MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Marek77 »

Startér udělá strašně moc, pánové. A to právě proto, že se rychleji otáčí. Například u Felicie 1,9D je to nejdůležitější faktor spolehlivého teplého startu. Kvalitní akumulátor a dobrý startér = úspěch.
Jde totiž o to, že úspěšný teplý start závisí na teplotě vzduchu, do něhož se vstřikuje nafta. Pokud se startér netočí rychle jak by měl, stlačovaný vzduch předává své teplo stěnám motoru a sám má potom nižší teplotu, než která je potřebná pro vznícení nafty. To je fakt potvrzený specialisty VW na pohonné jednotky, nikoli můj výmysl.

Jinak já mám startér po repasi a startovací dávku zvýšenou na maximum. Bylo to přes rok úplně fajn, ale v poslední době pozoruju opětovné zhoršení teplých startů. Mám podezření na chybu snímače teploty motoru, mám totiž i jiné problémy, které nejspíš vadné čidlo teploty způsobuje.

Příští týden ho vyměním a uvidím.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 16.12.2011 10:25, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od abeljozef »

Aha, to som nevedel :wink:

A ked je sudeny motor vetdy by nemal byt odvod tepla do stien motora vacsi ?

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Tommate »

no včera jsem slyšel tu oktávku startovat (zahřátý motor asi 10 minut po jízdě), ten startér točí jako ďas a trvá to strašně dluho než to naskočí ....ještě jsme nenastavovali, ale ikdyž je mu to jedno tak z vlastní zvědavosti zkusíme přidat tu startovací dávku a dám vědět

Marku a felicie D je stříkačka? protože staré Diesly ne Ička to bych bral, ale TDI které i za studena startuje dokonce i bez žhavení na první šup a za tepla ne? no kdyby nic nepomohlo tak bych ten startér měnil asi jako poslední možnost ....naštěstí zrovna se startem za všemožných podmínek nemám zatím problém, chytá okamžitě, klepu na dřevo

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od abeljozef »

Felicia D je klasicky hladky diesel s nepriamym vstrekom cez virivu komoru.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Marek77 »

abeljozef píše:A ked je sudeny motor vetdy by nemal byt odvod tepla do stien motora vacsi ?
To určitě, ale tam působí jiné "podpůrné prostředky" - žhavení, větší předvstřik a větší dávka paliva.



Tommate píše:Marku a felicie D je stříkačka? protože staré Diesly ne Ička to bych bral, ale TDI které i za studena startuje dokonce i bez žhavení na první šup a za tepla ne? no kdyby nic nepomohlo tak bych ten startér měnil asi jako poslední možnost ....naštěstí zrovna se startem za všemožných podmínek nemám zatím problém, chytá okamžitě, klepu na dřevo
Jaký jiný systém plnění paliva bys u vznětového motoru chtěl mít? :wink: Samozřejmě, že i Felicia je "stříkačka", ono totiž jiným způsobem naftu dávkovat nelze.
Motor AEF ve Felicii je vznětový motor s nepřímým vstřikováním do vírové komůrky (palivo tedy není dávkováno přímo na dno pístu, ale do speciálního prostoru v hlavě, až pak následně do hlavního spalovacího prostoru). Motory s vírovou komůrkou potřebují žhavení v celém (nebo téměř celém) rozsahu pracovních teplot, protože jinak nestartují. Felda tedy žhaví před téměř každým startem, pokud teplota není vyšší než 65°C. Motory s přímým vstřikováním žhavení nepotřebují (nebo jej využívají až při velmi nízkých teplotách kolem nuly).


U naftového motoru bývá někdy s teplým startem problém. Důvodem bývá fakt, že: Motor je relativně teplý (chladicí kapalina může mít 80°C - dejme tomu), neboť jak známo diesel drží dlouho teplotu. Jenže vnitřní části motoru, jako ventily, píst a podobně, jsou již relativně chladné (rozhodně nemají oněch 600 - 1000°C jako při chodu nebo těsně po vypnutí). Proto motor musíme točit co možná nejvyššími startovacími otáčkami, aby stlačovaný vzduch si až do samé komprese udržel co možná nejvyšší teplotu a nafta se kvalitně vznítila. Když totiž motor nemá potřebně velké startovací otáčky, vzduch se stlačuje pomaleji a navíc má dost času k tomu, aby své již získané teplo odevzdal do stěn motoru - tím má vzduch nedostatečně vysokou teplotu k tomu, aby nafta vstříknutá do něho se kvalitně vznítila a motor naskočil.

Řeší se to několika způsoby:
- mírné zvýšení předvstřiku - lze pouze u neřízených motorů, kde předvstřik se nastavuje mechanicky (například Felicia)
- zvýšení dávky paliva při startu - výhodná věc pro nás, majitele TDi motorů
- "oblbnutí" teplotního čidla - použití jiného čidla teploty, které dává ŘJ motoru jiné údaje o teplotě než motor skutečně má, anebo vřazení rezistoru do serie s teplotním čidlem (pouze při startu motoru) tak, aby právě v okamžiku startu měla ŘJ motoru jiný (nižší) údaj o teplotě motoru, na základě čehož zvýší dávku paliva a předvstřik a motor lépe chytá
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 03.08.2009 09:54, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
anydraj
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 242
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od anydraj »

Problem je, ze naftak potrebuje mit ty spravny otacky pri startu.Ale pokud je baterie a starter O.K., tak pak uz pomuze jen
zvednout palivo pri startu.Ne VAG, ale primo v mapach.Delal jsem to asi 100x a chyta to na jednu otocku.V ridicim sw je mapa,ktera urcuje davku paliva, v zavislosti na teplote /-30 - +90/,a otackach motoru /0-1200/.Bohuzel, pokud uz ma cerpadlo neco nalitano a ma vetsi vule, tak to palivo je nedostacujici.Tohle je problem jak rotacek tak i PD.Dokonce i nove PD ma stejny problem.Tech jsem taky par upravoval a na jednu otocku blafnou.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Marek77 »

Samozřejmě i opotřebení čerpadla má dost podstatný vliv - proto to musíme umět obejít jinak.

