ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Dedla
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 399
Registrován: 18.11.2009 22:14
Bydliště: Praha

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Dedla »

octan:
To,že nefungují nějaké "spínací moduly denního svícení" jsem zažil na více naftových autech vybavených altíkem s volnoběžkou.
Asi bude problém v tom na jaké napětí je spínání +- nastaveno,možná i na nějaké teplotě a jak se to povede číňanům vyrobit. Nepovažuji to za vadu,ale za vlastnost systému.
Proto tedy tento nepotřebný díl nepoužívej a napájej to od jinud... ( ideální pin 6 jak píše michall)
VW Sharan TDI : "Dospělé auto pro dospělého člověka".
http://www.youtube.com/watch?v=CkJzc2D2 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od abeljozef »

Vseobecne moduly riadene palubnym napetim su pekna blbost. Od jakziva sa na tento ucel pouzivaju signaly dobijania. Rovnaka blbost je bastlit nieco na olejovy snimac.

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5722
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od michall »

Proč?

Připojení je totiž velice jednoduché a dá se říct, že téměř u všech aut stejné - kostra je skoro kdekoli a +12V "za klíčkem" se hledá také velice snadno. Narozdíl od hledání signálu dobíjení, které má každé auto řešené jinak a jinde. Myšleno samozřejmě z pohledu "běžného" majitele auta, který nemá tolik znalostí ohledně schémat, aby našel potřebný signál dobíjení ve změti vodičů v pojistkovce, přístrojovce, ... Ano, není to úplně ideální, ale s dobrým zapojením se dají určité nedostatky tolerovat a za hlavní výhodu považuji už zmíněnou jednoduchost.
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

octan
Řidič
Řidič
Příspěvky: 66
Registrován: 13.05.2009 16:41
Bydliště: Zlín

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od octan »

Tak teď teda nechápu, jestli něco vyřeším tím, že vezmu + z baterky a dám jej na pin 6. Na tom pinu bude přece stejně voltů, jako na baterce, takže když se alternátor hodí do úsporného módu a bude dávat 13 voltů, tak ty volty budou stejně i na pinu 6, takže to asi teda taky zhasne, ne. Blbé je, že ten modul co je nastavený na 13 voltů je součástá světel a je v nich zabudovaný..... není to krabička mimo světla, která by se dala přenastavit, nebo vyměnit.
Takže řešení teda asi není, leda koupit nové světla, které spínají při 12,5 voltech.

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5722
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od michall »

Ne-e. Kostru nech co je, na pinu 6 je +12V (nebo obecně +) při zapnutém klíčku a přepínači světel v poloze 0. Takže sem se dají připojit světla pro denní svícení, které se teda rozsvítí, když otočíš klíčkem. Jakmile přepneš na obrysovky a dál, tak světla pro denní svícení zhasnou. V těch světlech ale musí být "něco" co hlídá úroveň napětí, ať už napevno nebo "štelovací", takže pohledej někoho, kdo se vyzná v elektronice a ten si s tím určo poradí, podle mě to nemusí být nic extra složitého (pokud tam ovšem výzkumník nedal procesor, to je pak na nákup jiných světel).
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od abeljozef »

michall píše:Proč?

Připojení je totiž velice jednoduché a dá se říct, že téměř u všech aut stejné - kostra je skoro kdekoli a +12V "za klíčkem" se hledá také velice snadno. Narozdíl od hledání signálu dobíjení, které má každé auto řešené jinak a jinde. Myšleno samozřejmě z pohledu "běžného" majitele auta, který nemá tolik znalostí ohledně schémat, aby našel potřebný signál dobíjení ve změti vodičů v pojistkovce, přístrojovce, ... Ano, není to úplně ideální, ale s dobrým zapojením se dají určité nedostatky tolerovat a za hlavní výhodu považuji už zmíněnou jednoduchost.
No pretoze si do svojho auta dam omnoho spolahlivejsi system a nemusim tolerovat nedostatky problemoveho systemu. A bezny majitel neznaly alektriky sa nema co rypat do elektriky duplom podporovany dementmymi forovymi radami, ako to dopada vidam dost casto. Normalny elektrotechnik ten jeden kablik signalu dobijania navyse nema problem natiahnut.
michall píše:Ne-e. Kostru nech co je, na pinu 6 je +12V (nebo obecně +) při zapnutém klíčku a přepínači světel v poloze 0. Takže sem se dají připojit světla pro denní svícení, které se teda rozsvítí, když otočíš klíčkem. Jakmile přepneš na obrysovky a dál, tak světla pro denní svícení zhasnou. V těch světlech ale musí být "něco" co hlídá úroveň napětí, ať už napevno nebo "štelovací", takže pohledej někoho, kdo se vyzná v elektronice a ten si s tím určo poradí, podle mě to nemusí být nic extra složitého (pokud tam ovšem výzkumník nedal procesor, to je pak na nákup jiných světel).
A dalsia krasna ukazka dobrej forovej rady uz x krat popisovana, blbost typu len sa napoj na pin 6 a hotvo. Preco asi takto su spravene tony aut bez istenia alebo adekvatneho dimenzovania vodicov - sak lebo staci sa napichnut na pin 6, neznaly veci to tak spravi kablikom co najde v garazi a tesi sa ze to funguje. To ze tam nema ziadnu poistku a jedine co ho isti je 110 - 150 A poistka vonku.

