TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Uživatelský avatar
Honza42
Řidič
Řidič
Příspěvky: 175
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Chrudimsko - Železné hory
Kontaktovat uživatele:

TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od Honza42 »

Dovolil jsem si přidat na téma Bufík nové téma. Je jich sice již založeno dost, ale ve všech je nakonec taková nějaká všehochuť. Toto se týká úpravy příhřevu na nezávislý příhřev. Nevýhody automaticky ovládaného příhřevu:
1) Někdy mu dlouho trvá, než se zapne, zvlášť pokud jezdíte krátké trasy.
2) Nelze ho zapnout při vypnutém motoru ( v předstihu)
3) Časté zapínání a vypínání ničí síťku a svíčku, typicky např. pokud nastartujete studený motor a začnete pojížďky po městě. Při každém vypnutí motoru vypne bufík, pak zase zapne .... od masny přes zeleninu a papírnictví po obuv..... a svíčka je v háji. Za takových okolností ho chci buď úplně vypnout a nebo nechat trvale zapnutý. To samé platí, pokud jedu jen velmi krátkou trasu.

Východiska:
1) Jsem strojař, ne elektrikář. Nebudu se tedy pouštět do větších akcí. Chci to rychle a jednoduše.
2) Chci poznat zapnutý bufík, když opouštím auto, ale nechci aby mi svítila kontrolka za jízdy do očí.
3) Stačí mně nezávislý příhřev. Pokud budu chtít vyjímečně i nezávisle topit, tak si na tu chvíli zapnu klíček (aby šel i ventilátor topení). Nezávislé topení by mně navíc sežralo záhy baterku (největší odběr má ventilátor topení).
4) Mám ročník 2/2003 a D5W-Z ve verzi, kde přídavné elektrické čerpadlo není spínáno přes relé 430, ale nějak jinak (nevím jak)
5) Chci se co nejmíň šťourat v autě - v podstatě vše uděláme v levém prahu auta.

Provedení: (teď se pokusím vkládat fotky, ale moc to neumím, tož uvidíme)
Přílohy
příhřev 01 - vyjmutí dna.jpg
příhřev 02 - tudy dovnitř.jpg
příhřev 03 - tudy ven.jpg
příhřev 04 - čerpadlo vody.jpg
příhřev 05 - čerpadlo vody hotovo.jpg
příhřev 06 - kryt prahu u řidiče.jpg
příhřev 07 - kryt sedadla.jpg
Sharan 1,9 PD 96kW 2/2003

Uživatelský avatar
Honza42
Řidič
Řidič
Příspěvky: 175
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Chrudimsko - Železné hory
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z (2/2003)

Příspěvek od Honza42 »

Jéje, uspěch! Tož budu pokračovat:
Přílohy
příhřev 08 - kryt sedadla u kloubu.jpg
příhřev 09 - vypínač zespodu.jpg
příhřev 10 - pod předním sedadlem (pohled zezadu).jpg
příhřev 11 - pod předním sedadlem.jpg
příhřev 12 - kabely v prahu řidiče.jpg
příhřev 13 - kabely v LZ prahu.jpg
příhřev 14 - Matěji, Golem hřeje.jpg
příhřev 15 - schema.jpg
Sharan 1,9 PD 96kW 2/2003

Uživatelský avatar
Honza42
Řidič
Řidič
Příspěvky: 175
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Chrudimsko - Železné hory
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z (2/2003)

Příspěvek od Honza42 »

Pár poznámek k provedení:
Použil jsem dva dvoužilové kabely, protože jsem je měl doma a užuž jsem to chtěl mít hotové. Jinak by byl lepší jeden třífázový kabel (4 žilový). Protože se to pod sedadlem ohýbá je lepší zvolit kabel se silnější izolací ( na 220V). Zem je zapojena jen kvůli kontrolce a diodě signalizující funkci čerpadla. Protože jsem nechtěl řezat do kabelu natáhl jsem ji taky až dozadu, aby místo úpravy bylo jen jedno. Zapojení je závislé na použitém přepínači a svítivé LED diodě. Já jsem použil holou diodu a k ní do serie dal odpor cca 560 Ohmů. Proudy by měly být zanedbatelné. Spínáme jen řídící obvody a čerpadlo vody. Čerpadlo jsem měřil a bere jen 0,6-0,8 A. (Odběr cca 8-10W). Takže s tou 6A diodou jsem to přehnal, postačí klidně 3A.
Ze schematu je zřejmé, že původní přívody 6 (spínač teploty) a 7 (D+ motor běží) jsou odstřiženy (a zaizolovány!). Takže příhřev běží zcela nezávisle na okolní teplotě a běhu motoru. Čerpadlo vody má původní přívod zachovaný. (Jak jsme již probírali s Abeljozefem, řídící jednotka motoru ho možná používá i na rozvedení zbytkového tepla po vypnutí motoru). Proto je nutné jeho zapojení přes diodu. Jinak by totiž přes toto čerpadlo šlo plus na bufík a spouštělo by ho to.

