KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
- jenda
- Profík
- Příspěvky: 943
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: u Č. Budějovic
Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
v točivém momentu TDI 202 - 235 Nm x PD 240 - 320 Nm
- Tommate
- Profík
- Příspěvky: 1002
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: 3nec
Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
aha, tak to by se šiklo, někdy toho krouťáku chybí
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
No, ono to není zdaleka jen o točivém momentu.
Především motory PD jsou motory úplně jiné koncepce a s klasickým TDi motorem mají pramálo společného.
Základním rysem motoru PD je skutečnost, že nemá žádné naftové čerpadlo pro přípravu a dávkování paliva (pouze dopravní čerpadlo v nádrži a systémové čerpadlo na zvýšení a udržování systémového tlaku nafty při plnění vstřikovačů).
K dávkování paliva do válců dochází v samostatných vstřikovacích jednotkách - každý válec má svou. Nafta je systémovým čerpadlem naplněna do zásobní komory vstřikovače, kde dojde mechanicky (vtlačením pístu do komory pomocí vačkového hřídele motoru) k nárůstu tlaku nafty až na hodnotu vyšší než 2000 Bar. Elektronicky je potom řízen okamžik předvstřiku a hlavního vstřiku paliva do válce.
Celý systém navzdory své jednoduchosti vypadá téměř dokonale, ale má to svá ALE.
Dle mého názoru je PD systémem velmi pokrokovým (přestože velice starým, historie sahá do doby před II. světovou válkou), motory disponují vysokými hodnotami točivých momentů potažmo výkonů, ale bohužel spotřeba paliva je v porovnání s klasickým čerpadlovým TDi motorem vyšší (a to i po implantaci šesti rychlostí).
Především motory PD jsou motory úplně jiné koncepce a s klasickým TDi motorem mají pramálo společného.
Základním rysem motoru PD je skutečnost, že nemá žádné naftové čerpadlo pro přípravu a dávkování paliva (pouze dopravní čerpadlo v nádrži a systémové čerpadlo na zvýšení a udržování systémového tlaku nafty při plnění vstřikovačů).
K dávkování paliva do válců dochází v samostatných vstřikovacích jednotkách - každý válec má svou. Nafta je systémovým čerpadlem naplněna do zásobní komory vstřikovače, kde dojde mechanicky (vtlačením pístu do komory pomocí vačkového hřídele motoru) k nárůstu tlaku nafty až na hodnotu vyšší než 2000 Bar. Elektronicky je potom řízen okamžik předvstřiku a hlavního vstřiku paliva do válce.
Celý systém navzdory své jednoduchosti vypadá téměř dokonale, ale má to svá ALE.
Dle mého názoru je PD systémem velmi pokrokovým (přestože velice starým, historie sahá do doby před II. světovou válkou), motory disponují vysokými hodnotami točivých momentů potažmo výkonů, ale bohužel spotřeba paliva je v porovnání s klasickým čerpadlovým TDi motorem vyšší (a to i po implantaci šesti rychlostí).
- jenda
- Profík
- Příspěvky: 943
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: u Č. Budějovic
Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
Ale on se ptal v čem je lepší a né v čem je jiný lepší je v momentu ale v ostatním je horší:
horší účinnost,
vyšší nároky na palivo,
vyšší nároky na olej,
kratší intervaly na rozvoďák,
tvrdší chod,
a motor je to de fakto stejný, jen má jiný mechanický způsob dávkování paliva
horší účinnost,
vyšší nároky na palivo,
vyšší nároky na olej,
kratší intervaly na rozvoďák,
tvrdší chod,
a motor je to de fakto stejný, jen má jiný mechanický způsob dávkování paliva
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
Dejme tomu, že PD motory jsou lepší v MAXIMU točivého momentu. V jeho průběhu jsou ovšem již na tom hůř než motory TDi s čerpadlem.
Co je Ti platné, že motor na 1800 otáčkách zarve za nápravu tak, že Ti křupnou krční obratle, když při 3000 otáčkách (někdy i dřív) začne zvolňovat a ztrácet točivý moment a tudíž i okamžitý výkon??? To mi moc logické nepřijde. Takto se bohužel chová většina PD motorů (motor ANU 66kW je typický příklad, žádná sláva není ani ATD 74kW či AUY 85kW). Teprve od 96kW verze ASZ je to slušné svezení.
