MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Uživatelský avatar
Laclosak
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 338
Registrován: 30.06.2009 20:34
Bydliště: Brodek u Konice

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Laclosak »

Super Marek77.....dík za vyčerpávající odpověď zase jsem o něco chytřejší.....
Ještě ,že já na to forko chodím..... :lol:
Seat Alhambra II r.v 2001 1.9 TDi PD 85kw,EGR-OFF,Chip 105kw
Daewoo Nexia 1.5....55kw.... - Prodáno
Seat Leon 1MTop Sport 110kw
_________________

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Marek77 »

Jo, turbo je věc. Já tvrdím (a nejsem sám, dokonce i výrobcové to tvrdí), že turbo musí vydržet celou životnost motoru. Pokud se vyskytne porucha turba, zpravidla je to v důsledku nedodržení některých jednoduchých zásad při užívání vozidla. Mezi ně patří právě dochlazování.

Uživatelský avatar
Laclosak
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 338
Registrován: 30.06.2009 20:34
Bydliště: Brodek u Konice

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Laclosak »

OK začnu si to hlídat....
Seat Alhambra II r.v 2001 1.9 TDi PD 85kw,EGR-OFF,Chip 105kw
Daewoo Nexia 1.5....55kw.... - Prodáno
Seat Leon 1MTop Sport 110kw
_________________

Uživatelský avatar
Peposu
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 297
Registrován: 04.12.2007 07:35
Bydliště: Praha 11

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Peposu »

Inu dobra - Diky Marku , ted asi tedy budu z kopce jezdit n a5, a nebudu to hazet do volnobehu.
Neplacte ja se vratim

Uživatelský avatar
Laclosak
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 338
Registrován: 30.06.2009 20:34
Bydliště: Brodek u Konice

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Laclosak »

Ano s tím jsem se už setkal,hodně lidí žije v mylné představě ,že když z kopce či na rovince vyřadí do neutrálu tak ušetří ,ale opak bývá pravdou.....já to také zjistil až po koupi SAG a následného sledování aktuální spotřeby....na volnoběh ukazuje za teplého motoru 0.5l a s rychlostí :arrow: 0.0l...vím že to může lehce proměřovat proto jsem si myslel ,že tam i tak jde minimální množství paliva.....takže teď už nevyřazuju a každému kdo tak jezdí to hned ochotně vysvětluju jak se věci mají... a díky Markovy jsem pochopil i jak to přesně funguje... 8O 8O
Seat Alhambra II r.v 2001 1.9 TDi PD 85kw,EGR-OFF,Chip 105kw
Daewoo Nexia 1.5....55kw.... - Prodáno
Seat Leon 1MTop Sport 110kw
_________________

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Marek77 »

Nejde jen o to, jestli tam něco málo teče nebo neteče. Větší problém je úplně jinde:

Představ si, že jedeš sto kilometrů po dálnici rychlostí 130-140 km/h. Motor (chladicí kapalina) má 90-100°C, teplota oleje je skoro 120°C, teplota turba 600-800°C. A najednou zničehonic vyřadíš rychlost a jedeš tzv. na vítr. Co v tu chvíli nastává? Především díky podstatnému snížení otáček motoru se sníží tlak mazání a rychlost oběhu chladicí kapaliny. Tlak mazání klesá z 4-5 Bar na 1-1,5 Bar. Rychlost oběhu chladicí kapaliny se sníží minimálně trojnásobně. Ve chvíli, kdy motor je rozhicovaný a potřebuje co nejúčinnější chlazení, mu to chlazení nedáš. A to právě tím, že snížíš otáčky motoru. Motor se přehřívá (teplota v hlavě narůstá díky naakumulovanému zbytkovému teplu) až k 200°C, čímž dochází k opotřebení ventilů ve vodítkách. Díky nízkému tlaku mazání se hůře chladí klikový hřídel a písty, o vačkovém hřídeli ani nemluvím - tam už olej leze jen velmi neochotně. Chladicí soustava se flinká, protože díky malým otáčkám motoru nemá požadovaný oběh, přehřívá se chladivo a není tak schopno motoru odebírat teplo. Uděláš-li to desettisíckrát, motor nebude rád, to mi věř.

