NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
- Honza42
- Řidič
- Příspěvky: 175
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Chrudimsko - Železné hory
- Kontaktovat uživatele:
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Dovolil bych si trochu nesouhlasit. Long life mají problémy a nejen u VW. Žádný filtr neumí zachytit ty nejjemnější karbonové částice, které pak působí jako brusivo. Takže když jezdíš longlife, tak máš těchto částic v oleji podstatně víc, než když měníš á 15.000km. Pak nastávají problémy (zvyšující se spotřeba oleje a vydřená osa turba). Počítač v autě žádné "rozbory oleje" neprovádí. Pouze sčítá počty studených startů a délku tras... a z toho usuzuje, zda je olej na výměnu.
Nevím zda má cenu to riskovat, při ceně za 5litrů PD 505.01 oleje kolem tisícovky i s poštovným (Divinol). Na 15.000km to vyjde s rezervou, pokud není motor KO.
Nevím zda má cenu to riskovat, při ceně za 5litrů PD 505.01 oleje kolem tisícovky i s poštovným (Divinol). Na 15.000km to vyjde s rezervou, pokud není motor KO.
Sharan 1,9 PD 96kW 2/2003
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Svatá pravda - je vidět, že se v zásadě většina z nás shoduje a názor na tuto věc máme víceméně stejný.
Výměnný interval oleje (mám teď na mysli pevně stanovené intervaly) je nastaven s dostatečnou rezervou, tedy v tom souhlasím s vilikem. Pokud mi výrobce oleje předepisuje u olejů VW 505.00 výměnný interval 15.000 km, pak se mohu spolehnout, že olej splňující tuto specifikaci mi skutečně tyhle kilometry spolehlivě vydrží a motor je mazán tak jak je třeba. Teoreticky vzato by olej po ujetí těchto kilometrů měl mít pořád vlastnosti a kvalitu na takové úrovni, aby plně pokryl potřeby a požadavky daného motoru. Tedy pokud budu dodržovat předepsané specifikace oleje pro svůj motor a budu jej pravidelně měnit v předepsaných intervalech, mohu se na svůj motor víceméně stoprocentně spolehnout.
Pravdou je, že můj osobní názor na oleje s dlouhodobým intervalem výměny je poněkud skeptický. Prostě to nemám rád. Není to podloženo jen těmi "problémy", které z tohoto způsobu mohou vyvstat (a někdy i vyvstávají), ale tak nějak si myslím, že je lepší pro motor používat levnější (ale schválené) oleje a měnit je častěji. Ostatně to je trend amerických strojů. Jejich oleje jsou velmi "obyčejné" a výměnné intervaly mají zpravidla kolem 5000 mil. Asi na tom jejich systému něco bude, když americké motory jsou schopné ujet bez vážnějších problémů milion mil (zatímco evropský motor ani půlku). Ale toto je jen můj názor a pohled na problematiku LongLife olejů a rozhodně jej nechci nikomu vnucovat. Je totiž pravda, že znám i mnoho lidí, kteří jsou s LongLife oleji maximálně spokojeni.
Ohledně té zmínky o "vyšších" specifikacích je to rovněž tak, jak píše vilik. Já například mám předepsáno použití olejů VW 505.00. Ale klidně mohu používat i oleje VW 505.01 a VW 507.00, protože jsou to oleje vyšších specifikací, tedy i mně předepsanou specifikaci VW 505.00 zahrnují.
Výměnný interval oleje (mám teď na mysli pevně stanovené intervaly) je nastaven s dostatečnou rezervou, tedy v tom souhlasím s vilikem. Pokud mi výrobce oleje předepisuje u olejů VW 505.00 výměnný interval 15.000 km, pak se mohu spolehnout, že olej splňující tuto specifikaci mi skutečně tyhle kilometry spolehlivě vydrží a motor je mazán tak jak je třeba. Teoreticky vzato by olej po ujetí těchto kilometrů měl mít pořád vlastnosti a kvalitu na takové úrovni, aby plně pokryl potřeby a požadavky daného motoru. Tedy pokud budu dodržovat předepsané specifikace oleje pro svůj motor a budu jej pravidelně měnit v předepsaných intervalech, mohu se na svůj motor víceméně stoprocentně spolehnout.