U motorů PD mi přijde, že maximum točivého momentu je uměle vyhnané, ale další průběh ve vyšších otáčkách je škrcen (nechápu...............). Svědčí o tom motory AUY, ASZ a ARL (všechny motory mají maximum točivého momentu 310 Nm / 1900 ot., ale výsledný výkon na 4000 ot. je od 85kW do 110kW).
Co je Ti platné, že motor na 1800 otáčkách zarve za nápravu tak, že Ti křupnou krční obratle, když při 3000 otáčkách (někdy i dřív) začne zvolňovat a ztrácet točivý moment a tudíž i okamžitý výkon??? To mi moc logické nepřijde. Takto se bohužel chová většina PD motorů (motor ANU 66kW je typický příklad, žádná sláva není ani ATD 74kW či AUY 85kW). Teprve od 96kW verze ASZ je to slušné svezení.
U motorů PD mi přijde, že maximum točivého momentu je uměle vyhnané, ale další průběh ve vyšších otáčkách je škrcen (nechápu...............). Svědčí o tom motory AUY, ASZ a ARL (všechny motory mají maximum točivého momentu 310 Nm / 1900 ot., ale výsledný výkon na 4000 ot. je od 85kW do 110kW).
- jenda
- Profík
- Příspěvky: 943
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: u Č. Budějovic
Re: Nafta nebo LPG - od r. v.01 zkušenost a spotřeba
Je tam jednoznačně marketigový tah a princip placení pojistného dle výkonu na západě, proto má 85,96,110 kW stejný točivý moment a liší se jen otáčkami ve kterých motor zvadne, když se dostane na max naprogramovaný výkon. Je to dáno naprogramováním řídící jednotky, tryskami a turbem (VNT15 u 85kW a VNT17 u 96 a 110 kW)., moment je u všech nastaven stejně s ohledem na dimenzování mechanických dílů - spojka, převodovka.
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
Jo, přesně tak to bude...........
- widle
- VWmaniak
- Příspěvky: 6549
- Registrován: 25.09.2007 18:49
- Bydliště: Pržno okr. Frýdek-Místek
- Kontaktovat uživatele:
Re: KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
teda chlapi, vy jste chodící brožury...
žiju stále kupředu, protože tak je to správné.... http://www.Bodroteam.cz
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
To jsou leta dřiny...............
- widle
- VWmaniak
- Příspěvky: 6549
- Registrován: 25.09.2007 18:49
- Bydliště: Pržno okr. Frýdek-Místek
- Kontaktovat uživatele:
Re: KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
...........a odříkání.........
žiju stále kupředu, protože tak je to správné.... http://www.Bodroteam.cz
- Witec
- Řidič
- Příspěvky: 154
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Vyškov
Re: KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
chlapi máte někdo Sharana VR6? tam by mě zajímalo za kolik vám to jezdí, uvažuju o něm a vidím že je o polovinu levnější než TDI a já toho zase tak moc nenajezdím, takže by se mi nevyplatilo dávat za diesela takový prachy, ale zase abych toho šestivála dokázal nakrmit
- Tommate
- Profík
- Příspěvky: 1002
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: 3nec
Re: KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
není to jenom šestivál, je to i sportovec, a Sharan váží za dva sportovce , bude mít velkou žízeň, dostaneš se i na dvanáct litrů, ale budeš asi brzdit provoz
já teda VR6 nemám, kamarád ho má v passatu, po krátkém čase namontoval LPG, protože to bylo asi příliž a byl ochoten vrazit do auta obrovskou sumu, jen aby tolik neplatil za provoz, když jede dálku a spěchá , jede za 16-17l LPG, to já když spěchám, veme mi to 8,5 a vezu 5-6 lidí (TDI), a dejme tomu na 400km budu mít půl hodiny spoždění , a prominou plynaři , LPG v Sharanu je přinejlepším "zajímavý projekt"
