NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

Úplně přesně to s těmi našimi oleji je takto: (tato pravidla platí pro všechny naftou krmené motory VW)


Motor TDi/SDi,TD/D, výměnný interval 15.000 km (kódování QG0): VW 505.00, VW 505.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi, výměnný interval 15.000 km (kódování QG2): VW 505.00, VW 505.01, VW 506.00, VW 506.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi, výměnný interval LongLife (kódování QG1): VW 506.00, VW 506.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi PD, výměnný interval 15.000 km (kódování QG0): VW 505.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi PD, výměnný interval 15.000 km (kódování QG2): VW 505.01, VW 506.01, VW 507.00
Motor TDi/SDi PD, výměnný interval LongLife (kódování QG1): VW 506.01, VW 507.00
Motory s filtrem pevných částic DPF: pouze VW 507.00


- pozn.1: Pokud je u vašeho motoru dovoleno použití olejů více specifikací (viz tabulka), smíte tyto oleje různých specifikací v motoru mísit bez omezení. Prakticky uvedu příklad - máte-li v motoru 1,9 TDi AFN / 81kW olej splňující specifikaci VW 505.00, smíte při potřebě doplnit použít k dolití bez obav třeba olej VW 507.00 nebo VW 505.01 (olej VW 506.xx ovšem NE, protože motor AFN je QG0 a olej VW 506.xx jej poškodí!!!).

-pozn.2: Motory kódované na QG1 a QG2 jsou naprosto identické motory (liší se pouze kódem ŘJ přístrojů a tudíž řídicím programem LongLife). Motory QG0 jsou konstrukčně jiné (mají jinou technologii honování válců) a nelze je kódovat na LongLife. Skutečnost, že se konstrukčně jedná o jiné motory, je dána jinými motor-kódy (AHF x ASV, AGR x ALH a podobně).

- pozn.3: Motory kódované na QG1 lze překódovat na QG2 a naopak. Motory QG0 překódovat NELZE!!!

- pozn.4: Motory vyrobené dle QG0 nemají WIV (mají jiné přístrojové desky) a jejich strojní obrábění je jiné než u motorů QG1/QG2 - v těchto motorech se NESMÍ použít olej LongLife dle specifikace VW 503.xx / 506.xx (hrozí poškození stěn válců), a to ani v případě, že tento olej použijete jen na běžných 15.000 km. Oleje LongLife (SAE 0W/30 a specifikace VW 503.xx / VW 506.xx) se v motorech QG0 nesmějí použít V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ !!! Dbejte, aby k tomu nikdy nedošlo ani úmyslně, ani nevědomně - pár motorů zničených nevhodně použitým olejem jsem v rukách měl (a není to příjemný pohled do jejich útrob, to mi věřte).

-pozn.5: Olej specifikace VW 507.00 je universální olej pro všechny naftové motory VW. Smíme jej použít (a dolévat) do kteréhokoli motoru TDi/SDi/TD/D, včetně motorů PD a PPD, pro pevný i LongLife interval, pro motory s DPF (prostě universálně kamkoli). Tuto skutečnost je dobré vědět - v případě nutnosti doplnit olej v motoru nemusíte pracně zjišťovat, jaký typ oleje a jaký výměnný interval máte - prostě dolijte VW 507.00 a nikdy nemůžete nic zkazit.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 23.02.2009 19:56, celkem upraveno 27 x.

Uživatelský avatar
jbarman
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 325
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Ždánice u Kyjova

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od jbarman »

Takovým smutným příkladem je švára se zadřeným motorem VW 1.8T, mechanik (kamarád :lol: ) mu chtěl nalít jen to nejlepší a nalil mu do motoru Castrol 0W30 SLX :mrgreen:

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

jbarman píše:Takovým smutným příkladem je švára se zadřeným motorem VW 1.8T, mechanik (kamarád :lol: ) mu chtěl nalít jen to nejlepší a nalil mu do motoru Castrol 0W30 SLX :mrgreen:

Díky za podporu praktickou zkušeností - takoví kamarádi jsou doslova k nezaplacení :wink:.

