Existuje poměrně dost firem, co dokážou DPF efektivně vyčistit. Mají na to takový "vysavač", následně speciální výplach, kterým umějí demontovaný filtr vyčistit od popelových částic, tím zprůchodnit jeho materiál a filtr vydrží třeba dalších 60-80% nového filtru. Čili řekněme, když nový filtr vydržel 200 tisíc, po vyčištění pojede třeba ještě dalších 150 tisíc. A pak se opět uvidí - třeba jej lze čistit i opakovaně.
Každopádně je fakt, že technologie výroby DPF jdou mílovými kroky kupředu, stejně jako následná péče o ně. Kdysi, v osmdesátých letech, jsme všichni hromadně brojili proti obyčejným katalyzátorům, jaká je to zbytečnost, jak to ničí motory a ubírá výkony a kdovíco jiného. Po pár letech si nikdo na milý katalyzátor ani nevzpomene - a to je máme v autě všichni. Stejně to bude po pár letech i s filtrem pevných částic. Dávají se všude, dokonce už i do benzinových motorů, tak co s tím naděláme? Musíme je přijmout - se všemi důsledky, které z toho plynou.
Mnohem horší pro nás bude, pokud EU prosadí online měření spotřeby v autech, což plánuje zavést od roku 2022. Pak to bude probíhat tak, že pokud se se svou spotřebou nevejdete do výrobcem stanovených tabulkových hodnot, budete státu, potažmo Unii, odvádět sankce za nadměrnou spotřebu paliva, tím vyšší produkci CO
2. Tak buďme v klidu a pokorně přijměme DPF
.
Pro spolehlivost a dlouhou životnost DPF je podstatný zejména způsob užívání vozu, také kvalita paliva a technický stav motoru (vstřikovačů především). Pokud budu mít naftový motor a denně budu jezdit dlouhou trasu v poklidném dálničním tempu (ideálně v kombinaci automatické převodovky a tempomatu), vydrží mi DPF celou životnost vozidla a vůbec nebudu vědět, že ho v autě mám.
Jenže mnoho Ferdů si pořídí naftový motor proto, že se (často mylně) domnívá, že díky nižší litrové spotřebě ušetří. Pak s tím jezdí do Kauflandu, do kostela v neděli, na hřbitov a na chatu pět kilometrů za městem. To je blbě, přátelé! A všichni to víme. Jenže Ferda nejen, že jezdí s naftou takhle blbě, ale ještě se usilovně snaží (trvale hledíc na displej palubního PC) jet za co nejnižší spotřebu, čímž motoru dává ještě víc na pr**l. Pak se není co divit, když mu DPF po třeba 60 tisících km podá ruku a řekne "goodbye, debile" a stojí to dvacku jedním vrzem. No, a co asi milý Ferda udělá? V hospodě začne vykřikovat, jak je to s tím filtrem sazí na h***o, co to stojí peněz a jak jdou naftový motory do řiti. Pár dalších Ferdů se u piva jeho odborného výkladu chytí jako h***o košile a HOAX je na světě.
Sice politiku EU moc nemusím a často mi připadá na hlavu postavená, ale v tomhle jí asi rozumím. Chtějí docílit toho, aby se naftové motory obecně používaly tak, jak se od nich čeká - tedy na dlouhé trasy a v zátěži. Jenže dokud bude Ferda mít tédéíčko, s kterým ročně najede pět tisíc km po městě, nebude to lepší a pořád do nás, "normálních" uživatelů naftových motorů, budou hrnout to, jak nám emise z nafty zabíjejí děti.
Ročně najezdím 30 tisíc km. Jezdím výhradně střední a dlouhé trasy (moje nejkratší trasa je 25 km do práce), městský provoz neznám. Mám 1,5 dCi / 78kW od Renaultu (poslední rok výroby bez DPF) - nejlepší motor, co jsem kdy měl. Ale upřímně - až si budu pořizovat jiné auto, už to nikdy nebude naftový motor. Zkuste hádat, proč.