ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Uživatelský avatar
Kamyl
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 471
Registrován: 08.07.2008 20:43
Bydliště: Ostrava / Karviná / Brušperk
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Kamyl »

Toz dikes synci za utvrzeni, tuz to tak zrobim a bude... :D
Obrázek

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Marek77 »

Už přes dva týdny pozoruju divný jakoby šustivý zvuk z motorového prostoru, hlavně při volnoběhu - jako když je suché ložisko. Včera jsem se tedy jal odhaliti závadu. Měl jsem podezření na kladku drážkového řemenu, ale mýlil jsem se - porucha byla v ložisku alternátoru (zadním).

Alternátor jsem demontoval z vozu a celkem jednoduchým způsobem rozebral (zadní plastový kryt drží tři malé samořezné šroubky s křížovou hlavou, regulátor na dvou šroubcích a pak už jen čtyři šrouby M5 a altík byl napůl).

Zadní ložisko bylo tak v hájíčku, že mělo snahu se protáčet v obalu (ještě že je mezi ložiskem a obalem plastový mezikus - to bylo to šustění).

Řekl jsem si, že když už to mám na stole, bude dobré vyměnit hned obě ložiska a bude zas na 200.000 km pokoj. Jenže problém je s demontáží volnoběžkové řemenice, protože k tomu je třeba mít speciální klíč (jinak nemáte šanci). A ten v pátek pozdě večer nikde neseženu, ani dnes v celé Třebíči autoelektrikáři prostě nedělají (asi jim pojem pracovní sobota nic neříká :wink: ), tak musím počkat do pondělí.

Jaká hrůza - v pondělí musím do práce a z práce pěšky !!!!! Ale hned asi 300 m od místa, kde dělám je autoelektrikář, tak k němu skočím cestou z práce, ať mi tu řemenici demontuje a aby neřekl, že ze mě nic nemá, koupím si u něj hned ta ložiska (ať je nemusím pěšky shánět po všech čertech). Pak to doma složím a bude zas na léta pokoj. To zadní ložisko je klasické 6203 a to přední bude něco podobného, asi 6303 (možná o chlup větší, ještě nevím).

Mimochodem ta kladka drážkového řemenu taky malinko šustila, ale povedlo se mi bezvadně otevřít ucpávku jejího ložiska a namazat. Tak dá snad pokoj. A kdyby nedala, nechám si novou kladku vytočit na soustruhu ze silonu a vrazím tam ložisko, třeba 6002 nebo něco podobného, protože dávat za kousek kulatého plastu s ložiskem 1500 Kč se mi tedy určitě nechce.

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Marek77 »

Takže operace se zdařila, alternátor jede jako za mlada.

Výměna ložisek je práce na dvacet minut (když vám předtím někdo pomocí speciálního klíče demontuje řemenici). Jedno ložisko 6203 2RS a jedno ložisko 6303 2RS = součtem 116 Kč (což je very good price) a je po problému. Žádné šustění, jen sladké dieselovské ťukání.

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Tommate »

Marku, myslíš že budu mít stejný typ altíku na slabším motoru? nebo jich bylo více typů? začala mi svítit kontrolka dobíjení a mám podezření na uhlíky, teda doufám v to. dají se uhlíky sehnat běžně v obchodě? s altíkem jsem ještě neměl nic dočinění a když ho rozeberu tak bych taky udělal celkovou údržbu, teda pokud ho nebudu muset vyměnit celý :?

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Tommate »

tak mám opravený nedobíjející alternátor, satčila výměna uhlíků, byly sjeté "na padrť", v mém případě byla ložiska v dobrém stavu (bez vůle a hluku).......uhlíky jsem objednal v moto obchodě za 85korun přímo do mého altíku podle čísla, napíšu zde postup na Sharan (Alhambra,Galaxy) 1 TDI, protože jsem takový postup zde hledal marně, každý jen píše, opravil jsem, vyměnil jsem, ale nikdo jak, a jelikož jsem dělal s alternátorem poprvé, musel jsem dost bádat a improvizovat co a jak, tak doufám že to někomu pomůže ušetřit čas a peníze

postup opravy:

vercajk
- střední křížový šroubovák
- sikovky
- klíč gola a eskový 13
- klíč 10
- monterpáka na napínací kladku
- tenký nožík nebo rýsovací jehlu na destrukci starých uhlíků
- vrtačka
- vrták 1,5 až 2mm
- pinzeta
- elektropájka + příslušenství