Uživatelský avatar
Drapič
Řidič
Řidič
Příspěvky: 67
Registrován: 08.01.2008 18:57
Bydliště: Tachovsko

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Drapič »

Zdary, taky další vysvětlení může být to co my přišlo na SZ: """"Ahoj pane tak co už máš spraveno?? Já to řešil taky a skutečně stačilo nechal jsem si původní startér opravit,vyměnili mi pouzdra a bylo.Stálo to cca 2.000,- Musíš na opravě trvat, protože když ti ho budou zkoušet nebude vykazovat žádnou vadu.Ale když je motor a tím i startér teplý, pouzdra povolí a on se uvnitř příčí a má velký odběr proudu.Držím palce.. """
Je to krásné, když auto jede.

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Tommate »

to zní rozumně........ ještě se ptám kde potřebuje tdíčko ty chybějící ampéry které spolyká horší startér - u benzínu bych věděl

Uživatelský avatar
marasoba
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 402
Registrován: 17.02.2008 21:16
Bydliště: okr. Benešov

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od marasoba »

Měl jsem taky problém se startérem, teplé kolikrát ani nechytlo, nebo alespoň pěkně dlouho točilo. Mechanik mi repasoval starér a pohoda. K těm ampérám: když veme startér větší proud, tak víc klesne napětí na baterii a řídící jednotka má malé napájecí napětí a neví co má dělat. Dá málo paliva atd.
VW Sharan 1,9TDI 81kW AFN, r.v.1997, bílý, začíná hlodat zub času, sviňa - tak už dohlodal.
VW Sharan 1,9TDI 85kW BVK r.v.2008, tmavě modrý, zub taky hlodá 😁

Uživatelský avatar
Drapič
Řidič
Řidič
Příspěvky: 67
Registrován: 08.01.2008 18:57
Bydliště: Tachovsko

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Drapič »

akurát by mě zajímalo, když u zahřátýho motoru odpojím to čidlo na teplotu, tak chytne v poho- kde ve VAG-u najdu, jestli je to čidlo v pořádku?, - čidlo bylo měněno.
Je to krásné, když auto jede.

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Tommate »

marasoba
pokud by při startování, třeba při vybité baterce nebo nadměrně opotřebeném startéru, pokleslo napětí tak, že by to ovlivnilo práci řídící jednotky, poznali bychom to naprosto zřetelně pohasínáním přístrojové desky a podobně, na to bych nesázel, už věřím že repase startéru sice pomůže, protože dokáže v kratším čase vícekrát otočit motorem a o ten čas rychleji nastartuje, ale hlavní problém startér nebude

srovnal jsem moje auto a oktávku z problémovým teplým startemn (obě 1.9TDI) a na mém autě otáčí startér skoro stejně, ale spíš pomaleji než octavia a za tepla chytne na druhou otáčku, octavia na 10 a vice otočení, žádné poklesy napětí atp..

snad teď o víkendu upravím tu dávku, tak jsem zvědav

Uživatelský avatar
Drapič
Řidič
Řidič
Příspěvky: 67
Registrován: 08.01.2008 18:57
Bydliště: Tachovsko

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Drapič »

tak jsem zkusil přidat ještě startovací dávku a teď to startuje lépe. Jel jsem ostrých 500 km, Rozvadov - Munchen (letiště) a zpět. Pak jsem nastartoval za sekundu. Je normální aby při zvýšení startovací dávky, se zvýšili i otáčky?? Předtim bylo 835 a teď mám 905 ot./min.
Je to krásné, když auto jede.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Marek77 »

Drapič píše: Je normální aby při zvýšení startovací dávky, se zvýšili i otáčky?? Předtim bylo 835 a teď mám 905 ot./min.
Ne, k tomu v žádném případě nesmí dojít.

Nezměnil jsi náhodou něco jiného??? Startovací dávka se mění v kanálu 5.

Uživatelský avatar
Drapič
Řidič
Řidič
Příspěvky: 67
Registrován: 08.01.2008 18:57
Bydliště: Tachovsko

Re: MOTOR: ohřáté TDi špatně startuje - dlouho točí

Příspěvek od Drapič »

Na 5 jsem byl, ale jestli jsem pak i přemáčkl a nepodíval se a mačkal tak to už si tedy nemůžu zaručit. Je fakt že i to nějak jede líp.
A kdepak se zvedají nebo snižují otáčky? Asi by bylo lepší je snížit.
Naposledy upravil(a) Drapič dne 11.05.2009 10:52, celkem upraveno 1 x.
Je to krásné, když auto jede.

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“