NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Peters
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 223
Registrován: 12.05.2009 23:58

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Peters »

Marek77 píše:
Peters píše:Poradi nekdo, co se stane, pokud by prisel do PD motoru s kodovanim QG1/QG2 olej typu 505.00?
Zničíš motor!!! Do motorů PD se olej VW 505.00 použít nesmí.
Tak nevim, asi bych to az tak radikalne nevidel. Trochu to Marku prezenu, ale to je skoro, jakoby jsi tvrdil, ze 505.00 obsahuje pisek a kdyz ho tam dam, tak ten motor znicim. Znam spoustu servisu, kdy si tim az tak moc hlavu nelamou a daji tam tento olej. Proste tam daji 5W40, dalsi specifikaci neresi.
Mozna bych rekl, ze kdyby tak na jednu napln (15.000 km) nekdo jezdil, tak muze platit jen to, ze motor nedostal to nejlepsi, ale k nejake katastroficke destrukci nedojde.
Viskozitne jsou na tom 505.00 a 505.01 stejne (dle specifikace), tak tedy proc? Ze se budou nedostatecne mazat vstrikovace? Cim to ten xxx.01 oproti xxx.00 tedy dela?

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

Já to naopak vidím dost radikálně.
Pokud chceš riskovat, jezdi si na co chceš. Já cituji výrobce motoru a rovněž zkušenosti mnoha servismanů, kteří řeší sedřené vačky a zakousnuté pístky sdružených vstřikovačů. I mně prošlo rukama několik PD motorů poškozených neschválenými oleji (přestože byly velmi kvalitní, nesplňovaly požadavky pro motory PD).

Motory PD nemají žádné vysokotlaké palivové čerpadlo (na pohled vypadají jako benzinové motory). Pracují s neuvěřitelnými tlaky vstřikování (daleko vyššími než 2000 Bar) a k vytváření tlaku paliva dochází mechanickým vtlačováním pístku sdruženého vstřikovače do tělesa vstřikovače. Tento pohyb zajišťuje vahadlo ovládané vačkovým hřídelem motoru. V tomto spojení dochází k extrémnímu tření, které "běžné" motorové oleje nejsou schopné zajistit. Proto je nezbytně nutné používat speciální oleje se specifikací Pumpe-Duse. Oleje pro motory PD mají speciální přísady, které motory PD nezbytně potřebují, a když je nemají, prostě za nějaký čas přestanou pracovat. O viskozitě se vůbec nebudeme bavit, ta je důležitá až na posledním místě a vůbec na ní nezáleží. Je třeba především mít na paměti, že motory PD jsou motory speciálními, proto potřebují speciální oleje se specifickým složením.


Když do hypoidního soukolí rozvodovky naleješ olej určený pro nehypoidní soukolí, taky se to bude točit a pojede to. Ale chvilku - pak dojde ke kolapsu a zadření soukolí a jdeš pěšky. Totéž se dříve nebo později stane s motorem PD, když do něho budeš používat neschválené oleje, které nesplňují jeho specifikace.

Věř mi, dělám do motorů dvacet let a tohle vím opravdu bezpečně. Ale jestli si myslíš, že třicet korun na litru oleje je pro Tebe natolik zajímavá úspora, že chceš riskovat téměř jisté poškození motoru, lej si do motoru olej třebas fritovací.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 10.02.2018 11:40, celkem upraveno 1 x.

Peters
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 223
Registrován: 12.05.2009 23:58

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Peters »

Diky za vysvetleni, ja se presne doporuceni vyrobce drzim a drzet budu.
Jen nektere servisy to neresi, jak jsem zminil prvne. Jinak receno, HDI to zkousne, ale PD ne, coz jim asi nikdo takto kvalifikovane nevysvetlil... :-)

marcel110
Závodník
Závodník
Příspěvky: 534
Registrován: 30.05.2008 20:01

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od marcel110 »

Specifikacia oleja sa musi dodrzat. Je to urcite zaklad vsetkeho. Ine to je o rozhodnuti sa od akeho vyrobcu ten olej zobrat. Ci platit za znacku, alebo zobrat nieco lacnejsie (aj ked je to ta sama kvalita).
Passat 2.5 TDi AFB,Octavia 1.9 TDi AGR,Audi 100 2.3 NF,Fabia 1.4 TDi BNV

ITECH
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 11
Registrován: 18.04.2008 22:37
Bydliště: SLOVENSKO