Já jsem takových "dobře udržovaných" motorů měl na stole asi dvacet a mimo jiné případy jsem řešil souseda ve vedlejší garáži, co takhle "oddělal" motor 1,4/16V 74kW ve Fabii. Motor AUB je pouze QG0 (novější motor, do kterého lze LongLife použít, se označuje BBZ) a on se zachoval podobně jak píšeš - svému autu jen to nejlepší (a tudíž nejdražší). Že tento olej je A5/B5 a tudíž se do "běžných motorů" použít nesmí, mu nikdo neřekl (on to ten prodejce olejů asi možná ani netušil). Najel necelé 3000 km (tlaky do háje, spotřeba oleje jako Wartburg a ve finále bys mezi pístem a válcem prohodil pětikorunu). Kdyby do toho jeho motoru tehdy nalil Mogul GX 15W/40, motor by dodnes spokojeně vrčel........ :wink:
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 23.02.2009 20:13, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
ajo
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 220
Registrován: 26.09.2007 21:03
Bydliště: Prešov

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od ajo »

Marek77
Perfektne si to tu rozpísal, ale aj tak neviem do ktorej kategorie patri môj AUY r.v. 2001
Možeš ma niekam priradiť? QGO, QG1 alebo OG2 ?
Obrázek

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od abeljozef »

Pozri sa ake mas kodovanie budikov. Tam zistis ci mas Long Life alebo nie.
Naposledy upravil(a) abeljozef dne 23.02.2009 20:53, celkem upraveno 1 x.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

QG0 to nejspíš nebude. Pokud je mi známo, tak všechny TDi motory osazované do dvojkové řady SAG (od modelu 2001) mají možnost používat oleje LongLife, tudíš musejí být vyrobené na platformě QG1/QG2. Ale přesně to zjistit jde a není to problém.

Podívej se na štítek, který je nalepený na podlaze kufru. Mimo údaje o VIN, kódu motoru a převodovky, barvě vozu a výkonu motoru obsahuje štítek i velké množství třímístných kódů, kterým se říká PR-čísla. Jedním takovým PR-číslem je údaj QG. Takže mezi PR-čísly musíš najít QG1, QG2 nebo QG0.

Druhá možnost je kód řídicí jednotky přístrojů, jak píše Jožko. Čtvrtá číslice z pětimístného kódu řídicí jednotky určuje QG. Takže například kód řídicí jednotky přístrojů 17215 znamená, že vůz je QG1. Kdyby čtvrtá číslice byla dvojka, například 34628, je to QG2. Pokud je čtvrtá číslice nula nebo jiné číslo než 1 a 2, jedná se o QG0.

Platí, že motory QG1 a QG2 mají v olejové vaně TOG čidlo. Motory QG0 jej nemají (protože ho nepotřebují, nesmějí totiž používat LongLife oleje) - to je základní poznávací znamení.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 23.02.2009 20:00, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
ajo
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 220
Registrován: 26.09.2007 21:03
Bydliště: Prešov

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od ajo »

Štitok v kufri nemam a kod budikov zistim ako? A čo ak RJ bola menena, ako som už pisal?
Obrázek

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

Jedná se o kód řídicí jednotky přístrojové desky (budíků), s motorovou jednotkou to nemá nic společného.

Musíš se připojit VAGem, načíst adresu 17 - Panel přístrojů, tam se objeví kód jednotky a z něj to zjistíš.

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od abeljozef »

Pokial viem mal si menenu Centralnu elektorniku. Aspon z toho co mse si pisali.

Snad ich vymenene nemas. (mam kamarata co robi v Bratislavkom VW a vie z kodov nalepenych na budikoch vela vydedukovat, napr rok a mesiac vyroby - ak bude korespondovat s autom tak potom z najvacsou pravdepodobnostou budiky z fabriky)

Toto sa tyka budikov. Ak tie neboli menene tak potm to z nich vycitas.

