Litá kola ano-ne ?
Moderátoři: standokan, rapid.direct
- Raimmi
- Člen klubu
- Příspěvky: 410
- Registrován: 09.08.2009 12:04
- Bydliště: Olomoucký kraj
- Kontaktovat uživatele:
Re: Litá kola ano-ne ?
fery.bee : proč by si dělal srandu, já tohle mám v TP také... samo že i jiné ale mezi nimi i tenhle rozměr...
Vw Sharan II 1.9Tdi 85kw
Audi A6 Avant Quatro 2.8 V6 142kw
Audi A6 Avant Quatro 2.8 V6 142kw
- fery.bee
- Jezdec
- Příspěvky: 401
- Registrován: 07.09.2008 13:42
- Bydliště: Zlínsko
Re: Litá kola ano-ne ?
Šířka disku 3,5 a 4,0 palce? To je kolo na nouzové dojetí, kde se podle TP dává guma T125/90 R15 96M. Takže asi tak.Raimmi píše:fery.bee : proč by si dělal srandu, já tohle mám v TP také... samo že i jiné ale mezi nimi i tenhle rozměr...
- bohumil
- Řidič
- Příspěvky: 144
- Registrován: 09.01.2010 16:37
- Bydliště: Srdce Vysočiny
- Kontaktovat uživatele:
Re: Litá kola ano-ne ?
Pro Prafika: Z čeho soudíš, že auto bude mít s litými disky nižší spotřebu a lepší aceleraci? Ten tišší chod bych pochopil.
Passat Variant Kombi B6 2006 2,0 TDi Highline 125kW BMR
Passat Variant Kombi B5,5 2003 1,6 ALZ
Passat Variant Kombi B5,5 2003 1,6 ALZ
- kenyacek
- Závodník
- Příspěvky: 684
- Registrován: 26.08.2008 09:39
- Bydliště: Někde na Jížní Moravě poblíž Vyškova se pohybuju
Re: Litá kola ano-ne ?
Ten profik není přezdívka.... to jen tak na okraj. Jinak tady nejde o to že to budou lité disky, můžou být třeba plechové. Ale jde mu o to že to budou "jen" 15" a néé třeba 17" takže mu jde nejspíš o to jestli má smysl dávat na passata tak malá litá kola. A v tom případě už asi víš proč bude menší spotřeba a lepší akcelerace než kdyby kupoval 17" kola.bohumil píše:Pro Prafika: Z čeho soudíš, že auto bude mít s litými disky nižší spotřebu a lepší aceleraci? Ten tišší chod bych pochopil.
Co dělá lenochod, když hoří les? Hoří taky
- fantomas.69
- VWmaniak
- Příspěvky: 7554
- Registrován: 25.01.2009 12:08
- Bydliště: Kůsek od Uh.Brodu....
- Kontaktovat uživatele:
Re: Litá kola ano-ne ?
....jezdím na 15 v létě, v zimě. Levnější gumy, autí se netřepe, netrpí náprava... Vzhled - viz foto...slava68 píše:Ahoj,chci poradit,jestli má smysl dávat na 15 pneumatiky litá kola? Ať už kvůli vzhledu nebo jízdním vlastnostem ?Pneumatiky mám z léta nový.Díky za rady
Fantomas!
- bohumil
- Řidič
- Příspěvky: 144
- Registrován: 09.01.2010 16:37
- Bydliště: Srdce Vysočiny
- Kontaktovat uživatele:
Re: Litá kola ano-ne ?
Jelikož mně za necelé dva měsíce čeká rozhodnutí jaké letní pneu a na co je obout, snažím také se získat poznatky na toto téma. Co jsem zatím zjistil:
Alu nebo ocelový disk?
Alu disk – plus:
1. je přibližně o 45% lehčí jak ocelový a také pružnější. To znamená menší setrvačné a dynamické síly na systém nápravy (jaké má funkce nebudu popisovat). Jízda je klidnější, auto lépe akceleruje a brzdí.
2. šetří pohonné hmoty
3. velká odolnost proti klimatickým vlivům – vyžaduje téměř žádnou dlouhodobou údržbu.
- mínus:
1. více jak dvojnásobné náklady na pořízení.
2. větší náchylnost k poškození a deformacím
3. při poškození těžko opravitelný
Velikost a šířka disku určuje velikost pneumatiky (a také naopak). U disku se také určuje ET. To znamená jak zasahuje do a nebo vně blatníku. Čím větší kladná hodnota, tím je více zalezlý, nula hodnota je zároveň z okrajem, záporná přesahuje blatník.
Průměr disku a pneumatiky (15“ – 18“?)
1. Čím větší, tím těžší (jeden palec asi 1 kg na jednokolo) – tím se ztrácí výhoda menší hmotnosti.
2.Čím větší, tím nižší pneumatika (obvod se musí vejít do blatníku). Čím nižší pneumatika tím citlivější řízení a menší působení odstředivých sil. Boky jsou ale tužší (jinak by šla na hrbolech až na ráfek), tím pádem více to drncá.
Šířka pneumatiky (195 – 245?)
1. Čím širší, tím větší adheze (plocha styku s vozovkou) = lépe přenáší hnací, brzdné o odstředivé síly – auto neprohrábne, nejde do smyku, lépe sedí v zatáčkách.
2. Čím širší, tím větší valivý odpor = větší spotřeba PHM
3. Čím širší, tím těžší = větší setrvačné a dynamické síly – výhoda menšího působení na systém nápravy a úspora PHM se ztrácí.