demontáž alternátoru a regulátoru
- odpojit mínus od baterky
- vyjmout pružnou (gumo-molitanovou) trubku spojující vyústění filtrboxu a vyústění do masky
- demontovat vzduchový filtrbox - odpojit kontakt váhy vzduchu, uvolnit objímku na potrubí za airboxem - siko kleště, vyjmout box
- odpojit konektor na světlometu - je z boku (dost překáží)
- dlouhým tenkým a pevným předmětem (použil jsem opravdu veliký šroubovák) se zapřeme jeho koncem o napínací kladku (je zhruba pod alternátorem na stejném řemeni) a prostředkem o řemeničku altrnátoru a zapáčíme abychom uvolnili řemen, který sejmeme (stačí s napínací kladky a řemenice altíku)
- demontovat napínací kladku klíčem 13 (překáží k přístupu ke šroubu altíku)
- odšroubovat dva upevňovací šrouby alternátoru - klíč 13
- vyjmout alternátor z motoru, ale nesnažte se ho vyjmout úplně z auta, stačí ho natočíit pravou stranou nahoru v motorovém prostoru (bez demontáže dalších součástí nešel vyjmout úplně)
- odpojit konektor, odšroubovat kabel z altíku - klíč 10 a 13
- odšroubovat 3 samořezné šroubky na plastovém krytu a sejmout jej - střední křížový šroubovák
- odšroubovat keramický držák uhlíků s regulátorem (bílý viz. foto) - střední křížový šroubovák


výměna uhlíků
- zbavte se zbytků starého uhlíku něčím špičatým, nesmíte však poškodit keramické vodítko, uhlíky jsou křehké a s trochou trpělivosti jdou postupně vydrolit až vám zůstaně jen drátek, vyjměte a zkontrolujte pružinku
- vrtačkou s vrtákem ideálně 1.5mm (max 2mm) odvrtejte starý kablík uhlíku až odpadne, musíte provrtat skrz a hezky do středu (nejde odpájět, je ztlačený)
- navlékněte původní pružinku na kablík nového uhlíku a protáhněte jeho prodloužený drátek do vrtaného otvoru
- tahejte (třeba pinzetou) za prostrčený kablík až se uhlík zasune tak 3-4mm do vodítka (zhruba aby se zakryl kablík vedoucí do uhlíku)
- v této poloze přiletujte pájkou prostrčený kablík a odstřihněte zbytek
- druhý uhlík stejně
- vyzkoušejte jestli se volně pohybují a nedrhnou


namontujte vše zpět, kontrolka by měla zhasnout po nastartování, v mém případě se tak stalo, přeji hodně štěstí 8)
Přílohy
takto stačí otočit alternátor pro demontáž regulátoru
takto stačí otočit alternátor pro demontáž regulátoru
regulátror s novými uhlíky
regulátror s novými uhlíky

Uživatelský avatar
Galaktický Aleš
Závodník
Závodník
Příspěvky: 638
Registrován: 16.07.2008 12:53
Bydliště: Frenštát p.R.

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Galaktický Aleš »

Chlape, ty mi jdeš jak na zavolanou. Včera jsem nastartoval, ale po 10 minutovém hrabání z parkoviště jsem zjistil že mi v autě nic nefunguje. Osvětlení interiéru a vyhřívání okna bych přežil ale že mi nejely ani blinkry mě trochu poděsilo. Na přístrojovce svítila ruční brzda, tak jsem to raději otočil zpátky domů. Chcípnul jsem a už jsem nenastartoval - všecko pohaslo a startér ani necvaknul. Kontrola baterie ukázala, že to nedobíjí. Ale kontrolka dobíjení nesvítila!

Jak to čtu, asi se do altíku pustím vlastnoručně, když je to taková brnkačka.

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Tommate »

nejdříve zkus jen nabít baterku a zkontrolovat řemen, a proměřit nabíjení

Uživatelský avatar
Galaktický Aleš
Závodník
Závodník
Příspěvky: 638
Registrován: 16.07.2008 12:53
Bydliště: Frenštát p.R.

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Galaktický Aleš »

Baterka dobita, nastartovalo, elektrika v kabině fungovala bez problému. Dobíjení nedobíjí ani když to vytočím do otáček. Altík se kroutí, kontrolka dobíjení normálně zhasne (!!!), ale napětí na baterce nestoupne. Tak ho budu muset vyšprtat na světlo boží a zkontrolovat uhlíky a konektory. Trochu jsem v pátek blbnul na zasněženém parkovišti, tak se možná někde něco uklepalo.

Uživatelský avatar
Galaktický Aleš
Závodník
Závodník
Příspěvky: 638
Registrován: 16.07.2008 12:53
Bydliště: Frenštát p.R.