Vagom sa spoj na adresu 17 - zdruzene pristroje

v hornej casti v kolonke kodovanie najdes 5 miestny kod.

zameraj sa na skupinu xxxXx kde velke X definuje servisne intervaly

0 je Pevny interval bez snimača oleja (QG0)
1 je Variabilny interval zo snimacom oleja (QG1)
2 je Pevny interval zo snimacom oleja (QG2)
3 je bez indikacie servisneho intervalu (USA, Kanada)

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od abeljozef »

Inac ak jazdis viac v mestskej prevadzke long Life by som nepouzival. Budiky na zaklade vlastneho vyhodnotenia kvality oleja (udaje z olejoveho cidla, pocitanie studenych startov ....) sami vyhodnocuju kedy ta poslu do servisu. Je to od 15000 do 50000 km. Ak robis velmi dlhe trasy tak sa vies priblizit k tym 50 000km . Ak vsak jazdis aj po meste a hodne tak sa ti moze stat ze ta to posle do servisu po 18 000 km. Navyse olej 506.01 je o trocha drahsi ako 505.01. Ked mas fixne intervaly 15 000 km castejsou vymenou oleja tomu motoru rozhodne neublizis, a navyse ak pojdes presne v intenciach tak sa to to stretne aj z napr. vymenou rozvodov kazdych 60 000 (narp AUY 85 kW) tis, tiez z prehliadkou po 30 000 km kde je viac ukonov.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

Přesně tak. Při časté jízdě po městě, kde se málo využívá potenciál motoru, často se startuje a jezdí systémem plyn - brzda (zastavit, rozjet), je LongLife nevýhodný. Laicky řečeno - tímto stylem jízdy se olej rychle opotřebuje, TOG čidlo to pozná a řídicí jednotka přístrojů dá povel k výměně oleje. A to se klidně může stát i po 18 - 20 tisících km (žádná výjimka). V tomto případě LongLife systém ztrácí smysl a je zbytečně drahý.

LongLife oleje se vyplatí při delších jízdách, nejlépe v dálničním provozu, kdy motor po startu ujede stovky kilometrů v optimálním režimu. Olej má tak největší výdrž a výměnný interval se může přiblížit magickým 50.000 km (znal jsem pár lidí, zpravidla obchodní zástupci či manažeři, kteří na jednu výměnu LongLife oleje dokázali najet i kolem 46 - 48 tisíc km).

Osobně nejsem příznivcem LongLife olejů. Radši měním olej častěji a levněji. Jezdím přitom dost kilometrů ročně a zpravidla na dlouhé vzdálenosti, tedy možná by se mi LongLife systém vyplatil. Jenže můj motor AFN není přizpůsoben pro provoz na LongLife oleje (je to QG0) a navíc těm olejům tak nějak nevěřím. Ale tohle je pouze můj osobní názor a neberte jej jako závazný. Znám mnoho lidí, co LongLife systém používají dlouhé roky a jsou spokojení.

Jinak jen si dovolím takovou maličkost na závěr - oleje v naftových motorech se opotřebovávají a znehodnocují pomaleji než v motorech benzinových. To málokdo ví.......... :wink: Že je dieselový olej hned po nalití do motoru černý jak bota ještě neznamená, že je znehodnocený, pouze obsahuje uhlík.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 11.02.2018 08:40, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
jbarman
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 325
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Ždánice u Kyjova

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od jbarman »

On 0W30 není moc dobrá volba pro toho, kdo dává motoru občas nakládačku. 0W30 při vysokých teplotách nestíhá mazat, trhá se mazací film. Je výborný na dlouhé ustálené jízdy bez divočení, protože pomáhá snižovat spotřebu paliva svou lehkoběžností.

Uživatelský avatar
ajo
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 220
Registrován: 26.09.2007 21:03
Bydliště: Prešov

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od ajo »

Diky za vyčerpavajuce odpovede. VAG ešte nemam, ale už sa na tom tvrdo pracuje. Až zistim viac info o RJ budem ťa abeljozefe kontaktovať.
Obrázek

Uživatelský avatar
jbarman
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 325
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Ždánice u Kyjova

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od jbarman »

Tohle jsem našel v návodu na obsluhu :arrow:
Přílohy
3.3.09 sharan-technická data.JPG

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

Co je psáno, to je dáno, ale já bych to nedělal v žádném případě.

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“