Takže vyřazovat z kopce se nemá právě z těchto důvodů. Navíc při volnoběhu motor má spotřebu paliva, zatímco při deceleraci ne - to je další věc, kterou je třeba zohlednit (i když je to věc ve srovnání s těmi výše jmenovanými pramálo důležitá).

Uživatelský avatar
Lolik
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 272
Registrován: 02.12.2009 18:25
Bydliště: Třebíč - Znojmo - Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Lolik »

Tak jsem opět o něco moudřejší jak jezdit s TDi s ohledem na životnost TURBA. Alhambra je můj první nafťák a díky pročítání těchto příspěvků se člověk hodně dozví a naučí jak s čím scházet a jak zacházet. Při pročítání posledních 3 stran ze 4, by se toto téma mělo za chvíly nazývat MOTOR,TURBO:prodloužení životnosti aneb jak se chovat k turbu.
:?: Když už jste to tu začli tak pěkně rozebírat tak bych se chtěl zeptat jak se chovat k turbu a motoru za studena??? Všude se píše že se nemá motor moc přetěžovat a vytáčet do vysokých otáček z důvodu velkých teplotních změn a vysoké vizkozity oleje do té doby než teplota oleje dosáhne min. 50°C. Na jaké otáčky bych měl jet při studeném motoru který stál několik hodin při venkovní teplotě -20,-10°C, 0°C, 10°C při vyšší okolní teplotě už to nemá asi cenu řešit jelikož se motor ohřívá mnohem rychleji a to během 1-5km.
Při studeném motoru jezdím na pohodu 1100-2000ot. Není to vůči Turbu málo??? Díky za rady 8)
Moje autíííí - http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?p=1876442#p1876442
Prodám doklady od bržděného přívěsu O2 http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?p=2363012#p2363012" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
Laclosak
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 338
Registrován: 30.06.2009 20:34
Bydliště: Brodek u Konice

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Laclosak »

S tím ti já neporadím....já osobně jezdím za studena tak max do těch 2000-2500 ot/min podle toho jakej je kopec apod... :lol:
Jinak samozdřejmě Marek to ještě vyšperkoval :D.....takže teď už to budu dělat né jen abych ušetřil na naftě,ale ještě abych nechal oddech motoru/turbu......
Jiank s Liazkou se taky nesmí vyřazovat z kopce,ale tam ještě přibyly další aspekty ....uvaření brzd,problém se zpětným zařazením rychlosti... :) :)

Ať jezdí a nezlobí :wink:
Seat Alhambra II r.v 2001 1.9 TDi PD 85kw,EGR-OFF,Chip 105kw
Daewoo Nexia 1.5....55kw.... - Prodáno
Seat Leon 1MTop Sport 110kw
_________________

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výfuku)

Příspěvek od Marek77 »

Zastudena není až tak rozhodující, jakými otáčkami točíme motor, jako spíš jakými otáčkami točíme turbo. Samozřejmě motor by se měl pohybovat vždy v takovém rozsahu otáček, aby mu to co nejméně škodilo - to neplatí jen zastudena, ale pochopitelně platí to vždy. Takže optimální je pohybovat se otáčkami motoru kolem maxima točivého momentu, tedy 1500 - 2500 je asi rozumný rozsah. Podstatné ovšem je, aby zejména turbo zastudena nepracovalo ve vysokých otáčkách. Otáčky turba nejsou až tak závislé na otáčkách motoru, ale na zatížení motoru, potažmo na množství výfukových plynů, které turbem v daném čase proletí. Takže zastudena se rozhodně vyvarujte prohánění motoru na plný plyn. Motor roztahujte plynule tak, aby plnicí tlak turba nevyskakoval do maximálních hodnot a tím jediným způsobem můžete otáčky turba ovlivnit.

