Stránka 3 z 12

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 07.07.2010 21:35
od pavlikj
Marek77 píše:Ale za to si můžeš sám, víš to? :wink: Nedochlazuješ.
no já taky nikoho neobviňuju, že mi to rozbil 8) :wink:

a na dochlazování je prý nejlepší wapka :lol: :lol:

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 07:37
od Marek77
Wapka v tomhle případě opravdu ne, to by asi to turbo odešlo mnohem dřív. Nicméně dochlazovat se musí - to je vlastně ze strany řidiče jediná povinnost vůči turbu.

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 10:58
od Laclosak
Ale pořád to není odpověď na můj dotaz.....já si totiž nejsem vědom,že bych turbo nějak dochlazoval!!!
Prostě přijedu domu zajedu do garáže vypnu motor a jdu pryč...
Tak v čem to spočívá....?

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 13:23
od marasoba
Nejsem automechanik, takže dávám do placu to, co jsem pozbíral na různých fórech, od automechanika atd.
Turbo se maže a chladí olejem, který cirkuluje při spuštěném motoru. Pokud se jede normální jízdou, tzn. nedělní nákup, děti do školky apod, tak není třeba se dochlazováním nějak zabývat. Problém nastává např. na dálnici, když se auto žene 150km/h, pak se zahne k benzínce a vypne se motor. Přestane cirkulovat olej a turbo se tudíž přestane chladit a přehřívá se zbytkovým teplem. V tomto případě by se mělo nechat motor ještě chvilku běžet (pár minut), aby olej proudil a chladil. Ještě lepší je, když se s přestávkou počítá a sundá se noha z plynu pár km před zastávkou.
To je tak vše, co jsem o dochlazování četl a slyšel, snad to pomůže.

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 13:25
od Laclosak
Něco v tomhle smyslu jsem si myslel....dík za potvrzení... :D

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 13:51
od pavlikj
takže po návratu domů z práce (max. 10 km rychlostí cca. 90 - 100), když stojím a čekám než se otevře brána tj. asi 30 s, jsem turbo dostatečně dochladil? nebo je potřeba ještě déle?

nerad bych opravoval turbo zase

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 14:04
od widle
vlivem horka, při hodně zatíženém turbu a následném vypnutí motoru, dojde ke spálení olejového filmu na styčných plochách ložisek, takže další start znamená jediné, chviličku jde turbo, tzv. nasucho a když se to párkrát zopákne...je turbo zralé do košic........rozuměj do koše

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 14:43
od Peposu
Toto doporuceni jsem nasel na strankach servisu z Plzne :


Doporučení:

Pro delší životnost Vašeho turbodmychadla dodržujte pravidelné výměny oleje.

Studený motor zbytečně nevytáčejte do vysokých otáček.

Před vypnutím motoru ho nechte běžet na volnoběh alespoň 20 vteřin, aby se turbo dostatečně ochladilo. Po ostřejší jízdě, třeba po dálnici, nechte motor běžet na volnoběh alespoň 1 minutu.



http://www.servisplzen.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 16:34
od Marek77
V podstatě jste si odpověděli sami. Po běžné jízdě stačí úplně, když se motor nechá půl minutky klapat na volnoběh, při ostré dálniční jízdě, kdy turbo umí mít i 800°C, se doporučuje doba delší. Ale u dálničního provozu se zpravidla turbo ochlazuje už při dojíždění k místu parkování (když vím, že budu odbočovat na kilometr vzdálenou benzinku, dám nohu z plynu a motorem si pomalu přibrzďuju, podřazuju a tím už vlastně turbo velmi účinně chladím).

Ono nejde jen o to, co psal widle - že po vypnutí rozpáleného turba shoří olej v něm a pak turbo běží nasucho. Jde především o to, že turbo je uloženo rotorem vodorovně. Vzhledem k velmi vysokým teplotám hřídel rotoru měkne. Jakmile turbo zastavím, vlivem gravitace se vrtulky na obou stranách hřídele mají snahu pohybovat dolů a důsledkem toho je ohnutí hřídele rotoru. Jsou to tisícinky milimetru. Ale představte si, že totéž uděláte tisíckrát. Rotor začne čím dál víc házet a při každém zastavení se vždy zastaví na jednom a tomtéž místě, protože vrtulky jej prostě převáží tím, že hřídel hází. A po určité době dojde k tomu, že házivost bude natolik velká, že lopatky rotorových vrtulí začnou škrtat o stator (skříň) turba. Lopatky se ulámou nebo vyštípou a turbo jde do kopru.