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od ITECH »

ahojte
tiež som chvilu v tejto problematike hladal tu spravnu cestu, a verte nasiel som ju. Uz par rokov vlastnim vylucne vw, teraz momentalne sharan 1,9 TDI 2006 ASZ a poviem vám ked sa drží človek toho čo vam predpisuje výrobca a nie tým co vam povie sem tam nejaky kutil zaolejovany po lakte a hladajuci zazrak v najlacnejsom oleji bez oznacenia, tak motor sa vám odvdačí bezproblémovým chodoma krasnym šmiatkajúcim zvukom ako je to v mojom prípade, ozaj doporucujem pouzit to co je predpísané, hlavne normu VW ta je pre tie nase motory SVATE PISMO
VW TELOM I DUSOU

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

Především právě motory Pumpe-Düse jsou na kvalitu olejů nesmírně náročné a její dodržování je nezbytně nutné. Skutečně jsem už několikrát viděl oddělaný motor právě proto, že majitel potažmo mechanik o specifikacích VW neměli ani páru a když mu "starej dýzl" jel na tohle, tak ten "novej dýzl" na to přece musí jet taky - vždyť přece "dýzl jako dýzl", ne?


NE !!!

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5719
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od michall »

Pravda pravda, motor PD chce olej PD. Nicméně existuje jedna skutečně drobná výjimka, popsaná i v návodu a sice, že lze ve výjimečném případě doplnit max. 0,5 litru oleje dle specifikace VW 505 00. Já tedy vozím litrovku toho správného ssebou, protože na benzínkách jsou oleje do PD spíše vzácností, ale jeden nikdy neví. Ale to už je opravdu v nouzi, pak bych to viděl na výměnu náplně (tedy pokud není týden stará a nemá najeto 100km, i když ....)
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

michall píše:....... pak bych to viděl na výměnu náplně (tedy pokud není týden stará a nemá najeto 100km ....)
Kdybys měl na oleji najeto 100 km a byl týden starý, patrně nebudeš potřebovat jej doplňovat :wink:.

Jinak máš samozřejmě pravdu v tom, že je to ve výjimečných případech povoleno (výjimečným případem se míní okamžik, kdy olej je pod značkou MIN a na nejbližší pumpě nemají právě ten, který potřebuju), nicméně sám bych to (vzhledem k mým zkušenostem) nepokoušel ani náhodou.
Pokud někdo o svém autě něco ví, což tady jsou téměř všichni, určitě ví, že do svého motoru semtam musí nějakou tu kapku cmrndnout, proto nechť má v kufru litrovku oleje správné specifikace a nemá problém. Čili, michalle, děláš to správně :-D a nejlépe jak můžeš.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 02.06.2009 12:24, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
parizek_ltm
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 2659
Registrován: 01.10.2008 22:01
Bydliště: Praga

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od parizek_ltm »

Ja jsem tam ted cmrndnul 0,6l a jsem zvedav, jak dlouho ho to bude bastit. Samozrejme 507.00 :)
Prijde mi, ze to basti nejak vic nez by melo, ale az ted jsem si zapsal interval a budu si to hlidat.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

U motorů PD je mírně zvýšená spotřeba oleje ve srovnání s motory TDi známá. Je to dáno především skutečností, že motory PD používají většinou oleje LongLife s nízkou viskozitou, oleje specifikace VW 506 a VW 507 tečou jak voda, čili schopnost utěsnit spalovací prostor proti průniku oleje je mnohem náročnější. Kdybys používal oleje pro pevný interval výměny, kde je viskozita většinou SAE 5W/40, spotřeba oleje by tak velká nebyla. Ovšem pokud Ti LongLife vyhovuje, je to samozřejmě priorita číslo jedna.
My, kteří s rotačkovým TDi-čkem jezdíme na 10W/40 nebo 15W/40, tento problém neřešíme (já mezi patnáctitisícovými intervaly výměny olej pouze semtam kontroluju, doplňovat mi netřeba).
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 10.02.2018 11:44, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
parizek_ltm
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 2659
Registrován: 01.10.2008 22:01
Bydliště: Praga

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od parizek_ltm »

Zatim neresim, jestli mi longlife vyhovuje nebo ne. Jelikoz jsem po predchozim majiteli jeste olej nemenil, auto se serviskou lehce po vymene, tak v podstate nemam jinou moznost, nez dolivat 507.00. :)
Ale mam takove nutkani, ze bych tam stejne pri vymene mohl dat 507.00.

