Ohladom funkcie Gateway:
v autach vyvyjanch koncom 90 tych rokov sa zacala prvy krat nasazdovat pre coraz narocnejsiu komunikaciu medzi jednotlivymi jednotkami CAN BUS datova zbernica. Ide o zbernicu povodne navrhnutu pre komunikaciu priemyslenych systemov (napr rozne stroje vo vyrobnych halach) a nasla si svoju cestu aj do aut. Bez implementacie tejto zbernice by nebolo mozne nasadit systemy ako ESP, DSG, Haldex skratka systemy kde musi byt viac RJ zosychronizovanych a rychla vymena dat medzi jednotkami je nevyhnutna pre spravnu funkcnost celku. Do SAG sa dostala az pri II generacii v roku 2000. Nasledne sa zacala aplikovat aj na menej "strategicky" dolezite funkcie ako napr. komunikaciu medzi jednotkami ktore nemaju prave co docinenia z bezpecnostou alebo trakciou ale vzajomna komunikacia medzi nimi vie zjednodusit ich instalaciu do vozidla nakolko sa znizi pocet nutnych vodicov pre instalaciu.
Cize v zasade sa CAN BUS sklada min. z dvoch podsieti:
CAN BUS hnacieho ustrojenstva - Ide o strategicku zbernicu vacsinou o rychlosti 500 mbps cez ktoru su spojene RJ motora, Automaticka prevodouka, ESP, pohon 4x4, Airbagy .....
CAN BUS komfort a info - ako uz nazov napoveda ide skor o prenos informacii menej doleziteho charakteru a jej rychlost je vacsinou 100 mbps.
Priklady vyuzitia CAN BUS komfort a info:
Kto ma Tourana a bufik tak zisti ze uz ho tak lahko ako na SAG nenastartuje lebo je pripojony na CAN bus. Signal na start dostava vo forme datagramu (paketu). Vyhodou systemu je lepsia koordinacia s climatonikom nakolko ma climatronik ma informacie o prevadzkocom stave bufika.
Do dveri uz netreba tahat milion kablov na obsluhu okien, sveriel, podsvietenia, zrkadiel, centralu (patper vie o com hovorim
)... . Kedze dvere maju vlastnu riadiacu jednotku a cez can bus chodia len pokyny, zamkni, odomkni, stiahni okno, vytiahni okno, natoc zrkaldo ...... do dveri namiesto 30 tich kablov ide asi len 10.
Zaujimalo niekoho ako je mozne ze ak ma napr. Octavia II parkovacie senzory tak niektore radia zobrazuju na display ako daleko je prekazka ? Jednoducho RJ parkovacivh senzorov vysiela do CAN BUSu informacie o vzdialenostiach k prekaazke a radio si ich cita a zobrazuje.
A takychto prikladov by sa dalo popisat velmi vela.
Kedze v aute su minimalne 2 CAN BUS podsiete (hnacie ustrojenstvo a info (komfort)) tak treba zabezpecit aby sa niektore datagramy dali distribuovat medzi tymito podsietami. A prave preto je tu CAN GATEWAY do ktorej su tieto obe siete zakoncene a zaroven riadi ich komunikaciu. Dalsou dolezitou funkciou CAN GATEWAY je vysielanie Sleep (spanok)a Wake up (zobudit sa) signalu. Po odstaveni a uzamknuti auta CAN GATEWAY da vsetkym nepotrebnym jednotkam pokyn Sleep a tie prejdu do usporneho modu aby nevybijali bateriu. Po odomknuti auta CAN GATEWAY vysiela signal Wake up a jednotky prejdu do bezneho precovneho rezimu.
CAN GATEWAY je vo vacsine (mozno aj vo vsetkych) autach VW koncernu (vsetky som v rukach nemal
) integrovana v budikoch.
Fyzicky sa CAN BUS sklada z 2 vodicov (HI a LO) ktore su navzajom o seba skrutene (koly tieneniu) a na ne sa paralelne pripajanu riadiace jedntotky. Takze CAN BUS Hnacieho ustrojenstva ma 2 vodice a CAN bus info (komfort) tiez 2.
Ako je na tom CAN BUS v SAG II ?
Can bus hnacieho ustrojenstva je tu vyuzivany na plno. Horsie je to uz s CAN Info. Ten sa zacal masivne vyuzivat az pri autach ktore prisli na trh v roku 2003 (v podstate to zacal GOLF 5, nasledoval Passat B6, Touran, Octavia II ...). Takze Can info sa sice v SAG nachadza ale pouziva sa len minimalne (da je povedat ze este je len v plienkach
). Takze preto je SAG pomerne hodne prekablovane a na kazdu drobnost treba tahat relativne vela kablov.
Pre zaujimavost el. shema CAN BUS u v SAG.
Este pre zaujimavost v modernejsich autach ako je SAG sa popri CAN Busu pouziva este zbernica LIN. Je jednoduchsia lebo sa na nu pouziva len jeden vodic a ma mensiu datovu priepustnost.
Pre zaujimavost blokova schema uz vyspelejsieho vyuzitia CAN BUSu v Octavii II.