příjemná - někde kolem 20 - 24.000 Kč. Spotřeba LPG je u tohoto systému asi o 15 - 20% vyšší než spotřeba na benzin a výkonové parametry motoru jsou o 5 - 10% nižší (ztráta výkonu se hodně projevuje u "slabších" motorů, je-li vůz plně naložen).
Druhý systém vstřikování je velmi moderní, mnohdy modernější než vstřikování benzinu, ale dražší - montáž stojí 35 - 38.000 Kč (podle motoru 4-válec / 6-válec). Spotřeba LPG je srovnatelná s benzinem a motor téměř neztratí výkon (často dokonce jede stejně jako na benzin, zvláště u výkonných motorů s velkým kompresním poměrem).
Osobně bych doporučil druhý způsob..........

Povinnosti:
Zástavba LPG podléhá každoroční revizi systému spočívající v zkoušce těsnosti (cca 300 Kč). Životnost nádrže LPG je deset let, poté je nutno ji nechat vyměnit (kolem 6000 Kč). Dále vůz podléhá dvojímu měření emisí (dvojí investici) a dražší STK. Pro vůz platí některá omezení ze zákona - například zákaz parkování v podzemních garážích, nevětraných či neodvětrávaných prostorách a podobně. Životnost vnitřních částí reduktoru LPG (membránky a ostatní plastové a gumové díly) je přibližně 40 - 50.000 km (máme bohužel "špinavý a agresívní" LPG), repase reduktoru je cenově kolem 1500 - 2000 Kč.

Při provozu na LPG musíš zachovat systém benzinu, protože motor vždy a bez výjimky musí startovat na benzin. Teprve po překročení určité teploty motoru dochází k automatickému přepnutí na LPG (řidič to ani nepostřehne). Toto opatření je nutné kvůli faktu, že zastudena dochází k nedokonalé přeměně skupenství propanu na plynnou složku (reduktor je nedostatečně vyhříván) a LPG by mohlo obsahovat kapičky kapalné formy propanu (což je absolutně nežádoucí) - proto se čeká na dosažení určité teploty motoru (cca 30 - 40°C) a teprve potom systém přepíná. Starší zástavby LPG tuto podmínku teploty nemívají a v důsledku toho docházelo k přepínání na LPG už zastudena (prakticky ihned po startu) - nedokonalým převodem skupenství propanu na plynnou fázi však docházelo k nepravidelnostem chodu motoru zastudena, zamrzání klapek nebo reduktoru, vysoké spotřebě LPG a obrovským emisím, což vedlo k předčasné smrti KATu a kyslíkových sond. Proto se nyní do moderních systémů LPG již montuje teplotní čidlo do malého okruhu chlazení či je přímo součástí reduktoru a na LPG se systém přepíná až po překročení určité (nastavitelné) minimální teploty motoru. Jistě je to mnohem lepší alternativa.

Několik uživatelských rad:
U motorů spalujících LPG je vhodné zkrátit výměnný interval oleje alespoň o třetinu, tedy na 10.000 km. Je to z důvodu pronikání kyselých a dusíkatých sloučenin do oleje při spalování LPG a následnému rychlejšímu chemickému znehodnocování náplně. Olej při LPG sice netmavne (je velmi dlouho čirý, protože při spalování plynu nevznikají téměř žádné saze), ale chemicky stárne rychleji než při provozu na klasické palivo. Používání olejů LongLife se důrazně nedoporučuje (z výše uvedeného důvodu).
Rovněž výměnný interval svíček je potřeba zkrátit, a to až na polovinu (na elektrodách chemicky reagují složky propanu s materiálem elektrod a svíčky odcházejí dřív), nebo je potřeba používat speciální svíčky se stříbrnou elektrodou určené pro spalování LPG (za speciální cenu).
Motory hnané plynem jsou velmi náročné na čistotu a kvalitu vzduchového filtru, takže i jeho výměnný interval je třeba zkrátit na polovičku. Pokud se to zanedbá, LPG má snahu střílet do sacího potrubí, kde páchá nenapravitelné škody (například roztrhá plastové sací potrubí, filter-box, v horším případě poškodí klapku či váhu vzduchu). Takže i toto je třeba vědět a mít na zřeteli.