4. Čím širší tím hůře odvádí vodu = větší náchylnost k akvaplaninku
5. Čím širší tím větší namáhání krajních částí při působení odstředivých sil = větší opotřebení.
Jaké tedy jsou nejlepší.
Určitě Alu disk a v létě stoprocentně. V zimě spíše klasika. Akcelerací a brzdění si moc neužijeme a Alu disk sůl a mráz nemá moc rád.
A velikost? To ať si zhodnotí každý sám. Většinou se dostaneme do konfliktu s TP. Jedna diskuse na toto téma zde má 426 příspěvků. Tam kdo má pod 17“ je brán jako méněcenný. Dokonce jsou tam návody jak TP obejít. Zkrátka někdo chce na silnici být jako v seriálu Taxi – taxi a druhý hledá efektivitu provozu.
Při pořizování musí ale počítat, že každý palec průměru nahoru zvýší pořizovací cenu jednoho kola minimálně o 600.- a zvýšení spotřeby PHM o 1 litr na 100 km. Nové nebo starší z druhé ruky? Opatrně. Prodávající opotřebených prodává nějakého důvodu. Deformace nejsou vidět a rozměry bývají nestandardní.
Auto na poslední fotce je moc pěkné a majitel má podle mě rozumný názor.
Alu nebo ocelový disk?
Alu disk – plus:
1. je přibližně o 45% lehčí jak ocelový a také pružnější. To znamená menší setrvačné a dynamické síly na systém nápravy (jaké má funkce nebudu popisovat). Jízda je klidnější, auto lépe akceleruje a brzdí.
2. šetří pohonné hmoty
3. velká odolnost proti klimatickým vlivům – vyžaduje téměř žádnou dlouhodobou údržbu.
- mínus:
1. více jak dvojnásobné náklady na pořízení.
2. větší náchylnost k poškození a deformacím
3. při poškození těžko opravitelný
Velikost a šířka disku určuje velikost pneumatiky (a také naopak). U disku se také určuje ET. To znamená jak zasahuje do a nebo vně blatníku. Čím větší kladná hodnota, tím je více zalezlý, nula hodnota je zároveň z okrajem, záporná přesahuje blatník.
Průměr disku a pneumatiky (15“ – 18“?)
1. Čím větší, tím těžší (jeden palec asi 1 kg na jednokolo) – tím se ztrácí výhoda menší hmotnosti.
2.Čím větší, tím nižší pneumatika (obvod se musí vejít do blatníku). Čím nižší pneumatika tím citlivější řízení a menší působení odstředivých sil. Boky jsou ale tužší (jinak by šla na hrbolech až na ráfek), tím pádem více to drncá.
Šířka pneumatiky (195 – 245?)
1. Čím širší, tím větší adheze (plocha styku s vozovkou) = lépe přenáší hnací, brzdné o odstředivé síly – auto neprohrábne, nejde do smyku, lépe sedí v zatáčkách.
2. Čím širší, tím větší valivý odpor = větší spotřeba PHM
3. Čím širší, tím těžší = větší setrvačné a dynamické síly – výhoda menšího působení na systém nápravy a úspora PHM se ztrácí.
4. Čím širší tím hůře odvádí vodu = větší náchylnost k akvaplaninku
5. Čím širší tím větší namáhání krajních částí při působení odstředivých sil = větší opotřebení.
Jaké tedy jsou nejlepší.
Určitě Alu disk a v létě stoprocentně. V zimě spíše klasika. Akcelerací a brzdění si moc neužijeme a Alu disk sůl a mráz nemá moc rád.
A velikost? To ať si zhodnotí každý sám. Většinou se dostaneme do konfliktu s TP. Jedna diskuse na toto téma zde má 426 příspěvků. Tam kdo má pod 17“ je brán jako méněcenný. Dokonce jsou tam návody jak TP obejít. Zkrátka někdo chce na silnici být jako v seriálu Taxi – taxi a druhý hledá efektivitu provozu.
Při pořizování musí ale počítat, že každý palec průměru nahoru zvýší pořizovací cenu jednoho kola minimálně o 600.- a zvýšení spotřeby PHM o 1 litr na 100 km. Nové nebo starší z druhé ruky? Opatrně. Prodávající opotřebených prodává nějakého důvodu. Deformace nejsou vidět a rozměry bývají nestandardní.
Auto na poslední fotce je moc pěkné a majitel má podle mě rozumný názor.
Passat Variant Kombi B6 2006 2,0 TDi Highline 125kW BMR
Passat Variant Kombi B5,5 2003 1,6 ALZ
Passat Variant Kombi B5,5 2003 1,6 ALZ
-
- Jezdec
- Příspěvky: 328
- Registrován: 22.11.2007 09:36
- Bydliště: KARVWINÁ
Re: Litá kola ano-ne ?
Zdar taky mám na pašíkovi patnactky letnáky na leto a jsem celkem spokojenej ...jasne byl bych rád za nejake 17-18 ale pri cenách gum si radsi nechám ty 15 me se to libi i na nich mam gumy 205/60/15 kola 6.5J ET35 ve předu kole jsou venku akorát je to presne s lemem ale v zadu jsou trochu vevnitř vzadu uvazuju o podlozkách ale uvidíme ...prikladám foto mych alu PS je to asi rok stará fotka ..ted uz mam krvavé brzdiče..
-
- Jezdec
- Příspěvky: 328
- Registrován: 22.11.2007 09:36
- Bydliště: KARVWINÁ
Re: Litá kola ano-ne ?
jeste jsem nasel jednu fotku tady jde trochu vydet jak zepředu ty kola lezou trochu ven jak jsem rikal zaroven s lemem