Tlakový okruh mazání

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Zamčeno
Pitrs130
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 7
Registrován: 14.12.2018 12:16

Tlakový okruh mazání

Příspěvek od Pitrs130 »

Ahoj přátelé, našel by se tu někdo, kdo by měl nějaký plán nebo nákres mazacího okruhu v motoru AFN.

Zajímalo by mě, jestli je někde v motoru zpětný ventil, který drží olej v kanálech, protože se mi zdá, že po studeným startu, a nejvíc teď v zimě, dlouho trvá než se zaolejují hydra, měnil jsem čerpadlo a šály na klice, ale bez rozdílu. Olej jsem dal 5W50 a je to o něco lepší, ale cca 5 vteřin po startu se vzduchovou bublinou zavzdušní hydra a trvá asi 15 vteřin než se to uklidní.

Děkuji za veškeré rady a zkušenosti.

Uživatelský avatar
hiero
Pilot
Pilot
Příspěvky: 805
Registrován: 13.02.2009 15:18
Bydliště: Štúrovo, Slovensko

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od hiero »

mal si vymenit aj puzdra vlozeneho hriadelu ktory pohana vakuovku s olejovym cerpadlom....afn ma tam slabe miesto....

JirkaVys
Profík
Profík
Příspěvky: 1110
Registrován: 11.09.2016 14:37

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od JirkaVys »

5W50 mluví za vše :-D Než se někam dostane trvá to logicky déle u hustšího oleje.

Uživatelský avatar
hiero
Pilot
Pilot
Příspěvky: 805
Registrován: 13.02.2009 15:18
Bydliště: Štúrovo, Slovensko

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od hiero »

to akoze 5wecko je huste? si trochu mimo.....kluku.....v norme 505.00 urcenej pre tento motor ani nie je k dispozicii nizsia viskozita...Ja by som skor volil 10wecko....

JirkaVys
Profík
Profík
Příspěvky: 1110
Registrován: 11.09.2016 14:37

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od JirkaVys »

Ani ne, pokud by to byl 5W30 nebo 5W40, pak bych mlčel.
Spíš budou na výměnu hydrostely.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od Marek77 »

Pitrs130 píše:Ahoj přátelé, našel by se tu někdo, kdo by měl nějaký plán nebo nákres mazacího okruhu v motoru AFN.

Zajímalo by mě, jestli je někde v motoru zpětný ventil, který drží olej v kanálech, protože se mi zdá, že po studeným startu, a nejvíc teď v zimě, dlouho trvá než se zaolejují hydra, měnil jsem čerpadlo a šály na klice, ale bez rozdílu. Olej jsem dal 5W50 a je to o něco lepší, ale cca 5 vteřin po startu se vzduchovou bublinou zavzdušní hydra a trvá asi 15 vteřin než se to uklidní.

Děkuji za veškeré rady a zkušenosti.


Drahý příteli ;-):

Pokud padá olej a po studeném startu déle trvá, než se opět dostane do mazacích míst, je stoprocentně na vině filtr. Mnohonásobné vlastní zkušenosti (resp. zkušenosti mých klientů a mé). Tam je zpětný ventil. Ta guma, co kryje otvory pro vnikání oleje do filtru, to je zpětný ventil (viz obrázek dole). Pokud je to filtr od slabšího výrobce, je ta guma blbá a netěsní. Pak po vypnutí motoru olej proteče filtrem zpátky do vany a motor je bez oleje.
Celé to funguje tak, že obvodovými otvory (viz obrázek) proudí olej z čerpadla do filtru. Ven, tedy dále do motoru, vede středovým otvorem. Tlak oleje od čerpadla ohrne gumovou manžetu, která je z vnitřní strany filtru pod obvodovými otvory, tím se tyto otvory zprůchodní a olej se dostává do filtru, následně dále. Po vypnutí motoru se díky gravitaci oleje (padá dolů do vany) má gumová manžeta uzavřít a zneprůchodnit obvodové otvory. Tím se zabrání odtoku oleje skrz filtr do olejové vany. Tak olej zůstává ve filtru i v kanálech motoru, nemá možnost stéci zpátky do vany. Klasický zpětný ventil.

Zdvihátka, pokud jsou prázdná, mohou klepat i minutu. To je výrobcem dovoleno a není to špatně. V tomto případě ovšem klepou s největší pravděpodobností právě a jen proto, že je motor bez oleje a nějakou tu dobu trvá, že se zdvihátka naplní.

Změň značku filtru oleje a budeš mít po problému.

Osobní zkušenost ještě z žigulíka: Léta jsem používal ruské (nechutně velké a neohrabané, místy orezlé) olejové filtry. Měl jsem je nakoupené z výprodeje Mototechnových zásob po 50 korunách na mnoho let dopředu. Jednou mi jeden nejmenovaný kamarád řekl, že moderní filtry oleje jsou samozřejmě lepší, než ty leta staré ruské. Inu, poslechl jsem a koupil moderní (menší, krásný, oranžový).
Když jsem používal ruské filtry, stačilo zastudena pootočit startérem o půlotáčku motoru a zhasínala mi kontrolka mazání (takový tlak to umělo po půlotáčce vytvořit). Při použití moderního oranžového filtru jsem motor nastartoval, ten klepal a kontrolka mazání zhasla po cca dvou sekundách chodu.
Letěl - štítivým pohybem levé ruky do kopřiv. A pěkně zpátky starý, hnusný, neohrabaný, místy orezlý ruský filtr.