Ještě jedna maličkost: Že chladicí kapalina má 90°C ještě v žádném případě neznamená, že motor je ohřátý na provozní teplotu a tudíž že mu mohu nakládat pod wocas. Optimální provozní podmínky má motor až v okamižku, kdy nejen voda, ale i olej mají provozní teplotu, tedy 80-100°C. Teprve potom je motor připraven čelit vašim sprinterským rozmarům - na to nezapomínejte :wink:.

Uživatelský avatar
martin1808
Řidič
Řidič
Příspěvky: 64
Registrován: 25.01.2010 15:52
Bydliště: okr. Ústí nad Orlicí

MOTOR, TURBODMYCHADLO - exitus turba

Příspěvek od martin1808 »

Mám smutný zážitek z dnešního dne. Opustilo nás v naší "Sabrině" turbo. Je pravdou, že doplňování oleje, kvůli jeho spotřebě 1l/1000km bylo standartem po celým 2,5 roku provozu. Během té doby jsme za tohoto stavu najezdili nějakejch 45tis. km, takže pohoda. Dnes ovšem turbo vypovědělo svoji službu, takže popíšu sled událostí. V mírném stoupání jsem musel zastavit, aby přede mnou jedoucí řidič mohl zaparkovat do kolony stojících vozidel. V klidu a trpělivě jsem ho nechal dokončit úkon a pak jsem se rozjel. Musel jsem Sabrině trochu při rozjedu naložit a tak jsem 1.rychl. stupeň roztočil do obvyklých 3000. Jenže se od turba ozval takový štěk, jako když proklouzne spojka...a potom bylo turbo slyšet jak pěkně píská jako kdybych seděl nad motorem venku. Byl to takový hnusný chraplavý pískot, zkrátka změna. Říkám si tak fajn, motor šel za turbem jak bylo zvykem, ale ten zvuk.... Zaparkovali jsme, koukl jsem se jestli z turba neupadla nějaká hadice, ale nic. Tak jo, říkám si, po vyřízení věcí ve městě sedáme do auta a jedeme domů. Jeli jsme takovým mírným stoupáním asi po 200 metrech jízdy pod plynem a hnusného pískání turba - nouzák. Říkám si, fajn. Pokračuju v klidu v nouzovém režimu a vystoupáme na horizont. Tam zastavuju a vypínám motor, říkám si vše třeba bude jako dřív, s tím už jsem měl problém, ale tušil jsem, že to nebude jen tak. Znovu jsem nastartoval a pokračujeme s ženou dál. No po nějakej 500 metrech bylo sice turbo slyšet, ale tah nikde, tak jsem tušil... Projedu poslední křižovatku za městem, pořád koukám do zrcátek, abych sledoval případný kouř, který na sebe nedal dlouho čekat. Od turba se ozvalo další plesknutí a za námi byl už jen kouř, modrej jako svině... V mžiku zastavuji, vypínám motor, vystupuji z auta, otevítám kapotu a nechávám oblak kouře vstoupit do atmosféry. Koukám na měrku oleje a během těch 200 metrů s kouřovou vlečkou to vysálo asi 1 litr. Další postup byl usměvný, volám švároj, oprašuji povinnou výbavu, chystám lano a dále už nás švárův Transportém táhnul k domovu.
Takže teď jsem na fóru hledal kde dělaj dobře repasy turba, ale nějak jsem nic nenašel. Mám pocit, že jsem tady někde čet, že bylo něco u Brna, ale nemohu to najít. Prosím o pomoc či radu, kde jste byli nejvíc spokojeni s repasí turba, či pokud někdo nemá nějaké doporučení. Díky za každou informaci.
PS: Ten dnešní výlet do města byl proto, že čekáme s mou paní další přírustek do rodiny, takže jsem šťastný a nějaké turbo mně už teď opravdu nevytočí! Dyť je to jen auto...
VW Passat Variant B6@103 kW, 2006, BMP