Pravdou je, že můj osobní názor na oleje s dlouhodobým intervalem výměny je poněkud skeptický. Prostě to nemám rád. Není to podloženo jen těmi "problémy", které z tohoto způsobu mohou vyvstat (a někdy i vyvstávají), ale tak nějak si myslím, že je lepší pro motor používat levnější (ale schválené) oleje a měnit je častěji. Ostatně to je trend amerických strojů. Jejich oleje jsou velmi "obyčejné" a výměnné intervaly mají zpravidla kolem 5000 mil. Asi na tom jejich systému něco bude, když americké motory jsou schopné ujet bez vážnějších problémů milion mil (zatímco evropský motor ani půlku). Ale toto je jen můj názor a pohled na problematiku LongLife olejů a rozhodně jej nechci nikomu vnucovat. Je totiž pravda, že znám i mnoho lidí, kteří jsou s LongLife oleji maximálně spokojeni.
Ohledně té zmínky o "vyšších" specifikacích je to rovněž tak, jak píše vilik. Já například mám předepsáno použití olejů VW 505.00. Ale klidně mohu používat i oleje VW 505.01 a VW 507.00, protože jsou to oleje vyšších specifikací, tedy i mně předepsanou specifikaci VW 505.00 zahrnují.
- vilik
- VWsenior
- Příspěvky: 2021
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Rakovnicko
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Samozřejmě, nikomu to nenutím. Je tu možnost vybrat si ze dvou možností intervalů výměnu DOPORUČENÉ výrobcem. Nevím z kterých zdrojů čerpáš informace o nevhodnosti Long Life. Pro mě je směrodatné vodítko vyjádření výrobce. A pochybuji, že by doporučil něco, co by vedlo k poškození motoru a tím poškození své reputace. Vycházím z toho, že výrobce, než pustí do provozu motor, u kterého předepíše určitý způsob výměny oleje, provede seriozní testování, podložené rozbory oleje na všechny možné parametry a při různých pracovních režimech. A určitě se nerozhoduje na základě doporučení nějakého Franty Fomáčky, který někde na diskuzním fóru prohlásí, že měl LF a odešel mu motor, protože řekl A, ale neřekl to ostatní. To je, jestli dodržel podmínky pro užití LF stanovené výrobcem a samozřejmě taky jestli na to měl vybavené auto. Ne u každého se to dá použít.Honza42 píše:Dovolil bych si trochu nesouhlasit. Long life mají problémy a nejen u VW. Žádný filtr neumí zachytit ty nejjemnější karbonové částice, které pak působí jako brusivo. Takže když jezdíš longlife, tak máš těchto částic v oleji podstatně víc, než když měníš á 15.000km. Pak nastávají problémy (zvyšující se spotřeba oleje a vydřená osa turba). Počítač v autě žádné "rozbory oleje" neprovádí. Pouze sčítá počty studených startů a délku tras... a z toho usuzuje, zda je olej na výměnu.
Nevím zda má cenu to riskovat, při ceně za 5litrů PD 505.01 oleje kolem tisícovky i s poštovným (Divinol). Na 15.000km to vyjde s rezervou, pokud není motor KO.
Marek 77
Tvé znalosti motorů jsou na úrovni a smekám před nimi. Ano, pevný interval je s velkou rezervou životnosti oleje. Pokud dám do motoru olej, který splňuje specifikaci LF pro tento konkrétní motor, tak je tam rovněž rezerva použitelnosti oleje. Stejně jako o pevného intervalu. Navíc ŘJ sama upozorní s předstihem na výměnu.
Dovolím si tu citovat tvůj příspěvek na jiném fóru:
Měli jsme na servisu jednoho obchodního zástupce, který téměř výhradně jezdil dlouhé trasy do zahraničí, dálnice nebo jedničky, a na LongLife najel 46.000 km (Oct I, motor ALH). Ale přesně jak píše Huml, jedná se o pohyblivý servisní interval.