Takže tak.......


filtr.jpg
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 28.12.2018 10:46, celkem upraveno 16 x.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od Marek77 »

JirkaVys píše:5W50 mluví za vše :-D Než se někam dostane trvá to logicky déle u hustšího oleje.
Co tím chtěl básník říci? Co je špatného na oleji 5W/50? Ty o olejích asi nic moc (spíš nic, než moc) nevíš, že? Tak mlč.....

Hustší? Hustota? Hustota oleje? Víš vůbec, co je hustota kapaliny? Zopakuj si fyziku základní školy. Jak jsi poznal, že hustota oleje 5W/50 je větší, než hustota třeba oleje 5W/30? To by mě jako fakt zajímalo, protože to takhle wodwoka nepoznají ani fyzikové s doktorátem.

Co máš proti oleji 5W/50? Já jsem do motoru AFN deset let používal olej 10W/40 a motor měl najeto 400 tisíc v plné kondici a absolutně nulovém opotřebení. Jezdí dodnes, stále bez jediného problému. A klidně bych tam v létě dal i 15W/40. Co je na tom špatného?

Nastuduj si, prosím, něco o problematice olejů, než sem budeš zase něco psát. On by si ty Tvoje bláboly mohl náhodou někdo přečíst a nedej Bože se s nimi ztotožní, bude si myslet, že je to pravda a bude tím krmit další takové, jako jsi Ty. A vznikne nám spousta neznalých lidí uvedených v omyl.

Abys tu nebyl za blba, musíš se naučit rozlišovat dva zcela odlišné pojmy: Hustota a Viskozita kapaliny.
Hustota je objemová hmotnost látky. Věz, že hustota je u všech olejů stejná.
Viskozita je velikost vnitřního tření molekul v kapalině. Volně a ne zcela přesně přeloženo do češtiny je to něco jako tekutost kapaliny. Ochota jedné molekuly kapaliny "šoupat" se po jiné molekule kapaliny. A ta se, pravda, u různých olejů poměrně zásadně liší.

Ovšem pokud vezmu olej 5W/30 a olej 5W/50, budou oba mít zastudena naprosto stejnou viskozitu, tedy tekutost. Takže Tvoje vyjádření, že olej 5W/50 je "hustší" než jiné, je samozřejmě nehorázný nesmysl, blábol první třídy. Hustota všech olejů je stejná, ta do této debaty vůbec nepatří. A viskozita zastudena (vyjádřená prvním číslem specifikace SAE, tedy 5W), bude u oleje 5W/50 i 5W/30 také naprosto stejná. Ať se Ti to líbí, nebo ne, je to prostě fakt.

JirkaVys
Profík
Profík
Příspěvky: 1110
Registrován: 11.09.2016 14:37

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od JirkaVys »

Super blbosti zkopírováné z netu. Ještě že jsi mi vysvětlil že 5W30 za studena má stejnou viskozitu jako 5W50, o tom ale řeč nebyla :-D Ten olej tam zkrátka je k ničemu. Kor jestli přešel z 10W na 5W.
Ještě napiš že písmenko W znamená Winter a bude to dokonalé, pak budeme už všichni vědět že je to za studena :-D

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od Marek77 »

Fakt o tom nic nevíš..... Jen kopíruješ blbosti, které někde někdo někam napsal. Nepiš radši nic, bude to lepší.

JirkaVys
Profík
Profík
Příspěvky: 1110
Registrován: 11.09.2016 14:37

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od JirkaVys »

To jsi dobrej s tím kopírováním, já nevím kdo tu má zkopírováné celé odstavce z netu a píše tu něco o vysvětlování hustoty a viskozity oleje :)) A to i přes to že to s tím nesouvisí. Chtěl bych vidět jestli to samé bys psal u novějších vozů a jak tam lijes 15W atd :)) Lepší bude když nebude psát nikdo z nás, protože tazatel se tu spíš už ani neukáže :))

Pitrs130
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 7
Registrován: 14.12.2018 12:16

Tlakový okruh mazání 1

Příspěvek od Pitrs130 »

Omlouvám se za nereagování, ale bohužel mi do mailu nepřišlo upozornění.

Původní téma je zamknuté.

Děkujii za radu Markovi77, trohu jsem si myslel, že v motoru je ventil pouze ve filtru, ale bohužel jsem vyzkoušel jen mann, bosch a starline, nejlepší to bylo se starline, teď mám man a je to hrůza, asi má míň mikronů a teče přes nej hůř studenej olej, starline je sračka a bůhví jestli obsahuje nějakej filtrační papír.

Hydroštely jsou nový (INA) a dělá to od začátku.