Uživatelský avatar
zzzp
Řidič
Řidič
Příspěvky: 130
Registrován: 29.06.2008 13:26
Bydliště: Bratislava, SK

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výf

Příspěvek od zzzp »

mozno blba otázka... kde sa nachádza to turbo (Alhambra II) - nikdy som to nepozeral.

vcera a dnes sa mi zopakovalo: nastartoval som, isiel som v klude a zrazu stratil motor výkon. po nastartovaní vsetko OK. na druhy den znova.
je to turbo? kde a ako sa da skontrolovat vaha?
ktore hadičky by sa mali pripadne skontrolovať, či nie su prasknute?
mam 250tis km - treba urobit na nom reviziu? co to vyjde? a co stoji nove turbo?

ak ma niekto dake foto, budem rad ked prispejete (pozeral som ostatne fora, vela tych popisov som nenasiel) - alebo som bol len netrpezlivy, dnes to forum ide pomalyyyyyy

Uživatelský avatar
vilik
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2021
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Rakovnicko

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výf

Příspěvek od vilik »

Řešilo se to tu už mnohokrát. Příčin může být několik, ale být tebou, začal bych vyčištěním turba. To zanesení nejčastěji vzniká dlouhodobobým stylem jízdy na klobouka. Občas neškodí tvz. protáhnout komín. Ale neznamená to praskat to někde maximálkou. Jen donutit turbo a jeho regulaci k činnosti. Takže nebát se tomu např. při rozjezdu šlápnout na krk a třeba opakovaně.
VW Sharan II 1.9 TDI PD 85 kW Family červený
VW Passat 1.9 TDI PD Variant 96 kW modrý

Uživatelský avatar
Petr74
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 396
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Praha 15

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výf

Příspěvek od Petr74 »

Lolik píše:.........
Při studeném motoru jezdím na pohodu 1100-2000ot. Není to vůči Turbu málo??? Díky za rady 8)
omlouvám se za vsuvku, ale jezdit "na pohodu" 1100 ot/min je podle mě záhul na setrvačník
možná bych radši platil repasi turba, než setrvák
Obrázek

Uživatelský avatar
caddy1
Řidič
Řidič
Příspěvky: 74
Registrován: 20.07.2009 22:25
Bydliště: Duchcov
Kontaktovat uživatele:

Re: MOTOR, TURBO: v haji ??? (ztráta výkonu, bílý kouř z výf

Příspěvek od caddy1 »

Chlapi a kdo poradí mě. Jedu si takhle se Šárkou po D1 směr Praha , valim tak 150 km /h a najednou auto ztratilo výkon. Zastavím na benzínce abych zjistil co se děje, nejdříve jsem myslel že mi vylítla nějaká ta hadice od turba ale zjisti jsem že motor frčí na 3 válce, nemá tah, prostě před smrtí. Doma po odtahu jsem změřil tlaky, I - 2O, II - 26, III - 26, IV - 32. Tak jsem schodil hlavu a z hrůzou zjistil že v prvním pístu je díra skoro na prst a v ostatní písty jsou všechny praské. A to jsem mysel že mě odešel jen vstřik na prvním válci.
Dále jsem do toho zatočil s turbínou a zjistil že se skoro netočí, poněvadž je zapečená olejem a navíc má už malej vakl nahoru - dolu ale i podelně :-(. Takže celkem pech.

Tak a jak je možný, že jsou prasklé všechny písty a turbo takhle zapečené ?

