PŘEVODOVKA: odstupňování rychlostí
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
PŘEVODOVKA: odstupňování rychlostí
Jistě mi mnozí majitelé "jedniček" dají za pravdu, že odstupňování rychlostí u modelů GSA I je až zbytečně krátké, tedy do síly. Ono v rozjezdu a akceleraci to nemá chybu, ale při plynulé jízdě třeba po dálnici je to příšerně moc (abych při 130 km rychlosti točil daleko přes 3000 rpm je tragedie). Často se mi stává, že řadím šestku (která ovšem není..............).
Přemýšlel jsem nad tím dlouhou dobu. Samozřejmým a velmi logickým řešením je osadit do vozu šestistupňovou převodovku z modelu GSA II. Jenže jistě víte, že to zdaleka není jen tak - "jedničky" mají převodovky od pana Forda, zatímco "dvojky" mají převodovky koncernové. Od toho se bohužel odvíjí spousta komplikací - společně s převodovkou se musí vyměnit i kompletní systém řazení, obě poloosy, přední nápravnice a spodní uložení převodovky, setrvačník (se spojkou) a starter. Navíc se musí pomocí VAG překódovat budíky kvůli odchylce tachometru. Každému tedy musí být jasné, že takováto lákavá úprava vozu je ekonomický propadák, neb sehnat všechny díly starší, leč v dobré kondici je otázka minimálně třiceti tisíc korun, dost možná i více.
Proto jsem uvažoval opačně. Vzhledem k tomu, že GSA I mají Fordovy převody, napadlo mě zkusit hledat u Forda. Například takový Focus TDDi nebo TDCi má pět rychlostí, ovšem o více než 15% rychlejší výslednou rychlost než GSA. Zatímco GSA jede při 2000 rpm na pětku rychlostí 83 km/h, Focus při stejných otáčkách jede stovkou.
Předpokládám, že převodovka z Focuse do GSA nejspíš napasovat nepůjde, ale co třeba jen její "vnitřnosti" ??? Přece Ford jako Ford, nebo si myslíte, že moje úvahy jsou liché ???
Co si o tom myslíte ???
Přemýšlel jsem nad tím dlouhou dobu. Samozřejmým a velmi logickým řešením je osadit do vozu šestistupňovou převodovku z modelu GSA II. Jenže jistě víte, že to zdaleka není jen tak - "jedničky" mají převodovky od pana Forda, zatímco "dvojky" mají převodovky koncernové. Od toho se bohužel odvíjí spousta komplikací - společně s převodovkou se musí vyměnit i kompletní systém řazení, obě poloosy, přední nápravnice a spodní uložení převodovky, setrvačník (se spojkou) a starter. Navíc se musí pomocí VAG překódovat budíky kvůli odchylce tachometru. Každému tedy musí být jasné, že takováto lákavá úprava vozu je ekonomický propadák, neb sehnat všechny díly starší, leč v dobré kondici je otázka minimálně třiceti tisíc korun, dost možná i více.
Proto jsem uvažoval opačně. Vzhledem k tomu, že GSA I mají Fordovy převody, napadlo mě zkusit hledat u Forda. Například takový Focus TDDi nebo TDCi má pět rychlostí, ovšem o více než 15% rychlejší výslednou rychlost než GSA. Zatímco GSA jede při 2000 rpm na pětku rychlostí 83 km/h, Focus při stejných otáčkách jede stovkou.
Předpokládám, že převodovka z Focuse do GSA nejspíš napasovat nepůjde, ale co třeba jen její "vnitřnosti" ??? Přece Ford jako Ford, nebo si myslíte, že moje úvahy jsou liché ???
Co si o tom myslíte ???
- Slavoš
- Jezdec
- Příspěvky: 416
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Lipník nad Bečvou/Prostějov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Převodovka, odstupňování rychlostí
Myšlenka pěkná,ale nebude trušku záležet i na váze vozu ?Jsem z oboru elektro,ale váha vozu bylo první co mě napadlo.