Pokud ročně najedeš takové kilometry jak píšeš, počítej s tím, že do roka se investice za montáž LPG systému v pohodě vrátí. Pokud dokážeš oželet či přehlédnout nevýhody montáže (především rezervu v zavazadlovém prostoru kvůli nádrži na jejím původním místě, tudíž o jedno sedadlo ve vozidle méně), pak asi nemáš o čem diskutovat. Čerpacích stanic na LPG je v republice kolem 500, tedy i relativně malá dojezdová vzdálenost jistě není nijak zásadní problém. Já bych ovšem raději volil naftu, protože potřebuji sedm míst, a to nekompromisně.

Co se týká spotřeby LPG u motorů VW, je to asi takto: u motoru 1,8T / 110kW a 2,0 / 85kW počítej se spotřebou LPG kolem 12 litrů (dálka možná méně, ale pod deset se nejspíš nevejdeš), u motoru VR6 2,8 / 150kW je spotřeba LPG kolem 15 - 17 litrů (dálka 12 - 13). Bavíme se o vstřikování modernější MPi metodou.
Pokud bys chtěl při investici do LPG šetřit a pořídil bys levnější zástavbu - centrální plnění, spotřeba bude mnohem výš! (minimálně o 2 litry).
Porovnáš-li to se spotřebou motorů TDi PD (ať už 85 nebo 96kW), jejich spotřeba se pohybuje v mezích 7 - 8 litrů. Spotřeba na ujetý kilometr je u LPG a nafty srovnatelná.


LPG jsem v předešlém autě měl deset let, najezdil s ním přes 100.000 km. Několik let jsem LPG montoval jako mechanik - servisní technik a můj brácha je přes LPG největší odborník v Karlovarském kraji - takže plyny znám jak své boty. Byl jsem s tím spokojen, ale už bych to nechtěl (nafta je nafta). Mám Galaxy *1999 s motorem AFN 81kW a jezdím v dlouhodobém průměru za 6,5 l / 100 km (navíc vozím pět dětí, takže sedm míst je v mém případě nezbytná samozřejmost a nejsem ochoten z toho slevit).
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 24.02.2010 10:25, celkem upraveno 26 x.

Uživatelský avatar
vilik
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2021
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Rakovnicko

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od vilik »

Hmm. Naprosto fundovaná odpověď. Jak z učebnice.
Obrázek
VW Sharan II 1.9 TDI PD 85 kW Family červený
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od Marek77 »

Poníženě děkuji za uznání ............. :-)

Uživatelský avatar
widle
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 6549
Registrován: 25.09.2007 18:49
Bydliště: Pržno okr. Frýdek-Místek
Kontaktovat uživatele:

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od widle »

já mám diesel, jezdím asi takové trasy jako ty....u mě je nafta jednoznačná...na ježdění po městě je lepší, lepší průběh i výše kroutícího momentu, tudíž nemusíš tak často řadit....
žiju stále kupředu, protože tak je to správné.... http://www.Bodroteam.cz

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od Tommate »

pokud seženeš hotové lpg tak budiž, aspoň uvidíš hned ty klady a zápory, ale koupit benzína se záměrem přestavby na plyn, to snad není rozumné, doporučuji naftu v takovém středním výkonu a budeš spokojený

Uživatelský avatar
rak
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 5
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od rak »

Bylo mi řečeno, s tím jak jsem popisoval, časté starty, jízda kolem komína spotřeba v naftě 8-9 l. ať počitám a to se mi zdá být dost. Nejezdím ekonomicky, taky nejsem žádný dravec. Kolik by jste tak typovali vy, že by Vám to bralo v naftě?