Uživatelský avatar
martin1808
Řidič
Řidič
Příspěvky: 64
Registrován: 25.01.2010 15:52
Bydliště: okr. Ústí nad Orlicí

Re: MOTOR, TURBODMYCHADLO - exitus turba

Příspěvek od martin1808 »

martin1808 píše:Mám smutný zážitek z dnešního dne. Opustilo nás v naší "Sabrině" turbo. Je pravdou, že doplňování oleje, kvůli jeho spotřebě 1l/1000km bylo standartem po celým 2,5 roku provozu. Během té doby jsme za tohoto stavu najezdili nějakejch 45tis. km, takže pohoda. Dnes ovšem turbo vypovědělo svoji službu, takže popíšu sled událostí. V mírném stoupání jsem musel zastavit, aby přede mnou jedoucí řidič mohl zaparkovat do kolony stojících vozidel. V klidu a trpělivě jsem ho nechal dokončit úkon a pak jsem se rozjel. Musel jsem Sabrině trochu při rozjedu naložit a tak jsem 1.rychl. stupeň roztočil do obvyklých 3000. Jenže se od turba ozval takový štěk, jako když proklouzne spojka...a potom bylo turbo slyšet jak pěkně píská jako kdybych seděl nad motorem venku. Byl to takový hnusný chraplavý pískot, zkrátka změna. Říkám si tak fajn, motor šel za turbem jak bylo zvykem, ale ten zvuk.... Zaparkovali jsme, koukl jsem se jestli z turba neupadla nějaká hadice, ale nic. Tak jo, říkám si, po vyřízení věcí ve městě sedáme do auta a jedeme domů. Jeli jsme takovým mírným stoupáním asi po 200 metrech jízdy pod plynem a hnusného pískání turba - nouzák. Říkám si, fajn. Pokračuju v klidu v nouzovém režimu a vystoupáme na horizont. Tam zastavuju a vypínám motor, říkám si vše třeba bude jako dřív, s tím už jsem měl problém, ale tušil jsem, že to nebude jen tak. Znovu jsem nastartoval a pokračujeme s ženou dál. No po nějakej 500 metrech bylo sice turbo slyšet, ale tah nikde, tak jsem tušil... Projedu poslední křižovatku za městem, pořád koukám do zrcátek, abych sledoval případný kouř, který na sebe nedal dlouho čekat. Od turba se ozvalo další plesknutí a za námi byl už jen kouř, modrej jako svině... V mžiku zastavuji, vypínám motor, vystupuji z auta, otevítám kapotu a nechávám oblak kouře vstoupit do atmosféry. Koukám na měrku oleje a během těch 200 metrů s kouřovou vlečkou to vysálo asi 1 litr. Další postup byl usměvný, volám švároj, oprašuji povinnou výbavu, chystám lano a dále už nás švárův Transportém táhnul k domovu.
Takže teď jsem na fóru hledal kde dělaj dobře repasy turba, ale nějak jsem nic nenašel. Mám pocit, že jsem tady někde čet, že bylo něco u Brna, ale nemohu to najít. Prosím o pomoc či radu, kde jste byli nejvíc spokojeni s repasí turba, či pokud někdo nemá nějaké doporučení. Díky za každou informaci.
PS: Ten dnešní výlet do města byl proto, že čekáme s mou paní další přírustek do rodiny, takže jsem šťastný a nějaké turbo mně už teď opravdu nevytočí! Dyť je to jen auto...
Tak turbo mám venku. Tři hodiny práce a byl jsem překvapen jaká to byla pohoda. Takřka všechno jsem odpojil zezhora a spodem výtáhl turbo. Prasklá hřídel a ještě poškozená turbína na straně sání, asi nějakej předmět nebo poškození od předchozího majitele. Už mám sehnaný turbo po repasi na http://www.turba.cz" onclick="window.open(this.href);return false; za 7.700,- Kč (výměnou za můj šrot).
Přílohy
Moje mrtvé turbo...
Moje mrtvé turbo...
malé.jpg
VW Passat Variant B6@103 kW, 2006, BMP

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“