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Galaktický Aleš »

VAG (díky PERY!!!) neukázal nic podstatného, pouze:
Adresa 03 -------------------------------------------------------
Řídící jednotka: 7M3 907 379 G
Komponent: ABS FRONT MK25 0102
Kódování: 0007689
Opravna #: WSC 00020
1 Nalezeny chyby:
00668 - Palub.napeti: sv.30
008 - nesmyslny signal - Sporadicky

Po otevření motoru bylo vadné místo diagnostikováno. Spálená pásková pojistka vedle baterky. Bohužel jsem neměl foťák. Oproti jedničce byla ta pojistkovka předělána, tak aspoň tento obrázek ukradený z Jak Na To.
Vyhořelo.jpg
Nevíte, kam vede ten první kabel, nejtlustší a nejblíž baterce? Domnívám se, zda to není kabel od altíku, to by vysvětlovalo že kontrolka dobíjení zhasla a přitom auto nedobíjelo.

Anebo by to mohlo souviset se světly? Mám nedávno montované xenony.

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od abeljozef »

Ten hruby kabel 25mm cierny ide na Alternator a starter (B+). Poistka 150 A pozicia 5


S tymi xenonmi to urcite suvis nema.
P1030510.JPG

Pozicia 5 Alternator 150 A
Pozicia 4 Interier 110A
Pozicia 3 Vetrák chladica mototora 40 alebo 60 A v zavislosti od motora
Pozicia 2 Druhý vetrák chladica motora 40 A vyskytuje sa v zavislosti od motora
Pozicia 1 Zhavice

male poistky 30A zelene ABS
3A mala poistka - napajanie centralnej elektroniky

Uživatelský avatar
Galaktický Aleš
Závodník
Závodník
Příspěvky: 638
Registrován: 16.07.2008 12:53
Bydliště: Frenštát p.R.

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Galaktický Aleš »

Díky Jožko, jsi génius. Už jsem po ní vyhlásil pátrání u vrakárníka na sousedním fóru.

Uživatelský avatar
marasoba
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 402
Registrován: 17.02.2008 21:16
Bydliště: okr. Benešov

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od marasoba »

Nazdar chlapi, tak mám asi v háji altík. Rozsvítila se kontrolka baterie - dobíjení. Mám na Vás dotaz: nevíte, jaké má být napětí na buzení (či jak se to jmenuje)?

DOPLNĚNÍ:
Tak buzení to neni. Měl jsem asi pekelně tvrdý uhlík, protože mi vysoustružil drážku na zběrači. Viz foto.
A dostat altík ven, aniž bych rozpojoval hadice na vodu je docela umění. Jak ježek v kleci. Nakonec zvítězila hrubá síla :D
Přílohy
rotor.jpg
uhlíky.jpg
VW Sharan 1,9TDI 81kW AFN, r.v.1997, bílý, začíná hlodat zub času, sviňa - tak už dohlodal.
VW Sharan 1,9TDI 85kW BVK r.v.2008, tmavě modrý, zub taky hlodá 😁

Uživatelský avatar
marasoba
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 402
Registrován: 17.02.2008 21:16
Bydliště: okr. Benešov

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od marasoba »

Tak mám snad opraveno. Nový rotor, regulátor s uhlíkama a ložiska.
Cena: 5500,-
Zítra ho šoupnu do auta a už se zase svezu :D
VW Sharan 1,9TDI 81kW AFN, r.v.1997, bílý, začíná hlodat zub času, sviňa - tak už dohlodal.
VW Sharan 1,9TDI 85kW BVK r.v.2008, tmavě modrý, zub taky hlodá 😁

Uživatelský avatar
Tommate
Profík
Profík
Příspěvky: 1002
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: 3nec

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od Tommate »

já tam měl drážku taky stejnou, vyměnil jsem jen uhlíky, altík jsem jen povolil abych ho otočil a dostal z něj kryt a regulátor

Uživatelský avatar
daber
Profík
Profík
Příspěvky: 954
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Český Krumlov
Kontaktovat uživatele:

Re: ELEKTRO, DOBÍJENÍ: kontrolky a ost., kolem dobíjení

Příspěvek od daber »

Ahoj lidi,nastal mi problém.Včera jsem zjistil,že mi nějakým záhadným způsobem začal přebíjet altík.Koukal sem na rafičku voltmetru na budíkách a vyjelo mi to až někam na 14.5 voltu,tak sem to zkusil na magicaru a opravdu takovýhle hodnoty.Zajímaví je,že to chvilku přebíjí,pak je to v pohodě a zase to přebíjí,otáčky motoru na to nemaj vliv,

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“