V praxi to znamená, že řídicí jednotka přístrojové desky vyhodnocuje kvalitu oleje v motoru (na základě údajů z TOG snímače v olejové vaně motoru) a současně počítá počet startů motoru (důležité jsou tzv. studené starty) a sama nahlásí interval výměny.
Jestli vám někdo řekl, že LongLife olej je na 50.000 km, je to sprostý lhář !!! Nebo neví, o čem mluví.
Jen pro upřesnění - olej LongLife pro motory VW je olej dle normy VW 503.00 pro zážehové, 506.00 pro vznětové, případně 506.01 pro vznětové motory včetně PD (nyní nově VW 504.00 resp. 507.00).
Při výměně oleje LongLife se musí vymazat servisní intervaly (pouze pomocí diagnostiky, nikdy to nezkoušejte pomocí tlačítek na přístrojích!!!!!) a od toho okamžiku se vyhodnocuje kvalita oleje a počet startů. Jednotka hlásí interval výměny oleje s dostatečným předstihem (minimálně 1000 km dopředu) hlášením na digitální části displeje přístrojů (např. SERVICE 1000) - to znamená, že nejpozději do 1000 km je nutné olej vyměnit.
Mantinely jsou nastavené takto:
Benzinové motory QG1 - min. 15.000, max. 30.000 km nebo 2 roky
Naftové motory QG1 - min. 15.000, max. 50.000 km nebo 2 roky
Naftové motory QG1 Superb / Passat 2,5TDi V6 - min. 15.000, max. 35.000 km nebo 2 roky
Nově (od Oct II / Golf V) naftové motory QG1 - min. 15.000, max. 30.000 km nebo 2 roky
Podle způsobu jízdy se servisní interval výměny oleje pohybuje vždy v daném rozmezí (pokud jezdíte "blbě", může se servisní interval klidně ozvat po 20.000 km a naopak jezdíte-li "správně", můžete na olej najet třeba i těch zmíněných 46.000 km).
Ještě jednou. Nikomu to nenutím, jen používám selský rozum. Nebo si taky koupíte televizi na 230 V ale aby jste ji nepoškodili pouštíte do ní jen 210 V ?
VW Sharan II 1.9 TDI PD 85 kW Family červený
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Jéje, viliku, kde jsi to vyhrabal? To už je dávno, co jsem to psal, a navíc na jiném fóru.
Ano, je to skutečně tak jak jsem psal - LongLife systém samozřejmě funguje a fungovat musí, a to z důvodů, které jsi správně uvedl - koncern VW je natolik prestižní značka, že si nemůže dovolit riskovat. Tedy pokud to deklaruje, musí to fungovat. Znám desítky lidí, kteří LongLife systém využívají stovky tisíc kilometrů i na několika vozech a jsou spokojeni. Ale je třeba opravdu dbát na několik důležitých skutečností - především na včasnou a správnou výměnu oleje, použití oleje předepsané specifikace, po celou dobu hlídat množství oleje v motoru (jakmile se rozsvítí žlutá kontrolka, je už zpravidla pozdě) a také záleží na kvalitě používaného paliva a celkovém servisování vozu (například podstatný vliv na kvalitu a upotřebitelnost motorového oleje mají vzduchový a palivový filtr, to málokdo ví). A pokud je všechno toto v souladu s obecnými zvyklostmi a pravidly, nemůže s LongLife systémem být vážnější problém.
Samozřejmě se občas objeví někdo, komu se na motoru tu a tam něco poškodí (například praskne zdvihátko nebo se obrousí vačka). To ale pravděpodobně není způsobeno tím, že užívá LongLife oleje, ale tím, že o vůz nedbá tak jak by se mělo.
Ano, je to skutečně tak jak jsem psal - LongLife systém samozřejmě funguje a fungovat musí, a to z důvodů, které jsi správně uvedl - koncern VW je natolik prestižní značka, že si nemůže dovolit riskovat. Tedy pokud to deklaruje, musí to fungovat. Znám desítky lidí, kteří LongLife systém využívají stovky tisíc kilometrů i na několika vozech a jsou spokojeni. Ale je třeba opravdu dbát na několik důležitých skutečností - především na včasnou a správnou výměnu oleje, použití oleje předepsané specifikace, po celou dobu hlídat množství oleje v motoru (jakmile se rozsvítí žlutá kontrolka, je už zpravidla pozdě) a také záleží na kvalitě používaného paliva a celkovém servisování vozu (například podstatný vliv na kvalitu a upotřebitelnost motorového oleje mají vzduchový a palivový filtr, to málokdo ví). A pokud je všechno toto v souladu s obecnými zvyklostmi a pravidly, nemůže s LongLife systémem být vážnější problém.
