Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 160 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
PříspěvekNapsal: 21.10.2007 23:08 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

5

Dobrý den, zvažuji koupě Sharana a nevim zda naftu nebo benzín s předěláním na LPG.Ročně najedu kolem 40 000 km kolem komina 150 - 200 km/denně, časté startování a popojíždění, město a okresky 80% a 20% dálnice. Prosím napište Vaše zkušenosti spotřeba v LPG a naftě poraďte, dobrá rada nad zlato. Děkuji


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 22.10.2007 18:30 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

Už se to tu probíralo, bylo to docela nedávno. Nakonec to byla dost ostrá debata.

Pokud máš Sharana nebo podobný vůz vybavený pohonem na LPG, je nepříjemné, že nádrž je montována místo rezervy a tudíž rezerva překáží uvnitř auta. Nádrž je relativně malá (55 - 60 litrů) a dojezd na její obsah je někde kolem 350 - 500 km (podle objemu motoru a rovněž dle typu zástavby LPG systému).
Je třeba vědět, že do nádrže lze natankovat maximálně 80% jejího jmenovitého objemu (potom bezpečnostní ventil uzavírá plnění).


Vůz můžeš nechat vybavit jedním ze dvou používaných systémů vstřikování LPG - první systém je podtlakové centrální plnění (něco jako jednobodové vstřikování) nebo modernější vícebodové vstřikování MPi.

První systém - centrální plnění nad klapku - je koncepčně starší. Jeho pořizovací cena je však celkem příjemná - někde kolem 20 - 24.000 Kč. Spotřeba LPG je u tohoto systému asi o 15 - 20% vyšší než spotřeba na benzin a výkonové parametry motoru jsou o 5 - 10% nižší (ztráta výkonu se hodně projevuje u "slabších" motorů, je-li vůz plně naložen).
Druhý systém vstřikování je velmi moderní, mnohdy modernější než vstřikování benzinu, ale dražší - montáž stojí 35 - 38.000 Kč (podle motoru 4-válec / 6-válec). Spotřeba LPG je srovnatelná s benzinem a motor téměř neztratí výkon (často dokonce jede stejně jako na benzin, zvláště u výkonných motorů s velkým kompresním poměrem).
Osobně bych doporučil druhý způsob..........

Povinnosti:
Zástavba LPG podléhá každoroční revizi systému spočívající v zkoušce těsnosti (cca 300 Kč). Životnost nádrže LPG je deset let, poté je nutno ji nechat vyměnit (kolem 6000 Kč). Dále vůz podléhá dvojímu měření emisí (dvojí investici) a dražší STK. Pro vůz platí některá omezení ze zákona - například zákaz parkování v podzemních garážích, nevětraných či neodvětrávaných prostorách a podobně. Životnost vnitřních částí reduktoru LPG (membránky a ostatní plastové a gumové díly) je přibližně 40 - 50.000 km (máme bohužel "špinavý a agresívní" LPG), repase reduktoru je cenově kolem 1500 - 2000 Kč.

Při provozu na LPG musíš zachovat systém benzinu, protože motor vždy a bez výjimky musí startovat na benzin. Teprve po překročení určité teploty motoru dochází k automatickému přepnutí na LPG (řidič to ani nepostřehne). Toto opatření je nutné kvůli faktu, že zastudena dochází k nedokonalé přeměně skupenství propanu na plynnou složku (reduktor je nedostatečně vyhříván) a LPG by mohlo obsahovat kapičky kapalné formy propanu (což je absolutně nežádoucí) - proto se čeká na dosažení určité teploty motoru (cca 30 - 40°C) a teprve potom systém přepíná. Starší zástavby LPG tuto podmínku teploty nemívají a v důsledku toho docházelo k přepínání na LPG už zastudena (prakticky ihned po startu) - nedokonalým převodem skupenství propanu na plynnou fázi však docházelo k nepravidelnostem chodu motoru zastudena, zamrzání klapek nebo reduktoru, vysoké spotřebě LPG a obrovským emisím, což vedlo k předčasné smrti KATu a kyslíkových sond. Proto se nyní do moderních systémů LPG již montuje teplotní čidlo do malého okruhu chlazení či je přímo součástí reduktoru a na LPG se systém přepíná až po překročení určité (nastavitelné) minimální teploty motoru. Jistě je to mnohem lepší alternativa.

