Stránka 1 z 7

NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 03.11.2007 19:06
od pistahufnagl
Kluci co se stane když je v náplni G11 a dolijete tam půl litru G 12? A měníte pravidelně chladící kapalinu, nebo jen doléváte?

Re: nové téma: CHLAZENÍ: náplň

Napsal: 03.11.2007 19:44
od pokyro
Ahoj Pišto,
Když smícháš G11 a G12 tak vznikne takové hnědé svinstvo, které ty zanese celé chlazení. Jinak by měl být rozdíl také v intervalu výměny.
Tuším, že G11 do 3 let a G12 do 5 let. Ale když snížíš dobu výměny na kratší interval se nic nezkazí. Není zaručeno, že jak G11 tak i G12 mají zaručenou po celou dobu antikorozivní ochranu.
S ohledem, že v letních měsících ředíš náplň destilkou.
Pokud by jsi si nebyl jistý tak jde dolévat do G11 a G12 přípravek G12+ (čti plus) :)
Jak je to psáno i v knížce "Jak na to".

Co se týče G12 údajně je agresivnější na těsnění pod hlavou. Ale poraďte i další. Také přivítám ostatní názory.

Re: nové téma: CHLAZENÍ: náplň

Napsal: 03.11.2007 19:45
od Bitvi
Nevím,co se stane,ale bylo mi řečeno,že G12 je šetrnější k bloku a vůbec všemu kudy kapalina protéká.S těsněním nevím jak to je.A nemůžeš tam toho nalít kolik chceš.Je to v nějakym poměru.Já jsem nechal měnit komplet náplně když jsem sharana koupil.

Re: nové téma: CHLAZENÍ: náplň

Napsal: 03.11.2007 20:11
od pistahufnagl
Asi jsem totiž provedl to o čem jsem psal. Nalil jsem tam G12, protože hladina byla až pod tou dělící příčkou v nádobce a nebylo vidět jaká tam je, když se to pak vyplavilo řekl bych že se míchala červená se zelenou. To znamená, že byste radili třeba to celé vypustit, propláchnout destilkou a znovu napustit, nebo to třeba vydrží do další výměny olejů (3/4 roku).

Re: nové téma: CHLAZENÍ: náplň

Napsal: 03.11.2007 20:16
od pokyro
Rozhodně jestli jsi to smíchal tak to vypustit a pořádně vypláchnout. Na nádržce je tuším i nápis jestli tam patří G11 nebo G12.Alespoň u mě to takto je.

Re: nové téma: CHLAZENÍ: náplň

Napsal: 03.11.2007 20:31
od pokyro
A ještě něco o chladící kapalině.

Na trhu se vyskytují chladicí kapaliny, u kterých jsou uváděny různé teploty při standardním míchání s vodou v poměru 50:50. Toto je velmi důležité při porovnávání cenových nabídek různých prodejců. Vždy je potřeba srovnávat produkty, které se srovnávat dají. Například kapalina, pro kterou je uváděna teplota po naředění do -30 °C,není přirozeně srovnatelná s kapalinou do -35 °C po naředění. Jedná se o šizený koncentrát, který je nutné mísit s vodou
v poměru 60:40 až 65:35 k dosažení teploty -35 °C! Naopak, někteří prodejci uvádějí u svých produktů teplotu do -40 °C po naředění 50:50. Takový koncentrát neexistuje! V praxi to znamená, že k naředění 4,7l (objem chladicího systému) na -30°C potřebujete 3l tzv. “koncentrátu” s ředěním 1:1 na -30°C, kdežto pouze 2l 4max s ředěním 1:1 na -37°C.
Sami si spočítáte, kolik proděláte, když skočíte na marketingový trik s šizeným “koncentrátem”.

Re: nové téma: CHLAZENÍ: náplň

Napsal: 04.11.2007 09:56
od Marek77
Kapaliny G11 a G12 rozhodně nemísit v žádném případě !!! Dochází k chemické reakci složek v obou kapalinách a tím k závažnému poškozování kovových částí motoru, a to velmi rychle.

Výměnný interval G11 je tříletý, pro G12 je pětiletý. Nicméně výrobce o výměnném intervalu nemluví a v literatuře je psáno vyměnit chladicí kapalinu pouze v případě opravy či výměny části motoru (například hlavy).

Ovšem za sebe si myslím, že po pěti letech kapalinu vyměnit nikomu z nás asi nic neudělá a máme klid duše.