Samozřejmě se občas objeví někdo, komu se na motoru tu a tam něco poškodí (například praskne zdvihátko nebo se obrousí vačka). To ale pravděpodobně není způsobeno tím, že užívá LongLife oleje, ale tím, že o vůz nedbá tak jak by se mělo.
- vilik
- VWsenior
- Příspěvky: 2021
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Rakovnicko
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Ano Marku, takhle to taky vidím. Jinak ten příspěvek byl z Diselpoweru.
VW Sharan II 1.9 TDI PD 85 kW Family červený
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý
- abeljozef
- Moderátor
- Příspěvky: 3915
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Trnava
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Viliku len ono sa ti moze stat ze ta ten long life posle do servisu aj po 17 000 km. Ked budes mat vela studenych startov a kratke jazdy - tzn hodne mestskej prevadzky.
Long Life je vhodny skor pre niekoho kto jazdi dialkovo.
Long Life je vhodny skor pre niekoho kto jazdi dialkovo.
- vilik
- VWsenior
- Příspěvky: 2021
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Rakovnicko
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
To vím. Už jsem to psal. Místo 50 tisíc 26. Těch 50 tisíc je jen teorie, kterou v provozu nedosáhne nikdo. Jedině snad, kdyby zvedl auto na hever v garáži, "rozjel" se a na šestku točil okolo 2500 otáček a takhle "jel" do výměny oleje. Tak by se mohl k tomu limitu maximálně přiblížit. Ale kdo by to dělal, že?abeljozef píše:Viliku len ono sa ti moze stat ze ta ten long life posle do servisu aj po 17 000 km. Ked budes mat vela studenych startov a kratke jazdy - tzn hodne mestskej prevadzky.
Long Life je vhodny skor pre niekoho kto jazdi dialkovo.
Tady jde spíš o tu fámu, jak je to katastrofální pro motor. Není, pokud budu dodržovat podmínky, které určil výrobce.
VW Sharan II 1.9 TDI PD 85 kW Family červený
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý
- abeljozef
- Moderátor
- Příspěvky: 3915
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Trnava
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Ja co som sa pytal kamarata ze mal chlapika co to dotiahol na 47 000. Ale robil nemecko takze vysvetlenie je jednoduche.
- Honza42
- Řidič
- Příspěvky: 175
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Chrudimsko - Železné hory
- Kontaktovat uživatele:
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Z oleje.cz:
"Vznětové motory
Mnohdy se mi stává, že analyzuji vyjetý olej z dieselového motoru a ten je ještě naprosto v pořádku, je velmi málo chemicky degradovaný a mohl by být ještě dále provozován. Jediné, co tomu brání, je velké množství sazí v oleji. Saze vznikají spalováním nafty, rozměr jejich částeček je velmi malý, přibližně desetina mikrometru, a na olejovém filtru se nezachytí. Z toho plyne ponaučení, které může např. spediční firmě provozující velkoobjemové dieselové motory v kamionech uspořit nemalé finance. Nepoužívejte zbytečně kvalitnější (a také dražší) oleje, než předepisuje výrobce motoru. Faktory, které u dieselových motorů omezují životnost oleje jsou většinou jinde než v kvalitě oleje. V minulosti omezovala životnost olejů v dieselových motorech, také kvalita nafty, tj. obsah síry v naftě. Tento faktor je však již delší dobu odbouráván stále se zvyšující kvalitou nafty."
V jiném článku (též oleje.cz)se lze dočíst, že kvalitnější (a dražší oleje) snesou větší podíl sazí bez rizika snížení mazacího účinku. Ovšem vždy tam saze budou, je to otázka filtru, nikoliv oleje. Dražší oleje akorát umí lépe saze udržet v disperzi bez shlukování.