Ta hnací hřídel je v pořádku, na tu jsem koukal, jakmile se olej dostane do okruhu, tak je po problému.

K těm olejům, olej 5W jsem dal proto, protože je řidší (má menší viskozitu) a dřív se dostane kam má, 50 jsem volil proto, protože toto číslo určuje stálost viskozity se stoupající teplotou oleje, to znamená, že viskozita/tekutost 5W50 bude stabilnější za tepla, než viskozita 5W40 u který bude viskozita s přibívající teplotou víc klesat.

Auto jezdilo na plnou syntézu od začátku, pozor 5W neurčuje plnou syntetiku, i 15W a 10W může být plná syntetika.

Nicméně ten zvuk co se ozývá asi nakonec nebudou hydra i když to tak zní, jde to zespodu, takže to bude buď čep nebo píst, po ohřátí to ztichne úplně. Po studeným startu je to tak, že se vymačká olej mezi čepem a ojnicí nebo mezi čepem a pístem a začne po chvilce cvakat, pak se tam ostřikem dostane olej, což trvá, a ztichne to, po prohřátí se roztahne i čep tak se to už neozývá.


Každopádně vyměním ještě filtr, akorát nevim jakou značku/neznačku tam dát.

Ještě jednou se omlouvám a děkuji za odpovědi a reakce všem zúčastněným v původním tématu.

Pokud by to šlo přesunout a odemknout původní téma, byl bych adminům moc vděčný, děkuji a slibuji že budu téma kontrolovat.

Uživatelský avatar
hiero
Pilot
Pilot
Příspěvky: 805
Registrován: 13.02.2009 15:18
Bydliště: Štúrovo, Slovensko

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od hiero »

mann a mahle su top...mann si uz pouzil tak vyskusaj mahle......ako vies ze puzdra na vlozenom hriadeli su ok? v akej kondicii je olejove cerpadlo? sitko bolo ciste ked si menil saly alebo si to ani nepozrel.....funguje poriadne pretlakovy ventil cerpadla? neotvara skor? odmeral si tlak oleja za studena ako aj za tepla pri 80 stupnoch na filtry ako aj hlave? ked nieco klepe na pieste capoch a ojnici ude to klepat stale teplom sa vole zvacsuju neroztahuje sa len jedna suciastka ale vsetky....odla skusenosti bly zvuk dokaze vytvarat na tychto motoroch aj vakuovka.....

Pitrs130
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 7
Registrován: 14.12.2018 12:16

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od Pitrs130 »

Ahoj, na tu hřídel jsem koukal při rozvodech, výměně olej čerpadla a šálů na ojnicích, je v pohodě.

Starý čerpadlo bylo až v moc dobrým stavu, bojim se, že v lepším než to nový od kolbenu.

Tlak jsem neměřil, vim jsem lajdák, ale ještě jsem nevyrobil šroubení s vsuvkou na hadici, nemám starý čidlo kvůli závitu, je to chyba vím, ale na malou obhajobu jsou na autě čidla tlaku a kdyby byl tlak pod dolní hranicí tak by problikávala kontrolka, nicméně je to chyba, když řešim mazání a nezměřil jsem tlak.

S těma vůlema máš pravdu, ale je divný že pár sekund po startu je ticho, pak začně cinkat a pak se celkem uklidní, a po prohřátí je ticho největší, to značí že se vymačká olej kterej vymezoval vůle a než se tam nějakej dostane tak to trvá, jako například o pístních čepů, tam než se ostřikem dostane olej tak by vyrostl i trpaslík. Ona ale roztažnost pístu je skoro dvojnásobná než roztažnost ojničního oka a pouzdra a čepu, těžko říct, asi řešim pičoviny.

Vakuovku jsem poslouchal a ta je bohužel ticho...

Taky jsem myslel že je to vtřik, ale dělá to i bez plynu, podle frekvence zvuku je to jeden válec.

Uživatelský avatar
hiero
Pilot
Pilot
Příspěvky: 805
Registrován: 13.02.2009 15:18
Bydliště: Štúrovo, Slovensko

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od hiero »

co sa tyka toho hriadelu tak volu nemusi mat ani axialnu ani radialnu ale na puzdre moze byt vymlety kompozit a tam to unika len aby si vedel....odmeraj ten tlak a ked je vcajku aj za tepla tak neries....nie je to novy motor :mrgreen: klepat tam moze vselico....

Pitrs130
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 7
Registrován: 14.12.2018 12:16

Re: Tlakový okruh mazání

Příspěvek od Pitrs130 »

Natočil jsem video jak to klepe, zajímavý je, že se ten zvuk po 5 ti minutách vrátí, to na videu není, já pořád řešil jen start, ale dneska jsem to pozoroval a dokud se to neprohřeje tak to cvaká. Jen je divný, že bezprostředně po startu je ticho, pak se to rozcvaká, pak je zase ticho a po 5 minutách se to zase rozcvaká.

https://youtu.be/gGl_0iuNors" onclick="window.open(this.href);return false;

Zamčeno

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“