Pokud je v motoru kapalina G11 (zelená), je možné ji nahradit kapalinou G12 (růžová), dokonce se to doporučuje. Ovšem je nutné vyměnit celou náplň, nikoli pouze dolévat.
Pokud místo G11 používám G12, je nezbytně nutné celý systém dokonale vypláchnout, třeba i několikrát po sobě, aby právě nedocházelo k nežádoucímu mísení obou kapalin.
Pokud místo G11 přecházím na G12+, výplach prý není nutný - stačí jen vypustit a naplnit. Dle výrobce totiž kapalinou G12+ lze doplňovat jak kapalinu G12 tak i G11 (ale osobně to nedělám).

U kapalin se nedoporučuje překračovat koncentraci nad 60:40 (chladivo:voda). Pokud totiž namícháme koncentrovanější kapalinu, naopak dochází v důsledku zvýšené agresivity látky k poškozování kovových částí motoru a klesá bod tuhnutí (teplota tuhnutí neředěného chladiva je pouhých -13°C !!!!!). Doporučená koncentrace je 50:50 nebo malinko více vody (40:60).

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 05.11.2007 23:18
od MOTIF
Ehm.... Ja tam liju nejakou modrou :-))

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 09.11.2007 15:53
od VWMartin
Když jsem opravoval příhřev, potřeboval jsem koupit náhradu na dolití. Koupil jsem kapalinu (modrou), která měla normu G11 a dolil jsem jí. Psalo se tam, že se může míchat, tak snad se nic nestane. V Saríkovi jsem měl G11.

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 09.11.2007 15:58
od pistahufnagl
Po tom co zde bylo napsáno jsem raději odebral vzorek kapaliny za auta - byla čirá, těžko říct do jakého odstínu zbarvená. Definoval bych to snad jako velmi jemně oranžová, ale fakt jen velmi slabý nádech proti bílému papíru. Smíchal jsem to v injekční stříkačce s G12, kterou jsem měl koupenou a .... tádytádydááá - míchá se bez problému. Příště už ale raději budu kupovat G12+, protože "jistota je kulomet". Ta se dá míchat se vším.

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 24.09.2008 15:57
od kary
zdravím vespolek, poradíte jak na výměnu? Chtěl jsem dolít, ale barva stávající kapaliny se mi nepodařila určit (ani netuším jaká tam je-na nádržce je sice G11,ale co tam doopravdy je těžko říct...) a po přečtení příspěvků nedoporučení smíchávání kapalin, jdu měnit..

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 24.09.2008 16:27
od Marek77
Na výměnu prostě - vypustit, vypláchnout a naplnit.

Vypouštění kapaliny je celkem jednoduchá věc - odpojí se hadice od spodní části chladiče a pokud máš i zadní topení, pak rozpoj hadice pod vozem, někde před LZ kolem (dehťáci tam mají bufík).

Potom je třeba systém vypláchnout. Osobně vyplachuji několikrát, a to pouze čistou vodou (pitnou - destilovaná se nepoužívá). Prostě naplním celý systém vodou, jízdou odvzdušním (následně doplním na značky nádobky) a jízdou aspoň 20 - 30 km zahřeju a propláchnu motor. Pak vodu opět vypustím (výše zmiňovaným způsobem), opět naliju čistou vodu a opět vyplachuji (já toto dělám minimálně třikrát).
Vzhledem k tomu, že jsem posedlý přesností, dělám ještě to, že po třetím výplachu vodou nechám odpojené hadice (od spodní části chladiče a od bufíku) a po vychladnutí prolévám motor vodou z hadice (do nádobky vrazím zahradní hadici a valím tam vodu, která odpojenými hadicemi vytéká ven).

Pak hadice zapojím, naplním cca 4 - 4,5 litru koncentrované chladicí kapaliny a doplním pitnou vodou. Po důkladném odvzdušnění jízdou doplním hladinu mezi rysky v nádobce (až motor po jízdě zchladne, musíš dolít ještě jednou, protože hladina klesne).

Dělej to jak chceš, ale já to dělám takto.

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 24.09.2008 17:40
od kary
super, dík, zkusím to takhle :idea:

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 24.09.2008 22:14
od jad.adamec
Teda Marek77,ty jseš velkej puntičkář. :) Tvoje auto musí blahem mlaskat. :lol:

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Napsal: 25.09.2008 07:56
od Marek77
Rád si hraju a v takových případech opravdu nemá cenu pospíchat. Konkrétně na výměnu chladicí kapaliny jsem si vyčlenil celé odpoledne.........