Několik uživatelských rad:
U motorů spalujících LPG je vhodné zkrátit výměnný interval oleje alespoň o třetinu, tedy na 10.000 km. Je to z důvodu pronikání kyselých a dusíkatých sloučenin do oleje při spalování LPG a následnému rychlejšímu chemickému znehodnocování náplně. Olej při LPG sice netmavne (je velmi dlouho čirý, protože při spalování plynu nevznikají téměř žádné saze), ale chemicky stárne rychleji než při provozu na klasické palivo. Používání olejů LongLife se důrazně nedoporučuje (z výše uvedeného důvodu).
Rovněž výměnný interval svíček je potřeba zkrátit, a to až na polovinu (na elektrodách chemicky reagují složky propanu s materiálem elektrod a svíčky odcházejí dřív), nebo je potřeba používat speciální svíčky se stříbrnou elektrodou určené pro spalování LPG (za speciální cenu).
Motory hnané plynem jsou velmi náročné na čistotu a kvalitu vzduchového filtru, takže i jeho výměnný interval je třeba zkrátit na polovičku. Pokud se to zanedbá, LPG má snahu střílet do sacího potrubí, kde páchá nenapravitelné škody (například roztrhá plastové sací potrubí, filter-box, v horším případě poškodí klapku či váhu vzduchu). Takže i toto je třeba vědět a mít na zřeteli.

Pokud ročně najedeš takové kilometry jak píšeš, počítej s tím, že do roka se investice za montáž LPG systému v pohodě vrátí. Pokud dokážeš oželet či přehlédnout nevýhody montáže (především rezervu v zavazadlovém prostoru kvůli nádrži na jejím původním místě, tudíž o jedno sedadlo ve vozidle méně), pak asi nemáš o čem diskutovat. Čerpacích stanic na LPG je v republice kolem 500, tedy i relativně malá dojezdová vzdálenost jistě není nijak zásadní problém. Já bych ovšem raději volil naftu, protože potřebuji sedm míst, a to nekompromisně.

Co se týká spotřeby LPG u motorů VW, je to asi takto: u motoru 1,8T / 110kW a 2,0 / 85kW počítej se spotřebou LPG kolem 12 litrů (dálka možná méně, ale pod deset se nejspíš nevejdeš), u motoru VR6 2,8 / 150kW je spotřeba LPG kolem 15 - 17 litrů (dálka 12 - 13). Bavíme se o vstřikování modernější MPi metodou.
Pokud bys chtěl při investici do LPG šetřit a pořídil bys levnější zástavbu - centrální plnění, spotřeba bude mnohem výš! (minimálně o 2 litry).
Porovnáš-li to se spotřebou motorů TDi PD (ať už 85 nebo 96kW), jejich spotřeba se pohybuje v mezích 7 - 8 litrů. Spotřeba na ujetý kilometr je u LPG a nafty srovnatelná.


LPG jsem v předešlém autě měl deset let, najezdil s ním přes 100.000 km. Několik let jsem LPG montoval jako mechanik - servisní technik a můj brácha je přes LPG největší odborník v Karlovarském kraji - takže plyny znám jak své boty. Byl jsem s tím spokojen, ale už bych to nechtěl (nafta je nafta). Mám Galaxy *1999 s motorem AFN 81kW a jezdím v dlouhodobém průměru za 6,5 l / 100 km (navíc vozím pět dětí, takže sedm míst je v mém případě nezbytná samozřejmost a nejsem ochoten z toho slevit).

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Naposledy upravil Marek77 dne 24.02.2010 11:25, celkově upraveno 26

Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 22.10.2007 20:08 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

1944

Bydliště:

Rakovnicko

Hmm. Naprosto fundovaná odpověď. Jak z učebnice.
Obrázek

_________________
VW Sharan II 1.9 TDI PD 85 kW Family červený
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 22.10.2007 20:12 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

Poníženě děkuji za uznání ............. :-)

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 24.10.2007 19:53 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

25.09.2007

Příspěvky:

6550

Bydliště:

Pržno okr. Frýdek-Místek

já mám diesel, jezdím asi takové trasy jako ty....u mě je nafta jednoznačná...na ježdění po městě je lepší, lepší průběh i výše kroutícího momentu, tudíž nemusíš tak často řadit....

_________________
žiju stále kupředu, protože tak je to správné.... http://www.Bodroteam.cz

_________________
vw sharan carrat 1.9 TDI vw caddy 1,9 TDI, můj zelený parťák v práci, BETA 450 RR enduro k pohledání


Nahoru
 ICQ   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 00:44 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

1002

Bydliště:

3nec

pokud seženeš hotové lpg tak budiž, aspoň uvidíš hned ty klady a zápory, ale koupit benzína se záměrem přestavby na plyn, to snad není rozumné, doporučuji naftu v takovém středním výkonu a budeš spokojený

_________________
Sharan TDI


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 19:34 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

5

Bylo mi řečeno, s tím jak jsem popisoval, časté starty, jízda kolem komína spotřeba v naftě 8-9 l. ať počitám a to se mi zdá být dost. Nejezdím ekonomicky, taky nejsem žádný dravec. Kolik by jste tak typovali vy, že by Vám to bralo v naftě?


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 20:05 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

Tvůj odhad 8-9 litrů je odpovídající. Spíš bych se přiklonil k té osmičce.

Ale pokud chceš počítat s takovou spotřebou v naftě, počítej také s tím, že při stejném způsobu jízdy na LPG to sežere třeba 12-13 litrů (u motoru 2,8 VR6 třeba i 16-18). Takže kalkulace je potom následující:

Budeme počítat, že LPG stojí půlku toho, co nafta.