Takže je to na každém z Vás, jak se rozhodnete. Ale rozhodně nepřipouštím argumentaci, že výrobce všechno ví a chybné rozhodnutí by nikdy neudělal. Jsem totiž konstruktér.
"Vznětové motory
Mnohdy se mi stává, že analyzuji vyjetý olej z dieselového motoru a ten je ještě naprosto v pořádku, je velmi málo chemicky degradovaný a mohl by být ještě dále provozován. Jediné, co tomu brání, je velké množství sazí v oleji. Saze vznikají spalováním nafty, rozměr jejich částeček je velmi malý, přibližně desetina mikrometru, a na olejovém filtru se nezachytí. Z toho plyne ponaučení, které může např. spediční firmě provozující velkoobjemové dieselové motory v kamionech uspořit nemalé finance. Nepoužívejte zbytečně kvalitnější (a také dražší) oleje, než předepisuje výrobce motoru. Faktory, které u dieselových motorů omezují životnost oleje jsou většinou jinde než v kvalitě oleje. V minulosti omezovala životnost olejů v dieselových motorech, také kvalita nafty, tj. obsah síry v naftě. Tento faktor je však již delší dobu odbouráván stále se zvyšující kvalitou nafty."
V jiném článku (též oleje.cz)se lze dočíst, že kvalitnější (a dražší oleje) snesou větší podíl sazí bez rizika snížení mazacího účinku. Ovšem vždy tam saze budou, je to otázka filtru, nikoliv oleje. Dražší oleje akorát umí lépe saze udržet v disperzi bez shlukování.
Takže je to na každém z Vás, jak se rozhodnete. Ale rozhodně nepřipouštím argumentaci, že výrobce všechno ví a chybné rozhodnutí by nikdy neudělal. Jsem totiž konstruktér.
Sharan 1,9 PD 96kW 2/2003
- daber
- Profík
- Příspěvky: 954
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Český Krumlov
- Kontaktovat uživatele:
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Chlapy nemáte někdo zkušenosti s tímhle olejem?
http://www.auto-oleje.cz/auto-oleje/esh ... -5W-30-1-l" onclick="window.open(this.href);return false;
Před tím sem neměl PD,tak nemůžu soudit
http://www.auto-oleje.cz/auto-oleje/esh ... -5W-30-1-l" onclick="window.open(this.href);return false;
Před tím sem neměl PD,tak nemůžu soudit
- abeljozef
- Moderátor
- Příspěvky: 3915
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Trnava
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Ak nemas long life kludne ho mozes pouzit. Splna 505.01
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Ano, souhlasím. Ale přijde mi nechutně předražený. Srovnatelný olej seženu za cenu méně než poloviční.abeljozef píše:Ak nemas long life kludne ho mozes pouzit. Splna 505.01
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=414" onclick="window.open(this.href);return false;
- daber
- Profík
- Příspěvky: 954
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Český Krumlov
- Kontaktovat uživatele:
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Mě už těch 40 kaček nepřijde jako velkej rozdíl,jestli mám dát 200 za litr, nebo 160,-
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Jakých 40 Kaček ???daber píše:Mě už těch 40 kaček nepřijde jako velkej rozdíl,jestli mám dát 200 za litr, nebo 160,-
Jestli dobře čtu, tak je tam rozdíl 175 Kč na jediném litru, tedy cena víc jak dvojnásobná.
- daber
- Profík
- Příspěvky: 954
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Český Krumlov
- Kontaktovat uživatele:
Re: NÁPLNĚ, OLEJ: vlastnosti motorových olejů
Ale já se ptal na zkušenosti s olejem a ne s cenou.Já ho mám za 200,-litr.proto píšu rozdíl 40,-Marek77 píše:Jakých 40 Kaček ???daber píše:Mě už těch 40 kaček nepřijde jako velkej rozdíl,jestli mám dát 200 za litr, nebo 160,-
Jestli dobře čtu, tak je tam rozdíl 175 Kč na jediném litru, tedy cena víc jak dvojnásobná.