Celkový odběr nevím. Ale na štítku D5W-Z je uvedeno 35W. Takže + 10W čerpadlo vody a je to 45W. Tedy skoro asi jako jedna hlavní žárovka světlometu. Topení běží i během startování motoru. Asi by nebylo dobré zapnout příhřev a současně startovat motor. Po zapnutí příhřevu běží i svíčka žhavení bufíku a ta má při jednom ohmu a 8,5 V odběr dalších 72W. Jak jsem pochopil, tak žhavící svíčka bufíku se záhy po jeho nastartování vypne. (Je to tak Abeljozefe?) Takže buď zapnout příhřev pár minut před startem motoru a nebo si to nechat až po nastartování motoru.

Je doufám jasné, že ta úprava je domaděl bez záruky, a že riziko úpravy leží na každém z Vás.

Novinkou pro mne je, že po dosažení cca 70°C přejde bufík na sporo. Frekvence blikání diody je cca poloviční.
Sharan 1,9 PD 96kW 2/2003

Uživatelský avatar
kazbic
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2243
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: CHOMUTOV
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z (2/2003)

Příspěvek od kazbic »

Honza42

Železné hory mají možná železné chlapy,ale co mají určitě,je jeden šikula :wink:
Perfektní práce Obrázek

PS: U "jedniček" je to stejný ?
"Kazbič"

:ura1: "DOKUD JEŠTĚ ŽIJEM,JE VŠECHNO V.W. " :ura1:

Spolek Automobilových Gurmánů

Uživatelský avatar
milda
Závodník
Závodník
Příspěvky: 564
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: ZLÍN
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od milda »

Paráda,nastuduji a jdu na to.

Uživatelský avatar
Dandim
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 275
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od Dandim »

Moc pěkné....zasloužil bys pochvalu..... Jak jsi mluvil o tom sporo. Tak vím, že bufík přepne na výkon 1,5kW (z normálních 5 kW). Ale teď otázka.... když se motor ohřeje na 70°C, tak se přepne na sporo(to mi je jasný), ale to vlastně ten bufík pořád ohřívá motor (ale nižším výkonem)?

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od Marek77 »

Skvělá práce - teda Honzíku, Ty jsi hračička............. :wink:

Mám stejné topení v jedničce, asi předchozí majitel to měnil neznámo proč. Ale vím jednu věc jistě - pokud bufík sepnu, ohřeje se mi motor rychleji než benzíňák.

Mám bufík zapojený na manuální ovládání - místo čidla venkovní teploty vypínač - a prakticky ho používám celoročně. Nepatrná spotřeba nafty v bufíku je mnohokrát vyvážena nesrovnatelně rychlejším ohřátím motoru i v létě, tudíž nižší spotřeba, menší opotřebení motoru a oleje a celkově příznivější chování motoru.

Tvá myšlenka je dobrá, líbí se mi, jak nad tím uvažuješ a jaké funkce od toho očekáváš. Nicméně já nemám elektrické čerpadlo v okruhu zadního topení, proto nezávislý příhřev (byť dobrá věc) se mě netýká.


Přeju mnoho zdaru a spokojenost............

Uživatelský avatar
pery
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 323
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Frenštát p.R.
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od pery »

Dandim píše:Moc pěkné....zasloužil bys pochvalu..... Jak jsi mluvil o tom sporo. Tak vím, že bufík přepne na výkon 1,5kW (z normálních 5 kW). Ale teď otázka.... když se motor ohřeje na 70°C, tak se přepne na sporo(to mi je jasný), ale to vlastně ten bufík pořád ohřívá motor (ale nižším výkonem)?
Ano po dosažení 70°C bufík pořád ohřívá motor (ale nižším výkonem) a to do doby než se motor ohřeje na 90°C , poté se vypne .
Alespoň tak se chová muj buf.