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: Převodovka, odstupňování rychlostí
Samozřejmě váha hraje roli - vůz malinko "zleniví". Ale já preferuji snížení otáček při jízdě po dálnici (tudíž snížení spotřeby paliva) před akcelerací.
Nepotřebuju závoďák, na to bych si nepořizoval autobus...........
Navíc v současné chvíli mám dojem, že jednička, dvojka a trojka jsou až moc svižné - mnohdy je až nepříjemné, jak mě trojka vrazí do sedačky, když se chvíli přestanu kontrolovat a došlápnu podlahu. Takže prodloužení rychlostí by pro mě znamenalo příjemnou změnu ve smyslu větší zátěže pro motor a tudíž důsledkem toho uklidnění jinak se plašícího motoru (z toho pramení další výhody - vyšší životnost spojky a uložení agregátu, vyšší účinnost motoru v důsledku větší odevzdané práce na kola, apod.).
Jezdím dálnice velmi často (minimálně 50% všech kilometrů ujedu po dálnici), takže dlouhé rychlosti vyloženě potřebuju.
Nepotřebuju závoďák, na to bych si nepořizoval autobus...........
Navíc v současné chvíli mám dojem, že jednička, dvojka a trojka jsou až moc svižné - mnohdy je až nepříjemné, jak mě trojka vrazí do sedačky, když se chvíli přestanu kontrolovat a došlápnu podlahu. Takže prodloužení rychlostí by pro mě znamenalo příjemnou změnu ve smyslu větší zátěže pro motor a tudíž důsledkem toho uklidnění jinak se plašícího motoru (z toho pramení další výhody - vyšší životnost spojky a uložení agregátu, vyšší účinnost motoru v důsledku větší odevzdané práce na kola, apod.).
Jezdím dálnice velmi často (minimálně 50% všech kilometrů ujedu po dálnici), takže dlouhé rychlosti vyloženě potřebuju.
- jenda
- Profík
- Příspěvky: 943
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: u Č. Budějovic
Re: Převodovka, odstupňování rychlostí
Jen tak přemýšlím, a nešlo by přehodit jen kola stáleho převodu nebo udělat jen delší 5,
- Slavoš
- Jezdec
- Příspěvky: 416
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Lipník nad Bečvou/Prostějov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Převodovka, odstupňování rychlostí
Já myslel spíš životnost,jestli převodovka vydrží větší zatížení.
Focus Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1347 / 463
Galaxy Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1666 / 800
Focus Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1347 / 463
Galaxy Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1666 / 800
- jenda
- Profík
- Příspěvky: 943
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: u Č. Budějovic
Re: Převodovka, odstupňování rychlostí
Tak jsem koukal do etky: přehozením kol stálého převodu z VR6 (17/69 z.) do TDI (13/55z.) by převodovka byla o cca 5 % delší takže místo 3000 ot by stejné rychlosti odpovídalo 2850.
- alikvosa
- Jezdec
- Příspěvky: 260
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: chomutov
Re: Převodovka, odstupňování rychlostí
Ahoj já mám s převodovkou taky problém. Zpřevodování stupňů je trágédie a u mojí převodovky navíc ještě jde špatně řadit zpátečka.
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: Převodovka, odstupňování rychlostí
Vyšší zatížení převodovky prakticky není. Jediný parametr, který je směrodatný pro převody, tuhost skříně a ložiska je točivý moment motoru (a ten zůstává stejný).
Zrychlit samotnou pětku je blbost. To by potom nesedělo s nižšími stupni a mezi čtyřkou a pětkou by byla velká díra.
Mnohem vhodnější by bylo vyměnit stálý převod jako celek, tedy talířové kolo a pastorek - všechny rychlostní stupně se pak rovnoměrně posunou a je to fajn. Optimální převod místo našeho 4,235:1 by byl převod kolem 3,500:1 až 3,600:1. Ale z čeho to vzít ???