8-9 litrů v naftě = 16-18 litrů v LPG. Tedy pokud budeš chtít mít na LPG motor 2,8 VR6, jsi na stejných penězích (takže se to nevyplatí).

Pokud budeš mít motor 1,8T nebo 2,0, bude spotřeba 12-13 litrů. Úspora finančních prostředků oproti 8-9 litrům nafty je přibližně 0,50 Kč / 1 km. Musel bys na LPG najet 70.000 km, aby se Ti vrátila investice za zástavbu do vozidla (pořizovací cena LPG systému je cca 35.000 Kč). Teprve po ujetí 70.000 km začínáš šetřit peníze.
Pokud se Ti to vyplatí, nemáš důvod do toho nejít........

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Naposledy upravil Marek77 dne 26.10.2007 21:15, celkově upraveno 1

Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 20:53 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

1002

Bydliště:

3nec

z naftou se dá po městě klidnou jízdou jezdit i za 6l, pokud to nebudeš mít pořád plně naložené, mně to bere těch 8l spíše když jedu dálku a dávám tomu co vleze

_________________
Sharan TDI


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 21:04 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

Tommate píše:
z naftou se dá po městě klidnou jízdou jezdit i za 6l, pokud to nebudeš mít pořád plně naložené, mně to bere těch 8l spíše když jedu dálku a dávám tomu co vleze



A Ty máš model II s motorem TDi PD ??? Podle obrázku máš model I.

Nevěřím moc tomu, že s motorem TDi PD se dá po městě na couračky jet za šest litrů. S motorem TDi s čerpadlem ano, ale PD-čko je žravé a zastudena obzvlášť.

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 21:08 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

25.09.2007

Příspěvky:

6550

Bydliště:

Pržno okr. Frýdek-Místek

jezdím kolem komína, startuju denně tak 70-80x, 90 procent město, čili křižovatky, zácpy atd....a s normální nohou do 7 litrů nafty...pohoda....

_________________
žiju stále kupředu, protože tak je to správné.... http://www.Bodroteam.cz

_________________
vw sharan carrat 1.9 TDI vw caddy 1,9 TDI, můj zelený parťák v práci, BETA 450 RR enduro k pohledání


Nahoru
 ICQ   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 21:10 
Offline
VWmaniak
VWmaniak

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

3818

widle píše:
jezdím kolem komína, startuju denně tak 70-80x, 90 procent město, čili křižovatky, zácpy atd....a s normální nohou do 7 litrů nafty...pohoda....



Ano, ale nemáš PD-čko !!!

My tu porovnáváme motory Sharanu II.

_________________
Daewoo Matiz 0,8i 38kW (*1999)
Renault Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Renault GrandScénic II 1,6i 83kW (*2006)
Renault Clio III 1,2i 55kW (*2012)


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 21:16 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

25.09.2007

Příspěvky:

6550

Bydliště:

Pržno okr. Frýdek-Místek

Marek77 píše:
widle píše:
jezdím kolem komína, startuju denně tak 70-80x, 90 procent město, čili křižovatky, zácpy atd....a s normální nohou do 7 litrů nafty...pohoda....



Ano, ale nemáš PD-čko !!!

My tu porovnáváme motory Sharanu II.

jo, to jsem si nevšim...ale moc velký rozdíl tam nebude, nebo snad jo??

_________________
žiju stále kupředu, protože tak je to správné.... http://www.Bodroteam.cz

_________________
vw sharan carrat 1.9 TDI vw caddy 1,9 TDI, můj zelený parťák v práci, BETA 450 RR enduro k pohledání


Nahoru
 ICQ   Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 21:34 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

943

Bydliště:

u Č. Budějovic

Pokud jedu jen město tak spotřeba v tomhle počasí 8 - 8,5 l/100 km s PD :( kombinace cca 7,2 l , mimo město s lehkou nohou 6,5 l/100km

_________________
VW Lupo Obrázek VW Sharan Obrázek

_________________
LUPínO 1,2 TDI 3L, KIA Sorento V6 3,3 l 183 kW LPG


Nahoru
  Profil
 
 Předmět příspěvku: Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
PříspěvekNapsal: 26.10.2007 21:37 
Offline
VWmaniak
VWmaniak
Uživatelský avatar

Hodnost:

VWmaniak

Registrován:

24.02.2006

Příspěvky:

1002

Bydliště:

3nec

jasně mám klasiku tdi, tam i po městě jde dost šetřit, a v čem je vlastně lepší PD motor (mimo mísu :?: )

_________________
Sharan TDI


Nahoru
  Profil
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 160 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  





Sháníte levné povinné ručení? - povinné ručení kalkulačka Vám pomůže.
Skvělé ceny a přístup najdete v autopůjčovně Automoc v centru Prahy.
E-regaly.cz - Dodáváme profesionální regály a regálové systémy, zajišťujeme dopravu a montáž. Policové regály skladem.

Powered by phpBB © 2007 phpBB Group