já teda VR6 nemám, kamarád ho má v passatu, po krátkém čase namontoval LPG, protože to bylo asi příliž a byl ochoten vrazit do auta obrovskou sumu, jen aby tolik neplatil za provoz, když jede dálku a spěchá , jede za 16-17l LPG, to já když spěchám, veme mi to 8,5 a vezu 5-6 lidí (TDI), a dejme tomu na 400km budu mít půl hodiny spoždění , a prominou plynaři , LPG v Sharanu je přinejlepším "zajímavý projekt"
- mafy
- Řidič
- Příspěvky: 55
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Teplice
Re: KOUPĚ SHARANA: nafta nebo LPG, zkušenosti, spotřeba
Witec píše:chlapi máte někdo Sharana VR6? tam by mě zajímalo za kolik vám to jezdí, uvažuju o něm a vidím že je o polovinu levnější než TDI a já toho zase tak moc nenajezdím, takže by se mi nevyplatilo dávat za diesela takový prachy, ale zase abych toho šestivála dokázal nakrmit
Mám VR6 asi rok, najeto 40 tis. . Když ji šetříš a jedeš tak nějak podle předpisů, tak se dostaneš pod 10 l bena, pokud budeš jezdit hodně svižně tak za 12 l no a pokud budeš jezdit jak magor pořád tak to umí za 15 l a víc.
Já jsem ji předělal na LPG a tam mám spotřebu normálně 12-13 l , pokud něco táhnu tak 1-2t 15-20 l.
- rak
- Nový člen
- Příspěvky: 5
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Benzin + LPG spotřeba a zkušenosti, typ motoru?
Kluci kdo máte ve vašich mazlících doděláno LPG, napište prosím vaše poznatky, zkušenosti a hlavně spotřebu. Uvažuji o koupi benzínu (VW, Forda, Seat MPV) jaký motor by jste doporučovali? Předělání na LPG u koho (jsem z moravy)? Autem najedu asi 40 - 50 000 km ročně.
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: Benzin + LPG spotřeba a zkušenosti, typ motoru?
LPG se tu už mnohokrát probíralo, podívej se do SHERLOCKa.
Nicméně pokud najedeš tolik km, máš možnost buď zvolit naftový motor nebo motor benzinový přestavět na LPG.
Na LPG lze přestavět kterýkoliv z benzinových motorů osazovaných do SAG, je to jedno. Rozhodující je ovšem systém LPG, který zvolit.
Vysvětlím to jednoduše a stručně. Existují dva základní systémy LPG, a sice plnění centrální (jednobodové) a plnění vícebodové. Centrální jednobodové plnění má výparník (mix) nad škrticí klapkou a motor si sacím potrubím nasává již namíchanou směs LPG se vzduchem. Tento systém je levný (stojí kolem 18 - 22.000 Kč), má však dvě nevýhody - vyšší spotřebu oproti provozu na benzin (až o 20%) a snížený výkon díky méně kvalitnímu způsobu plnění.
Naproti tomu vícebodový systém plnění nemá žádný výparník (mix), ale ke každému válci má napojen vlastní vstřikovač LPG, čímž systém pracuje jako MPi u benzinu. Výhodou oproti centrálnímu plnění je stejná spotřeba paliva jako při provozu na benzin a navíc motor neztratí výkon (v některých případech dokonce má výkon vyšší). Cena tohoto systému je ovšem vyšší, zpravidla kolem 40.000 Kč (plus minus něco málo - podle počtu válců motoru a velikosti nádrže).
Pokud se rozhodneš pro LPG, potom vzhledem k počtu kilometrů, které najedeš doporučuji jednoznačně vícebodoný systém plnění LPG. Cena kolem 40.000 Kč je sice nemalá investice, ale do roka se Ti vrátí. Navíc MPi systémy LPG jsou modernější, úspornější a jedním slovem prostě lepší.
V souvislosti s provozem na LPG musíš počítat s několika novinkami. Především každých 12 měsíců se musíš podrobit zkoušce těsnosti systému LPG (dostaneš razítko do přílohy TP), což něco stojí. Další investicí navíc je dvojí poplatek za emise (protože se měří emise zvlášť pro benzin a zvlášť pro LPG), vyšší cena za STK. Nesmíš parkovat v podzemních garážích, v neodvětrávaných prostorách a jiných podobných místech. Životnost gumových částí reduktoru LPG je cca 60 - 80.000 km (potom vytvrdnou a je třeba je vyměnit) a repase tohoto dílu stojí kolem 1500 - 2500 Kč (podle typu a značky).