Ak sa toto spravi len pri original svetlach tak ak sa pouzije adekvatne dimenzovane vedenie tak nic teoreticky nehrozi ak (nezlyha neisteny modul takze aj tu ma poistka svoje opodstatneie) lebo za tym su poistky CE. Ale takmer vzdy su tie vedenia na tych autach poddimenzovane. Ktovie preco ? A to nehovorim o "zlodejkach" na kabloch namiesto spajkovania kde tecu prudy ako svina.

Ak toto niekto spravi pri nejakom LED svieteni co forovy borci robia denne tak o potencionalnu cestu do pruseru postarane.

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5722
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od michall »

Já v tom tedy nějaký větší problém nevidím. Těmi nedostatky jsem myslel např. nefunkční dobíjení (což je ale opět závada, kterou je hodno odstranit), při kterém automat nesepne (ale dá se sepnout ručně, narozdíl od některých "sériových" zapojení) a "běžným" majitelem toho, který sice má znalosti autoelektriky, ale nemá přístup ke schématům, bez kterých je hledání čehokoli poněkud oříšek. Jediný problém, který jsem měl, byl u Piaggio, kde je spousta napěťových špiček, které spínaly světlo, kdy neměly. Ale to je jednak extrém, který se v autě nevyskytuje a druhak je to již vyřešeno (filtrace špiček). Zapojení v autě používám již několik let a nezaznamenal jsem žádný problém.
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od abeljozef »

Staci ak je vybytejsia bateria a po nastartovani na volnobeh slabsie alternatory nemusia stacit na volnobehu a nizsich otackach vykryt odber baterie v kombinacii s prechodovymi odpormi na jednotlivych spojoch ktore sa casom tiez mierne zhorsuju, zapnutm kureni a inych spotrebicoch neni problem aby sa hned nedosiahla spustacia hranica napatia hlavne ak je to vo vnutry za hlavnym rozvetvenim.

Uz som videl taketo vtipne moduly kde sa musel motor vytocit na 2000 rpm aby zaplo svetla :laugh:
A alternator dobijal, len to bola slabucka 60ka.

Tak znova opakujem naco problemovy system ked je nieco spolahlivejsie ?

Ked niekto nevie najst signal dobijania tak nech sa do takehotoho niecoho ani nepusta. Signal dobijania sa pri vacsine aut najst aj bez schem.

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5722
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od michall »

Ano, vybitá baterka také není bezchybný stav. Určité malé zpoždění zapnutí světel také nemusí být na škodu. Do svých aut jsem to prostě zapojil jako detekci úrovně napětí, protože mi to v tu chvíli přišlo jako jednodušší, ostatní nechť činí dle uvážení a schopností. A když mi chcípne motor a kontrolka se opět rozsvítí, stane se co?
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Uživatelský avatar
x-rewum
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 37
Registrován: 17.09.2011 22:36
Bydliště: Jihlava

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od x-rewum »

kdyz je to spravne zapojeny se nestane nic, protoze zhasnuta kontrolka je jen podminka pro sepnuti, svetla zhasnou az s otocenim klicku
Ford Galaxy 2004 TDI automat

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od abeljozef »

michall píše:Ano, vybitá baterka také není bezchybný stav. Určité malé zpoždění zapnutí světel také nemusí být na škodu. Do svých aut jsem to prostě zapojil jako detekci úrovně napětí, protože mi to v tu chvíli přišlo jako jednodušší, ostatní nechť činí dle uvážení a schopností. A když mi chcípne motor a kontrolka se opět rozsvítí, stane se co?