Nemám k dispozici literaturu Fordových převodů, aby se to dalo zjistit. Mám tu Škodovky a VW (např. převodovka z Felicie 1,9D s novým čumákem má stálý převod 3,579:1 - ideální stav), ale to tam tutově pasovat nebude.
Stálý převod 4,059:1 z motorizace 2,8 VR6 mám. Změna je nepatrná. Při otáčkách 3000 na pátý stupeň nyní jedu přesně 130 km/h (s původní rozvodovkou to bylo 125 km/h).
Při 3000 otáčkách na pátý stupeň by vůz měl jet rychlostí kolem 150 km/h, pak budu spokojen - pak by při 130 km rychlosti byly otáčky motoru někde kolem 2500 - 2600, což je oblast nejnižší měrné spotřeby paliva a jedeme o litr na sto kilometrů levněji.
Zrychlit samotnou pětku je blbost. To by potom nesedělo s nižšími stupni a mezi čtyřkou a pětkou by byla velká díra.
Mnohem vhodnější by bylo vyměnit stálý převod jako celek, tedy talířové kolo a pastorek - všechny rychlostní stupně se pak rovnoměrně posunou a je to fajn. Optimální převod místo našeho 4,235:1 by byl převod kolem 3,500:1 až 3,600:1. Ale z čeho to vzít ???
Nemám k dispozici literaturu Fordových převodů, aby se to dalo zjistit. Mám tu Škodovky a VW (např. převodovka z Felicie 1,9D s novým čumákem má stálý převod 3,579:1 - ideální stav), ale to tam tutově pasovat nebude.
Stálý převod 4,059:1 z motorizace 2,8 VR6 mám. Změna je nepatrná. Při otáčkách 3000 na pátý stupeň nyní jedu přesně 130 km/h (s původní rozvodovkou to bylo 125 km/h).
Při 3000 otáčkách na pátý stupeň by vůz měl jet rychlostí kolem 150 km/h, pak budu spokojen - pak by při 130 km rychlosti byly otáčky motoru někde kolem 2500 - 2600, což je oblast nejnižší měrné spotřeby paliva a jedeme o litr na sto kilometrů levněji.
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: JÍZDA, RYCHLOST: maximální rychlost, měření rychlosti
Když tak sleduji ty rychlosti X otáčky u SH / Gal I. generace TDI, musím opět s politováním konstatovat, že kvalty jsou nechutně krátké !!!
Kdo to kdy viděl jet rychlostí 125 km/h a točit 3000 otáček ???!!!
Pořád přemýšlím, co s tím udělat (tedy vyjma obligátní výměny převodovky za 6q z II. generace). Stačilo by kvalty ponechat a prodloužit rozvodovku o cca 18 - 20% (optimální stav).
Nějaký Ford s podobnou převodovkou, ale s převodem rozvodovky někde kolem 3,6 : 1. Kdybyste o něčem takovém věděli nebo aspoň uvažovali, ozvěte se - můžeme uvažovat společně a to by bylo, abychom něco nevymysleli.....
Kdo to kdy viděl jet rychlostí 125 km/h a točit 3000 otáček ???!!!
Pořád přemýšlím, co s tím udělat (tedy vyjma obligátní výměny převodovky za 6q z II. generace). Stačilo by kvalty ponechat a prodloužit rozvodovku o cca 18 - 20% (optimální stav).
Nějaký Ford s podobnou převodovkou, ale s převodem rozvodovky někde kolem 3,6 : 1. Kdybyste o něčem takovém věděli nebo aspoň uvažovali, ozvěte se - můžeme uvažovat společně a to by bylo, abychom něco nevymysleli.....
- Almara
- Řidič
- Příspěvky: 84
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: PŘEVODOVKA: odstupňování rychlostí
Je tomu skutečně tak?Marek77 píše:........ - "jedničky" mají převodovky od pana Forda, zatímco "dvojky" mají převodovky koncernové........