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od Marek77 »

Tvůj odhad 8-9 litrů je odpovídající. Spíš bych se přiklonil k té osmičce.

Ale pokud chceš počítat s takovou spotřebou v naftě, počítej také s tím, že při stejném způsobu jízdy na LPG to sežere třeba 12-13 litrů (u motoru 2,8 VR6 třeba i 16-18). Takže kalkulace je potom následující:

Budeme počítat, že LPG stojí půlku toho, co nafta.

8-9 litrů v naftě = 16-18 litrů v LPG. Tedy pokud budeš chtít mít na LPG motor 2,8 VR6, jsi na stejných penězích (takže se to nevyplatí).

Pokud budeš mít motor 1,8T nebo 2,0, bude spotřeba 12-13 litrů. Úspora finančních prostředků oproti 8-9 litrům nafty je přibližně 0,50 Kč / 1 km. Musel bys na LPG najet 70.000 km, aby se Ti vrátila investice za zástavbu do vozidla (pořizovací cena LPG systému je cca 35.000 Kč). Teprve po ujetí 70.000 km začínáš šetřit peníze.
Pokud se Ti to vyplatí, nemáš důvod do toho nejít........
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 26.10.2007 21:15, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od Tommate »

z naftou se dá po městě klidnou jízdou jezdit i za 6l, pokud to nebudeš mít pořád plně naložené, mně to bere těch 8l spíše když jedu dálku a dávám tomu co vleze

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od Marek77 »

Tommate píše:z naftou se dá po městě klidnou jízdou jezdit i za 6l, pokud to nebudeš mít pořád plně naložené, mně to bere těch 8l spíše když jedu dálku a dávám tomu co vleze

A Ty máš model II s motorem TDi PD ??? Podle obrázku máš model I.

Nevěřím moc tomu, že s motorem TDi PD se dá po městě na couračky jet za šest litrů. S motorem TDi s čerpadlem ano, ale PD-čko je žravé a zastudena obzvlášť.

Uživatelský avatar
widle
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 6549
Registrován: 25.09.2007 18:49
Bydliště: Pržno okr. Frýdek-Místek
Kontaktovat uživatele:

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od widle »

jezdím kolem komína, startuju denně tak 70-80x, 90 procent město, čili křižovatky, zácpy atd....a s normální nohou do 7 litrů nafty...pohoda....
žiju stále kupředu, protože tak je to správné.... http://www.Bodroteam.cz

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od Marek77 »

widle píše:jezdím kolem komína, startuju denně tak 70-80x, 90 procent město, čili křižovatky, zácpy atd....a s normální nohou do 7 litrů nafty...pohoda....

Ano, ale nemáš PD-čko !!!

My tu porovnáváme motory Sharanu II.

Uživatelský avatar
widle
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 6549
Registrován: 25.09.2007 18:49
Bydliště: Pržno okr. Frýdek-Místek
Kontaktovat uživatele:

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od widle »

Marek77 píše:
widle píše:jezdím kolem komína, startuju denně tak 70-80x, 90 procent město, čili křižovatky, zácpy atd....a s normální nohou do 7 litrů nafty...pohoda....

Ano, ale nemáš PD-čko !!!

My tu porovnáváme motory Sharanu II.
jo, to jsem si nevšim...ale moc velký rozdíl tam nebude, nebo snad jo??
žiju stále kupředu, protože tak je to správné.... http://www.Bodroteam.cz

Uživatelský avatar
jenda
Profík
Profík
Příspěvky: 943
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: u Č. Budějovic

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od jenda »

Pokud jedu jen město tak spotřeba v tomhle počasí 8 - 8,5 l/100 km s PD :( kombinace cca 7,2 l , mimo město s lehkou nohou 6,5 l/100km
VW Lupo Obrázek VW Sharan Obrázek

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba

Příspěvek od Tommate »

jasně mám klasiku tdi, tam i po městě jde dost šetřit, a v čem je vlastně lepší PD motor (mimo mísu :?: )

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“