NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Ludva Sharan 06
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 29
Registrován: 27.02.2009 20:58
Bydliště: Plzeň

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od Ludva Sharan 06 »

Protože se mi kompletně odporoučelo chladící médium :( mám dotaz: Jaké je množství náplně? Sharan 06 1,9 tdi bufik. Abych podle toho koupil nemrzku. A jak je signalizováno malé množství? Nic se mi nerozsvítilo až když mi auto přestalo topit řekl jsem si něco je špatně. Povolilo kolínko které mám místu bufu , který je v servisu, a byl jsem na suchu. Dík.
Čím víc se s hovnem sereš tím víc smrdí !!

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od Marek77 »

Počítej s objemem kolem 9 - 10 litrů (podle velikosti chladiče). Takže doporučuji 4-5 litrů nemrzky a dolít vodou.

Signalizace pro nízkou hladinu je v expanzní nádobce - při poklesu hladiny se rozpojí obvod a rozsvítí se kontrolka na přístrojích v budíku pro teplotu.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 21.12.2010 08:05, celkem upraveno 1 x.

Ludva Sharan 06
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 29
Registrován: 27.02.2009 20:58
Bydliště: Plzeň

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od Ludva Sharan 06 »

jaký konkrétnní symbol by se měl objevit? Čekal jsem červený teploměr , ale nic. Svítí jen : servis nyní, ale to je interval na servis o kterém vím. Jo a jak to přestalo topit tak jsem sledoval teploměr , ale ten pořád ukazoval 90 stupňů.
Čím víc se s hovnem sereš tím víc smrdí !!

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od Marek77 »

Přímo na teploměru je červená kontrolka, která před startem musí svítit a po startu ihned zhasnout. To je kontrola systému, že kontrolka je funkční. Při poklesu hladiny se kontrolka za jízdy rozsvítí.

Ak je to II ka z maxidotom tak tam sa nic nerozsvieti az kym neni nejaky problem.

Ludva Sharan 06
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 29
Registrován: 27.02.2009 20:58
Bydliště: Plzeň

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od Ludva Sharan 06 »

OK Díky , zítra na to juknu.
Čím víc se s hovnem sereš tím víc smrdí !!

Uživatelský avatar
pino.t
VWmaniak
VWmaniak
Příspěvky: 5204
Registrován: 27.02.2008 17:45
Bydliště: Mám, PV
Kontaktovat uživatele:

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od pino.t »

Marek77 píše:Počítej s objemem kolem 9 - 10 litrů (podle velikosti chladiče). Takže doporučuji 5 litrů nemrzky a dolít vodou.
Raději dej 6 litrů nemrzky a dolejt DESTILOVANOU vodou. A ještě litr nemrzky si nech na dolívání.
Sněhová paštička
Stropnici na Passata mám od Passtu a luxus, díky.
Držáky předního nárazníku Passat B4 jsem si vyrobil, tak si je za 500 strčte do ...

Uživatelský avatar
PajaS
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 219
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Vrané nad Vltavou

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od PajaS »

No já si to vždycky namíchám 1:1 mimo auto a leju už namíchaný. Ono se nedoporučuje moc překračovat poměr 1:1 a navíc je to zbytečný (1:1 = -37 st).
Jinak přesný objemy pro různy motorizace jsou v knize "Jak na to" na straně 63 (rozptyl 6,8 až 11,4 litrů :lol:).

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od Marek77 »

pino.t píše: dolejt DESTILOVANOU vodou.
Destilovaná voda se do moderních chladicích směsí používat nemusí, je to přežitek.




Jinak souhlasím s PajaSem, že používání příliš koncentrované chladicí směsi škodí. Optimální poměr mísení je 1:1 nebo malinko více vody. Určitě není dobré používat koncentrovanější směs než 60:40. Nejenže je to z principu k ničemu, protože v naší české kotlině nikdy teploty neklesnou pod -30°C, ale především příliš koncentrovaná chladicí směs je agresívní na kovy, zejména na hliník, který narušuje a poškozuje. Mnohdy platí, že méně je více, přesně jako v tomto případě.

Uživatelský avatar
abeljozef
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 3915
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Trnava

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od abeljozef »

Do SAG II sa vojde necelych 8 - 9 l chladiacej kvapaliny.

Uživatelský avatar
peter64
Řidič
Řidič
Příspěvky: 110
Registrován: 27.10.2009 19:53
Bydliště: Juh Banskobystrického kraja

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od peter64 »

Tak páni poradte prosím: -ja som kúpil na doliatie G12+,značky Castrol.Podľa návodu sa to nemá riediť a hned sa leje do systému.Dal som aj fotky,vyjadrite sa k tomu prosím,chcel by som vymeniť náplň,ale nikde na prípravku sa nepíše do koľko je to stupňov.
A ešte otázočka,nepoznáte niekto na preplachovanie tento prípravok (príloha nižšie).Obávam sa,že pri veľkej snahe urobiť dobre,niečo pokazím.






SHA 1,9 TDI/2003/ASZ
Přílohy
Neriediť.JPG
P191210_09.270001.JPG
Prípravok do chl.syst..doc
(117 KiB) Staženo 89 x
SHA/2003/1,9TDI/ASZ

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5719
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od michall »

Na dolití mám tuhle od Velvany a tam je ředění popsáno. Někde (už nevím kde) bylo, že by se snad mělo jen dolévat. Výměna jen v případě výměny třeba hlavy apod, kdy se do systému mohou dostat nečistoty. Látky v chl. kapalině snad vytvoří na vnitřku povlak, který brání korozi, výplachem ho odstraníš. Nicméně je to někde načtené.

