Stránka 8 z 9

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 27.09.2013 14:23
od hiero
taak po vymene vsetkych styroch pruzin zo znizenych za standart, tlmice ostali povodne, tycky stabilizatora a kompletne spojovacie tyce riadenia, horne ulozenie s loziskami a puky prednych ramien tie boli pred troma rokmi plus nove pneu som dnes isiel na geometriu a vysledok je suprovy vid foto. mechanik povedal ze take hodnoty hlavne odklony a vsetko okolo zadnej napravy na ktorej sa neda nic nastavovat u tak stareho auta uz davno nevidel..... :mrgreen: ked som videl hodnoty pred nastavenim zbiehavosti prednych kolies som bol so svojou robotou a to vymenou spojovacich tyci ktorych dlzku som nastavoval klasickym metrom na hodnotu odmeranu zo starej celkom spokojny :smoke:

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 27.09.2013 17:22
od Marek77
Tomu se nedá říct jinak, než značka ideál ;-).

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 16.01.2014 00:07
od mirdys
kubenec píše:Tak jsem dnes byl na Geometrii po víkendové výměně tlumičů a pružin. Výsledek je velmi pozitivní. Záklonna pravým kole je z původních 2,45st nově 3,33st. Což je už v limitech :good:
Jste si jistý, že tady oba mluvíte o záklonu? Jestli si to ze školy dobře pamatuju, tak záklon se měří u rejdového čepu, tady žádný rejdový čep (tyč) není, analogií rejdového čepu u téhe nápravy je imaginární spojnice mezi dolním čepem na rameni a horním úchytem tlumiče, ale nedokážu si představit, jak by tohle měřili na geometrii. Mám takový pocit, že ty úhlové hodnoty o kterých tu mluvíte je tzv. odklon nebo příklon.

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 16.01.2014 00:58
od kubenec
Zde je pěkný článek.
http://www.autoznalosti.cz/index.php/po ... nikol.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Odesláno z mého ME173X pomocí Tapatalk 2

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 16.01.2014 17:36
od Marek77
Nene, záklon lze měřit bez problému i na nápravách McPherson. A rovněž se tomu říká pořád stejně - záklon rejdového čepu, někdy závlek. Jedná se o úhel, který svírá osa daná dvěma body (horním uložením tlumiče a spodním čepem nápravy) s kolmicí na vodorovnou osu vozu (svislicí). Měří se zcela běžně na všech typech geometrií - od optiky po laser.

Přiložený obrázek je pohled na vozidlo z levé strany.
zaklon.jpg
zaklon.jpg (14.45 KiB) Zobrazeno 4276 x

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 16.01.2014 17:41
od smolda
Můžu potvrdit Markova slova, nedávno jsem na geometrii po výměně kuláků byl. Sice se nenastavuje, ale měří se i tak.

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 16.01.2014 17:43
od Marek77
Budeš se možná divit, ale nastavit jej lze ;-). Literatura o tom sice nemluví, ale jde to (posunem nápravnice).

Stejným způsobem lze nastavovat i odklony kol. Tam se ovšem levá a pravá strana vzájemně ovlivňují, čili pokud na jedné straně odklon přidáš, na druhé straně se o stejnou hodnotu odklon kola zmenší (a naopak).

Je to zcela legitimní způsob nastavování nápravy, který je schválen výrobci vozidel. Pravdou je, že pokud se odklony a záklony nastaví posunem nápravy (mám na mysli prvovýrobu, případně GO nápravy s nutností její demontáže), nemělo by být třeba do nich zasahovat po celou dobu životnosti vozidla - proto se v literatuře udává, že tyto hodnoty se neseřizují.

Podíváš-li se nahoru na této straně do příspěvku, který sem dal hiero, konkrétně na ten protokol jeho měření, zjistíš, že ačkoli všechny hodnoty má "v zeleném", právě odklony kol přední nápravy tak úplně v cajku nejsou. Sice jsou hodnoty obou kol v toleranci, ale kdybych byl hnidopich, posunul bych nápravnicí nepatrně doleva. Stejně tak záklony - jsou sice "v zeleném", ale kdyby se nápravnice posunula dejme tomu tři až pět milimetrů dopředu, byly by uprostřed tolerančního pole, nikoli na kraji.