Navíc počítej s tím, že budeš muset častěji měnit vzduchový filtr a svíčky (vidím to tak při každé výměně oleje). Pokud totiž LPG má nedostatek vzduchu (starý filtr), hrozí vyšší spotřeba (ta narůstá dost rychle) a starší svíčky, které na benzin normálně fungují, mohou při provozu na LPG zlobit a v mnoha případech důsledkem toho dochází k explozím sacího potrubí (roztrhaných filterboxů jsem opravoval desítky). Motorový olej se používá běžný jako při provozu na benzin, ovšem v důsledku jeho rychlejší chemické degradace se doporučuje zkrátit jeho výměnný interval na 10 - 12.000 km.
Nicméně pokud najedeš tolik km, máš možnost buď zvolit naftový motor nebo motor benzinový přestavět na LPG.
Na LPG lze přestavět kterýkoliv z benzinových motorů osazovaných do SAG, je to jedno. Rozhodující je ovšem systém LPG, který zvolit.
Vysvětlím to jednoduše a stručně. Existují dva základní systémy LPG, a sice plnění centrální (jednobodové) a plnění vícebodové. Centrální jednobodové plnění má výparník (mix) nad škrticí klapkou a motor si sacím potrubím nasává již namíchanou směs LPG se vzduchem. Tento systém je levný (stojí kolem 18 - 22.000 Kč), má však dvě nevýhody - vyšší spotřebu oproti provozu na benzin (až o 20%) a snížený výkon díky méně kvalitnímu způsobu plnění.
Naproti tomu vícebodový systém plnění nemá žádný výparník (mix), ale ke každému válci má napojen vlastní vstřikovač LPG, čímž systém pracuje jako MPi u benzinu. Výhodou oproti centrálnímu plnění je stejná spotřeba paliva jako při provozu na benzin a navíc motor neztratí výkon (v některých případech dokonce má výkon vyšší). Cena tohoto systému je ovšem vyšší, zpravidla kolem 40.000 Kč (plus minus něco málo - podle počtu válců motoru a velikosti nádrže).
Pokud se rozhodneš pro LPG, potom vzhledem k počtu kilometrů, které najedeš doporučuji jednoznačně vícebodoný systém plnění LPG. Cena kolem 40.000 Kč je sice nemalá investice, ale do roka se Ti vrátí. Navíc MPi systémy LPG jsou modernější, úspornější a jedním slovem prostě lepší.
V souvislosti s provozem na LPG musíš počítat s několika novinkami. Především každých 12 měsíců se musíš podrobit zkoušce těsnosti systému LPG (dostaneš razítko do přílohy TP), což něco stojí. Další investicí navíc je dvojí poplatek za emise (protože se měří emise zvlášť pro benzin a zvlášť pro LPG), vyšší cena za STK. Nesmíš parkovat v podzemních garážích, v neodvětrávaných prostorách a jiných podobných místech. Životnost gumových částí reduktoru LPG je cca 60 - 80.000 km (potom vytvrdnou a je třeba je vyměnit) a repase tohoto dílu stojí kolem 1500 - 2500 Kč (podle typu a značky).
Navíc počítej s tím, že budeš muset častěji měnit vzduchový filtr a svíčky (vidím to tak při každé výměně oleje). Pokud totiž LPG má nedostatek vzduchu (starý filtr), hrozí vyšší spotřeba (ta narůstá dost rychle) a starší svíčky, které na benzin normálně fungují, mohou při provozu na LPG zlobit a v mnoha případech důsledkem toho dochází k explozím sacího potrubí (roztrhaných filterboxů jsem opravoval desítky). Motorový olej se používá běžný jako při provozu na benzin, ovšem v důsledku jeho rychlejší chemické degradace se doporučuje zkrátit jeho výměnný interval na 10 - 12.000 km.