Uživatelský avatar
zzzp
Řidič
Řidič
Příspěvky: 130
Registrován: 29.06.2008 13:26
Bydliště: Bratislava, SK

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od zzzp »

ahojte "namazani" odbornici :-) trosku som studoval forum, ale uz asi vzhladom na cas a malo spanku mi to ide pomaly do hlavy, tak sa radsej opytam, a snad vam nebude vadit mi poradit...

mam 1,9 TDI, automat, na stitku som nasiel QG2 a normu VW 506 01. QG2 znamena (ako som cital) pevny interval so snimacom

aky olej mozem/mam pouzit? momentalne mam Castrol Longlife III VW 507 00,SAE 5W-30. Vzhladom na vek a pocet km na aute by som chcel ist na 15000km interval a snad lacneji olej ako longlife (nech to aj financne vychadza)

co som vsak hladal na nete, tak normu VW 506 01 ma napr Shell Helix Ultra ale s SAE 0W-30 - je to jedno ci SAE 0W-30, alebo 5W-30? a este k tomu je drahsi ako moj terajsi Castrol.

ked mam QG2 - znamena to ze mam TOG cidlo? a ked ho VAGom nastavim na GQ1 bude TOG cidlo kontrolovat kvalitu oleja?

aj ked je tu druha diskusia o tom kto aky olej pouziva, poradite mi DOBRY olej za DOBRU cenu a KDE? najlepsie zo SK, okolie Bratislavy. ja som nasiel zatial http://olejposta.sk/ - zdaju sa mi fajn ceny - v obchode som spominany Castrol kupil na 24EUR, tu ho maju za 13EUR

vdaka

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od abeljozef »

1. Ak jazdis po meste tak na QG1 sa vykasli. Oplati sa ti to len v tedy ak by si robil len dlhe trasy.
2. na QG2 mozes pouzit bud 505.01 alebo 506.01 alebo 507.00
3. Ano aj pri QG2 mas cidlo teploty a hladiny oleja. Nemaju ho len QG0. Ak mas 6 rucuckove budiky tak by ti bez neho nefungoval teplomer oleja.
4. Podla mna je jedno znacka oleja skor je dolezita aby bola splnena spravna norma.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od Marek77 »

abeljozef píše:Podla mna je jedno znacka oleja skor je dolezita aby bola splnena spravna norma.
Ano, i já se kloním k názoru, že značka oleje není podstatná. Nejdůležitější je vždy dodržet specifikaci pro daný motor.

Uživatelský avatar
vilik
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2021
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Rakovnicko

Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů

Příspěvek od vilik »

Tak já mám na olej stejný názor jako ITECH. Jen tvrdím, že pokud auto požaduje určitou specifikaci oleje a já tam dám vyšší třídu, nic nezkazím. Ty vyšší třídy pokryjí široké spektrum specifikací nižších tříd.

Co se týče doporučení výrobce o intervalech výměny, řekl bych, že oni mají dobře propočítané a vyzkoušené jaké intervaly používat. Takže pokud povoluje při dodržení specifikace oleje pro daný typ motoru longlife interval, nevidím důvod ho nepoužívat a nenechat se zastrašovat zprávami o zničených motorech. Pravda, pevným intervalem nic nezkazím, ale proč bych to dělal, když mě to výrobce umožňuje? Ovšem musím mít jistotu, že je to moje auto takto vybaveno !!! Dobře víme, že co SAG to skoro originál.

Mám nastavený longlife a výměna by v ideálním případě měla nastat po 50 tisících km. Jenže palubní počítač zkrátka hlídá všechno a na základě parametrů jízdy, počtu studených startů, délky jízdy, teploty a čistoty oleje a nevím čeho ještě, mě zkrátil interval na 26 tisíc km (většinou jezdím couračky). Takže to funguje a nevidím důvod to nepoužívat.

Navíc podle vyjádření lidí, kteří se zabývají motorovými oleji profesionálně, to znamená chemici, kteří jsou u zrodu olejů, konec intervalu výměny zdaleka neznamená úplná degradace oleje k nepoužitelnosti. Jednak oleje jsou dnes tak kvalitní, že vydrží mnohem víc, než je zažito a jednak výrobce motoru se pochopitelně jistí a úmyslně udává kratší interval, než by ve sktečnosti mohl být.

To vše ovšem platí jen v případě, že použiju ten správný olej (specifikace), který je pro motor předepsán !!!

Jinak zajímavé čtení o olejích je tady http://www.oleje.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
VW Sharan II 1.9 TDI PD 85 kW Family červený
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“