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 30.01.2014 09:21
od M@rty74
Pánové odborníci - včera proti mě z mírné zatáčky vyrazil náklaďák, řidič čuměl někam pod nohy a to že byl víc než třetinou šířky v mém jízdním pruhu ho vůbec netrápilo... Inu nezbylo mi než dupnout na brzdu a vydat se pravou stranou auta směrem na rozmlácený okraj vozovky s dírami velikosti a hloubky zahradního jezírka. Odhaduji, že jsem do toho vletěl v rychlosti 20-30km. Po zastavení a předchozích ranách jsem si myslel, že jsem PP kolo rozmlátil a možná i urazil. Náklaďák samozřejmě odjel, ani snad nepřibrzdil dobytek jeden... Po krátké obhlídce jsem viděl, že kolo je nafouklé a nejeví žádné nedostatky. Opatrně jsem vyjel a vydal se dál. Hned po návratu na silnici jsem měl volant rovně, auto ovšem jelo doprava. Vyrazil jsem tedy do servisu. Auto jsme zvedli prohlídli, spodek, kolo šlo na vyvažovačku a potom auto na geometrii. Její výsledek přikládám. Vše se po seřízení zdá ok až na záklon PP kola. Upřímě - mechanik nevěděl co s tím, já byl rád, že mě vzali hned a ochotně tak jsem neprudil, zaplatil a odjel. Opravdu se záklon dá na našich autech dohnat posunem nápravnice ??? Nerad bych si napáchal víc škody nežli užitku. Druhá otázka - co se stane, když to nechám tak jak to je ? Bude to mít vliv na jízdní vlastnosti nebo třeba na opotřebení pneumatik ???

P.S. Obě přílohy jsou stejné, jen jsem nevěděl zda bude obrázek čitelný...

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 30.01.2014 10:07
od kubenec
Co treba ohnuty tlumic? Pokud si brzdil a vlitnul do diry, tak proc ne.

Vliv by to az tak velky mit nemelo.
Taha to jeste po tom serizeni? Ja to mel taky, az po vymene tlumicu se to zlepsilo. A gumy jsem mel v cajku a to jsem s tim najel cca 20t.

Odesláno z mého HD2 pomocí Tapatalk 2

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 30.01.2014 10:22
od M@rty74
Tlumič vypadá dobře, od misky k těhlici je rovný, pístnice vypadala taky rovná.
Jinak po seřízení je vše asi ok - auto jede jak a kam má, když pustím volant jede rovně, nikam netáhne, takže opravdu až na tu jednu hodnotu záklonu ...

KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 30.01.2014 10:35
od matko001
Posun napravnice, alebo vymena silentblokov/ramena. Mne pomohlo to rameno.

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 30.01.2014 14:15
od BigBang
teď je otázka jaký hodnoty záklonu byly před offroad vložnkou ;)

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 30.01.2014 17:58
od Marek77
Ta odchylka je nepatrná, na jízdní vlastnosti to pravděpodobně nebude mít vliv. Spíš než tlumič bych se přikláněl k ohnutí ramene (směrem vzad), ale je to tak nepatrná odchylka, že bych to snad ani neřešil.

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 30.01.2014 19:02
od smolda
Typoval bych to spíš na ohnuté rameno, tu pecku absorbovalo především rameno. Tlumič má jen jeden pevnej bod a tudíž by se mu nemělo nic stát. Vím kdo by ti rameno minimálně půjčil a ke koupi by nebylo moc drahý.

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Napsal: 30.01.2014 19:18
od Marek77
Taky mě jeden napadá..... ;-)

Ale jak jsem psal výše - já bych tak nepatrnou odchylku snad ani neřešil. Hodnota tzv. diference záklonů (rozdíl mezi záklony vlevo a vpravo) nesmí být víc než 1°. A to, jak vidno z protokolu, má ještě velkou rezervu.