Mám problém s hlučností a údajně by to mohla bejt převodovka- domníval sem se že nebude "problém" ji vyměnit za jinou jetou- samo koncernovou- ale teď si moje předpoklady informací o Fordově převodovce narušil
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: PŘEVODOVKA: odstupňování rychlostí
Je to skutečně tak.
- Almara
- Řidič
- Příspěvky: 84
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: PŘEVODOVKA: odstupňování rychlostí
Takže to znamená že nejde nahradit nějakou z koncernu?Marek77 píše:Je to skutečně tak.
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: PŘEVODOVKA: odstupňování rychlostí
Několik lidí z fóra tu mluví o přestavbě modelu I na šestirychlostní převodovku z modelu II. Jde to, ale není to zdaleka nic jednoduchého. Zapomeň na pouhou výměnu kusu za kus.
Společně s převodovkou se totiž musí vyměnit i poloosy, kompletní lanovody řazení včetně řadicí páky, silentbloky převodovky, setrvačník motoru se spojkou, startér a pokud vím, mluvilo se i o přední nápravnici (protože spodní silentblok převodovky je jiný a nejde napasovat do původní nápravnice). Ale prý jsou tu i lidi, kteří nápravnici neměnili a nějak jim to pasuje (jestli tam něco upravovali, nemám zdání..........).
Právě kvůli náročnosti a finanční otázce celé této monstrózní přestavby do toho jít nechci. Raději bych chtěl vymyslet, jak do modelu I. osadit nějakou převodovku z Fordu, která má rychlejší převody nebo aspoň její rozvodovku zkloubit s převody původními. Ale zatím mě nic nenapadá, jinými slovy nemám zdroje, z nichž bych mohl čerpat informace.
Vím, že strýc má ve Focusu 1,8TD převody, které by mi vyhovovaly, ale nejsem si jist, zda by to šlo napasovat do Galaxy, nebo třeba obě převodovky rozebrat a složit jednu podle mých představ.
Je to běh na dlouhou trať.............
Společně s převodovkou se totiž musí vyměnit i poloosy, kompletní lanovody řazení včetně řadicí páky, silentbloky převodovky, setrvačník motoru se spojkou, startér a pokud vím, mluvilo se i o přední nápravnici (protože spodní silentblok převodovky je jiný a nejde napasovat do původní nápravnice). Ale prý jsou tu i lidi, kteří nápravnici neměnili a nějak jim to pasuje (jestli tam něco upravovali, nemám zdání..........).
Právě kvůli náročnosti a finanční otázce celé této monstrózní přestavby do toho jít nechci. Raději bych chtěl vymyslet, jak do modelu I. osadit nějakou převodovku z Fordu, která má rychlejší převody nebo aspoň její rozvodovku zkloubit s převody původními. Ale zatím mě nic nenapadá, jinými slovy nemám zdroje, z nichž bych mohl čerpat informace.
Vím, že strýc má ve Focusu 1,8TD převody, které by mi vyhovovaly, ale nejsem si jist, zda by to šlo napasovat do Galaxy, nebo třeba obě převodovky rozebrat a složit jednu podle mých představ.
Je to běh na dlouhou trať.............
-
- Nový člen
- Příspěvky: 3
- Registrován: 10.01.2008 20:53
- Bydliště: Hohenelbe
Re: PŘEVODOVKA: odstupňování rychlostí
Zdravím všechny sharanisty,mám dotaz.Mám sharana 1997.1,9tdi 81kw,kod motoru afn a jsem nucen vyměnit převodovku,protože v ní začalo divně chrčet.CHci se zeptat na to,jestli tam můžu dát převodovku třeba z passata b5,nebo z něčeho jiného.Někdo mě strašil,že na sharana je prostě jen jedna a nedá se zaměnit s žádnou jinou koncernovou.Prosím o rychlou odpověd,v pondělí jde špajzka ven!!!
- alikvosa
- Jezdec
- Příspěvky: 260
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: chomutov
Re: PŘEVODOVKA: odstupňování rychlostí
v prvních verzích šaranů je převodovka ford a nedá se nahradit koncernovímy