Do kolika stupňů máš kapalinu zjistíš nejlépe hustoměrem (za pár kaček někde v autodílech).
Přílohy
G12++ škoda.jpg
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Uživatelský avatar
peter64
Řidič
Řidič
Příspěvky: 110
Registrován: 27.10.2009 19:53
Bydliště: Juh Banskobystrického kraja

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od peter64 »

Ja som si prečítal celé toto vlákno,možno mi niečo ušlo,ale asi Marek 77 tvrdí,že ak chceš mať pokoj v duši,tak to vymeníš každých 5 rokov,neviem či sa tie prísady rozložia,alebo unavia,len aby sa to nepustilo do ničenia chladiaceho systému.Hustomerom sme to merali,je to cca. - 30 st.C.






SHA/1,9 TDI/2003/ASZ
SHA/2003/1,9TDI/ASZ

Uživatelský avatar
michall
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5719
Registrován: 25.09.2007 15:24
Bydliště: Praha

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od michall »

Tak je to z "Jak na to". Nicméně Marek77 je praktik, takže má nejspíš pravdu v tom, že výměna "jednou za 5 let" k něčemu je.
Přílohy
chl.JPG
chl.JPG (44.65 KiB) Zobrazeno 4291 x
Dodržujte prosím Pravidla sekce, odpovědi hledejte nejdříve v Sherlockovi, díly shánějte/nabízejte v bazaru. Může se hodit ETKA online nebo ELSA online (odkaz je na .ru!)

Uživatelský avatar
peter64
Řidič
Řidič
Příspěvky: 110
Registrován: 27.10.2009 19:53
Bydliště: Juh Banskobystrického kraja

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od peter64 »

Preto som chcel info o chlad.kvapaline,lebo už auto má 7 rokov a po kúpe toto sa nemenilo,len sa merala hustota.Ináč díky za ochotu a Tvoj čas.
SHA/2003/1,9TDI/ASZ

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: NÁPLNĚ, CHLADÍCÍ: chladící náplň, výměna, míchání, dolévání

Příspěvek od Marek77 »

Pravda je, že o výměně chladicí kapaliny se nikde nemluví. A to nejen u SAG, ale v drtivé většině případů u moderních vozů se chladivo "nemění". Je to podobné jako s převodovým olejem. Jak převodový olej, tak chladicí kapalina se v moderních vozidlech považují za doživotní náplně.

Nicméně já všem doporučuju jak v případě převodového oleje, tak v případě chladicí kapaliny určitě pravidelnou výměnu, a to po pěti letech (kilometry moc nerozhodují). Mám totiž za to, že slovo doživotní je poněkud zavádějící. Každá provozní kapalina přece stárne a její složení se mění. Vyčerpají se potřebná aditiva, přísady proti korozi, otěru a mnoho jiných parametrů se po dobu užívání změní. A po určité době je přece vhodné takovou opotřebenou kapalinu vyměnit, no ne?


V případě chladicí kapaliny se jedná o investici cca 500 Kč. Já například kupuju kapalinu G12 v Brně jako rozlévanou z dvousetlitrového sudu a cena je 78 Kč za litr. Takže pětilitrový kanystr vyjde na čtyři sta. Jednou za pět let mi to pr**l neutrhne. Vodu používám z kohoutku, destilovaná voda je zbytečnost.



Při výměně je třeba systém ne jen pouze vypustit, ale důkladně vypláchnout, protože jinak v motoru zůstanou asi 2 litry "staré" chladicí kapaliny. Já to dělám tak, že chladicí kapalinu vypustím na dvou místech - spodní hadicí chladiče a hadicí před bufíkem. Poté otevřu expanzní nádobku, do ní zasunu zahradní hadici napojenou na vodovod, nastartuju motor na volnoběh a pustím vodu. Nechám vodu protékat motorem a hned dole vytékat na zem. Čistá voda vytěsní zbylou chladicí kapalinu, která zůstane v nejrůznějších zákoutích, u termostatu a v bloku nad čerpadlem. Toto nechám probíhat tak deset až patnáct minut.
Je dobré nechat propláchnout chladič a topná tělesa. Prostě odpojím vrchní hadici, vrazím tam hadici z vodovodu a naplno pustím vodu - kaly a usazeniny, jsou-li v systému nějaké, se vyplaví spodní hadicí ven.
Pokud v systému po této kúře něco zůstane, pak jedině čistá voda (opět ty zmíněné dva litry). Všechny rozpojené hadice zapojím, do systému naplním pět litrů koncentrované chladicí kapaliny a doleju vodou. Po několika minutách se to v systému promísí a chladicí systém se odvzdušní (doporučuje se postavit pro ten účel auto čumákem do kopce).

Mísit chladicí kapalinu na optimální poměr v kyblíku a pak to tam nalít je nerozum. Je třeba mít na paměti, že po výplachu vodou v motoru zůstává čistá voda a pokud k tomu přileju již namíchanou směs, voda ji zředí a výsledný efekt je jinde, než předpokládáme. Bod tuhnutí se může změnit až o deset stupňů a pokud s tím nepočítáme, může to v mrazech způsobit fatální škody.

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“