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 17:48
od Peposu
a dotaz to turbo se jakoze i ochlazuje tim ze jedu na neutral? nebo jen kdyz auto stoji na fleku

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 08.07.2010 22:13
od marasoba
Ano, ochlazuje. Výhodnější pravděpodobně ale bude bzdění motorem, jak se zmínil MAREK77. Při brzdění motorem se turbo netočí, protože neprocházejí turbem spaliny, které by ho roztáčely, ale díky vyšším otáčkám motoru cirkuluje olej lépe než při volnoběžných otáčkách na volnoběh.

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 09.07.2010 10:25
od Laclosak
a to je tam nějaká klapka :?: na turbu :?: aby přes něj nešly spaliny :?:
Já měl za to,že vždy odchází spaliny přes turbo ....

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 09.07.2010 14:02
od marasoba
Tak to bruslim po hodně tenkym ledě :D :D
Vycházím z toho, že pokud brzdím motorem, tak do motoru nejde žádná nafta, jednotka jí tam prostě nepustí. Takže žádná nafta, žádné spaliny. Na volnoběh do motoru malé množství nafty jde, aby motor nechcípl, ale i tak se turbo netočí, nebo jen pomalu, protože spaliny neproudí takovou rychlostí a tlakem, jako třeba při 2000 ot/min.
Ještě jednou ale opakuji: nejsem automechanik, tyto informace sbírám po netu.

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 09.07.2010 14:42
od Laclosak
Ok to by dávalo smysl.....
Já měl ,ale za to že i když jedu jen strvačností přeci jen tam nějaká nafta jde....pokud ne tak je to pro mě alespoň nová informace......jiank jasně čím víší otáčky tím rychleji a větší množství spalin odchází a roztáčí trubo na požadované otačky....

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Napsal: 09.07.2010 21:20
od Marek77
Něco málo si dovolím poopravit:

1) Při brzdění motorem se do válců nevstřikuje absolutně žádné palivo. U naftových motorů jednotka odpojí napětí z ventilu N108 a tím uzavře přívod nafty do čerpadla. U PD motorů jednotka neovládá elektromagnetické ventily na jednotlivých vstřikovačích, čímž nedojde ke vstřiku. U zážehových motorů jednotka nepustí proud do vstřiků, tím nedávkuje benzin.

2) Při brzdění motorem se turbo točí. A to je moc dobře, protože my potřebujeme, aby se točilo. Co by nám bylo platné, kdyby se rozžhavené turbo zastavilo? To by přece celé dochlazování pozbývalo smyslu.
Tedy při brzdění motorem se samozřejmě turbo točí. Roztáčí jej vzduch, který naftový motor otáčením nasává a po prostém stlačení vyfukuje do roury. Ovšem tím, že do něho není vstřikována nafta, vzduch pouze proběhne motorem a žhavému turbu odebírá teplo. Navíc otáčky turba při deceleraci (= brzdění motorem) jsou podstatně nižší než při plném výkonu motoru. Tím se turbo velmi účinně chladí (o více než 300°C za minutu). Samozřejmě turbo se ochlazuje i při volnoběhu. Jen doplním - turbo v plném výkonu může dosahnout teploty 800-1000°C (svítí jako baterka).

3) Mezi otáčkami motoru a otáčkami turba neexistuje přímá úměrnost. Turbo je roztáčeno množstvím výfukových plynů na co nejvyšší otáčky již při velmi nízkých otáčkách motoru. Už třeba při 1500-1600 otáčkách motoru má turbo maximální otáčky, pokud v tu dobu budu stát na plném plynu a tím jej k otáčkám nutit. Tím co možná nejrychleji dosahuje nejvyššího dovoleného plnicího tlaku a dodává motoru maximální dovolené množství vzduchu o odpovídajícím přetlaku. Jakmile dojde k překročení maximálního plnicího tlaku v potrubí, jednotka tlak omezuje a jako nejefektivnější způsob omezení plnicího tlaku je zpomalení turba - mírné snížení jeho otáček. To probíhá dvěma způsoby: U staršího přetlakového turba (AHU, 1Z, ANU) BYPASS tzv. ufoukne část plynů na výfukové straně ventilem z prostoru před turbem do prostoru za turbem (princip BYPASSu) a tím sníží otáčky turba, potažmo tlak plnění. U novějšího VTG turba s variabilní geometrií lopatek statorového kola (AFN, AVG, AUY, ASZ, BTB, BRT) dochází k regulaci podtlakem - statorové kolo se natočí a lopatky na něm upevněné nesměřují spaliny na kraj oběhového kola rotoru dmýchadla, nýbrž ke středu a tím dochází ke zpomalení turba a snížení plnicího tlaku. S otáčkami motoru to nemá absolutně co dělat. Jen doplním - otáčky turba v plném výkonu mohou být vyšší než 200.000 za minutu.