Ale to auto nemalo zlu baterku, len to bola socka zo slabym alternatorom. :laugh: Potocilo motorom takze sa dobijala bateria, vetrak kurenia cca 20 A, vyhrievane zadne sklo na mechanicky spinac a o problem postarane. Napatie na volnobehu na baterke mierne cez 13V v kabine o 0,4V menej koly prechodovym odporom pri odbere tychto spotrebicov a bolo vybavene. :mrgreen: Svetla nesvietili kym nezdvihol otacky motora na cca 2000 rpm a ani o tom nevedel - pre niekoho znaleho veci neni ziadna novinka ze alternator pri volnobeznych otackach neni schopny dat plny vykon.

A ked chcipne motor a rozsvieti sa kontrolka tak pri normalnom module sa nestane nic svetla svietia dalej si predstav. Toto uz ale nema nic spolocne z riadenim zapnutia :fool: ked je ten modul zle navrnuty tak pri nechcenom chcipnuti motora zhasne jeden aj druhy (riadeny napatim, aj dobijacim signalom). A duplom to nema suvis ani z tym ze dobijaci signal je omnoho spolahlivejsi ako sledovat niekde napatie kde mozu byt rozne odchylky vplyvom roznych faktorov. Duplom oneskorenie zopnutia s tymto nema suvis ktore sa riesi inak to dobre vies.

Prekladat potencionalnu nedokonalost systemu na pozitivne oneskorenie zapnutia je sialene.

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5722
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od michall »

Takže napětím řízený spínač nemůže být navržen správně? Kontrolka dobíjení je řízená čím?

Zapomněl jsem napsat, že to zpoždění zapnutí je v řádu ms nebo desítek ms. :oops:

MĚ to prostě funguje na napětí bez závad. Ostatní ať si dělají, co chtějí.
abeljozef píše:Staci ak je vybytejsia bateria a po nastart ...
Toto asi není závada.


edit: s tím svícením/zhasnutím po chcípnutí jsem chtěl poukázat na to, že i kontrolkou řízený modul může být navržen dobře nebo špatně, stejně tak jako modul řízený napětím.
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od abeljozef »

No predstav si ze neni.

Aj odparkovane auto ma svoju spotrebu, predstav si ze aj existuje jav ktoremu sa hovori samovybyjanie a po tom co si starter na par sekund cucne niekolko stovak amper (mohol by som pokracovat zhavenim ......) tak po nastartovani ma par minut aj ta bateria dost velky nabijaci prud ktory ked si pripocitas spotrebu dalsich spotrebicov tak hlavne mensie alternatory pri ktorych sa to prejavi skor nemusia mat hned po nastartovani plne nabijacie napatie lebo nie su schopne dodat v nizsich otackach adekvatny vykon. To napatim riadeny modul nemusi spravne vyhodnotit co sa stava uplne bezne a pri riadeni dobijacim signalom tento problem nie je, neviem co je na tom nepochopitelne :mrgreen:

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5722
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od michall »

Ale tohle všechno já zcela chápu a nijak nezatracuji řízení signálem dobíjení. Já jen říkám, že to mám řízené napětím a že jsem s tím spokojen, tudíž mi to nepřipadá jako úplný nesmysl. Že by se světla sepnuly o něco později mi vůbec nevadí, obvykle nastartuji a než otevřu vrata, tak to tak 20-30 vteřin trvá a to už se světla určitě rozsvítí (několik desítek ms, i kdyby sekunda). Navíc asi málokdo nastartuje studený motor a okamžitě ho točí do otáček. Čím je tedy řízená ta kontrolka?
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

octan
Řidič
Řidič
Příspěvky: 66
Registrován: 13.05.2009 16:41
Bydliště: Zlín

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od octan »

Tak ještě k mému problému. Koupil jsem voltmetr do zapalovače. Netvrdím, že je bůhví jak přesný, ale pro kontrolu myslím postačující. První jsem změřil služební Tranzit r.v. 2006 a výsledek, 14,4 voltu a ani se to nehlo, jen když jsem třeba zapl klimu, nebo větřák naplno, tak došlo k malému poklesu, který se do sekundy srovnal. Pak jsem proměřil svou Galaxy r.v. 1999 a výsledek je takový, že ve všech režimech (se světly, bez nich, se spuštěnými všemi elektrospotřebiči včetně vyhřívání všech skel), tedy i při jízdě z kopce se zažazenou rychlostí měří v zapalovači kolísavě 13,9 až 14,2. Dle slov autoelektrikáře je kolísání normální a dobíjecí proud krásný...... ale při zkoušce mi opět při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí světla pro denní svícení zhasla. Na měřáku v tu chvíli 14,0 až 14,1. Záhada nad záhady. Takže plus drát ze světel šel z baterky pryč a dal jsem jej přes pojistku na drát k vyhřívání sedáků. Na výsledek jsem zvědavý.

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“