Honzo to je skvělý :!: moc krásně jsi to vyšpekuloval , inu co dodat - ŠIKULA :D
Pokud si myslíte , že máte vše pod kontrolou, nejedete dost rychle

Uživatelský avatar
majatrabi
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 473
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Frýdek-Místek
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od majatrabi »

Bohužel I mají smulu. Čerpadlo v motorovém prostoru standartně nemají(aspoň si to myslím). A mají příhřev D3W a ten čerpadlo vody namá. :?
Alhambra 1,9 TDi-PD 85kW AUY 2001
Jen létání je krásnější...Obrázek

Uživatelský avatar
bassorius
Řidič
Řidič
Příspěvky: 109
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Velvary
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od bassorius »

toto řešení je moc pěkné, ale potřebovalo by to trochu dodělat. Zatím to vypadá tak, že pěkně ohříváme spodek vozu a motor. Dobré by bylo taky vyhřívat kabinu vozu. Ohřátá voda sice jde před výměníky tepla, ale ventilátory pro rozvod tepla nejdou. To znamená, že se pěkně ohřeje okolí těchto výměníků a až budou roztopené stěny vozu tak teprve dojde na samotné ohřívání vnitřku vozu. Je to tak? když tak mě opravte. Německé řešení to řeší a je tam nějaké napojení na Climatronik. Spotřeba nám sice stoupne - chtělo by to zřejmě kontrolu automatického vypnutí při poklesu proudu v baterii na kritickou hodnotu, ale bude zaručeněně teplo o několik hodin dříve, než rozžhavenými stěnami vozu. Tu kontrolu baterie bych pokládal za nutnou, nebo omezit dobu topení. Pak by bylo sice teploučko, ale zase by jsme nikam nejeli...
S pozdravem
J.Bassorius

VW Sharan 1,9TDI 85kW AUY, model 2001

Uživatelský avatar
Honza42
Řidič
Řidič
Příspěvky: 175
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Chrudimsko - Železné hory
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od Honza42 »

Však to k tomu taky není určeno. Je snaha snížit spotřebu el. energie a zrovna ventilátory ji sežerou nejvíc. Zkrátka chci někam jet, tak to zapnu. Než vypiju kafe nebo si vyčistím zuby ... tak po 10-15 minutách přicházím k teplému motoru. Nastartuju a okamžitě to topí. Málokdo z nás tráví čas v odstaveném zaparkovaném voze. Ale každý ráno startuje. O baterku se nemusím starat. Toto zapojení bez problémů utáhne po dobu několika hodin. Ještě až mně někdo půjčí klešťák, tak změřím kolik to bere ampér.
Sharan 1,9 PD 96kW 2/2003

Uživatelský avatar
radek35
Řidič
Řidič
Příspěvky: 85
Registrován: 13.10.2007 18:50
Bydliště: Mimon
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od radek35 »

Zdravim panove znalci ohledne bufiku. Mel bych mit v mem auti bufik ale neni tam mam tam hodiny nad zrcatkem a byl tam namontovan ale majitel prede mnou ho zrejme sundal tak se chci zeptat da se sehnat? Za jakou cenu? A hlavne tam neni ani baterka pod sedackou a ani zadnej konektor. Jak to vlastne funguje chtel bych ho tam mit poradte prosim. Dik moc muzete sz pokud mozno dekuji

Uživatelský avatar
zzzp
Řidič
Řidič
Příspěvky: 130
Registrován: 29.06.2008 13:26
Bydliště: Bratislava, SK

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od zzzp »

taktiez dorabam diodu na signalizacu chodu bufiku a vypinac - prerusenie kabla od teplotneho cidla - aby sa nezapinal, ked idem na kratku vzdialenost.

kedze sa mi nechce tahat kabel az od cidla, snazil som sa zistit, kam ide ten modro-biely do auta, zatial neuspesne. nevie niekto, ci to ide priamo k bufiku, alebo kam? (foto 3,4). ide to spolu s otatnymi kablami cez blatnik smerom k/za postkovu skrinku, ale tu som nedaval dolu a nevidel som za.

Uživatelský avatar
g2tdi
Pilot
Pilot
Příspěvky: 775
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Odolena vwoda-Čenkov
Kontaktovat uživatele:

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od g2tdi »

Chlapy, máte někdo zkušenosti jak je to u jedničky? to zapojení bude asi stejný ne? U dvojky je na climatroniku svorka pro externí topení když se na ní přivede +12V naskočí klimatronic i bez klíčku a rosvítí se na něm "HE", bude tomu tak i u jedničky? S tím odběrem bych se toho asi nebál pulhodinový topení bufikem i s ventilátorama by mohla baterka vydržet, nic méně pak přece startujem už teplej motor ne? Určo by se dalo vyrobit nějakym jednoduchym zapojenim i hlídají stavu baterie a nebo celý dodatečný vybavení na nezávislý topení napojit na ty zásuvky v kufru který se po tušim hodině odběru samy vypnou.
odtahová služba nonstop
Výměna skel
Lakovna
Klempírna
Autoservis - diagnostika
prodej náhradních dílů
non-stop 607 99 88 77
http://www.autoservis24h.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/nonstopautoservis

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: TOPENÍ, BUFÍK: nezávisle ovládaný příhřev D5W-Z, provedení

Příspěvek od abeljozef »

aky rok vyroby ?

Jednozonovy alebo dvojzonovy climatronic ?

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“